4) brings fractions to the common denominatordenominatordenominator;
5) shows improper fractions in the form of a mixed numbermixed numbermixed number, and a mixed numbermixed numbermixed number in the form of an improper fraction;
V. Operations on fractions and decimals. Student:
1) adds, subtracts, multiplies and divides simple fractions with one- or two‑digit denominators, as well as mixed numbers.
Students review the concepts of simple fractions and mixed numbers. - The fraction describes a part of the whole divided into equal parts.
- A simple fractionsimple fractionsimple fraction consists of a numeratornumeratornumerator, a denominatordenominatordenominator and a fraction bar. fraction bar
- The result of each division by a non‑zero number can be written in the form of a simple fractionsimple fractionsimple fraction. The dividend is the numeratornumeratornumerator of the resulting fraction, and the divisor is its denominator.
- A mixed numbermixed numbermixed number consists of two parts: a whole part and a fractional part.
They open the SLIDESHOW and they observe how we perform operations on fractions. After finishing the task, they present the results of their observations.
- By adding or subtracting simple fractionssubtracting simple fractionssubtracting simple fractions, we bring them to the common denominatordenominatordenominator. We add (or subtract) numerators, and the denominatordenominatordenominator is rewritten without changes.
- Mixed numbers appearing in adding, subtracting, multiplying and dividing can be converted into improper fractions.
- When multiplying simple fractions, we multiply numerators by themselves and denominators by themselves and if possible, we simplify the fractions.
- When dividing simple fractionsdividing simple fractionsdividing simple fractions, we multiply the dividend by the reciprocal of the divisor.
The teacher divides the students into groups of 4 people who work using the JIGSAW method. Each participant of the group receives a different task to solve.
After solving the task, students meet in groups that have solved the same task. They discuss solutions, explain doubts.
Then they return to the initial groups and present solutions to other group members.
Task 1 Combine in pairs. Write down the necessary operations.
Task 2 Combine in pairs. Write down the necessary operations.
Task 3 Assign correct answers. Write down the necessary operations.
Task 4 Assign correct answers. Write down the necessary operations.
The students share their reflections on their work, the teacher explains the doubts and assesses the tasks.
An extra task: Increase the quotient of the number by the number by the difference of these numbers.
Dodając lub odejmując ułamki zwykłe, doprowadzamy je do wspólnego mianownika. Dodajemy (lub odejmujemy) liczniki, a mianownik przepisujemy bez zmian.
m5cd695e62f88278f_1527752256679_0
RlABPJJLwuUwN1
Liczby mieszane występujące dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu możemy zamieniać na ułamki niewłaściwe.
m5cd695e62f88278f_1528449000663_0
Działania na ułamkach zwykłych
m5cd695e62f88278f_1528449084556_0
drugi
m5cd695e62f88278f_1528449076687_0
IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
3) skraca i rozszerza ułamki zwykłe;
4) sprowadza ułamki zwykłe do wspólnego mianownika;
5) przedstawia ułamki niewłaściwe w postaci liczby mieszanej, a liczbę mieszaną w postaci ułamka niewłaściwego;
V. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Uczeń:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach jedno- lub dwucyfrowych, a także liczby mieszane.
m5cd695e62f88278f_1528449068082_0
45 minut
m5cd695e62f88278f_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m5cd695e62f88278f_1528449552113_0
1. Doskonalenie umiejętności skracania i rozszerzania ułamków zwykłych oraz sprowadzania ich do wspólnego mianownika.
2. Wykonywanie działań na ułamkach zwykłych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m5cd695e62f88278f_1528450430307_0
Uczeń:
- doskonali umiejętności skracania i rozszerzania ułamków zwykłych oraz sprowadzania ich do wspólnego mianownika,
- wykonuje działania na ułamkach zwykłych.
m5cd695e62f88278f_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. JIGSAW
m5cd695e62f88278f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w grupach.
m5cd695e62f88278f_1528450135461_0
m5cd695e62f88278f_1528450127855_0
Uczniowie przypominają pojęcia ułamka zwykłego i liczby mieszanej.
- Ułamek opisuje część całości podzielonej na równe części.
- Ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej. kreska ułamkowa
- Wynik każdego dzielenia przez liczbę różną od zera możemy zapisać w postaci ułamka zwykłego. Dzielna to licznik powstałego ułamka, a dzielnik, to jego mianownik.
- Liczba mieszana składa się z dwóch części: części całkowitej i części ułamkowej.
m5cd695e62f88278f_1528446435040_0
[Slideshow]
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Otwierają SLIDESHOW i przypominają w jaki sposób wykonujemy działania na ułamkach zwykłych.
Po skończonym ćwiczeniu przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
- Dodając lub odejmując ułamki zwykłe, doprowadzamy je do wspólnego mianownika. Dodajemy (lub odejmujemy) liczniki, a mianownik przepisujemy bez zmian.
- Liczby mieszane występujące dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu możemy zamieniać na ułamki niewłaściwe.
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy liczniki przez siebie i mianowniki przez siebie. Jeśli możemy, to skracamy ułamki.
-Dzieląc ułamki zwykłe, mnożymy dzielną przez odwrotność dzielnika.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe, które pracują metodą JIGSAW. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadanie do rozwiązania.
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Polecenie 1 Połącz w pary. Zapisz potrzebne działania.
[Illustracja 1]
Polecenie 2 Połącz w pary. Zapisz potrzebne działania.
[Illustracja 2]
Polecenie 3 Połącz w pary. Zapisz potrzebne działania.
[Illustracja 3]
Polecenie 4 Połącz w pary. Zapisz potrzebne działania.
[Illustracja 4]
Uczniowie dzielą się refleksjami na temat swojej pracy, nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia.
Zadanie dla chętnych Iloraz liczby przez liczbę powiększ o różnicę tych liczb.
m5cd695e62f88278f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując informacje do zapamiętania :
- Ułamek zwykły składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej. kreska ułamkowa
- Dodając lub odejmując ułamki zwykłe, doprowadzamy je do wspólnego mianownika. Dodajemy (lub odejmujemy) liczniki, a mianownik przepisujemy bez zmian.
- Liczby mieszane występujące dodawaniu, odejmowaniu, mnożeniu i dzieleniu możemy zamieniać na ułamki niewłaściwe.
- Mnożąc ułamki zwykłe, mnożymy liczniki przez siebie i mianowniki przez siebie. Jeśli możemy, to skracamy ułamki.
- Dzieląc ułamki zwykłe, mnożymy dzielną przez odwrotność dzielnika.
denominator1
denominator
mianownik
R1LfwYNF5AFLT1
mixed number1
mixed number
liczba mieszana - składa się z dwóch części: części całkowitej i części ułamkowej
RqWTJvXrpAhP41
simple fraction1
simple fraction
ułamek zwykły - składa się z licznika, mianownika i kreski ułamkowej