Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z przedstawionymi na mapie myśli poglądami etycznymi i epistemologicznymi, z którymi nie zgadzał się Sokrates. Następnie przedstaw jego poglądy tak, by ukazać różnicę między nim a jego oponentami.

R16vduu12f4Vp
(Uzupełnij).
RLdlU0GLIVnRT1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Polemiki filozoficzne Sokratesa
    • Elementy należące do kategorii Polemiki filozoficzne Sokratesa
    • Nazwa kategorii: etyka
      • Elementy należące do kategorii etyka
      • Nazwa kategorii: relatywizm
        • Elementy należące do kategorii relatywizm
        • Nazwa kategorii: sofiści (wartości moralne są względne)
          • Elementy należące do kategorii sofiści (wartości moralne są względne)
          • Nazwa kategorii: Protagoras z Abdery
            • Elementy należące do kategorii Protagoras z Abdery
            • Nazwa kategorii: o każdej rzeczy istnieją dwa sprzeczne ze sobą sądy (również o dobru i złu)
            • Nazwa kategorii: nie można poznać, czym są dobro ani zło same w sobie, ponieważ nie istnieją absolutne wartości moralne
            • Nazwa kategorii: można nauczyć się podawać jak najlepsze racje za tym, że coś jest dobre lub złe
            • Nazwa kategorii: mądrość: umiejętność określania, co w danej sytuacji jest lepsze, a co gorsze (dobro i zło nie są tym samym)
            • Nazwa kategorii: cnota: umiejętność prowadzenia sporów; przekonywania, że pewna rzecz jest lepsza lub gorsza
            • Koniec elementów należących do kategorii Protagoras z Abdery
          • Nazwa kategorii: Gorgiasz
            • Elementy należące do kategorii Gorgiasz
            • Nazwa kategorii: etyka sytuacyjna
              • Elementy należące do kategorii etyka sytuacyjna
              • Nazwa kategorii: jest raczej analizą sytuacji, ogólnym opisem tego, co się powinno czynić i czego czynić się nie powinno
              • Nazwa kategorii: nie istnieje jedna, uniwersalna miara moralności
              • Nazwa kategorii: należy ustalać, jakie normy moralne obowiązują w konkretnych sytuacjach
              • Koniec elementów należących do kategorii etyka sytuacyjna
            • Nazwa kategorii: krytyka
              • Elementy należące do kategorii krytyka
              • Nazwa kategorii: normy postępowania zmieniają się w zależności od pozycji społecznej, jaką zajmuje człowiek, a nawet w zależności od wieku: to, co przystoi starszym, często nie przystoi młodym
              • Nazwa kategorii: to, czy działanie jest dobre, czy złe, jest względne – zależy od tego, kto je podejmuje
              • Nazwa kategorii: niemożliwe jest podanie powszechnego kryterium oceny moralnej danego czynu
              • Koniec elementów należących do kategorii krytyka
              Koniec elementów należących do kategorii Gorgiasz
            Koniec elementów należących do kategorii sofiści (wartości moralne są względne)
          Koniec elementów należących do kategorii relatywizm
      • Nazwa kategorii: konwencjonalizm
        • Elementy należące do kategorii konwencjonalizm
        • Nazwa kategorii: głoszony przez część sofistów pogląd na moralność: źródłem norm moralnych jest umowa między ludźmi, zatem nie mogą one być ani obiektywne, ani niezmienne
        • Nazwa kategorii: Hippiasz: przeciwstawienie natury ([font-style: italic;]physis[/italic]) i prawa ([font-style: italic;]nomos[/italic]) występującego przeciw naturze i narzucającego jej ograniczenia
          • Elementy należące do kategorii Hippiasz: przeciwstawienie natury ([font-style: italic;]physis[/italic]) i prawa ([font-style: italic;]nomos[/italic]) występującego przeciw naturze i narzucającego jej ograniczenia
          • Nazwa kategorii: naturalistyczny nurt sofistyki: prawo natury rozumiano jako prawo silniejszego
          • Nazwa kategorii: według niektórych koncepcji: ogół słabych narzuca prawne ograniczenia, by zapewnić sobie bezpieczeństwo
          • Nazwa kategorii: Likofron: ograniczenie natury przez prawa pozwala na istnienie sprawiedliwości między ludźmi
          • Koniec elementów należących do kategorii Hippiasz: przeciwstawienie natury ([font-style: italic;]physis[/italic]) i prawa ([font-style: italic;]nomos[/italic]) występującego przeciw naturze i narzucającego jej ograniczenia
          Koniec elementów należących do kategorii konwencjonalizm
        Koniec elementów należących do kategorii etyka
    • Nazwa kategorii: epistemologia
      • Elementy należące do kategorii epistemologia
      • Nazwa kategorii: relatywizm
        • Elementy należące do kategorii relatywizm
        • Nazwa kategorii: Protagoras
          • Elementy należące do kategorii Protagoras
          • Nazwa kategorii: prawda istnieje, choć jest względna
          • Nazwa kategorii: sensualizm: poznanie rzeczywistości odbywa się poprzez zmysły, te zaś poddają się złudzeniom, dlatego to, co uznaje się za prawdę, jest względne – zależy od tego, kto poznaje
          • Nazwa kategorii: hasło [font-style: italic;]homo mensura[/italic] (człowiek jest miarą wszechrzeczy), wyraża subiektywny pogląd na poznanie
          • Koniec elementów należących do kategorii Protagoras
          Koniec elementów należących do kategorii relatywizm
      • Nazwa kategorii: nihilizm
        • Elementy należące do kategorii nihilizm
        • Nazwa kategorii: Gorgiasz
          • Elementy należące do kategorii Gorgiasz
          • Nazwa kategorii: prawda nie istnieje; wszystkie twierdzenia są fałszem
          • Nazwa kategorii: byt nie istnieje
            • Elementy należące do kategorii byt nie istnieje
            • Nazwa kategorii: nawet gdyby istniał, nie mógłby zostać poznany
              • Elementy należące do kategorii nawet gdyby istniał, nie mógłby zostać poznany
              • Nazwa kategorii: nawet gdyby uznać, że mógłby zostać poznany, nie byłby możliwy do przekazania i wyjaśnienia innym
              • Koniec elementów należących do kategorii nawet gdyby istniał, nie mógłby zostać poznany
              Koniec elementów należących do kategorii byt nie istnieje
            Koniec elementów należących do kategorii Gorgiasz
          Koniec elementów należących do kategorii nihilizm
      • Nazwa kategorii: sensualizm
        • Elementy należące do kategorii sensualizm
        • Nazwa kategorii: jońscy filozofowie przyrody: Tales z Miletu, Anaksymenes, Heraklit, Ksenofanes
          • Elementy należące do kategorii jońscy filozofowie przyrody: Tales z Miletu, Anaksymenes, Heraklit, Ksenofanes
          • Nazwa kategorii: niektórzy przedstawiciele tego kierunku (Heraklit, Demokryt): krytyczne podejście do wartości świadectwa zmysłów, za pewniejsze uznaje się poznanie rozumowe
          • Nazwa kategorii: przyroda rozumiana jako materialna
            • Elementy należące do kategorii przyroda rozumiana jako materialna
            • Nazwa kategorii: podstawy rzeczywistości zrozumiane przez rozumowe uogólnienia
            • Nazwa kategorii: za przedmiot poznania uważane są zjawiska, które daje się obserwować za pomocą zmysłów
            • Nazwa kategorii: zmysły dostarczają informacji o przyrodzie, czyli głównym przedmiocie dociekań filozofii
            • Nazwa kategorii: główne zagadnienia: teoria materii (z czego zbudowana jest rzeczywistość) oraz wyjaśnienie zmienności przyrody
              • Elementy należące do kategorii główne zagadnienia: teoria materii (z czego zbudowana jest rzeczywistość) oraz wyjaśnienie zmienności przyrody
              • Nazwa kategorii: teorią względności i wyjaśnianiem zmienności przyrody zajmowały się w różny sposób atomizm Demokryta oraz pluralistyczne teorie materii Empedoklesa i Anaksagorasa
              • Koniec elementów należących do kategorii główne zagadnienia: teoria materii (z czego zbudowana jest rzeczywistość) oraz wyjaśnienie zmienności przyrody
              Koniec elementów należących do kategorii przyroda rozumiana jako materialna
            Koniec elementów należących do kategorii jońscy filozofowie przyrody: Tales z Miletu, Anaksymenes, Heraklit, Ksenofanes
          Koniec elementów należących do kategorii sensualizm
        Koniec elementów należących do kategorii epistemologia
      Koniec elementów należących do kategorii Polemiki filozoficzne Sokratesa
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Na podstawie powyższej mapy myśli, zdobytej wcześniej wiedzy i własnych przemyśleń zastanów się, z kim ze współczesnych znanych osób mógłby obecnie polemizować Sokrates. Wybierz jedną osobę i uzasadnij swój wybór przynajmniej pięcioma argumentami.

Ruwf2rrLhu10U
(Uzupełnij).