Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: II wojna światowa – lekcja powtórzeniowa

Adresat

Klasa VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXXII. Wojna obronna Polski we wrześniu 1939 r. Agresja Niemiec (1 września) i Związku Sowieckiego (17 września). Uczeń:

  1. charakteryzuje położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;

  2. opisuje i omawia etapy wojny obronnej i wskazuje na mapach położenia stron walczących;

  3. podaje przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków, np. obrona poczty w Gdańsku, walki o Westerplatte, obrona wieży spadochronowej w Katowicach, bitwy pod Mokrą i Wizną, bitwa nad Bzurą, obrona Warszawy, obrona Grodna, bitwa pod Kockiem.

XXXIII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:

  1. przedstawia oraz sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);

  2. charakteryzuje politykę Niemiec na terenach okupowanej Europy; przedstawia zagładę Żydów oraz Romów i eksterminację innych narodów; zna przykłady bohaterstwa Polaków ratujących Żydów z Holokaustu;

  3. wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi;

  4. wymienia główne decyzje konferencji wielkiej trójki (Teheran, Jałta, Poczdam);

  5. przedstawia bezpośrednie skutki II wojny światowej, w tym problem zmiany granic i przesiedleń ludności.

XXXIV. Polska pod okupacją niemiecką i sowiecką. Uczeń:

  1. porównuje założenia i metody polityki niemieckiej i sowieckiej w okupowanej Polsce;

  2. wymienia przykłady zbrodni niemieckich i sowieckich (Palmiry, Katyń, kaźń profesorów lwowskich, Zamojszczyzna);

  3. wyjaśnia przyczyny i rozmiary konfliktu polsko‑ukraińskiego (rzeź wołyńska) na Kresach Wschodnich;

  4. charakteryzuje polityczną i militarną działalność polskiego państwa podziemnego, w tym formy oporu wobec okupantów;

  5. wyjaśnia przyczyny i opisuje skutki wybuchu powstania warszawskiego oraz ocenia postawę aliantów i Związku Sowieckiego wobec powstania.

XXXV. Sprawa polska w czasie II wojny światowej. Uczeń:

  1. przedstawia okoliczności powstania i omawia działalność rządu Rzeczypospolitej Polskiej na wychodźstwie;

  2. umieszcza w czasie i przestrzeni działania polskich formacji na różnych frontach i obszarach toczącej się wojny;

  3. przedstawia politykę mocarstw wobec sprawy polskiej w czasie II wojny światowej.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie przypominają sobie najważniejsze wydarzenia II wojny światowej – największego konfliktu zbrojnego w dziejach ludzkości.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wymieniać najważniejsze wydarzenia lat 1939‑1945;

  • opisywać najważniejsze fakty, nazwiska i daty;

  • charakteryzować konsekwencje II wojny światowej;

  • wyjaśniać jaki wpływ miała i nadal ma wojna na losy świata.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie powtarzają wiadomości zdobyte na poprzednich zajęciach dotyczących II wojny światowej.

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel na środku tablicy wyświetla/wypisuje hasło II WOJNA ŚWIATOWA. Następnie prosi, aby uczniowie wymienili ich zdaniem najważniejsze wydarzenia związane z konfliktem, które następnie zapisywane są na tablicy przez nauczyciela.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, odnosząc się do podanych przez uczniów haseł. Dopytuje, dlaczego podane przez uczniów wydarzenia uważają oni za najważniejsze i przełomowe. Zadając pytania, pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych.

  2. Następnie dzieli uczniów na 7 grup i każdej przydziela (uczniowie losują) po jednym z krajów: Niemcy, ZSRS, USA, Wielka Brytania, Francja, Japonia i Polska. Zadaniem uczniów jest - korzystając z Internetu - wyszukać skutki II wojny światowej dla państwa, które zostało im przydzielone/wylosowane, np. Niemcy – podział kraju na strefy okupacyjne, zasada 4D itp..

  3. Podczas pracy nad ćwiczeniami i poleceniami nauczyciel wykorzystuje metodniki lub zestaw kart w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie dzięki kartom sygnalizują nauczycielowi, czy mają trudności z wykonywaniem poleceń (kolor zielony – radzę sobie świetnie, kolor żółty – mam wątpliwości, kolor czerwony – proszę o pomoc).

  4. Uczniowie prezentują wyniki swoich prac, nauczyciel zapisuje je, przydzielając do skutków politycznych, społecznych i gospodarczych. Rezultaty pracy uczniów stanowią punkt wyjścia do dyskusji o konsekwencjach II wojny światowej. Uczniowie zapoznają się z wykresem przedstawiającym cywilne i wojskowe ofiary wojny (**Polecenie 1**), a następnie wykonują **Ćwiczenie 1**. Nauczyciel upewnia się, że zadanie zostało poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.

  5. Nauczyciel prezentuje uczniom mapę – Europa po II wojnie światowej (**Polecenie 2**). Następnie pyta uczniów, jakie zmiany granic zaszły w Europie? Jakie państwa zniknęły, a jakie się pojawiły? Jak zmieniły się granice i położenie Polski? Czy graniczyła ona z tymi samymi krajami co w 1939 roku?.

Faza podsumowująca

  1. Podsumowując lekcję, nauczyciel dodaje, że jedną z najważniejszych konsekwencji II wojny światowej były migracje, repatriacje i przesiedlenia ludności. Wyjaśnia ich konsekwencje na przykładzie ziem polskich (wysiedleń Niemców; repatriacji i reemigracji Polaków do kraju; przesiedleń Polaków z terenów ZSRS oraz migracji wewnętrznej, np. na Dolny Śląsk).

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.

Praca domowa

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych (nie jest obligatoryjną częścią scenariusza): Druga wojna światowa odcisnęła piętno na każdym aspekcie życia. Zastanów się i poszukaj przykładów, jak wpłynęła ona na kulturę i sztukę oraz zabytki.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Totalitarian regime
Totalitarian regime
R1e6JsA67SqZw
Nagranie słówka: Totalitarian regime

Totalitaryzm – system rządów politycznych połączony z uzasadniającą jego istnienie ideologią, która głosi całkowite podporządkowanie jednostki i pełną kontrolę przez państwo społeczeństwa.

Resistance movement
Resistance movement
R1N4U6aXboELo
Nagranie słówka: Resistance movement

Ruch oporu – oddziały, których celem jest walka z okupantem kraju najczęściej sposobami partyzanckimi. Swoją działalność rozpoczynają najczęściej po zaprzestaniu regularnych działań wojennych.

Conspiracy
Conspiracy
RH4Ud4GgVsyem
Nagranie słówka: Conspiracy

Konspiracja – tajna działalność prowadzona przez organizacje polityczne skierowana przeciw władzy, najczęściej okupanta kraju. Ma bezpośredni związek z działaniami ruchu oporu.

Holocaust
Holocaust
RG3C9TZ2CIXRv
Nagranie słówka: Holocaust

Holokaust – prześladowanie i zagłada ok. 6 mln Żydów, dokonana w czasie II wojny światowej przez III Rzeszę i wspierana przez jej sojuszników.

Deportation
Deportation
RoZePXqVbu2Aw
Nagranie słówka: Deportation

Deportacja – przymusowe przesiedlenie (wywózka), najczęściej do odległego miejsca, połączone z ograniczeniem wolności.

Occupation
Occupation
R1UAh44eAAwIE
Nagranie słówka: Occupation

Okupacja – czasowe zajęcie jakiegoś terenu (np. państwa) przez wrogie siły i wprowadzenie tam swojej władzy.

Diplomacy
Diplomacy
R1DVU8VhQ01eQ
Nagranie słówka: Diplomacy

Dyplomacja – wszelkie czynności jakie prowadzi państwo w celu rozwiązania w pokojowy sposób problemów międzypaństwowych.

Overloading
Overloading
RBpqlzwT4nBJs
Nagranie słówka: Overloading

Prześladowania – celowe nękanie, szykanowanie i wyrządzanie krzywdy wybranym osobom lub grupie osób, którego celem jest ich upokorzenie lub wyniszczenie.

Independence
Independence
R1ISDz5xO6gGT
Nagranie słówka: Independence

Niepodległość – niezależność państwa od wpływu innych państw, instytucji na swoje działania.

Teksty i nagrania

R9zdpb6njjjK4
nagranie abstraktu

World War II - a revision lesson

Nearly 20 years after the Great War, peace in Europe was threatened again. Growing power of the Third Reich and its political and military activity, including The Anschluss of Austria and the invasion in Czechoslovakia caused the world to face war once again. World War II began on 1st of September 1939, when German army attacked Poland. On 17th September 1939, in accordance with the Ribbentrop‑Molotov pact, the USSR army joined the German army attacking Poland from the East. Until 1941, under German occupation and the occupation of their allies was nearly entire continental Europe. The USSR also had its armaments policy and expanded its territory by fighting against Finland and by invading the Baltic countries. A turning point of the conflict was the attack of Germany on the USSR, on 22nd of June 1941, which not only decided on changes in the alliances (the Soviets joined the Allies), but also forced the Third Reich to fight on two fronts. On the conquered and occupied territories, the Germans introduced the policy of terror and persecution, especially among the Jews and the Gypsies, persecuting and exterminating the enemies, e.g. in concentration camps. In 1941, the United States of America joined the war, as a result of the attack on their naval base in Pearl Harbor conducted by the Japanese air force. This extended the territory of military action nearly to the entire world. The anti‑Hitler coalition, which main force was the Big Three – the rulers of the USA - Roosevelt, the USSR – Stalin and of Great Britain – Churchill, played a vital role in military and political plans during the war, and also after it finished, while establishing the new order. The victories and the might of the German army was broken in the battles of Stalingrad and Kursk in 1943. Since then, the Allied forces started the offensive, forcing the German soldiers to retreat, and leading to the ultimate defeat in May of 1945. It was not the end of World War II. It lasted until 2nd of September 1945 – the capitulation of Japan, which was caused by the use of new type of weapons of mass destruction – the atomic bomb. The conflict of 1939‑1945 was the biggest war in the history of the world and took place in Europe, North Africa, Far East and all the oceans.