Mapa myśli
Polecenie 1
Zapoznaj się z informacjami zawartymi w mapie myśli i zestaw postulaty pozytywistów w przeciwstawne pary (pozytywny/negatywny). Przykład: racjonalizm – dezaprobata dla irracjonalizmu romantyków. Porównaj swoje wnioski z propozycjami kolegów i koleżanek z klasy.
Polecenie 2
Wymień tytuły utworów literackich doby pozytywizmu inspirowane wymienionymi w mapie myśli pozytywnymi postulatami głoszonymi przez twórców tej epoki.
- Nazwa kategorii: pozytywizm
- Nazwa kategorii: postulaty pozytywne
- Nazwa kategorii: scjentyzm
- Nazwa kategorii: zainteresowanie osiągnięciami nauk przyrodniczych Koniec elementów należących do kategorii scjentyzm
- Nazwa kategorii: utylitaryzm
- Nazwa kategorii: promowanie działań pożytecznych dla całego społeczeństwa Koniec elementów należących do kategorii utylitaryzm
- Nazwa kategorii: empiryzm
- Nazwa kategorii: potrzeba doświadczalnego potwierdzenia wiedzy Koniec elementów należących do kategorii empiryzm
- Nazwa kategorii: racjonalizm
- Nazwa kategorii: kierowanie się przesłankami rozumowymi Koniec elementów należących do kategorii racjonalizm
- Nazwa kategorii: praca organiczna
- Nazwa kategorii: przekonanie o tym, że do prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa konieczny jest równomierny rozwój wszystkich warstw społecznych Koniec elementów należących do kategorii praca organiczna
- Nazwa kategorii: praca u podstaw
- Nazwa kategorii: postulat pracy na rzecz uświadomienia i polepszenia warunków życia niższych warstw społecznych Koniec elementów należących do kategorii praca u podstaw
- Nazwa kategorii: emancypacja kobiet
- Nazwa kategorii: dążenie do równouprawnienia płci Koniec elementów należących do kategorii emancypacja kobiet
- Nazwa kategorii: postulaty negatywne
- Nazwa kategorii: krytyka przywiązania do tradycji;
- Nazwa kategorii: dezaprobata dla irracjonalizmu romantyków
- Nazwa kategorii: negatywna ocena braku wykształcenia poprzedniego pokolenia;
- Nazwa kategorii: niechęć do idealizmu;
- Nazwa kategorii: sprzeciw dla stagnacji starszej generacji Koniec elementów należących do kategorii postulaty negatywne
- Elementy należące do kategorii pozytywizm
- Elementy należące do kategorii postulaty pozytywne
- Elementy należące do kategorii scjentyzm
- Elementy należące do kategorii utylitaryzm
- Elementy należące do kategorii empiryzm
- Elementy należące do kategorii racjonalizm
- Elementy należące do kategorii praca organiczna
- Elementy należące do kategorii praca u podstaw
- Elementy należące do kategorii emancypacja kobiet
- Elementy należące do kategorii postulaty negatywne
-
pozytywizm
-
postulaty pozytywne
-
scjentyzm
-
zainteresowanie osiągnięciami nauk przyrodniczych
-
-
utylitaryzm
-
promowanie działań pożytecznych dla całego społeczeństwa
-
-
empiryzm
-
potrzeba doświadczalnego potwierdzenia wiedzy
-
-
racjonalizm
-
kierowanie się przesłankami rozumowymi
-
-
praca organiczna
-
przekonanie o tym, że do prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa konieczny jest równomierny rozwój wszystkich warstw społecznych
-
-
praca u podstaw
-
postulat pracy na rzecz uświadomienia i polepszenia warunków życia niższych warstw społecznych
-
-
emancypacja kobiet
-
dążenie do równouprawnienia płci
-
-
-
postulaty negatywne
-
krytyka przywiązania do tradycji;
-
dezaprobata dla irracjonalizmu romantyków
-
negatywna ocena braku wykształcenia poprzedniego pokolenia;
-
niechęć do idealizmu;
-
sprzeciw dla stagnacji starszej generacji
-
-