Sprawdź się
Jakie tematy podejmuje w swoim wierszu Maria Konopnicka? Wpisz w mapę myśli swoje propozycje.
Uzasadnij udzieloną odpowiedź w poprzednim ćwiczeniu. Wyjaśnij funkcjonalność użytych form gramatycznych.
Co się takiego stało, że kubek przestał służyć przedstawionej w wierszu parze? Wyjaśnij, jakie znaczenie ma łza dla kochanków. Posłuż się odpowiednimi cytatami.
Wyjaśnij, dlaczego rozbity kubek miał tak duże znaczenie dla świadomości kochanków.
Wysłuchaj wiersza Adama Naruszewicza Filiżanka. Rozstrzygnij, czy figura naczynia została w sposób metaforyczny użyta w ten sam sposób, jaki zastosowała Maria Konopnicka.
Piosenka o porcelanieRóżowe moje spodeczki,
Kwieciste filiżanki,
Leżące na brzegu rzeczki
Tam kędy przeszły tanki.
Wietrzyk nad wami polata,
Puchy z pierzyny roni,
Na czarny ślad opada
Złamanej cień jabłoni.
Ziemia, gdzie spojrzysz, zasłana
Bryzgami kruchej piany.
Niczego mi proszę pana
Tak nie żal jak porcelany.Zaledwie wstanie jutrzenka
Ponad widnokrąg płaski
Słychać gdzie ziemia stęka
Maleńkich spodeczków trzaski.
Sny majstrów drogocenne,
Pióra zamarzłych łabędzi
Idą w ruczaje podziemne
I żadnej o nich pamięci.
Więc ledwo zerwę się z rana
Mijam to zadumany.
Niczego mi proszę pana
Tak nie żal jak porcelany.Równina do brzegu słońca
Miazgą skorupek pokryta.
Ich warstwa rześko chrupiąca
Pod mymi butami zgrzyta.
O świecidełka wy płone
Co radowałyście barwą
Teraz ach zaplamione
Brzydką zakrzepłą farbą.
Leżą na świeżych kurhanach
Uszka i denka i dzbany.
Niczego mi proszę pana
Tak nie żal jak porcelany.