Zapoznaj się z poniższymi materiałami źródłowymi. Stwórz notatkę, w której zawrzesz najważniejsze wnioski z punktu widzenia tematu zajęć („Systemy religijne i etyczne cywilizacji Bliskiego i Dalekiego Wschodu”).
RIZ7DSKLKg6l9
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 2
Uzupełnij swoje wnioski o istotne twoim zdaniem propozycje koleżanek i kolegów, a następnie poszereguj je od najistotniejszych do najmniej ważnych.
Materiały źródłowe
Źródło A
RVR67M6tars6a
Szara płaskorzeźba przedstawia tańczących bogów. Wszyscy są ubrani w szaty lub suknie i wysokie szpiczaste czapki. Większość z nich ma długie brody.
Pieczęć Adda. Od lewej stoją Isztar/Inana (bogini wojny i miłości), Szamasz/Utu (bóg Słońca), Ea/Enki (bóg wód podziemnych) oraz Isimud/Usumu (jego sługa i posłaniec).
Źródło: The British Museum, domena publiczna.
Źródło B: DhammapadaŚcieżka Prawdy Buddy
Rw03mRgjv8Dlc
Nagranie dźwiękowe lekcji Ścieżka Prawdy Buddy.
Nagranie dźwiękowe lekcji Ścieżka Prawdy Buddy.
Źródło: Dhammapada Ścieżka Prawdy Buddy, [w:] Misja Buddyjska „Trzy Schronienia” w Polsce, tłum. Zbigniew Becker, lic. CC BY-SA 3.0, dostepny online [w:] mahajana.net.
* Mara – w buddyzmie jest to Kusiciel, przedstawiany w pismach jako bóstwo o złym umyśle, które zwodzi ludzi, by ich odwieść od ścieżki wiodącej ku wyzwoleniu. Komentarze ukazują Marę jako pana złych mocy, jako skalania umysłu i jako śmierć.
Źródło C: Bhagawad Gita w Mahabharacie (fragmenty)
R9xbg2O0cstl9
Nagranie dźwiękowe lekcji Gita w Mahabharacie (fragmenty).
Nagranie dźwiękowe lekcji Gita w Mahabharacie (fragmenty).
Źródło: Bhagawad Gita w Mahabharacie (fragmenty), [w:] Mahabharata, O reinkarnacji i religii nieranienia (ahimsa), tłum. Barbara Mikolajewska, Wydanie internetowe, 2016.
* dusza
** złośliwy demon
Źródło D
R8Q42kATJUgRE
Na zdjęciu znajduje się papirus z namalowanymi hieroglifami. Widoczny jest na nim Faraon siedzący na tronie pod baldachimem, pod którym stoją też służący. Jest on ubrany w białe szaty. Przed nim znajdują się bogowie o ludzkich ciałach i zwierzęcych głowach, prymitywna waga oraz służący ubrani w białe szaty. Nad nimi widoczne są napisy zapisane pismem hieroglificznym i liczne mniejsze postacie.
Sąd Ozyrysa.
Źródło: The British Museum, domena publiczna.
Źródło E: Egipt - Księga Umarłych*
Indeks górny *Egipcjanie wierzyli w życie pozagrobowe i w to, że dusza żyje tak długo, jak długo ciało pozostaje w niezmienionej postaci. Zmumifikowane ciało wkładali do grobu wraz z tzw. „Księgą Umarłych”, czyli spisanym na papirusie zbiorem zaklęć i modlitw. Indeks górny koniec*Egipcjanie wierzyli w życie pozagrobowe i w to, że dusza żyje tak długo, jak długo ciało pozostaje w niezmienionej postaci. Zmumifikowane ciało wkładali do grobu wraz z tzw. „Księgą Umarłych”, czyli spisanym na papirusie zbiorem zaklęć i modlitw.
Źródło: Egipt - Księga Umarłych. Cytat za: T. Maresz, K. Juszczyk, Historia w tekstach źródłowych. Wypisy, tom 1, Rzeszów 2000, s.7.
Źródło F: Konfucjanizm
RVIkcWaIgLKNV
Nagranie dźwiękowe lekcji Konfucjanizm.
Nagranie dźwiękowe lekcji Konfucjanizm.
Źródło: Konfucjonizm. Cytat za: Konfucjusz, Dialogi konfucjańskie, tłum. K. Czyżewska-Madajewicz, M.J. Künstler, Z. Tłumski, Warszawa 1976, s. 37, 117, 121.
Źródło G: Taoizm
Rilg6JZc7hXuP
Nagranie dźwiękowe lekcji Taoizm.
Nagranie dźwiękowe lekcji Taoizm.
Źródło: Taoizm. Cytat za: Laozi, Tao, tłum. J. Lemański, Warszawa, 1921, s. 7.
Źródło H: Wierzenia Persów
RxcpQ11kjS3UL
Nagranie dźwiękowe lekcji Wierzenia Persów.
Nagranie dźwiękowe lekcji Wierzenia Persów.
Źródło: Wierzenia Persów. Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Starożytny Wschód, oprac. J. Wolski, Warszawa 1959, nr 1, str. 29-30.