Mapa myśli
Polecenie 1
Przeanalizuj poniższą mapę myśli. Rozważ, czy wydaje ci się ona spójna i logiczna. Po jej przeczytaniu podaj przykłady konkretnych twórców kultury (artystów, naukowców, a może polityków), którzy realizowali opisane w niej treści.
- Nazwa kategorii: Nietzscheańskie rozumienie [br] zagadnień moralnych
- Nazwa kategorii: Immoralizm
- Nazwa kategorii: Przekonanie o tym, że powszechnie obowiązująca moralność [br] opiera się na urojonych przesłankach (bożym objawieniu).
- Nazwa kategorii: Przekonanie o tym, że powszechnie obowiązująca moralność jest miałka i bezwartościowa. [br] Służy ona tylko temu, żeby prymityw nie musiał myśleć samodzielnie.
- Nazwa kategorii: Przekonanie o tym, że powszechnie panująca moralność służy zniewoleniu tłumu [br] oraz czynieniu go słabym i bezwolnym. Koniec elementów należących do kategorii Immoralizm
- Nazwa kategorii: Emotywizm
- Nazwa kategorii: Przekonanie o tym, że emocje są pierwszym motywem [br] wszelkich działań ludzkich.
- Nazwa kategorii: Przekonanie o tym, że człowiek musi realizować tkwiące w nimi siły, [br] aby funkcjonować poprawnie i zdrowo (wola mocy).
- Nazwa kategorii: Przekonanie o tym, że wyznacznikiem naszej samoakceptacji [br] i właściwego funkcjonowania jest umiłowanie własnego losu [br ]wraz z chęcią kierowania nim ([italic]amor fati[/]). Koniec elementów należących do kategorii Emotywizm
- Nazwa kategorii: Relatywizm
- Nazwa kategorii: Niemożliwość zdefiniowania cnoty.
- Nazwa kategorii: Przekonanie o obiektywnym rozumieniu cnoty jest fałszem.
- Nazwa kategorii: Każdy twórczy człowiek powinien sam definiować, [br] co uważa za cnotę, i samodzielnie określać, co jest dobrem, a co jest złem.
- Nazwa kategorii: Im mniej cnót posiadamy, tym lepiej. [br] Cnota jest bowiem celem do realizacji, [br] a im mniej celów mamy, tym są one [br] konkretniejsze i łatwiejsze do zrealizowania. Koniec elementów należących do kategorii Niemożliwość zdefiniowania cnoty.
- Nazwa kategorii: Cnota darząca
- Nazwa kategorii: Jedna z dwóch cnót, które nazwał i określił sam Nietzsche, [br] gdyż są one właściwe dla wszystkich osób twórczych.
- Nazwa kategorii: Polega na tym, że im więcej wielkich i pięknych rzeczy dokonamy, [br] tym pewniej będą one wykorzystane przez innych, [br] nawet przez gardzący nami tłum.
- Nazwa kategorii: Określenie „darząca” w nazwie pochodzi od tego, że nadczłowiek obdarza społeczeństwo swą kulturotwórczą działalnością.
- Nazwa kategorii: Konieczność dojmującej bezsilności, że możemy nie być [br] powszechnie rozumiani i wychwalani. Koniec elementów należących do kategorii Cnota darząca
- Nazwa kategorii: Cnota zmniejszająca
- Nazwa kategorii: Jedna z dwóch cnót, które nazwał i określił Nietzsche, [br] gdyż są one właściwe dla wszystkich osób twórczych.
- Nazwa kategorii: Polega na tym, że im bardziej oddalamy się od porzuconej przez nas [br] moralności powszechnie obowiązującej, tym bardziej wydaje się nam ona [br] „mała” (miałka, śmieszna, niegodna uwagi).
- Nazwa kategorii: Może dotyczyć nie tylko wartości moralnych, [br] lecz także ogółu norm społecznych, powszechnych zachowań, [br] ogółu relacji społecznych. Koniec elementów należących do kategorii Cnota zmniejszająca
- Elementy należące do kategorii Nietzscheańskie rozumienie [br] zagadnień moralnych
- Elementy należące do kategorii Immoralizm
- Elementy należące do kategorii Emotywizm
- Elementy należące do kategorii Relatywizm
- Elementy należące do kategorii Niemożliwość zdefiniowania cnoty.
- Elementy należące do kategorii Cnota darząca
- Elementy należące do kategorii Cnota zmniejszająca
-
Nietzscheańskie rozumienie [br] zagadnień moralnych
-
Immoralizm
-
Przekonanie o tym, że powszechnie obowiązująca moralność [br] opiera się na urojonych przesłankach (bożym objawieniu).
-
Przekonanie o tym, że powszechnie obowiązująca moralność jest miałka i bezwartościowa. [br] Służy ona tylko temu, żeby prymityw nie musiał myśleć samodzielnie.
-
Przekonanie o tym, że powszechnie panująca moralność służy zniewoleniu tłumu [br] oraz czynieniu go słabym i bezwolnym.
-
-
Emotywizm
-
Przekonanie o tym, że emocje są pierwszym motywem [br] wszelkich działań ludzkich.
-
Przekonanie o tym, że człowiek musi realizować tkwiące w nimi siły, [br] aby funkcjonować poprawnie i zdrowo (wola mocy).
-
Przekonanie o tym, że wyznacznikiem naszej samoakceptacji [br] i właściwego funkcjonowania jest umiłowanie własnego losu [br ]wraz z chęcią kierowania nim ([italic]amor fati[/]).
-
-
Relatywizm
-
Niemożliwość zdefiniowania cnoty.
-
Przekonanie o obiektywnym rozumieniu cnoty jest fałszem.
-
Każdy twórczy człowiek powinien sam definiować, [br] co uważa za cnotę, i samodzielnie określać, co jest dobrem, a co jest złem.
-
Im mniej cnót posiadamy, tym lepiej. [br] Cnota jest bowiem celem do realizacji, [br] a im mniej celów mamy, tym są one [br] konkretniejsze i łatwiejsze do zrealizowania.
-
-
-
Cnota darząca
-
Jedna z dwóch cnót, które nazwał i określił sam Nietzsche, [br] gdyż są one właściwe dla wszystkich osób twórczych.
-
Polega na tym, że im więcej wielkich i pięknych rzeczy dokonamy, [br] tym pewniej będą one wykorzystane przez innych, [br] nawet przez gardzący nami tłum.
-
Określenie „darząca” w nazwie pochodzi od tego, że nadczłowiek obdarza społeczeństwo swą kulturotwórczą działalnością.
-
Konieczność dojmującej bezsilności, że możemy nie być [br] powszechnie rozumiani i wychwalani.
-
-
Cnota zmniejszająca
-
Jedna z dwóch cnót, które nazwał i określił Nietzsche, [br] gdyż są one właściwe dla wszystkich osób twórczych.
-
Polega na tym, że im bardziej oddalamy się od porzuconej przez nas [br] moralności powszechnie obowiązującej, tym bardziej wydaje się nam ona [br] „mała” (miałka, śmieszna, niegodna uwagi).
-
Może dotyczyć nie tylko wartości moralnych, [br] lecz także ogółu norm społecznych, powszechnych zachowań, [br] ogółu relacji społecznych.
-
-
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Zastanów się jeszcze raz nad pojęciami cnoty darzącej i cnoty zmniejszającej. Oceń, czy twoim zdaniem są to koncepcje etycznie ciekawe. Czy zgadzasz się z ich założeniami?