Mówią twarze
Kiedyś ludzie śmiali się z dowcipu: „Pokaż mi swój dowód osobisty, a powiem ci, kim jesteś”. Dziś, patrząc na rysunki ukazujące twarze, można by sparafrazowaćsparafrazować ów żart: „Pokaż mi swoją twarz, a powiem ci, co czujesz”. Tak, nasze oblicze bardzo wiele o nas mówi. Dlaczego tak się dzieje? Może za sprawą oczu, o których mówi się, że są zwierciadłem duszy, a to przecież właśnie w niej kryją się emocje i uczucia? A może to usta, które mówią, nie tylko wypowiadając słowa, ale też poprzez grymas, uniesienie lub opuszczenie kącików? Grymas twarzy lubi się utrwalać. Kiedy chodzimy ulicami zadumani, refleksyjni, twarz staje się poważna, a czasem wręcz ponura. Gdy często dopadają nas kłopoty, twarz staje się smutna i przygnębiona. Optymista ma zawsze pogodne oblicze, a melancholikmelancholik – zadumane. To właśnie twarz staje się odbiciem naszego wnętrza i najważniejszą częścią ciała, bo spotykając się z ludźmi, patrzymy im w oczy, obserwujemy ich usta i reagujemy na przykład, gdy się rumienią. Trudno przecież rozmawiałoby się z twarzą w masce.
Przyjrzyj się swojej twarzy w lustrze, popatrz, jak wygląda, gdy się śmiejesz. Spróbuj mimiką wyrazić gniew, zdziwienie, zawiść, szczęście. Co ulega zmianom? Które elementy twarzy się nie zmieniają?
Naucz się czytać twarze
Po uważnym przyjrzeniu się powyższym rysunkom poszukaj w internecie informacji o osobach, których portrety zostały przedstawione, a następnie odpowiedz na pytania.
Czym zajmowały się lub zajmują się osoby przedstawione na portretach?
Dzięki czemu zyskały rozgłos, sławę?
Popatrz na oczy zaprezentowanych osób i spróbuj je opisać. Odpowiedz na pytania:
Jakie emocje wyrażają oczy?
Co mówią o człowieku?
Dlaczego Madonna nosi ciemne okulary, a Marilyn Monroe ma lekko przymknięte oczy?
Poszukaj charakterystycznych rekwizytów na tych portretach (jeśli są). Oceń, czy te przedmioty mówią coś o ich właścicielach, a jeśli tak, to wyjaśnij, w jaki sposób zdradzają informacje o świecie, w którym ludzie ci żyli lub żyją, i o kulturze, której są ikonami.
Spójrz na sposób przedstawienia ust postaci na rysunkach. Opisz, co mogą wyrażać usta tych osób.
Po przyjrzeniu się obu powyższym rysunkom wykonaj następujące polecenia:
Opisz każdy z rysunków, przedstawiając kolejno: kim jest zaprezentowana postać; jaką ma twarz – zwróć uwagę na jej kształt; jakie ma oczy, usta, nos oraz włosy.
Przyjrzyj się rysunkom „Piękna" i „Koleżanka". Co mówią te twarze? Dopasujcie określenia do rysunków.
Jestem pewna siebie., Nie wiem, nie znam odpowiedzi., Dzisiaj spotkam się z ukochanym., Zadajesz trudne pytania., Jestem zdenerwowana., Jestem zadowolona z życia., Muszę to przemyśleć., Złoszczę się., Dostałam świetną pracę., Jestem doskonała.
PIĘKNA | |
---|---|
KOLEŻANKA |
Wykorzystując tylko rzeczowniki, nazwij uczucia sportretowanych dziewczyn.
W jaki sposób młody artysta, Dawid Laszewicz, oddaje emocje dziewczyny przedstawionej na rysunku?
Przyjrzyj się dokładnie kształtowi brwi, podkreśleniom oczu oraz ustom Pięknej. Czy – twoim zdaniem – rysunek mógłby służyć do nauki sztuki makijażu? Odpowiedź uzasadnij.
W jaki sposób autorka Pięknej, Mariola Posacka, rysuje światło?
Napisz krótkie historie obu prezentowanych postaci. Skorzystaj z poniższych propozycji.
Cześć, nazywam się ……………………………. Mieszkam w ……………………………. Zajmuję się ……………………………. Najbardziej lubię ……………………………, a złości mnie ……………………………. Chciałabym …………………………….
Marzę o …………………………….
Opisz, w jaki sposób można by połączyć historie obu dziewcząt. Co jedna może mówić bądź myśleć o drugiej?
Wymyśl po dwa inne tytuły do obu rysunków.
Poszukaj w internecie trzech różnych portretów i określ, co mówią przedstawione na nich twarze.
Zadaniowo
Jeszcze raz popatrz w lustro i w dowolnej formie napisz, co mówi twoja twarz.