Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z mapą myśli i przedstaw krótko najważniejsze „dowody” na istnienie Boga oraz ich krytykę.

R1XBIHA0NBAWV
(Uzupełnij).
R1Ids3pWL2E1t1
Mapa myśli dotycząca dowodów na istnienie Boga. Od głównego hasła dowody na istnienie Boga odchodzą cztery gałęzie, ze wskazaniem dowodów. Przy dowodach pojawiają się także głosy krytyczne: 1. Dowody kosmologiczne świętego Tomasza: Bóg musi istnieć, bo musi istnieć pierwsza przyczyna, źródło energii i istnienia świata. a. krytyka Immanuela Kanta: nie ma dowodów, że nie można się cofać w nieskończoność w odtwarzaniu historii wszechświata; b. krytyka Davida Hume'a: nie ma dowodów, że istnieją ciągi przyczynowe, a nie tylko następstwa zdarzeń; c. krytyka Dawkinsa: nie ma dowodów, że nawet jeśli wszechświat miał początek, to jest nim Bóg i to rozumiany na sposób chrześcijański. 2. Modyfikacja dowodów kosmologicznych Kanta: istnieje coś, co nie może nie istnieć, realna podstawa rzeczywistości, czyli Bóg. 3. Dowód ontologiczny św. Anzelma: Bóg musi istnieć, bo z definicji jest bytem najdoskonalszym, więc przysługuje mu także istnienie a. krytyka św. Tomasza: nie można dowodzić Boga odwołując się do pojęć ludzkiego umysłu; b. krytyka Immanuela Kanta: istnienie nie jest cechą, która może występować w zawsze prawdziwym zdaniu analitycznym; wymaga zawsze odniesienia do rzeczywistości; c. krytyka Malcolma: doskonałość nie musi być cechą bytu istniejącego w rzeczywistości empirycznej. 4. Modyfikacja dowodu ontologicznego Kartezjusza: Bóg musi istnieć, bo obiektywnie przekracza ludzki umysł, a więc nie może pochodzić z tego umysłu.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.