Temat

Zapisywanie i odczytywanie liczb dziesiętnych

Etap edukacyjny

Drugi

Podstawa programowa

IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:

7) zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;

8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych;

9) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora).

Czas

45 minut

Cel ogólny

Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych - pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Cele szczegółowe

1. Zapisywanie liczb dziesiętnych.

2. Odczytywanie liczb dziesiętnych.

3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.

Efekty uczenia

Uczeń:

- zapisuje liczby dziesiętne,

- odczytuje liczby dziesiętne.

Metody kształcenia

1. Analiza sytuacyjna.

2. Gra dydaktyczna.

Formy pracy

1. Praca indywidualna.

2. Praca grupowa.

Etapy lekcji

Wprowadzenie do lekcji

Uczniowie przypominają informacje na temat ułamków dziesiętnych:

- Ułamek, którego mianownik jest liczbą 10, 100, 1000,… nazywamy ułamkiem dziesiętnym.

- Ułamek dziesiętny można zapisać dwoma sposobami jako ułamek zwykły lub z wykorzystaniem przecinka, czyli w postaci dziesiętnej.

Realizacja lekcji

Polecenie 1 
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zapoznanie się z ilustracją interaktywną, opisującą budowę ułamka dziesiętnego

[Ilustracja interaktywna 1]

Polecenie 2
Poniższa tabelka przedstawia pozycyjny system dziesiątkowy, wykorzystywany do zapisu liczb.

Uczniowie korzystają ze zdobytych informacji oraz umieszczonego w tabeli przykładu.

Ich zadaniem jest uzupełnienie tabelki.

[Tabela]

Polecenie 3
Uczniowie zapisują, na podstawie podanego przykładu, podane sumy w postaci ułamków dziesiętnych.

Przykład: 3+310+51000=3+310+0100+51000=3+0,3+0,00+0,005=3,305

a. 2+210+5100+41000

b. 15+710+51000

c. 7+8100+31000

Gra dydaktyczna – domino matematyczne.

Nauczyciel dzieli uczniów na grupy pięcioosobowe i rozdaje im przygotowane materiały.

 Zadaniem uczniów jest jak najszybsze właściwe połączenie kostek domina.

[Illustracja 1]

Polecenie dla chętnych
Uczniowie zapisują liczby dziesiętne, spełniające podane warunki:

a. W liczbie tej cyfrą jedności jest 6, cyfrą części dziesiątych jest 5, a 7 – cyfrą części setnych;

b. W liczbie tej jest pięć cyfr, jest ona większa od 11 i mniejsza od 12. Cyfra części dziesiątych to 6, części tysięcznych to 8, a setnych – 9.

Podsumowanie lekcji

Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania .

- Liczby dziesiętne zapisujemy w dziesiątkowym systemie pozycyjnym. Każda pozycja danej cyfry ma swoją nazwę.

- W zapisie liczby dziesiętnej znajduje się przecinek, który oddziela całości od części ułamkowej.

- W zapisie liczby dziesiętnej kolejne cyfry występujące po przecinku oznaczają, z ilu części dziesiątych, z ilu części setnych, z ilu tysięcznych, składa się część ułamkowa.