Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rkir2T9Jo3jpR1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: odporność
    • Elementy należące do kategorii odporność
    • Nazwa kategorii: wrodzona
      • Elementy należące do kategorii wrodzona
      • Nazwa kategorii: naturalne bariery
        • Elementy należące do kategorii naturalne bariery
        • Nazwa kategorii: fizyczna
          • Elementy należące do kategorii fizyczna
          • Nazwa kategorii: naturalne odruchy
            • Elementy należące do kategorii naturalne odruchy
            • Nazwa kategorii: kaszel
            • Nazwa kategorii: kichanie
            • Nazwa kategorii: wymioty
            • Koniec elementów należących do kategorii naturalne odruchy
          • Nazwa kategorii: skóra
          • Nazwa kategorii: błony śluzowe
          • Koniec elementów należących do kategorii fizyczna
        • Nazwa kategorii: chemiczna
          • Elementy należące do kategorii chemiczna
          • Nazwa kategorii: pot
          • Nazwa kategorii: łzy
          • Nazwa kategorii: łój
          • Nazwa kategorii: ślina
          • Nazwa kategorii: śluz
          • Nazwa kategorii: HCl
          • Koniec elementów należących do kategorii chemiczna
        • Nazwa kategorii: komórkowa
          • Elementy należące do kategorii komórkowa
          • Nazwa kategorii: komórki dendrytyczne
          • Nazwa kategorii: komórki NK
          • Nazwa kategorii: komórki żerne
            • Elementy należące do kategorii komórki żerne
            • Nazwa kategorii: makrofagi
            • Nazwa kategorii: neutrofile
            • Nazwa kategorii: bazofile
            • Nazwa kategorii: eozynofile
            • Koniec elementów należących do kategorii komórki żerne
            Koniec elementów należących do kategorii komórkowa
        • Nazwa kategorii: humoralna
          • Elementy należące do kategorii humoralna
          • Nazwa kategorii: białka ostrej fazy
          • Nazwa kategorii: białka układu dopełniacza
          • Nazwa kategorii: cytokiny (np. interferony)
          • Koniec elementów należących do kategorii humoralna
          Koniec elementów należących do kategorii naturalne bariery
        Koniec elementów należących do kategorii wrodzona
    • Nazwa kategorii: nabyta
      • Elementy należące do kategorii nabyta
      • Nazwa kategorii: limfocyty T 
        • Elementy należące do kategorii limfocyty T 
        • Nazwa kategorii: odpowiedź komórkowa
        • Koniec elementów należących do kategorii limfocyty T 
      • Nazwa kategorii: limfocyty B 
        • Elementy należące do kategorii limfocyty B 
        • Nazwa kategorii: przeciwciała – odpowiedź humoralna
        • Koniec elementów należących do kategorii limfocyty B 
        Koniec elementów należących do kategorii nabyta
      Koniec elementów należących do kategorii odporność
Podział odporności człowieka.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
R1W7ctfgDXRPr
Porównaj odporność wrodzoną i nabytą. Możesz uwzględnić precyzję, czas reakcji oraz zaangażowane elementy układu odpornościowego. Wykonaj w tym celu odpowiednią tabelę. Wykorzystaj informacje zawarte w e‑materiałach. (Uzupełnij).
Polecenie 2

Rozszerz mapę pojęć dotyczących odporności nabytej, wykorzystując jako kryterium podziału sposób jej nabywania. Podaj po jednym praktycznym przykładzie każdego rodzaju odporności.

Stwórz listę wypunktowanych haseł dotyczących odporności nabytej, wykorzystując jako kryterium podziału sposób jej nabywania. Podaj po jednym praktycznym przykładzie każdego rodzaju odporności.

R1c8Sb1SCb1j1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Odporność nabyta
Polecenie 3
RxDfPepYeElfo
Wyjaśnij, czym różni się odpowiedź komórkowa od odpowiedzi humoralnej. Podaj odpowiednie przykłady z zakresu odporności nabytej. (Uzupełnij).
Polecenie 4

Z tą odpornością się rodzimy i mamy ją na całe życie. Zapobiega wnikaniu do naszego organizmu wszelkich czynników, które mogłyby zaburzyć jego równowagę. Odpowiedź na ich atak jest natychmiastowa i zawsze taka sama. Jednym z narzędzi tej obrony są granulocyty obojętnochłonne – neutrofile. Reagują one na substancje chemiczne wydzielane przez drobnoustroje chorobotwórcze i przemieszczają się do ognisk zapalnych (skupisk bakterii). Tam fagocytują bakterie i trawią je dzięki enzymom zawartym w lizosomach.

R1Hx2HqBMGbTT
A. Podaj dwie cechy opisanej odporności. (Uzupełnij) B. Na podstawie tekstu podaj dwie cechy neutrofili, które umożliwiają im skuteczną walkę z bakteriami. (Uzupełnij).