Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z  informacjami zawartymi w mapie myśli i zestaw postulaty pozytywistów w  przeciwstawne pary (pozytywny/negatywny). Przykład: racjonalizm – dezaprobata dla irracjonalizmu romantyków. Porównaj swoje wnioski z propozycjami kolegów i koleżanek z klasy.
Zapoznaj się z  informacjami zawartymi w mapie myśli i zestaw postulaty pozytywistów w  przeciwstawne pary (pozytywny/negatywny). Przykład: racjonalizm – dezaprobata dla irracjonalizmu romantyków. Porównaj swoje wnioski z propozycjami kolegów i koleżanek z klasy.
Polecenie 2

Wymień tytuły utworów literackich doby pozytywizmu inspirowane wymienionymi w mapie myśli pozytywnymi postulatami głoszonymi przez twórców tej epoki.

RXJPCJtqDyY06
(Uzupełnij).
R1VDkdQpRXpvt1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: pozytywizm
    • Elementy należące do kategorii pozytywizm
    • Nazwa kategorii: postulaty pozytywne
      • Elementy należące do kategorii postulaty pozytywne
      • Nazwa kategorii: scjentyzm
        • Elementy należące do kategorii scjentyzm
        • Nazwa kategorii: zainteresowanie osiągnięciami nauk przyrodniczych
        • Koniec elementów należących do kategorii scjentyzm
      • Nazwa kategorii: utylitaryzm
        • Elementy należące do kategorii utylitaryzm
        • Nazwa kategorii: promowanie działań pożytecznych dla całego społeczeństwa
        • Koniec elementów należących do kategorii utylitaryzm
      • Nazwa kategorii: empiryzm
        • Elementy należące do kategorii empiryzm
        • Nazwa kategorii: potrzeba doświadczalnego potwierdzenia wiedzy
        • Koniec elementów należących do kategorii empiryzm
      • Nazwa kategorii: racjonalizm
        • Elementy należące do kategorii racjonalizm
        • Nazwa kategorii: kierowanie się przesłankami rozumowymi
        • Koniec elementów należących do kategorii racjonalizm
      • Nazwa kategorii: praca organiczna
        • Elementy należące do kategorii praca organiczna
        • Nazwa kategorii: przekonanie o tym, że do prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa konieczny jest równomierny rozwój wszystkich warstw społecznych
        • Koniec elementów należących do kategorii praca organiczna
      • Nazwa kategorii: praca u podstaw
        • Elementy należące do kategorii praca u podstaw
        • Nazwa kategorii: postulat pracy na rzecz uświadomienia i polepszenia warunków życia niższych warstw społecznych
        • Koniec elementów należących do kategorii praca u podstaw
      • Nazwa kategorii: emancypacja kobiet
        • Elementy należące do kategorii emancypacja kobiet
        • Nazwa kategorii: dążenie do równouprawnienia płci
        • Koniec elementów należących do kategorii emancypacja kobiet
        Koniec elementów należących do kategorii postulaty pozytywne
    • Nazwa kategorii: postulaty negatywne
      • Elementy należące do kategorii postulaty negatywne
      • Nazwa kategorii: krytyka przywiązania do tradycji;
      • Nazwa kategorii: dezaprobata dla irracjonalizmu romantyków
      • Nazwa kategorii: negatywna ocena braku wykształcenia poprzedniego pokolenia;
      • Nazwa kategorii: niechęć do idealizmu;
      • Nazwa kategorii: sprzeciw dla stagnacji starszej generacji
      • Koniec elementów należących do kategorii postulaty negatywne
      Koniec elementów należących do kategorii pozytywizm