Lesson plan (Polish)
Temat: Położenie geograficzne Azji
Autor: Magdalena Jankun
Adresat
Uczeń klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XIV Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji. Azja jako kontynent kontrastów geograficznych.
Wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, że Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów.
Cel lekcji: Uczeń określi położenie geograficzne Azji.
Kryteria sukcesu
określisz położenie geograficzne Azji;
wskażesz skrajne punkty kontynentu azjatyckiego i określisz ich współrzędne geograficzne;
wskażesz na mapie przebieg umownej granicy między Azją a Europą;
wskażesz na mapie przebieg granicy między Azją i Afryką oraz Ameryką Północną i Australią.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Metody/formy pracy
z wykorzystaniem narzędzi ICT;
praca z materiałami edukacyjnymi oraz multimedialnymi na platformie epodreczniki.pl;
dyskusja;
praca indywidualna, praca w parach oraz całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik do nauczania geografii;
tablica interaktywna;
mapa fizyczna Azji;
mapa fizyczna Świata;
atlasy geograficzne;
Roczniki Statystyczne;
rzutnik multimedialny;
tablety/komputery.
Fazy lekcji
Wstępna
1. Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji.
2. Uczniowie pracują w parach. Korzystając z atlasów geograficznych oraz przyrządów pomiarowych, oszacowują wielkość kontynentu azjatyckiego.
3. Chętne osoby podchodzą do tablicy i przedstawiają swój sposób liczenia.
4. Uczniowie sprawdzają wielkość kontynentu, korzystając z materiałów źródłowych: internet, e‑podręcznik, rocznik statystyczny itp.
Realizacyjna
1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę Azji z e‑podręcznika, na podstawie której uczniowie wspólnie określają położenie geograficzne kontynentu azjatyckiego.
2. Nauczyciel prosi uczniów, by pracując w parach, przeanalizowali w atlasie geograficznym granice między Azją a Europą, Afryką, Ameryką Północną i Australią. Po kolei nauczyciel prosi chętnych, by wskazały przebieg granic na mapie ściennej Azji.
3. Nauczyciel wyjaśnia, co oznaczają pojęcia granica naturalna i granica umowna. Inicjuje krótką dyskusję na ten temat.
4. Praca w parach. Uczniowie, korzystając z atlasu geograficznego, wyszukują na mapie skrajne punkty Azji i określają ich położenie matematyczne. Kolejno wskazane osoby podchodzą do mapy ściennej i wskazują punkty, podając ich współrzędne geograficzne.
5. Praca w parach. Uczniowie, korzystając z atlasów geograficznych przygotowują informacje na temat linii brzegowej Azji. Chętne osoby wskazują na mapie ściennej Azji elementy geograficzne zaliczane do poziomego ukształtowania powierzchni kontynentu.
6. Ćwiczenie na kształtowanie orientacji na mapie. Na początku praca w parach z wykorzystaniem atlasu geograficznego. Naprzemiennie uczniowie podają sobie do wyszukania obiekty geograficzne i wskazują je na mapie: oceany, morza, zatoki, cieśniny, wyspy, półwyspy, archipelagi.
7. Kolejne ćwiczenie dla chętnych uczniów. Uczeń wskazuje na mapie ściennej obiekty geograficzne podane przez kolegów z klasy. Przy bardzo dobrej znajomości mapy nauczyciel powinien postawić najwyższą ocenę.
Podsumowująca
1. Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.
2. Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
poziome ukształtowanie powierzchni – kształt powierzchni Ziemi wyznaczony przez linię brzegową. Formami ukształtowania poziomego są m.in. wyspy i półwyspy (na lądzie) oraz zatoki i cieśniny (na morzu).
Teksty i nagrania
Asia's geographical location
Asia is the largest continent on Earth. Its area measures 44.5 million kmIndeks górny 22. The continuous area of land is located entirely in the northern hemisphere and spans from the equator to high circumpolar lattitudes in the North. Many Asian islands are located in the southern hemisphere, including, among others, a large part of the Malay Archipelago. Asia is also almost entirely located in the eastern hemisphere – the only region of Asia that is found in the western hemisphere is the Chukchi Peninsula.
Asia and Europe constitute a continuous block of land and the common name Eurasia is often used to refer to them. You already know that the border between these continents is contractual in nature. Europe is often referred to as a great peninsula located to the west of Asia. To the South‑West of Asia, behind the Suez Pass and the Red Sea, is Africa. The Bering Strait, which is 85 km wide, separates Asia from North America. The map shows Asia's geographical location.