Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RcWcQCn3Jre471
Ćwiczenie 1
Połącz w pary pojęcie z jego definicją. antygeny Możliwe odpowiedzi: 1. wirusy i organizmy chorobotwórcze, które wyzwalają reakcje odpornościowe organizmu, 2. substancje, które wyzwalają odpowiedź immunologiczną organizmu patogeny Możliwe odpowiedzi: 1. wirusy i organizmy chorobotwórcze, które wyzwalają reakcje odpornościowe organizmu, 2. substancje, które wyzwalają odpowiedź immunologiczną organizmu
1
Ćwiczenie 2
R1aLs1HDQ0s4S1
Zaznacz na zielono nazwy substancji i czynników, które zaliczają się do chemicznej bariery odpornościowej. interferon kichanie łój neutrofile wymioty białka ostrej fazy pot bazofile
RZSvBndBOihYM
Wskaż cztery nazwy czynników, które zaliczają się do chemicznej bariery odpornościowej. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
R3raODoSRElyH1
Ćwiczenie 3
Odporność ta powstaje w trakcie życia osobniczego. Wykształca się w bezpośrednim kontakcie z określonymi czynnikami chorobotwórczymi – po ich wniknięciu do organizmu wywoływana jest specyficzna reakcja odpornościowa, w której biorą udział limfocyty T i B. Wybierz dwie cechy opisanej odporności organizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. swoista, 2. nieswoista, 3. wrodzona, 4. nabyta
RnRk2W3thLGNu2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst, wybierając poprawne pojęcia. Wraz z mlekiem matki noworodek otrzymuje 1. sztuczny, 2. czynny, 3. bierny, 4. naturalny, 5. przeciwciała, 6. antygeny. Jego odporność na patogeny wykształca się w sposób 1. sztuczny, 2. czynny, 3. bierny, 4. naturalny, 5. przeciwciała, 6. antygeny i 1. sztuczny, 2. czynny, 3. bierny, 4. naturalny, 5. przeciwciała, 6. antygeny.
RFiUJ9mBYlRoP2
Ćwiczenie 5
Pogrupuj podane elementy reakcji odpornościowej w zależności od linii obrony, w której biorą udział. Pierwsza linia obrony Możliwe odpowiedzi: 1. bazofile, 2. białka układu dopełniacza, 3. makrofag, 4. ślina, 5. eozynofile, 6. skóra, 7. neutrofile, 8. błony śluzowe, 9. łzy, 10. komórki cytotoksyczne NK, 11. kaszel, 12. białka ostrej fazy, 13. śluz, 14. komórki dendrytyczne Druga linia obrony Możliwe odpowiedzi: 1. bazofile, 2. białka układu dopełniacza, 3. makrofag, 4. ślina, 5. eozynofile, 6. skóra, 7. neutrofile, 8. błony śluzowe, 9. łzy, 10. komórki cytotoksyczne NK, 11. kaszel, 12. białka ostrej fazy, 13. śluz, 14. komórki dendrytyczne
Rhraqu6w2RqVJ2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań dotyczących komórek odpornościowych.. Bazofile wytwarzają enzymy niszczące wielokomórkowe pasożyty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Limfocyty T odpowiedzialne są za odpowiedź humoralną, warunkowaną przez przeciwciała.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Komórki NK niszczą komórki zmienione nowotworowo lub zainfekowane wirusem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RpmfNCpvGz4kC2
Ćwiczenie 7
Wysłuchaj nagrań słówek w słowniczku i naucz się ich prawidłowej wymowy.
31
Ćwiczenie 8

Dostępne w aptekach i sklepach zielarskich różnego rodzaju preparaty podnoszące odporność zawierają substancje pochodzenia roślinnego, np. z aloesu czy żeń‑szenia. Istotą działania tych substancji jest wzmocnienie odporności organizmu na infekcje wirusowe i bakteryjne. Pod ich wpływem obserwuje się wzrost aktywności komórek żernych układu odpornościowego, czyli neutrofili oraz makrofagów, zdolnych do bezpośredniego niszczenia drobnoustrojów chorobotwórczych.

R2QWxBfBS8N7V
Na podstawie tekstu określ rodzaj odporności, którą pobudzają opisane preparaty. Wyraź i uzasadnij swoją opinię o stosowaniu takich preparatów bez konsultacji z lekarzem. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Niejednokrotnie słyszy się o poranionych psach, które dzięki częstemu wylizywaniu ran w krótkim czasie wracały do zdrowia. Stąd właśnie potoczny zwrot „wylizać się”, oznaczający „powrócić do zdrowia”.

RlqHv0jkO8y1z
Określ, jaki rodzaj odporności jest uruchamiany przy wylizywaniu ran przez psa. Który czynnik zapewnia skuteczność gojenia się rany? Wyjaśnij, na czym polega działanie tego czynnika. (Uzupełnij).