Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian
Pomnóżmy sumę algebraiczną przez liczbę
Pomnóżmy teraz tę samą sumę przez jednomian
Wykorzystując wiadomości dotyczące dodawania, odejmowania i mnożenia przez jednomian sum algebraicznych, możemy wykonywać działania na sumach algebraicznych. W przypadku wyrażeń algebraicznych obowiązuje taka sama kolejność wykonywania działań, jak dla wyrażeń arytmetycznych.
Zapisujemy w najprostszej postaci:
W pierwszej kolejności wykonujemy mnożenie
W ostatnim etapie wykonana została redukcja wyrazów podobnych.
Pomnóż jednomian przez sumę algebraiczną.
Podziel sumę algebraiczną przez liczbę.
Połącz w pary.
<span aria-label="cztery x indeks górny, dwa, plus, dwadzieścia x" role="math"><math><mn>4</mn><msup><mrow><mi>x</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup><mo>+</mo><mn>20</mn><mi>x</mi></math></span>, <span aria-label="cztery x y, minus, dwa" role="math"><math><mn>4</mn><mi>x</mi><mi>y</mi><mo>-</mo><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="czternaście x y, minus, osiem y" role="math"><math><mn>14</mn><mi>x</mi><mi>y</mi><mo>-</mo><mn>8</mn><mi>y</mi></math></span>, <span aria-label="cztery x, plus, dwadzieścia" role="math"><math><mn>4</mn><mi>x</mi><mo>+</mo><mi> </mi><mn>20</mn></math></span>, <span aria-label="dwa x, minus, pięć y" role="math"><math><mn>2</mn><mi>x</mi><mo>-</mo><mn>5</mn><mi>y</mi></math></span>, <span aria-label=" minus, sześć x, plus, dwadzieścia jeden y" role="math"><math><mo>-</mo><mn>6</mn><mi>x</mi><mo>+</mo><mn>21</mn><mi>y</mi></math></span>, <span aria-label="y, minus, trzy x" role="math"><math><mi>y</mi><mo>–</mo><mi> </mi><mn>3</mn><mi>x</mi></math></span>, <span aria-label="cztery x indeks górny, dwa, y, minus, dwadzieścia x y" role="math"><math><mn>4</mn><msup><mrow><mi>x</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup><mi>y</mi><mo>-</mo><mn>20</mn><mi>x</mi><mi>y</mi></math></span>
Wykonaj działania, a następnie połącz dane wyrażenie z uzyskanym wynikiem.
Zapisz bez użycia nawiasów, zredukuj wyrazy podobne i oblicz wartość liczbową wyrażenia algebraicznego.
dla i
dla i
dla , i
dla , i
W gimnazjum, w którym uczy się Dorota, oceny semestralne wystawia się w oparciu o średnią ważoną. Średnią ważoną oblicza się, dzieląc sumę wszystkich iloczynów ocen i ich wag przez sumę wszystkich wag.
Zapisz i przedstaw w najprostszej postaci wyrażenie przedstawiające średnią ważoną ocen Doroty z matematyki, jeżeli dziewczynka uzyskała piątek z wagą i piątek z wagą , czwórek z wagą , czwórek z wagą , jedną trójkę z wagą i jedną trójkę z wagą Suma wag wszystkich ocen Doroty wynosi .
Dany jest trapez równoramienny, którego dłuższa podstawa ma długość , krótsza podstawa ma długość , a wysokość . Zapisz w najprostszej postaci wyrażenie opisujące
pole tego trapezu
pole trapezu otrzymanego w wyniku wydłużenia dłuższej podstawy o , skrócenia krótszej podstawy o i zwiększenia wysokości razy
różnicę pól trapezów opisanych w podpunktach i
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Zapisz odpowiedź na pytania w postaci wyrażenia algebraicznego.
Kasia i Asia zbierały muszelki. Kasia zbierała muszelki dni, a Ania dni. Kasia każdego dnia zbierała muszelek i wyrzucała muszelek uszkodzonych. Asia każdego dnia zbierała muszelek i wyrzucała uszkodzonych. Ile muszelek mają obie dziewczynki razem.
Jacek dostaje kieszonkowego miesięcznie, a Michał . W listopadzie i grudniu Jacek dostał dodatkowo po od cioci, natomiast Michał dostał dodatkowo po od swojego brata. Ile pieniędzy otrzymali w listopadzie i grudniu obaj chłopcy razem?
Wiadomo, że
;
Zapisz w najprostszej postaci.
Alina i Balladyna zbierały maliny. Alina zebrała malin, a Balladyna o malin mniej.
Ile malin razem zebrały Alina i Balladyna?
Ile kilogramów malin średnio zebrała każda z nich?
W dzbanku są mleka. Mlekiem z dzbanka dopełniamy dwie szklanki o pojemności , wiedząc, że w każdej z nich znajduje się litrów mleka. Ile mleka zostanie w dzbanku?