7) marks and reads common and decimal fractions on the number line
9) converts common fractions of denominators being the divisor of numbers 10, 100, 1000 etc into finite decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction using any method (simplifying or extending common fractions, dividing the numerator by the denominator, with the long method or the calculator).
Task 1 Students work individually, using computers. Their task is to watch the interactive illustration describing the composition of decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction.
[Interactive illustration 1]
Task 2 The following table presents the decimal numeral system, used to write down numbers.
Students use the obtained information and the examples in the table.
Their task is to fill in the table.
[Table 1]
Task 3 Based on the following examples, students write down the sums in the form of decimal fractions.
Example:
a.
b.
c.
Educational game – mathematical domino
The teacher divides students into five people groups and hands out the prepared materials.
Students’ task is to correctly match the dominos as fast as possible.
[Illustration 1]
An extra task: Students write down decimal numbers that meet the following conditions:
a. In this number, the units number is 6, the decimal numberdecimal numberdecimal number is 5 and the hundredth part number is 7.
b. In this number there are 5 digits, it is greater than 11 and smaller than 12. The decimal numberdecimal numberdecimal number is 6 and the thousandths partthousandths partthousandths part number is 8 and the hundreths parthundreths parthundreths part number is 9.
W zapisie liczby dziesiętnej znajduje się przecinek, który oddziela całości od części ułamkowej.
me8f8cdccb979d200_1527752256679_0
RuXDzPqGMieWh
W zapisie liczby dziesiętnej kolejne cyfry występujące po przecinku oznaczają, z ilu części dziesiątych, z ilu części setnych, z ilu tysięcznych, składa się część ułamkowa.
me8f8cdccb979d200_1528449000663_0
Zapisywanie i odczytywanie liczb dziesiętnych
me8f8cdccb979d200_1528449084556_0
Drugi
me8f8cdccb979d200_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
7) zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;
8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych;
9) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora).
me8f8cdccb979d200_1528449068082_0
45 minut
me8f8cdccb979d200_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych - pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
me8f8cdccb979d200_1528449552113_0
1. Zapisywanie liczb dziesiętnych.
2. Odczytywanie liczb dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
me8f8cdccb979d200_1528450430307_0
uczeń:
- zapisuje liczby dziesiętne,
- odczytuje liczby dziesiętne.
me8f8cdccb979d200_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Gra dydaktyczna.
me8f8cdccb979d200_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
me8f8cdccb979d200_1528450127855_0
Uczniowie przypominają informacje na temat ułamków dziesiętnych:
- Ułamek, którego mianownik jest liczbą 10, 100, 1000,… nazywamy ułamkiem dziesiętnym.
- Ułamek dziesiętny można zapisać dwoma sposobami: jako ułamek zwykły lub z wykorzystaniem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej.
me8f8cdccb979d200_1528446435040_0
Polecenie 1 Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, opisującą budowę ułamka dziesiętnego
[Ilustracja interaktywna 1]
Polecenie 2 Poniższa tabelka przedstawia pozycyjny system dziesiątkowy, wykorzystywany do zapisu liczb.
Uczniowie korzystają ze zdobytych informacji oraz umieszczonego w tabeli przykładu.
Ich zadaniem jest uzupełnienie tabelki.
[Tabela]
Polecenie 3 Uczniowie zapisują, na podstawie podanego przykładu, podane sumy w postaci ułamków dziesiętnych.
Przykład:
a.
b.
c.
Gra dydaktyczna – domino matematyczne.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy pięcioosobowe i rozdaje im przygotowane materiały.
Zadaniem uczniów jest jak najszybsze właściwe połączenie kostek domina.
[Illustracja 1]
Polecenie dla chętnych Uczniowie zapisują liczby dziesiętne, spełniające podane warunki:
a. W liczbie tej cyfrą jedności jest 6, cyfrą części dziesiątych jest 5, a 7 – cyfrą części setnych;
b. W liczbie tej jest pięć cyfr, jest ona większa od 11 i mniejsza od 12. Cyfra części dziesiątych to 6, części tysięcznych to 8, a setnych – 9.
me8f8cdccb979d200_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania .
- Liczby dziesiętne zapisujemy w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. Każda pozycja danej cyfry ma swoją nazwę.
- W zapisie liczby dziesiętnej znajduje się przecinek, który oddziela całości od części ułamkowej.
- W zapisie liczby dziesiętnej kolejne cyfry występujące po przecinku oznaczają, z ilu części dziesiątych, z ilu części setnych, z ilu tysięcznych, składa się część ułamkowa.
decimal fraction1
decimal fraction
ułamki dziesiętny - ułamki o mianowniku 10, 100, 1000,…
RBIwDTbxcb8zq1
decimal number1
decimal number
liczba dziesiętna
R1IaV5CfA6gTs1
thousandths part1
thousandths part
część tysięczna
RHJM5yWbNYiN41
hundreths part1
hundreths part
część setna
RSB878yiy2wA31
converting common fraction into decimal fraction1
converting common fraction into decimal fraction
zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny
R1Bheoc7A5mnl1
converting decimal fraction into common fraction1
converting decimal fraction into common fraction
zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły
R1Xwhs30zdKmW1
decimal number form1
decimal number form
zapis liczby dziesiętnej – kolejne cyfry występujące po przecinku oznaczają, z ilu części dziesiątych, z ilu części setnych, z ilu tysięcznych, składa się część ułamkowa