E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnoza terapeutyczna

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Narzędzia diagnostyczne

GRA EDUKACYJNA

1
11
Instrukcja obsługi gry edukacyjnej

Gra edukacyjna “Narzędzia diagnostyczne” rozpoczyna się ekranem startowym. Za pomocą przycisku Start, gracz przechodzi do ekranów z opisem celów, zasad gry i samouczka. Poruszanie się między tymi ekranami umożliwiają przyciski Dalej lub Wstecz.

Każdy tekst oznaczony ikoną Włącz/wyłącz dźwięk jest czytany przez lektora. Gracz ma możliwość wielokrotnego odsłuchania nagrania.

Gra polega na wcielaniu się w rolę terapeuty zajęciowego. Zadaniem gracza jest przeprowadzenie diagnostyki pacjenta z wykorzystaniem różnych narzędzi diagnostycznych. Nie ma możliwości pominięcia pytania.

Po kliknięciu przycisku Dalej na ekranie wyświetlają się 3 postacie do wyboru. Po wyborze osoby, gracz przechodzi do opisu sytuacji, a następnie do pytania, na które ma odpowiedzieć. Po uzupełnieniu zaznaczeniu odpowiedzi i kliknięciu przycisku Sprawdź, gracz otrzymuje informację zwrotną o poprawności wykonania zadania. Klikając przycisk Dalej, gracz przechodzi do następnego opisu z pytaniem. Za każde poprawne podjęcie decyzji za pierwszym razem, gracz otrzymuje 3 punkty, za każdym następnym razem - 1 punkt.

W grze pojawiają się elementy zaskoczenia - pytania z gwiazdką. Za poprawne podjęcie decyzji, gracz otrzymuje 3 punkty. Jeśli popełni błąd - 0 punktów, bez możliwości poprawy swojej odpowiedzi.

Każda postać to możliwość zdobycia 15 punktów. Aby ukończyć etap, gracz musi uzyskać minimum 10 punktów. Aby ukończyć grę, gracz musi przejść wszystkie postacie.

R1Jo21mXLE1gY
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
RYwGpY5RN6zS41
Narzędzia diagnostyczne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wstęp

  • Skala podstawowych czynności dnia codziennego to skala służąca do oceny niezależności w wykonywaniu codziennych czynności.

  • Skala złożonych czynności dnia codziennego to skala służąca do oceny samodzielności w wykonywaniu złożonych czynności dnia codziennego.

  • Test Tinetti – test służący do oceny równowagi i ryzyka upadków.

  • Krótka skala oceny stanu umysłowego to skala służąca do przesiewowej oceny ryzyka zaburzeń zdolności poznawczych.

  • Geriatryczna skala oceny depresji to skala służąca do przesiewowej oceny ryzyka depresji u pacjentów starszych.

  • Skala Berga to skala służąca do oceny równowagi statycznej i dynamicznej.

  • Test „Wstań i idź” to test służący do oceny mobilności oraz przesiewowej oceny ryzyka upadków; badany ma wstać z krzesła, przejść dystans 3 metrów, zawrócić i ponownie przyjąć pozycję siedzącą na tym samym krześle.

  • Skala Rankina to skala służąca do oceny zależności od innych podczas wykonywania codziennych czynności.

  • Skala oceny dynamiki afazji to trzyczęściowa skala oceniająca rozumienie mowy, nadawanie mowy oraz nazywanie przedmiotów.

  • Test DePippo to test polegający na podaniu osobie badanej 90 mililitrów wody, służący do przesiewowej oceny dysfagii u pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi.

Pacjent 1. Starsza kobieta

Rdj3gS1JCDaKI
Ćwiczenie 1
Starsza pacjentka zgłasza się do Ciebie z problemami z pamięcią. Wybierz narzędzie diagnostyczne odpowiednie do tego przypadku.
RTar9VFvvRpO4
Ćwiczenie 2
Połącz w pary wyniki krótkiej skali oceny stanu umysłowego z odpowiednim wynikiem oraz zaleceniami, które powinieneś przekazać pacjentowi.
Rh3Xu6zeC0CYu
Ćwiczenie 3
Pacjent dziękuje za poradę, ale zgłasza również że w ostatnich czasach nie ma siły i woli na aktywności życia codziennego. Co powinieneś zrobić w takiej sytuacji?
R1cuw3JeAxYFo
Ćwiczenie 4
Jakiego testu powinieneś użyć przy podejrzeniu depresji u pacjenta?
R1GmEKK886RKc
Ćwiczenie 5
Połącz w pary wyniki geriatrycznej skali oceny depresji z odpowiednim wynikiem oraz zaleceniami, które powinieneś przekazać pacjentowi.

Pacjent 2. Starszy mężczyzna

Rx0O3xU4mGsPl
Ćwiczenie 6
Starszy pacjent zgłasza się do Ciebie z problemem z samodzielnym korzystaniem z toalety. Od czasu przebytego udaru mózgu trudno mu poruszać się w toalecie, ma problem z siadaniem i wstawaniem. Jakie narzędzie diagnostyczne wybierzesz w tym przypadku?
RXgvhwgV5xVdO
Ćwiczenie 7
W teście „Wstań i idź” pacjent wstać z krzesła, przejść wyznaczony odcinek 3 metrów, zawrócić, podejść do krzesła i usiąść na nim. Czas wykonania zadania poniżej 10 sekund oznacza wynik w normie oraz niewielkie ryzyko upadków. Wynik pomiędzy 10 a 19 sekund oznacza umiarkowane ryzyko upadków. Badany nie potrzebuje zaopatrzenia ortopedycznego, jednak wskazana jest pogłębiona ocena ryzyka upadków. Wynik powyżej 19 sekund oznacza duże ryzyko upadków. Pacjent ma znacznie ograniczoną sprawność funkcjonalną. Podczas wykonywania testu pacjent wstaje, podpierając się rękami o uda, a następnie stosunkowo powolnie przechodzi wyznaczony dystans i siada ponownie na krześle. Stoper, którym mierzyłeś czas wskazuje, że ta czynność zajęła mu 15 sekund. Oceń wynik pacjenta.
R8nLXOmP1H1Bm
Ćwiczenie 8
Co teraz zalecisz pacjentowi?
RAdz71wSw5VlE
Ćwiczenie 9
Zwróciłeś uwagę, że podczas wykonywania testu pacjent wydawał odgłosy bólu i łapał się za dolną część pleców. Czy chcesz zapytać pacjenta o coś jeszcze?
R58wdfHgxG3VC
Ćwiczenie 10
Co powinieneś w takim przypadku zalecić pacjentowi?

Pacjent 3. Kobieta w wieku 50 lat po udarze mózgu

Wchodząc do gabinetu, pacjentka skłania głowę.

Terapeuta zajęciowy: Dzień dobry, w czym mogę pomóc?

Pacjent: (mówi, jąkając się) Od czasu udaru mózgu mam problem z mową. (mowa mało wyraźna, bełkotliwa) Chciałbym nauczyć się mówić. 

Terapeuta zajęciowy: Na czym dokładnie polega problem?

Pacjent: (mowa jest niewyraźna) Trudno mi powiedzieć, nie mogę ci powiedzieć dobrze.

Do oceny zgłaszanej dysfunkcji terapeuta zajęciowy może wybrać narzędzia diagnostyczne:

R1YyqQJtWQ9F6
Ćwiczenie 11
Zgłasza się do Ciebie pięćdziesięcioletnia pacjentka po udarze mózgu. Zgłasza, że od czasu udaru ma problemy z mową, chciałaby nauczyć się ponownie mówić. Nie potrafi dokładnie zidentyfikować problemu i wytłumaczyć go terapeucie.
R1Q1xUYCNqFCh
Ćwiczenie 12
Połącz w pary wynik skali oceny dynamiki afazji i zalecenia, które powinieneś przekazać pacjentowi
R1CnJLuOibwvM
Ćwiczenie 13
Pacjentka zgłasza również problem z połykaniem pokarmów. Mówi, że często się krztusi. Jaki test diagnostyczny powinieneś zastosować w tym przypadku?
RTuAG58cebYer
Ćwiczenie 14
Dobierz w pary wynik testu DePippo i zalecenia, które powinieneś przekazać pacjentowi.

Powiązane ćwiczenia