Temat: Gazy – powtórzenie wiadomości

Adresat

Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)

Podstawa programowa:

Szkoła podstawowa. Chemia.

IV. Tlen, wodór i ich związki chemiczne. Powietrze. Uczeń:

8) projektuje i przeprowadza doświadczenie potwierdzające, że powietrze jest mieszaniną; opisuje skład i właściwości powietrza.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Gazy i ich właściwości.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • zadawać i odpowiadać na pytania kolegów na temat gazów i ich właściwości;

  • utrwalać materiał z lekcji: „Powietrze – skład i właściwości cz. 1”, „Powietrze – skład i właściwości cz. 2”, „Azot”, „Gazy szlachetne”, „Tlen: otrzymywanie”;

  • utrwalać słownictwo związane z tematem gazów i ich właściwości.

Metody/techniki kształcenia

  • aktywizujące

    • dyskusja;

    • burza mózgów;

    • mapa myśli.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przed lekcją

  1. Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z „Powietrze – skład i właściwości cz. 1”, „Powietrze – skład i właściwości cz. 2”, „Azot”, „Gazy szlachetne”, „Tlen: otrzymywanie”, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania oraz brać udział w dyskusji.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie krzyżówki związanej z zagadnieniami poruszanymi w abstraktach „Powietrze – skład i właściwości cz. 1” i „Powietrze – skład i właściwości cz. 2”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.

  3. Nauczyciel losowo wybiera trzy krzyżówki przygotowane przez uczniów, wyświetla je na tablicy interaktywnej i prosi uczniów o ich rozwiązanie. Po wykonaniu zadania uczniowie dzielą się opiniami, czy krzyżówki były ciekawe, czy były dobrą rozgrzewką do lekcji powtórkowej.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta uczniów, co wchodzi w skład powietrza. Zapisuje pytanie na tablicy, a uczniowie w czasie burzy mózgów podają swoje propozycje. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów. Nauczyciel wyświetla interaktywne puzzle (plansza ilustrująca skład powietrza), uczniowie je układają i porównują swoje propozycje z planszą. W razie potrzeby uzupełniają informacje.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie z lekcji „Azot” (polecenie 1). Uczniowie przygotowują do trzech pytań związanych z treścią wysłuchanego tekstu, dzięki którym będą mogli sprawdzić, czy ich koledzy dobrze go zrozumieli. Ich zadaniem będzie również przygotowanie przewidywanych odpowiedzi na swoje pytania.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy. Każda grupa otrzymuje zagadnienie do opracowania:
    grupa I – właściwości tlenu;
    grupa II – właściwości azotu;
    grupa III – właściwości gazów szlachetnych.
    Uczniowie w czasie pracy mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł. Po wykonaniu zadania przedstawiciele grup prezentują przygotowane informacje. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują je uzupełniają.

  4. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne dotyczące sposobów otrzymywania tlenu. Następnie nauczyciel prosi chętnych/wybranych uczniów, by przypomnieli, jak przebiegają eksperymenty, podczas których wydziela się tlen.

  5. Następnie nauczyciel wyświetla planszę interaktywną (polecenie 3) i prosi uczniów, by utworzyli mapę myśli na temat wykorzystania gazów szlachetnych.

  6. Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi dotyczące gazów szlachetnych.

  7. Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.

Praca domowa

  1. Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

air
air
R1MKdZBYsMWBJ
Nagranie dźwiękowe słówka: air

powietrze - jednorodna mieszanina różnych substancji, głównie gazów, bez barwy, smaku i zapachu, stanowiąca atmosferę ziemską

argon
argon
RDoL0aZMQWXZX
Nagranie dźwiękowe słówka: argon

argon - pierwiastek chemiczny z grupy helowców o największym rozpowszechnieniu na Ziemi; jego zawartość w atmosferze wynosi 0,94% (procenty objętościowe); stosuje się go w procesach chemicznych wymagających obojętnego środowiska, np. podczas spawania, do wypełniania przestrzeni zespolonej w oknach oraz w mieszaninie do wypełniania żarówek razem z azotem

helium
helium
R192Od6JU0gpZ
Nagranie dźwiękowe słówka: helium

hel - pierwiastek chemiczny z grupy helowców; po wodorze drugi najbardziej rozpowszechniony pierwiastek chemiczny we wszechświecie; jest niepalny; stosuje się go do napełniania balonów, jako czynnik chłodzący w reaktorach jądrowych, a także składnik mieszaniny z tlenem w butlach tlenowych dla nurków

neon
neon
RbdDgWfagF1jz
Nagranie dźwiękowe słówka: neon

neon - pierwiastek chemiczny z grupy helowców; stosuje się go do produkcji lamp jarzeniowych (czerwona barwa), w urządzeniach elektronicznych

hydrogen peroxide
hydrogen peroxide
RRIC99zUBzYxa
Nagranie dźwiękowe słówka: hydrogen peroxide

nadtlenek wodoru - 3‑procentowy roztwór nadtlenku wodoru H2O2; stosowany do odkażania ran

Teksty i nagrania

RbCUKcnJ8Wwf6
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Gases – a repetition lesson

Links to the lessons: 1 , 2 , 3

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5

Before you begin solving the exercises, review abstracts „Air – composition and properties pt 1”, „Air – composition and properties pt 2”, „Nitrogen”, „Noble gases”, „Oxygen: obtaining” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!

  • The air is a homogeneous mixture of colourless and odourless gases.

  • The main components of the air are: nitrogen (78%), oxygen (21%), argon and other noble gases (0.94%), carbon dioxide and water in the form of steam.

  • For the first time, the air was liquefied by Polish chemists: Karol Olszewski and Zygmunt Wróblewski.

  • The air is compressible – you can easily reduce its volume. You can also expand them, or increase its volume.

  • The air does not conduct electricity.

  • Nitrogen is a chemical element of atomic number 7, belonging to the 15th group of the periodic table (nitrate group), has five valence electrons.

  • Nitrogen is used in many industries and medicine.

  • Noble gases show the least chemical activity among all known elements. This property is related to the durability of the electronic helium configuration.

  • Noble gases are used, among others in lighting technology.

  • Oxygen is the most common element in nature.

  • Oxygen is a colorless, odorless, slightly soluble in water, chemically active gas.

  • Oxygen can be obtained during thermal decomposition of potassium manganate(VII), hydrogen peroxide decomposition (in the presence of a catalyst) or water decomposition due to an electric current (water electrolysis).

  • The industrial method of obtaining oxygen is to distil liquid air.