Lesson plan (Polish)
Temat: Odpoczynek
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
6) opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.
V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:
1) proponuje rodzaje wypoczynku i określa zasady bezpieczeństwa z nimi związane;
10) opisuje zasady zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania się).
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie uzasadniają konieczność przeznaczania odpowiedniej ilości czasu na odpoczynek.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśnisz znaczenie snu dla odnowienia sił organizmu;
porównasz odpoczynek bierny i aktywny.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Na siedem dni przed zajęciami nauczyciel prosi uczniów, żeby każdego dnia zapisywali, ile godzin spali w czasie doby.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel poleca uczniom, żeby dodali wszystkie godziny snu z poprzedniego tygodnia, a otrzymaną sumę podzielili przez siedem dni. Otrzymany wynik zapisują dużymi cyframi na kartkach, które przyczepiają do tablicy.
Troje ochotników segreguje kartki i układa je w zależności od widniejących na nich wyników, w kolejności od największego do najmniejszego.
Prowadzący lekcję prosi podopiecznych, żeby zastanowili się, skąd biorą się różnice w długości snu. Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi.
Prowadzący lekcję zapowiada film. Poleca podopiecznym, żeby w formularzu zamieszczonym w abstrakcie zapisali pytanie badawcze i hipotezę. Następnie wyświetla film, a uczniowie odnotowują swoje obserwacje i wnioski. Nauczyciel wskazuje osobę, która dzieli się swoimi spostrzeżeniami i wyjaśnia zasadność zanotowanych przez siebie wniosków.
Prowadzący lekcję prosi uczniów, żeby wymienili warunki dobrego snu i wyjaśnili, dlaczego ich przestrzeganie jest bardzo ważne.
Każda osoba otrzymuje od nauczyciela dwa szerokie paski papieru. Na każdym z nich zapisuje czytelnie, dużymi literami, jedno skojarzenie ze słowem „odpoczynek”. Następnie uczniowie zawieszają swoje kartki na tablicy. Czworo ochotników porządkuje wszystkie asocjacje. Nauczyciel kieruje ich pracą w taki sposób, żeby powstały dwa zestawy skojarzeń: jeden – związany z pojęciem odpoczynku aktywnego, drugi – odnoszący się do pojęcia odpoczynku biernego.
Wybrane przez prowadzącego lekcję osoby odczytują skojarzenia należące do każdego z zestawów. Nauczyciel prosi pozostałych uczniów, żeby wskazali różnice między dwoma rodzajami odpoczynku.
Uczniowie czytają fragment „Odpoczynek aktywny” i weryfikują swoje odpowiedzi. Wyjaśniają, dlaczego odpoczywać aktywnie powinny przede wszystkim osoby, które wykonują pracę umysłową.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
aktywność fizyczna – dowolna, zamierzona forma ruchu ciała lub jego części, podejmowana na przykład w celu poprawy kondycji fizycznej i zapewnienia zdrowia
sen – podstawowa forma odpoczynku. W zależności od wieku człowieka długość snu na dobę ulega zmianie.
Teksty i nagrania
Rest
You sleep every night, and sometimes – when you feel tired – you can also take a nap during the day. After a sleepless or restless night, it will be hard for you to focus on the lesson, you will not even want to have fun. A tired person only thinks about sleeping, and when he sits down, his eyes close.
Sleep is the basic way to relax, during which our body renews its strength. During this time, all organs, such as the heart or brain, slow down the pace of work and rest. Too little sleep causes distraction and irritation, which may affect our relationships with other people. In addition, a sleepless person becomes more susceptible to illness and has trouble remembering new information. It is worth to sleep well each night, so that the next day have a good mood and a lot of strength to learn, which will certainly be more pleasant and easier.
We rest not only at night during sleep, but also during the day, doing activities, that make us happy. Reading books, talking to friends or watching TV is passive rest, during which we do not move too intensely. Sleep or short naps are also forms of passive relaxation. Another type of rest is active rest, that is, demanding movement. Although playing sports(physical activity) it may seem the opposite of resting, in fact it allows you to develop fitness and endurance. In addition, physical exercise ensures a strong and deep sleep. In particular, those who do mental work, and so you, should actively rest, because learning is also such a demanding job.
Rest (including sleep) is one of the basic needs of the body.
The length of sleep depends on each person and their age.
During sleep, our body regenerates itself - thanks to this we keep it healthy.
You can rest actively and passively.