Lesson plan (Polish)
Temat: Monarchia parlamentarna
Adresat
Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XII. Europa w XVII i XVIII wieku. Uczeń:
charakteryzuje, na przykładzie Francji Ludwika XIV, ustrój monarchii absolutnej oraz wymienia główne cechy monarchii parlamentarnej, wykorzystując informacje o ustroju Anglii;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń dowie się o przyczynach, przebiegu oraz skutkach wojny domowej w Anglii w latach 1642‑1707.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
dlaczego doszło do konfliktu króla z parlamentem;
jakie poglądy miały stronnictwa, które ukształtowały się po ponownym objęciu władzy przez Stuartów;
kim był Oliver Cromwell;
kto zasiadł na tronie po obaleniu rządów Stuartów.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.
Faza realizacyjna
Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.
Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2 i Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: Bloodless Revolution (Glorious Revolution)
Bezkrwawa rewolucja (sławetna rewolucja) – bezkrwawy przewrót, w wyniku którego obalono w 1688 r. rządy Stuartów i przekazano tron angielski namiestnikowi Niderlandów Wilhelmowi Orańskiemu.
Deklaracja Praw – wydany w Anglii w 1689 r. akt prawny ograniczający władzę monarchy, zakazujący dziedziczenia tronu przez katolików, rozszerzający prawa Parlamentu.
Monarchia parlamentarna – forma rządów, w której głową państwa jest król, ale swoją władzę dzieli z parlamentem, zgodnie z zasadą: „król panuje, lecz nie rządzi”.
Purytanie – grupa dążąca do odrodzenia Kościoła anglikańskiego w celu zachowania czystości doktrynalnej w duchu kalwinizmu.
Torysi i wigowie – dwie partie w parlamencie angielskim. Pierwsza popierała silne rządy króla (torysi), druga – parlamentu (wigowie).
Unia personalna – związek dwóch lub więcej państw posiadających wspólnego monarchę.
Unia realna - związek dwóch lub większej liczby państw, oparty na wspólnych instytucjach państwowych.
Teksty i nagrania
Parliamentary monarchy
When English King, Charles I, tried to implement absolute monarchy in the country, he caused the outbreak of civil war between the parliament and the king in 1642. In the consequence, the king was executed and England was proclaimed a republic. Soon after that, Olivier Cromwell, the commander of the parliament’s army, became a dictator. In 1660, living in exile Charles II Stuart, the son of beheaded ruler, was called to come back to the country. The monarchy was restored. Unfortunately, the Stuarts have not learnt anything from the tragic lesson and kept seeking to strengthen their power at the expense of the parliament. The next conflict resulted in the final removal of the representatives of this dynasty from the English throne. In these circumstances, William of Orange has proclaimed the King of England. In 1689, the English parliament passed the “English Bill of Rights”, where the competence of the monarch and the rights of the parliament were finally determined. Thus England became a parliamentary monarchy.