Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z informacjami zamieszczonymi na osi czasu. Wydarzenia historyczne podziel na odnoszące się do sfery cesarskiej oraz do sfery kościelnej. Zastanów się, które z nich mogłyby należeć do obu tych obszarów.

RfNc00jzZCMUv
(Uzupełnij).
Rg2yo5wpPEPNH1
800 Koronacja króla Franków Karola Wielkiego na cesarza Akt koronacji Karola Wielkiego na cesarza rzymskiego przez papieża Leona III był równoznaczny z aktem odnowienia cesarstwa rzymskiego na Zachodzie. Miał również świadczyć o jedności chrześcijańskiej świata zachodniego. Imperium władcy Franków, którego czyny były opiewane w pieśniach i legendach i którego imię stało się źródłosłowem słowiańskiego określenia władcy, nie oparło się wewnętrznym podziałom i kryzysom, jednak trudno nie podkreślić kulturotwórczego znaczenia panowania Karola Wielkiego dla całej zachodniej i środkowej Europy., 962 Koronacja Ottona I na cesarza Otton I Wielki, król niemiecki, odwołując się do tradycji frankijskiej i czerpiąc ze wzrozu Karola Wielkiego, dążył do scalenia państwa niemieckiego, tłumił wewnętrzne bunty i dawał odpór wrogom, jednocześnie zyskując przychylność papiestwa. W 962 r. został koronowany przez papieża na cesarza rzymskiego., 901 - 1000 Powstanie sztuki romańskiej Romanizm powstał w Europie zachodniej w X w. Był to pierwszy wyrazisty styl w architekturze i sztuce okresu średniowiecza. Czerpał ze wzorów karolińskich, ottońskich i bizantyjskich. Stosowany głównie w budownictwie sakralnym, opierał się na przejrzystym układzie brył. Wśród cech charakterystycznych dla stylu romańskiego są: mury o grubych ścianach i niewielkich otworach okiennych, sklepienia kolebkowe lub krzyżowe, charakter obronny, elementy rzeźby architektonicznej (tympanony, kolumny) i malarstwa ściennego., 1001 - 1100 Powstanie metody scholastycznej Mianem scholastyki określamy uniwersalny projekt myślowy w rozwoju filozofii średniowiecznej, którego głównymi celami było badanie problemu zgodności prawd wiary z rozumem naturalnym oraz wypracowanie jednolitej metody badań służącej objaśnianiu pism świętych. Był to wielki, poważny projekt racjonalizacji wiary i fundament europejskiej myśli filozoficznej., 1020 Publikacja przez biskupa Fulberta z Chartres wskazówek do postępowania rycerzy Dokument autorstwa biskupa Fulberta z Chartres nie był w owym czasie jednym kodeksem określającym relacje między wasalem a seniorem, jednak oddaje on w sposób wierny zasady feudalne w ówczesnej Europie. Według tego dokumentu wasal, przysięgając wierność seniorowi, godził się strzec swego pana, nie dopuszczając do żadnej krzywdy fizycznej, żadnej szkody materialnej, jak również żadnego uszczerbku na jego honorze. Wskazówki biskupa Fulberta świadczą o wzmocnieniu systemu feudalnego w Europie., 1075 Powstanie dokumentu Dictatus Papae Dictatus Papae, sporządzony przez papieża Grzegorza VII, głosił uniwersalizm papieski, czyli zwierzchność papieża nad całym światem chrześcijańskim., 1085 Założenie uniwersytetu w Bolonii Uniwersytet boloński to najstarszy uniwersytet na świecie. Wcześniej, nawet od IV w. n.e. w Bolonii działały szkoły prawa rzymskiego. Początek uniwersytetu wiąże się z odnalezieniem tekstu Kodeksu i Pandenktów cesarza Justyniana I Wielkiego (VI w. n.e.). Za twórcę bolońskiej szkoły prawniczej uchodzi rzymski prawnik Irnerius., 1150 Powstanie gotyku we Francji Styl gotycki był drugim wyrazistym stylem występującym w architekturze i sztuce w okresie średniowiecza. Ukształtował się we Francji przed połową XII w., skąd rozprzestrzenił się w innych krajach Eropy Zachodniej: Anglii, Hiszpanii, Niemczech, Skandynawii i w Europie Środkowej. Był to głównie styl sakralny, najpełniej reprezentowany w budownictwie kościelnym, zakonnym, ale także świeckim.
Polecenie 2

Na linii chronologicznej zaznaczono powstanie dwóch różnych stylów w sztuce. Zapisz je. Skorzystaj z dostępnych źródeł i wypisz cechy, którymi się charakteryzowały.

R1U7ror9uUlgw
(Uzupełnij).