R8P7rJJPQ98ht1

Najważniejszy człowiek na świecie

zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rodzina i przyjaciele tworzą nasz świat: codziennie dają nam powody do uśmiechu, radości i szczęścia. A czasami także – niestety – do złości i łez smutku. Bez nich jednak nie wyobrażamy sobie życia! Bez nich byłoby nudno. Pomyślmy o nich ciepło: jacy są, co lubią, a czego nie. Zaprośmy ich w myślach na lekcję, którą właśnie rozpoczynamy.

Ćwiczenie 1
  • Zapiszcie tutaj lub w zeszytach nazwy trzech osób, które są dla was najważniejsze na świecie. Opiszcie je za pomocą pięciu słów.

  • Przedstawcie sobie wzajemnie opisane osoby. Zaznaczcie nazwy osób i inne słowa, które powtarzają się w opisach uczestników grupy.

  • Podsumujcie wyniki wszystkich grup, a następnie zapiszcie wnioski w zeszytach.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Wysłuchaj nagrania wiersza Piotra Wawrzeniuka pt. „Strażaczka”. O kim opowiada?

RwE11hMwjJuOC
Wiersz Piotra Wawrzeniuka czyta Elżbieta Golińska Wiersz Piotra Wawrzeniuka czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego na epodreczniki.pl.
Piotr Wawrzeniuk

Piotr Wawrzeniuk

Wokalista i perkusista w szwedzkich zespołach metalowych. Doktor historii. Napisał dwa utwory dla dzieci: „Kosmonautka” i „Strażaczka”.

Ćwiczenie 3

Przeczytajcie wiersz Piotra Wawrzeniuka o mamie (każda grupa po jednej zwrotce), a następnie:

  • Wskażcie w wierszu wyrazy i wyrażenia, które kojarzą się z wykonywanym zawodem, ale mają też inne znaczenia, np. „Mama generał nie lubi generalnych porządków”. Zastanówcie się, jak można je rozumieć.

  • Opowiedzcie kolegom i koleżankom z sąsiednich grup o mamie z „waszej” zwrotki wiersza. Nie możecie jednak wymienić nazwy zawodu. Wskazówką będą wyrazy o podwójnym znaczeniu. Zadaniem pozostałych grup będzie odgadnięcie, kim jest mama, np. kim z zawodu może być mama, która nie lubi generalnych porządków?

StrażaczkaPiotr Wawrzeniuk
Piotr Wawrzeniuk Strażaczka

(fragmenty)

Moja mama jest
himalaistką.
Zdobyła Koronę Ziemi
i serce taty.
Mama nie lubi stać
w korku, bo to
szczyt wszystkiego.

Moja mama jest
informatyczką.
Znalazła wspólny język
z komputerami.
Gdy mam grypę,
mama zostaje w domu,
bo wie, jak walczyć
z wirusem.

Moja mama jest
ogrodniczką.
Hoduje i sprzedaje
piękne rośliny.
Przed mamą niczego
nie ukrywamy,
bo krzewi w nas
umiłowanie prawdy
i wie, co w trawie piszczy.

Moja mama jest
strażaczką.
Gasi pożary, a wieczorem światło
w moim pokoju.
Gdy tata ją chwali,
oblewa się
rumieńcem.

Moja mama jest
elektryczką.
Podłącza i rozłącza,
oświetla i uruchamia.
W weekendy
instalujemy się
na kanapie
i w napięciu
oglądamy seriale.

tdezWZGaxC_00000_BIB_001Piotr Wawrzeniuk, Strażaczka, Warszawa 2015, s. 9–7.
Ćwiczenie 4

Podkreśl w tekście wiersza te fragmenty, które podobają ci się najbardziej. Przeczytaj zaznaczone fragmenty utworu i porównaj je z wyborami innych uczniów.

Ćwiczenie 5

Wymyślcie ciekawy, nietypowy zawód dla mamy. Jakie skojarzenia można mieć z tym zawodem? Jak w domu mogłaby się zachowywać mama hutniczka, ślusarka albo pilotka? Możecie się wzorować na wierszu Piotra Wawrzeniuka.

1
Ćwiczenie 6

R19C0DqCL1wBt1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Porozmawiajcie o określeniach poznanych w poprzednim ćwiczeniu. Które z nich są pozytywne, a które negatywne?

Ćwiczenie 8

Napisz wiersz o swojej mamie (tutaj lub w zeszycie). Możesz skorzystać z materiału pomocniczego:

RGYGkvYHlqv081
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

I sposób – możesz wzorować się na wierszu Piotra Wawrzeniuka pt. „Strażaczka”.

II sposób – odpowiedz na pytania, które mogą pomóc ci w tworzeniu wiersza.

  • Kim jest twoja mama?

  • Co robi?

  • Czym się interesuje?

  • Czym się zachwyca?

  • Jaką pogodę lubi?

  • Jaki jest jej ulubiony kwiat?

III sposób – dokończ poniższe zdania i nadaj swojemu dziełu tytuł.

  • Moja mama jest…

  • Wygląda jak…

  • Ma…

  • Lubi…

  • Robi…

  • Kocham moją mamę…

uzupełnij treść