The figures will be used during the summarising task.
The teacher introduces the topic of the lesson: discovering the notion of the netnetnet of the right prismright prismright prism. The students are going to learn how to draw the netnetnet of the right prismright prismright prism and to identify the type of the prism.
Revision of the definition of the right prismright prismright prism and its elements.
Task 1 Students analyse the material in the Interactive illustration. They are going to see what elements the netnetnet of the prism consists of.
[Interactive illustration]
After finishing the task the students present the observation results by answering the following questions:
How many squares does the netnetnet of the cubecubecube consist of? How many figures does the right hexagonal prism consist of? What kind of figures are they? Does the prism have only one netnetnet?
The student should come up with the following conclusions:
- the netnetnet of the prism consists of the rectangles and two other polygons, - some of the polygons that the netnetnet of the prism is constructed of have got the common edges, - the number of the rectangles belonging to the netnetnet of the prism depends on the polygonpolygonpolygon of the basebasebase.
The teacher distributes the models of the prism whose nets can be unfolded. The students are going to become familiar with the shape of netnetnet of the prisms.
Task 2 The students cut the boxes they have brought in order to get their nets. They describe what figures the nets are made of.
Task 3 The students draw the netnetnet of the prism with the dimensions: 4 cm 4cm 2cm.
What is the name of the prism whose netnetnet is shown? How many faces does this prism have? How many basebasebase edges does this prism have? How many vertices does it have?
[illustration]
An extra task
Design the netnetnet of the prism with the five‑star basebasebase. Cut it out of paper and glue together. Describe the elements it is made of.
Then, together they sum up the classes, drawing the conclusions to memorize.
- The netnetnet of the right prismright prismright prism consists of two polygons which are the bases of the prism and the rectangles which are its faces. - The number of the rectangles depends on the type of the prism basebasebase, for example: the netnetnet of the right prismright prismright prism with the pentagonal basebasebase consists of two pentagons and five rectangles.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Uczeń przynosi na lekcję następujące figury wycięte z papieru samoprzylepnego: - sześć kwadratów o boku długości 2 cm, - dwa prostokąty o wymiarach 2 cm na 3 cm, - dwa prostokąty o wymiarach 2 cm na 6 cm, - dwa prostokąty o wymiarach 3 cm na 6 cm, - dwa trójkąty równoboczne o boku długości 3cm, - trzy prostokąty o wymiarach 3 cm na 5 cm.
Nauczyciel przypomina uczniom, że w swoim otoczeniu mogą zaobserwować różne przykłady obiektów w kształcie graniastosłupów prostych, np. wieżowce, szafy, kostki do gry, ozdobne pudełka.
Na podstawie rysunków uczniowie odpowiadają na pytania:
Jak nazywa się graniastosłup, którego siatkę widzisz? Ile ścian ma ten graniastosłup? Ile krawędzi podstawy ma ten graniastosłup? Ile wierzchołków ma ten graniastosłup?
mf57deea21a304ec8_1528449000663_0
Siatki i modele graniastosłupów
mf57deea21a304ec8_1528449084556_0
Drugi
mf57deea21a304ec8_1528449076687_0
X. Bryły. Uczeń:
3) rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych i ostrosłupów;
4) rysuje siatki prostopadłościanów;
mf57deea21a304ec8_1528449068082_0
45 minut
mf57deea21a304ec8_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach.
mf57deea21a304ec8_1528449552113_0
1. Rozpoznawanie i rysowanie siatek graniastosłupów prostych.
2. Obliczanie elementów graniastosłupów na podstawie ich siatek.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mf57deea21a304ec8_1528450430307_0
Uczeń:
1. rozpoznaje siatki graniastosłupów prostych
2. rysuje siatki graniastosłupów prostych.
mf57deea21a304ec8_1528449534267_0
1. Ćwiczenia praktyczne.
2. Analiza sytuacyjna.
mf57deea21a304ec8_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
mf57deea21a304ec8_1528450135461_0
mf57deea21a304ec8_1528450127855_0
Uczeń przynosi na lekcję niewielkie tekturowe pudełko (w kształcie graniastosłupa), np. po perfumach, po lekach.
Uczeń przynosi na lekcję następujące figury wycięte z papieru samoprzylepnego:
sześć kwadratów o boku długości 2 cm,
dwa prostokąty o wymiarach 2 cm na 3 cm,
dwa prostokąty o wymiarach 2 cm na 6 cm,
dwa prostokąty o wymiarach 3 cm na 6 cm,
dwa trójkąty równoboczne o boku długości 3cm,
trzy prostokąty o wymiarach 3 cm na 5 cm.
Figury będą potrzebne do wykonania ćwiczenia utrwalającego.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach poznają pojęcie siatki graniastosłupa. Dowiedzą się również, jak narysować siatkę graniastosłupa oraz jak na jej podstawie rozpoznać rodzaj graniastosłupa.
Uczniowie przypominają definicję graniastosłupa prostego oraz wymieniają jego elementy.
mf57deea21a304ec8_1528446435040_0
Nauczyciel przypomina uczniom, że w swoim otoczeniu mogą zaobserwować różne przykłady obiektów w kształcie graniastosłupów prostych, np. wieżowce, szafy, kostki do gry, ozdobne pudełka.
Uczniowie analizują ilustrację interaktywną Ich zadaniem jest zaobserwowanie, z jakich elementów składa się siatka graniastosłupa.
[ilustracja interaktywna]
Uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji, odpowiadając na pytania:
Z ilu kwadratów składa się siatka sześcianu? Z ilu figur składa się siatka graniastosłupa prostego sześciokątnego? Jakie to figury? Czy istnieje tylko jedna siatka danego graniastosłupa?
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- siatka graniastosłupa zawsze składa się z prostokątów lub prostokątów i dwóch innych wielokątów; - niektóre wielokąty, z których zbudowana jest siatka graniastosłupa, mają wspólne krawędzie; - liczba prostokątów, należących do siatki graniastosłupa, zależy od wielokąta, który znajduje się w jego podstawie.
Nauczyciel rozdaje uczniom modele graniastosłupów z rozkładanymi siatkami. Uczniowie zapoznają się z kształtem siatki każdego graniastosłupa.
Uczniowie rozcinają przyniesione przez siebie pudełka tak, aby otrzymać ich siatki. Opisują, z jakich figur składają się te siatki.
Uczniowie rysują siatkę prostopadłościanu o wymiarach 4 cm, 4 cm, 2 cm.
Polecenie Na podstawie rysunków uczniowie odpowiadają na pytania: Jak nazywa się graniastosłup, którego siatkę widzisz? Ile ścian ma ten graniastosłup? Ile krawędzi podstawy ma ten graniastosłup? Ile wierzchołków ma ten graniastosłup?
[Ilustracja]
Polecenie dla chętnych Zaprojektuj siatkę graniastosłupa prostego o podstawie pięcioramiennej gwiazdy, wytnij ją z papieru i sklej. Opisz budowę otrzymanego graniastosłupa.
mf57deea21a304ec8_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
Siatka graniastosłupa prostego składa się z dwóch wielokątów, które są podstawami tego graniastosłupa oraz prostokątów, które są jego ścianami.
Liczba prostokątów zależy od tego, jaki wielokąt znajduje się w podstawie. Na przykład siatka graniastosłupa prostego o podstawie pięciokąta składa z dwóch pięciokątów oraz pięciu prostokątów.