1
Pokaż ćwiczenia:
111
Ćwiczenie 1
Rt0grS1PfZpcK
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Jakie tematy podejmuje w swoim wierszu Maria Konopnicka? Wpisz w mapę myśli swoje propozycje.

ROCjKsfPbCWAI1
Mapa myśli. Wypisz na mapie myśli określenia wędrówki, które wyłaniają się z przedstawionej w mutlimedium interpretacji.. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Wędrówka
    • Elementy należące do kategorii Wędrówka
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii Wędrówka
RC5IXI18B460m1
Ćwiczenie 2
Zwróć uwagę na formy gramatyczne użyte w wierszu. Zaznacz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W wierszu istotne znaczenie ma liczba gramatyczna., 2. W wierszu istotne znaczenie mają użyte rodzaje gramatyczne., 3. W wierszu wyraźnie oddzielono formy żeńskie od męskich.
11
Ćwiczenie 3

Uzasadnij udzieloną odpowiedź w poprzednim ćwiczeniu. Wyjaśnij funkcjonalność użytych form gramatycznych.

R14JrAiP0HPsK
(Uzupełnij).
RcyDU8TcHw9Vx1
Ćwiczenie 4
Która z poniższych interpretacji cytatu jest adekwatna? Zaznacz właściwe odpowiedzi.

[…] w żadnej z gwiezdnych czasz
Nie znajdzie się ochłoda,
Jaką miał prosty kubek nasz,
Gdzie były łzy – i woda. Możliwe odpowiedzi: 1. świat składa się z przeciwieństw, 2. trzeba dążyć do stanu, w którym będzie funkcjonowało tylko szczęście, 3. szczęście musi istnieć wraz z cierpieniem, 4. miłość nierozerwalnie wiąże się z bólem, 5. łza przestaje tu być przyczyną zniszczenia młodzieńczej idylli, staje się niejako jej warunkiem
21
Ćwiczenie 5

Co się takiego stało, że kubek przestał służyć przedstawionej w wierszu parze? Wyjaśnij, jakie znaczenie ma łza dla kochanków. Posłuż się odpowiednimi cytatami.

RvswZysDH030M
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, dlaczego rozbity kubek miał tak duże znaczenie dla świadomości kochanków.

Re8H65lGBbCfr
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wysłuchaj wiersza Adama Naruszewicza Filiżanka. Rozstrzygnij, czy figura naczynia została w sposób metaforyczny użyta w ten sam sposób, jaki zastosowała Maria Konopnicka.

R1E9Tfjhfpind
(Uzupełnij).
RS2OVlogZtejE
Nagranie dźwiękowe Adam Naruszewicz, Filiżanka.
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z wierszem Czesława Miłosza Piosenka o porcelanie. Zestaw symbolikę naczynia z tą, którą zaprezentowała Konopnicka w swoim wierszu. Weź pod uwagę czas powstania utworów.
Zapoznaj się z wierszem Czesława Miłosza Piosenka o porcelanie. Zestaw symbolikę naczynia z tą, którą zaprezentowała Konopnicka w swoim wierszu. Weź pod uwagę czas powstania utworów.
Czesław Miłosz Piosenka o porcelanie

Różowe moje spodeczki,
Kwieciste filiżanki,
Leżące na brzegu rzeczki
Tam kędy przeszły tanki.
Wietrzyk nad wami polata,
Puchy z pierzyny roni,
Na czarny ślad opada
Złamanej cień jabłoni.
Ziemia, gdzie spojrzysz, zasłana
Bryzgami kruchej piany.
Niczego mi proszę pana
Tak nie żal jak porcelany.

Zaledwie wstanie jutrzenka
Ponad widnokrąg płaski
Słychać gdzie ziemia stęka
Maleńkich spodeczków trzaski.
Sny majstrów drogocenne,
Pióra zamarzłych łabędzi
Idą w ruczaje podziemne
I żadnej o nich pamięci.
Więc ledwo zerwę się z rana
Mijam to zadumany.
Niczego mi proszę pana
Tak nie żal jak porcelany.

Równina do brzegu słońca
Miazgą skorupek pokryta.
Ich warstwa rześko chrupiąca
Pod mymi butami zgrzyta.
O świecidełka wy płone
Co radowałyście barwą
Teraz ach zaplamione
Brzydką zakrzepłą farbą.
Leżą na świeżych kurhanach
Uszka i denka i dzbany.
Niczego mi proszę pana
Tak nie żal jak porcelany.

3 Źródło: Czesław Miłosz, Piosenka o porcelanie, 1947.
R1ShNDO63qtn3
(Uzupełnij).