RyYENiEVw5ysi
Kolorowa grafika przedstawia głowę lwa okoloną płową grzywą. Zwierzę ma zadarty ku górze pysk i przymknięte oczy. Tło jest jasne.

Świat bajek

Lew
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Lew w bajkach

Warto wiedzieć!

Kiedy lew ryczy? Dlaczego nie każdy przedstawiciel tego gatunku ma grzywę? Czy w człowieku może obudzić się lew?

Dowody fascynacji ludzi tymi pięknymi i groźnymi zwierzętami odnajdujemy nie tylko w licznych opracowaniach naukowych, ale także w tekstach literackich, między innymi w bajkach oraz bogatej symbolice i frazeologii.

RZlFmhAzebjeB
Król zwierząt
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Podaj pięć epitetów nazywających cechy, jakimi określa się zwykle lwa, króla zwierząt.

R1dvryeADsv5i
Polecenie 1

Zgromadź informacje na temat lwa - jego wyglądu, zachowania oraz miejsca występowania. Uzupełnij pola tekstowe odpowiednimi częściami mowy, a następnie przeciągnij je w dowolne miejsca na ilustracji.

R1MLdQALyOstb
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Grafika: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Zgromadź informacje na temat lwa, zgodnie z poniższą instrukcją:

  • wygląd (przymiotnik + rzeczownik),

  • zachowanie (przysłówek + czasownik),

  • miejsce występowania (wyrażenie przyimkowe).

Zapisz odpowiedź poniżej.

RY2LAgV6yVgw4
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 2

Wymień dwa symboliczne znaczenia przypisywane lwu, a następnie wyjaśnij, z którymi cechami zwierzęcia są one związane.

R9aHRPQwenCrn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wysłuchaj nagrania ryku lwa, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

R6e8Yz8Wny31B
Nagranie dźwięku ryku lwa.

Wyjaśnij, z czym ci się kojarzy ryk lwa.

RqjsrI6vn4bWn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Wyjaśnij, w jaki sposób lew odstrasza wrogów od swojego terytorium.

RN81BJoE69HrK
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 4

Wyjaśnij znaczenie porównania „ryczeć jak lew”.

RaRmkH0eZaJrq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 5

Zastanów się, jakie emocje wywołuje w tobie lew. Czy dostrzegasz w nim przede wszystkim drapieżnika czy majestatycznego króla zwierząt? Wykonaj dowolną techniką pracę plastyczną, przedstawiającą twoje postrzeganie lwa. Możesz wykorzystać tradycyjne przybory lub poniższy zestaw cyfrowych „kredek”.

RplEdeTW8gPDQ
Miejsce na rysunek ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Zastanów się, jakie emocje wywołuje w tobie lew. Czy dostrzegasz w nim przede wszystkim drapieżnika, czy majestatycznego króla zwierząt? W dowolnej formie przedstaw twoje postrzeganie lwa (np. krótkie opowiadanie, rymowanka, praca plastyczna).

RfGZFWZ2nDvH8
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RJ2MpXx7Ks55i
Lwy
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Lew pokornyIgnacy Krasicki
Ignacy Krasicki Lew pokorny

Źle zmyślać, źle i prawdę mówić w pańskim dworzepańskim dworzepańskim dworze.
Lew, chcąc wszystkich przeświadczyćprzeświadczyćprzeświadczyć o swojej pokorze,
Kazał się jawnie ganićganićganić. Rzekł lis: 'Jesteś winny,
Boś zbyt dobry, zbyt łaskaw, zbytnio dobroczynny'.
Owca widząc, że kontentkontentkontent, gdy liszkaliszkaliszka ganiła,
Rzekła: 'Okrutnyś, żarłok, tyrantyrantyran'. – Już nie żyła.

CART3 Źródło: Ignacy Krasicki, Lew pokorny, [w:] tegoż, Bajki, Warszawa 1970, s. 30.
Ćwiczenie 2
R1FqxenG50gsC1
Zadanie interaktywne. Należy zaznaczyć niebieskim kolorem fragment stanowiący wypowiedź lisa, a różowym wypowiedź owcy. Następnie należy wyjaśnić, na czym polegała przebiegłość lisa, i na czym polegał błąd owcy. Należy także zwrócić uwagę na konstrukcję zaznaczonych wypowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wypisz z tekstu wypowiedź lisa i słowa owcy.

RB152xqG8RWY0
Miejsce na notatkę
RJAiZGPrKwsff
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu nazw cech do poszczególnych bohaterów bajki "Lew pokorny" Ignacego Krasickiego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, na czym polegała przebiegłość lisa, a jaki błąd popełniła owca.

RnlNRZS98eKHX
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5

Odpowiedz na pytania dotyczące tytułu bajki Ignacego Krasickiego.

  • Czy lew może być pokorny?

  • Dlaczego autor określił lwa w ten właśnie sposób?

R1b1OQcabz4rg
Miejsce na notatki ucznia
Ćwiczenie 6

Oceń postępowanie każdej postaci: lwa, lisa, owcy. Uzasadnij swoje zdanie.

R1SJVcROthIjf
Miejsce na notatki ucznia
1
Ćwiczenie 7
R92SIgda9sprM
Zadanie interaktywne. Należy zaznaczyć w tekście fragment, który stanowi naukę wynikającą z bajki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RvpVXBP1Pqiu5
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Znajdź w utworze i zapisz fragment, który jest morałem. Wyjaśnij, jak go rozumiesz.

RkJADV2QMEZc5
Miejsce na notatkę
Ważne!

Mianem hipokryty określa się człowieka fałszywego, nieszczerego, dwulicowego, obłudnika.

Polecenie 6

Czy lew z bajki Ignacego Krasickiego był hipokrytą?  Uzasadnij odpowiedź.

R1FBNcWu7D7Rb
Miejsce na notatkę

Zapoznaj się z utworem Ignacego Krasickiego pt. Lew i zwierzęta, a następnie wykonaj poniższe ćwiczenia.

Ignacy Krasicki Lew i zwierzęta

Gdy się wszystkie zwierzęta u lwa znajdowały,
Był dyskursdyskursdyskurs: jaki przymiotprzymiotprzymiot w zwierzu doskonały.
Słoń roztropność zachwalał, żubr mieniłmienićmienił powagę,
Wielbłądy wstrzemięźliwość, lamparty odwagę;
Niedźwiedź moc znamienitą, koń ozdobną postać,
Wilk staranie przemyślne, jak zdobyczy dostać,
Sarna kształtną subtelność, jeleń piękne rogi,
Ryś odzienie wytworne, zając rączerączyrącze nogi;
Pies wierność, liszkaliszkaliszka umysł w fortelefortelfortele obfity,
Baran łagodność, osieł żywot pracowity.
Rzekł lew, gdy się go wszyscy o zdanie pytali:
„Według mnie ten najlepszy, co się najmniej chwali”.

CART4 Źródło: Ignacy Krasicki, Lew i zwierzęta, [w:] tegoż, Bajki, Wrocław 1989, s. 31.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, o czym rozmawiały zwierzęta podczas spotkania u lwa.

R151ayxAcvT8b
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Rou6laL7GlXDY
Ćwiczenie 9
Na podstawie bajki "Lew i zwierzęta" dopasuj do każdego zwierzęcia, wskazywaną przez nie cechę.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Jakie cechy, ceniły sobie zwierzęta? Na podstawie poprzedniego ćwiczenia, pogrupuj je do odpowiednich grup.

R30xDACGEAZxM
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RylNX4PVMxNdX
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CITUjI6Ml3g
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLojUID8htslH
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Grafika: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Jgh7ddmzo8D
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWbtXaUH79tiM
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgQhesbk7YMYF
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Z poprzedniego ćwiczenia wybierz dwa związki frazeologiczne ze słowem lew i ułóż z nimi zdania.

RCk4NjoGMeGHp
Miejsce na odpowiedź ucznia.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 8

Na podstawie bajki Ignacego Krasickiego Lew i zwierzęta zredaguj krótki rymowany tekst, w którym poddasz krytyce wybraną ludzką wadę.

R1S75ajE3AxIP
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 16

Zredaguj kilkuzdaniową notatkę, w której wyjaśnisz, jaki typ władcy został ukazany w bajce „Lew pokorny” i „Lew i zwierzęta”.

RjYpdLJzmOqph
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 9

Napisz odpowiadanie, w którym przedstawisz historię ukazaną w bajce 'Lew pokorny'.

RrPMv8PTAr1fN
Miejsce na notatki ucznia

Słownik

dyskurs
dyskurs

rozmowa, dyskusja

fortel
fortel

podstęp

ganić
ganić

oceniać negatywnie, krytykować

kontent
kontent

zadowolony

liszka
liszka

samica lisa; daw. lis

mienić
mienić

wymieniać, nazywać

pańskim dworze
pańskim dworze

na dworze królewskim

przeświadczyć
przeświadczyć

przekonać

przymiot
przymiot

pozytywna cecha charakteru, zaleta

rączy
rączy

szybki w ruchu, biegu

tyran
tyran

władca okrutny, stosujący gwałt i przemoc

Źródła:

https://edytor.zpe.gov.pl/x/DM7Tfdkef?lang=pl

https://edytor.zpe.gov.pl/x/DNKOAYUqi?lang=pl