Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie na podstawie zebranych informacji wynotuj środki, które stylizowały wiersz Konopnickiej na ludową przyśpiewkę i nie zostały zawarte w mapie myśli.
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie na podstawie zebranych informacji wynotuj środki, które stylizowały wiersz Konopnickiej na ludową przyśpiewkę i nie zostały zawarte w mapie myśli.
R1GWotcpIgB4g
(Uzupełnij).
RYpiENFJzJRim
Nagranie dźwiękowe przedstawia wiersz Kubek Marii Konopnickiej.
R1P6GW3IyNBem1
Polecenie 2
Zapoznaj się z wierszem Teofila Lenartowicza. Wypunktuj cechy folklorystyczne Złotego kubka, którymi inspirowała się Maria Konopnicka.
Zapoznaj się z wierszem Teofila Lenartowicza. Wypunktuj cechy folklorystyczne Złotego kubka, którymi inspirowała się Maria Konopnicka.
Teofil Lenartowicz Złoty kubek

W szczerym polu na ustroni
Złote jabłka na jabłoni,
Złote liście pod jabłkami,
Złota kora pod liściami.
Aniołowie przylecieli
W porankową cichą porę:
Złote jabłka otrząsnęli,
Złote liście, złotą korę.

Nikt nie wiedział w całym świecie,
Ludzkie oczy nie widziały,
Tylko jedno małe dziecię,
Małe dziecię z chatki małej.
Pan Bóg łaskaw na sierotę,
Przyleciała znad strumyka,
Pozbierała jabłka złote,
Zawołała na złotnika:
– Złotniczeńku, zrób mi kubek,
Tylko, proszę, zrób mi ładnie.
Zamiast uszka ptasi dzióbek,
Moją matkę zrób mi na dnie,
A po brzegach naokoło
Liść przeróżny niech się świeci,
A po bokach małe sioło,
A na spodku małe dzieci.
– Ja ci zrobię złoty kubek
I uleję wszystko ładnie:
Zamiast uszka ptasi dzióbek,
Twoją matkę zrobię na dnie;
A po brzegach naokoło
Liść przeróżny się zaświeci,
A po bokach małe sioło,
A pod spodem małe dzieci.

Ale czyjeż ręce, czyje,
Będą godne tej roboty?
Ale któż się nim napije,
Komu damy kubek złoty?
Kto się w dłonie wziąć ośmieli,
W złotym denku przejrzeć lice?

– Sam Pan Jezus i anieli,
I Maryja, i dziewice.
Złotniczeńku, patrz weselej,
Czemu twoje w łzach źrenice?
Sam Pan Jezus i anieli,
I Maryja, i dziewice.

1 Źródło: Teofil Lenartowicz, Złoty kubek, [w:] tegoż, Lirenka, 1855.
R12fJK0h4ceOs
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
RD7fpmMrY82fo
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Słownik

jamb
jamb

w wierszu sylabotonicznym każdy wers powtarza regularnie ten sam układ sylab i akcentów; jego miarą jest stopa, czyli najmniejsza jednostka rytmiczna, składająca się z 2, 3 lub 4 sylab, z których jedna jest akcentowana; w polskiej wersyfikacji występuje sześć rodzajów stóp; jedną z nich jest jamb – układ dwóch sylab z akcentem przypadającym na drugą z nich; sylabotonizm ukształtował się w poezji romantycznej; jego rytmiczność sprzyja melodyjności, ale też prowadzi niekiedy do monotonii