Renesansowy dwór w Italii. Dworski karzeł podgląda nowego gościa księcia, starszego mężczyznę o imieniu Bernardo.
Jest niewiarygodnie ciekawy. (…) Potrafi też godzinami obserwować lot ptaków, jak gdyby to też było czymś niezwykłym. Nawet głowy morderców i złodziei, wbite na haki przed bramą zamkową i tak stare, że nikt ich już nie darzy ani jednym spojrzeniem, może długo oglądać jak przedziwne zagadki i szkicować srebrnym rysikiem. A gdy kilka dni temu na placu przed zamkiem powieszono Franceska, był przy tym i przyglądał się egzekucji, stojąc na samym przodzie, pośród dziatwy, aby dobrze wszystko widzieć. A nocami patrzy w gwiazdy. (…) Chodzą dziwne słuchy, że skłonił księcia, aby oddał mu zwłoki Franceska, chce je pokrajać, by zobaczyć, jak człowiek wygląda w środku. To nie może być prawda. (…)
Nigdy nie widziałem czegoś tak wstrętnego, nie, nigdy nawet nie umiałbym sobie wyobrazić czegoś tak obrzydliwego jak wnętrzności ludzkie. A on stał pochylony nad nimi i studiował je z napiętą ciekawością, i właśnie wykrawał coś ostrożnie z okolicy serca malusieńkim nożykiem. Był tym tak pochłonięty, że nawet nie zauważył, iż wszedłem do komnaty. Zdawało się, że nie istnieje dla niego nic prócz tego obrzydlistwa, którym się zajmował. W końcu jednak podniósł głowę i spojrzał na mnie z szczęśliwym błyskiem w oczach. Twarz jego była pełna uniesienia, jak gdyby przeżywał uroczysty moment.
tccISPfLQK_00000_BIB_001Pär Lagerkvist, Karzeł, tłum. Zygmunt Łanowski, 1993.
Polecenie 1
To fragment słynnej powieści laureata literackiej nagrody Nobla, Paara Lagerquista, pt. „Karzeł”. Zastanów się, kto może kryć się pod postacią Bernarda? Dlaczego pomysł sekcji zwłok wydaje się karłowi tak niedorzeczny? Dowiedz się, czy w XV wieku sekcje zwłok były dozwolone.
R1cTI3kwpOjxK11
Ćwiczenie 1
R19zi7qUuNOja1
Polecenie 2
Jak sądzisz, przez przedstawicieli jakich stanów społecznych mogły być realizowane propagowane w średniowieczu wzorce? Zastanów się, dla których stanów społecznych nie wypracowano w średniowieczu „dobrych” wzorców osobowych?
tccISPfLQK_0000000T
Nowe wzorce osobowe
Społeczeństwo miast włoskich w XIV i XV w. wzbogaciło się na tyle, że dysponowało środkami finansowymi umożliwiającymi przeznaczenie części dochodów na luksusowe dobra i zaspokajanie tzw. wyższych potrzeb, niezwiązanych z poczuciem bezpieczeństwa materialnego (jedzenie, spanie, ubranie) czy duchowego (zbawienie, wiara, modlitwa). W tych warunkach ukształtował się nowy wzorzec człowieka, jednostki dążącej do poznania siebie i otaczającego świata, wyróżniającego się z otoczenia dzięki własnemu lub tworzonemu pięknu czy mądrości. Ten nowy wzorzec nie był realizowany ani kosztem, ani w opozycji do dawnych wzorców osobowych. Wzbogaceni mieszczanie - wielcy patrycjusze chcieli być wzorowymi rycerzami i dostąpić zbawienia. Te dwie ścieżki biegły obok siebie.
R1bKx3fsny4dw
tccISPfLQK_00000012
Sprzeciw wobec nowych ideałów
Nie obywało się bez konfliktów. Kościół początkowo z niepokojem obserwował fascynację pogańskim antykiem z jego wielobóstwem i zapatrzeniem w jednostkę ludzką. Szybko jednak przekonano się, że nie stanowi to zagrożenia dla chrześcijaństwa i wiary, więc hierarchowie kościelni stali się gorącymi zwolennikami poszukiwań „starożytności”. Z drugiej strony u części duchowieństwa narastało krytycznie nastawienie do nadmiernych bogactw i ich nadużywania, co rodziło nowe ruchy monastyczne (zakonne). Powstawały zakony związane z miastami, ale jednocześnie żebracze, opierające się na datkach i religijności mieszczan (np. franciszkanie), jak również ruchy zwalczające zbytek i bezbożne odejście od ascezy. Do najsłynniejszych tego typu wystąpień doszło w najbardziej „renesansowym” z miast włoskich - Florencji. Wiązały się one z działalnością mnicha Girolamo SavonarolitccISPfLQK_000tp001Girolamo Savonaroli, który wzywał (i to z powodzeniem) do wyrzeczenia się bogactw, a nawet niszczenia zdrożnych oznak luksusu (dzieł sztuki, obrazów o treści niechrześcijańskiej itd.).
R10ORBRZW62l9
Polecenie 3
Nominowanie swoich krewnych na stanowiska publiczne nazywamy nepotyzmem. Określenie to pochodzi od słowa „nepos”, co po łacinie znaczy „wnuk” lub „bratanek”.
Przyjrzyj się portretowi papieża. Dlaczego został namalowany z rodziną? Jakie wnioski można z tego wyciągnąć?
RFg5uOzMgeFST
Odpowiedz na pytania.
Praca domowa
Polecenie 4.1
Jak liczne jest grono osób najbardziej zainteresowanych słowami kaznodziei?
Polecenie 4.2
Nazwij elementy, które leżą u stóp mnicha.
Polecenie 4.3
Czy osoby stojące pod kolumną są przekonane do poglądów głoszonych przez mnicha?
Polecenie 4.4
Które z osób przedstawionych na obrazie miały realny wpływ na sprawowanie władzy w mieście i mogły zadecydować o powodzeniu lub niepowodzeniu wcielenia w życie ideałów Savonaroli?
tccISPfLQK_000tp001
Girolamo Savonarola (1452‑1498) – dominikanin, urodził się i studiował medycynę w Ferrarze. Przerwał naukę i wstąpił do zakonu. Swoją karierę kaznodziei rozpoczął we Florencji, zyskując po pewnym czasie niezwykły wpływ na wiernych poprzez głoszenie haseł wzywających do ubóstwa i życia według biblijnych wzorców. Krytykował nadużycia władzy świeckiej i kościelnej, co wzbudzało powszechny entuzjazm i cichą niechęć elit. Otwarta krytyka kurii rzymskiej, papieża i władz miejskich Florencji doprowadziły ostatecznie do oskarżenia go o herezję i skazanie na stos. Wyrok wykonano w 1498 r. Poglądy Savonaroli były w wielu punktach zbieżne z tymi, które skłoniły później do wystąpień Lutra, Zwinglego czy Kalwina.
tccISPfLQK_00000023
Renesansowa religijność
Jakie typy osobowości preferowano zatem w renesansie?
Z pewnością ciągle były żywe dawne ideały, choć uległy znaczącym przeobrażeniom. Inne były formy wyrażania głębokiej jak dawniej wiary. Pojawiła się potrzeba upiększania miejsca kultu, traktowana jako przejaw głębokiej religijności. Fundacje na rzecz Kościoła były jakby publicznym wyznaniem wiary. Jednocześnie zabiegano o to, by wszyscy znali i podziwiali religijność fundatorów. Miało to wielki wpływ na rozwój sztuki sakralnej: rozbudowywano kościoły, fundowano nowe kaplice, wnętrza dekorowano wspaniałymi dziełami malarskimi i rzeźbiarskimi, dobudowywano potężne kopuły i zdobiono fasady świątyń.
Z drugiej strony miejsce dawnego ideału ascety zajął teraz religijny reformator, osoba głęboko wierząca, poszukująca zgodności między zasadami wiary a prawdą objawioną w „Piśmie Świętym”. Byli to często ludzie o charyzmatycznej osobowości, porywający tłumy, potrafiący zarażać swoją spontanicznością i żarliwością religijną. We Włoszech taką rolę odegrały we wczesnej fazie renesansu franciszkańskie formacje zakonne (franciszkanie, klaryski, bernardyni) oraz dominikanie. W krajach na północ od Alp - ruch luterański i wszystkie wywodzące się od niego odłamy religijne.
R1UZRyND8SK0j
RCF83dd822sBJ
R1UZbx6nZljoT
tccISPfLQK_0000002Q
Rycerz ciągle obecny, choć inaczej
Dawny ideał rycerza również uległ zmianom pod wpływem nowej rzeczywistości. Pojawiły się wzorce: rycerza – władcy, rycerza – ziemianina, rycerza – odkrywcy, rycerza – żołnierza, obrońcy prawdziwej wiary, rycerza - dworzanina. W poszczególnych krajach europejskich te ideały miewały swoje lokalne, specyficzne odmiany. Tym, co je łączyło, było powiązanie ich z uprzywilejowanymi politycznie, ale najczęściej również ekonomicznie, stanami rządzącymi. Powstawały traktaty głęboko oddziałujące na upowszechnienie tych ideałów.
Rz7lUdBGXZJUk
tccISPfLQK_0000002Z
Ideał władcy i społeczeństwa
Niccolo Machiavelli (1469‑1527) w dziele „Książę” (Il Principe; 1532) ukazał władcę, który odrzuca krępującą go w działaniu moralność w imię nadrzędnej zasady - racji stanu. Podobnie inny teoretyk władzy - Francuz Jean BodintccISPfLQK_000tp002Jean Bodin (1530‑1596) postawił władcę i jego poczynania ponad poddanych, którzy nie powinni sprzeciwiać się jego woli. Nawet jeśli ta byłaby niezgodna z prawami boskimi. Mogli jedynie biernie uchylać się od jej wykonania. Owa swoista sakralizacja władzy, która działała nieco jak opatrzność boska, stała się w przyszłości podstawą budowy monarchii absolutnych.
Sprawiedliwości można było szukać w wierze w Boga i życie pozagrobowe lub w rzeczywistości wyimaginowanej, nierealnej, jaką proponowali liczni renesansowi myśliciele - przykładowo Thomas MorustccISPfLQK_000tp003Thomas Morus (1478‑1535) w swojej „Utopii”. Stworzył on obraz żyjącego na odległej wyspie idealnego i sprawiedliwego społeczeństwa, wolnego od uciążliwości, jakie były udziałem ówczesnych ludzi. Podobnie było w dziełach Tommasa CampanellitccISPfLQK_000tp004Tommasa Campanelli (1568‑1639); najsłynniejsze jego dzieło to „Miasto Słońca” 1602) czy François RabelaistccISPfLQK_000tp005François Rabelais (1483–1559), autora „Gargantui i Pantagruela”.
RgF7paZ8GMsTr1
RMb6sBym5hxS4
RtlbZivqXCcHU
REaRNzM60SH6r
RHrp5PRVqKaLF
Praca domowa
Polecenie 5.1
Na czym polegała nowa renesansowa religijność?
Polecenie 5.2
Do jakich wzorców osobowych średniowiecza nawiązywali „kondotierzy” (dowódcy najemnych oddziałów wojskowych) we Włoszech?
RIxTtdU4PyaTO
Polecenie 5.3
Jakie nowe poglądy dotyczące zasad sprawowania władzy pojawiły się w okresie renesansu? W jakich pracach zostały zawarte?
tccISPfLQK_000tp002
Jean Bodin (1530‑1596) – francuski prawnik i pisarz, który pochodził z drobnego mieszczaństwa. Jego ojciec był prawdopodobnie mistrzem krawieckim. Ukończył studia prawnicze, jego największą zasługą było sformułowanie w dziele „Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej” (576) teorii, którą uznano za podstawę absolutyzmu.
tccISPfLQK_000tp005
François Rabelais (1483–1559) – francuski duchowny i lekarz, ale przede wszystkim pisarz. W swoim właściwie jedynym dziele „Gargantua i Pantagruel” stworzył fantastyczny świat, poprzez który satyrycznie przedstawiał świat mu współczesny.
tccISPfLQK_000tp004
Tommaso Campanella (1568‑1639) – pochodzący z południowych Włoch mnich i myśliciel, który z powodu głoszonych przez siebie poglądów przez znaczną część życia pozostawał w więzieniu. Jego największym dziełem była książka „Miasto słońca”, przedstawiająca idealne społeczeństwo. Zmarł na emigracji we Francji.
tccISPfLQK_000tp003
Thomas Morus (1478‑1535) – polityk angielski (był m.in. kanclerzem królestwa), uznany humanista, przyjaciel Erazma z Rotterdamu. Jego największe dzieło to „Utopia”, będące obrazem idealnej krainy. Został ścięty po odmowie złożenia przysięgi legalizującej małżeństwo Króla Henryka VIII z Anną Boleyn. Uznany za świętego Kościoła katolickiego. Miał powiedzieć, wchodząc na szafot: I die the king's faithful servant, but God's first (Umieram jako wierny sługa króla, ale w pierwszym rzędzie sługa Boga).
tccISPfLQK_0000004R
Rycerz – dworzanin
Początków dworskiej grzeczności należy szukać już w średniowieczu, gdy dwory władców traciły charakter wędrowny i coraz częściej wiązały się z jedną siedzibą. W renesansowych miastach‑państwach włoskich istotną rolę odgrywał mecenat, dzięki któremu rosła ich reprezentacyjność i prestiż. Odbiorcą tego przepychu był przede wszystkim dwór. Lud obserwował życie władców jedynie sporadycznie, podczas uroczystości publicznych - wjazdów, koronacji, zaślubin. Opis życia dworskiego i idealnego dworzanina pozostawił nam Baldassare CastiglionetccISPfLQK_000tp006Baldassare Castiglione (1478‑1529) w dziele „Dworzanin” („Il Cortegiano” wyd. 1528), które doczekało się przekładów na wiele języków europejskich. Jego polską parafrazę (swobodną przeróbkę) pod tytułem „Dworzanin polski” napisał Łukasz GórnickitccISPfLQK_000tp007Łukasz Górnicki (1527‑1603) w roku 1566.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tccISPfLQK_000tp006
Baldassare Castiglione (1478‑1529) – włoski humanista, pisarz, dyplomata. Przebywał na dworach w Mediolanie, Mantui, Urbino i Rzymie. Twórca swoistego podręcznika zachowania dla dworzan, który cieszył się wielkim uznaniem i był przekładany na wiele języków.
tccISPfLQK_000tp007
Łukasz Górnicki (1527‑1603) – polski humanista, pisarz, sekretarz królewski. Pochodził z rodziny mieszczańskiej z Oświęcimia. Studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim. Najbardziej znany z przeróbki na język polski dzieła Baltassare Castiglione „Dworzanin Polski”, w którym nie tylko przeniósł miejsce akcji do Polski, ale głównym bohaterem uczynił biskupa Samuela Maciejowskiego, dodał też część wątków.
tccISPfLQK_00000058
Renesansowe ścieżki kariery
Kręgi renesansowych dworów florenckich stały się kuźnią nowych wzorców osobowych odbiegających od tradycji feudalno‑średniowiecznych. Uczony, humanista, koneser sztuki, pisarz, artysta - wszystkie te role społeczne ukształtowały się w miastach włoskich, a przejęte zostały przez całą Europę. Nie wiązały się z tradycjami rycerskimi i kościelnymi, pokazywały krąg ludzi świeckich, mieszczan, którzy często szlachectwo otrzymywali w uznaniu zasług. Tak stało się też ze wspomnianym Łukaszem Górnickim, który otrzymał od króla Zygmunta Augusta szlachectwo. Pojawiła się zatem zupełnie nowa możliwość awansu społecznego poprzez samorealizację i własne osiągnięcia. Taka możliwość kariery otwierała się głównie przed mieszczanami i to oni najczęściej z niej korzystali. Większość architektów i malarzy włoskiego odrodzenia zdobyła uznanie, szacunek, a przede wszystkim sławę właśnie dzięki upowszechnieniu się nowych wzorców osobowych w renesansowej Europie.
RkmJacNGxSoCE
Insignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiegoJan Długosz
Jan DługoszInsignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiego
Powała (Ogonowyc) (...) Ród morawski wyszły z domu Odrowążów, w nim mężowie uprzejmi, skłonni do pijatyki
tccISPfLQK_00000_BIB_002Jan Długosz, Insignia seu Clenodia Regis et Regni Poloniae. Z kodeksu kórnickiego, tłum. Marciniak, Poznań 1885, s. 25.
Zygmunt August z Bożej łaski król Polski etc. oznajmiamy etc., że został nam okazany dokument wielmożnego niegdyś Mikołaja Myszkowskiego z Mirowa kasztelana wojnickiego i starosty księstw oświęcimskiego i Zatorskiego oraz międzyrzeckiego, przez szlachetnego Łukasza Górnickiego herbu Ogończyk, kustosza naszej biblioteki; dokument ten zaświadcza, że pewni szlachcice posesjonaci stawili się przed rzeczonym wielmożnym kasztelanem wojnickim i oświadczyli prawnie, w formie najpełniejszej, iż wspomniany szlachetny Łukasz Górnicki (który wówczas w szlachectwie był naganiony przez niejakiego szlachetnego Łukasza Oleśnickiego) jest z urodzenia prawym i niewątpliwie szlachcicem ... My, widząc dokument tego świadectwa prawnie sporządzony i starannie zbadawszy go, uznaliśmy i niniejszym listem uznajemy i oświadczany, że wspomniany szlachetny Łukasz Górnicki jest prawdziwym i niewątpliwym szlachcicem, i równym każdemu szlachcicowi w naszym królestwie i w każdym miejscu, tedy zdolnym i godnym przyjmowania wszystkich zaszczytów w królestwie i posiadłościach naszych ... Dla większej wiary i na oczywiste świadectwo niniejszy dokument ręką naszą podpisaliśmy i pieczęć naszą przywiesić przy nim rozkazaliśmy. Dan w Wilnie, szóstego maja Roku Pańskiego 1561.
Z oblatytccISPfLQK_000tp008oblaty w aktach ziemskich krakowskich wpisanej d. 2 czerwca 1561 r. Terr. Crac.tccISPfLQK_000tp009Terr. Crac. t. 37. p. 862
tccISPfLQK_000tp008
Oblata – daw. wpis aktu prawnego do ksiąg sądowych.
Wielkie rody rządzące we Włoszech (nie zawsze były to rody panujące, przykładowo Medyceusze stali na czele florenckiej republiki miejskiej, którą dopiero w XVI w. przekształcili w monarchię) budowały swój prestiż przez sztukę. Podobnie jak niegdyś miasta, teraz poszczególni władcy prześcigali się w mecenacie. Sprowadzano najwybitniejszych poetów, pisarzy, myślicieli i uczonych. Zamawiano okazałe cykle malarskie, rzeźby, fundowano wspaniale pałace i kaplice rodzinne, które miały podtrzymywać mit wielkości rodu. Płynące szerokim strumieniem pieniądze umożliwiły niebywały wprost wysyp dzieł wielkich artystów, które do dzisiaj pozostają wzorcami harmonii i piękna.
R1B7iFfCW76p9
RPKDErPgtfviI
R1P4oz7SEKUML
tccISPfLQK_0000006C
Nowa sztuka
W sztuce, dzięki nawiązywaniu do antycznych pierwowzorów, również dokonano wielkich odkryć. W malarstwie nauczono się stosować pespektywę malarską i operować światłocieniem. W architekturze zastosowano teorie starożytnych porządków, dopasowując je do potrzeb i gustów współczesnych odbiorców. Szczególnie chętnie stosowano kopułę jako nawiązanie do centralnego planu budowli. Ilustruje to realizacja śmiałego projektu kopuły katedry we Florencji. Urzeczywistniona przez Filippo BrunelleschiegotccISPfLQK_000tp00AFilippo Brunelleschiego (1377‑1446) zapoczątkowała swoistą modę, która stała się inspiracją do przebudowy bazyliki św. Piotra w Rzymie, realizowanej przez kilka dziesięcioleci. Na jej ostateczny kształt złożył się geniusz wielu artystów, ale zasadniczą formę nadał jej Michał Anioł BuonarrotitccISPfLQK_000tp00BMichał Anioł Buonarroti (1475‑1564).
R1bkFvnPG7tk1
Polecenie 6
Zastanów się, dlaczego postacie muzyków są mniejsze. Czy w rzeczywistości ktoś, kto stoi bliżej, wydaje się większy, czy mniejszy? Czy można byłoby grać na planszy ustawionej w sposób zaprezentowany na rysunku? Dlaczego tak namalowano planszę? Przypomnij sobie portrety malowane w starożytnym Egipcie – jak malowano oko na twarzy ujętej z profilu (boku)? Spróbuj zastanowić się, co miało to wspólnego z malarstwem średniowiecznym.
R1CwQTBhWV7rs
Polecenie 7
Jakie są proporcje wysokości postaci? Kto jest najważniejszy w tej kompozycji i czy zostało to podkreślone wielkością podobizny? Spróbuj porównać to z poprzednim obrazem. Poprowadź linie łączące kapitele czy najwyższe punkty łuków namalowanej architektury i określ miejsce, w którym się one przecinają. Jakie ma to znaczenie symboliczne i kompozycyjne?
R1NWjvERtj5w0
R1W41Ts9umZ99
Polecenie 8
Porównaj nieukończoną fasadę z Rimini z wcześniejszą fasadą kościoła Santa Maria Novella we Florencji umieszczoną wyżej. Jakie widzisz różnice, a jakie cechy wspólne?
R11LktKZ0nlu3
RNsglyoci5E2a
Polecenie 9
Do wymienionych cech sztuki i architektury renesansu przyporządkuj przykładowe dzieła lub twórców:
zastosowanie perspektywy linearnej,
renesansowa fasada,
kopuła.
RbmHUaQHZFIOZ
tccISPfLQK_000tp00B
Michał Anioł Buonarroti (1475‑1564) – uznawany był za największego artystę renesansowego. Najbardziej lubił rzeźbić, ale równie sprawnie malował freski, jak i projektował dzieła architektoniczne. Najsłynniejsze realizacje to kopuła bazyliki św. Piotra w Rzymie, kaplica Medyceuszy, freski w Kaplicy Sykstyńskiej, rzeźby: „Piety” watykańskiej, „Dawida”, „Mojżesza”.
tccISPfLQK_000tp00A
Filippo Brunelleschi (1377‑1446) – florencki architekt i rzeźbiarz należący do wczesnego pokolenia wielkich twórców renesansowych w tym mieście. Zaprojektował takie wzorcowe dzieła jak kaplica Pazzich, Szpital Niewiniątek (dla sierot), kościół San Lorenzo (pierwszy kościół renesansowy), a przede wszystkim kopułę katedry florenckiej. To on obok Masaccia opracował zasady perspektywy malarskiej.
tccISPfLQK_0000008B
Michał Anioł – człowiek renesansu
Dokonania tego twórcy do dzisiaj wzbudzają podziw. Był nie tylko genialnym architektem, ale też doskonałym malarzem, a przede wszystkim rzeźbiarzem. Dzieła stworzone przez niego wchodzą dziś do podstawowego kanonu sztuki renesansowej. Oprócz wspomnianych prac nadających ostatecznych kształt bazylice watykańskiej, z innych jego realizacji architektonicznych wspomnieć należy Pałac Kapitoliński w Rzymie i Kaplicę Medyceuszy we Florencji. Najbardziej znane dzieło malarskie to freski w kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie ze słynnym Sądem Ostatecznym oraz Stworzeniem Adama. Wreszcie wspaniałe rzeźby: „Dawid” we Florencji oraz „Mojżesz” i „Pieta” w Rzymie. Michał Anioł zaskakiwał nie tylko swoim talentem, ale też wszechstronnością.
Było to zresztą cechą większości twórców tego okresu i dlatego właśnie określenie „człowiek renesansu” do dzisiaj odnosi się do osób o bardzo szerokich zainteresowaniach i umiejętnościach.
R15LMfZF0eNPY
RcvUadA1G0KtA
Ryrtu9y63AXVQ
RReYrBbZgDbrQ
R1MPOH7BwOJrI
REyV6CUd67Sq4
tccISPfLQK_0000009F
Leonardo da Vinci, Rafael Santi i inni
Kolejnym znanym artystą wówczas działającym był Leonardo da VincitccISPfLQK_000tp00CLeonardo da Vinci (1452‑1519): architekt, malarz, rzeźbiarz, wynalazca. Jego obrazy: „Mona Lisa”, „Dama z gronostajem” czy „Ostatnia Wieczerza” uznawane są za sztandarowe dzieła epoki. Zasłynął jednak swoimi fantastycznymi projektami przedziwnych machin, które często traktowane są jak prorocze wizje. Atmosfera pewnej tajemniczości, podsycana jego przedziwną manierą stosowania pisma lustrzanego czy niezrozumiałymi notatkami, do dziś pobudza fantazję twórców. Współczesny mu Rafael SantitccISPfLQK_000tp00DRafael Santi (1483‑1520) był wprawdzie może mniej wszechstronny, ale z pewnością bardziej płodny jako malarz, jego liczne dzieła podziwiamy do dzisiaj.
Trudno wymienić wszystkich artystów czynnych w ciągu tych ponad 200 lat, poczynając od prekursorów renesansu, jak Giotto di BondonetccISPfLQK_000tp00EGiotto di Bondone, przez MasacciotccISPfLQK_000tp00FMasaccio, Sandro BotticellegotccISPfLQK_000tp00GSandro Botticellego, po TycjanatccISPfLQK_000tp00HTycjana. Pewne jest, że niespotykana erupcja talentów i indywidualności oraz powszechne uznanie, wręcz sława, jaką się cieszyli, w sposób zasadniczy zmieniły pozycję artysty. Przestał on być bezimiennym rzemieślnikiem, a stał się osobą „natchnioną” przez Boga. Zaczęła się powolna „sakralizacja” jego statusu, proces trwający do dzisiaj.
R1CwbYkzqFDHm
Ra5ruCBpRxk7P
R6eI2xCGxlXdD
R1NyRjRztfOkE
R1bLqc1Pp8tax
Praca domowa
Polecenie 10.1
Wymień najważniejsze dzieła:
Michała Anioła,
Leonarda da Vinci.
Polecenie 10.2
Który z nich twoim zdaniem był większym artystą, pełniej realizował ideały renesansu: Michał Anioł czy Leonardo da Vinci?
tccISPfLQK_000tp00C
Leonardo da Vinci (1452‑1519) – encyklopedie podają, że był on „malarzem, architektem, filozofem, muzykiem, pisarzem, odkrywcą, matematykiem, mechanikiem, anatomem, wynalazcą, geologiem”. Wszechstronność była udziałem większości ówczesnych artystów, ale w przypadku Leonarda wywoływała, trwającą do dzisiaj, swoistą fascynację jego osobą. Przypisuje mu się wyjątkowe, często wyolbrzymione cechy. Stąd otaczająca go atmosfera tajemniczości, znajdująca swój wyraz w utworach literackich czy filmowych (por. „Kod Leonarda da Vinci”).
tccISPfLQK_000tp00D
Rafael Santi (1483‑1520) – włoski malarz i architekt. Obok Michała Anioła i Leonardo da Vinci zaliczany do największych, klasycznych mistrzów renesansu. Wielka sława otaczała tych twórców już za życia. Byli zapraszani i adorowani przez największych władców ówczesnej Europy. Obecnie ich dzieła zdobią najsłynniejsze kolekcje i muzea. W Polsce do 1945 r. Muzeum Czartoryskich w Krakowie posiadało obraz Rafaela „Portret młodzieńca”, który zaginął i do dzisiaj nie wiadomo, co się z nim dzieje.
tccISPfLQK_000tp00E
Giotto di Bondone (ok. 1266‑1337) – jeden z pierwszych malarzy, którego styl uznawano za renesansowy. Wykonał liczne freski w kościołach Padwy, Florencji i Asyżu. Jego talent według anegdoty miał docenić mistrz z Sieny – Cimabue.
tccISPfLQK_000tp00F
Masaccio (1401‑1428) – jeden z twórców malarstwa renesansowego, współtwórca perspektywy linearnej oraz malarz nagich postaci przedstawionych z uwzględnieniem prawdziwej anatomii człowieka. Obrazy, które namalował, były wyłącznie o tematyce religijnej.
tccISPfLQK_000tp00G
Sandro Botticelli (1445‑1510) – malarz florencki z kręgu mecenatu Medyceuszy. Tworzył zarówno wspaniałe dzieła religijne, jak i dzieła o tematyce mitologicznej, nawiązujące do antycznych motywów i przepełnione skomplikowaną symboliką.
tccISPfLQK_000tp00H
Tycjan (lata 80. XV w.-1576) – malarz z kręgu weneckiego, który tworzył w okresie dojrzałego renesansu. Zdobył światowe uznanie, co zaowocowało zamówieniami na liczne portrety czołowych osobistości epoki, m.in. Karola V i jego otoczenia.
tccISPfLQK_000000B7
Na północ od Alp
Przykład płynący z Italii znalazł naśladowców na północ od Alp. W każdym z krajów europejskich spotykamy artystów sprowadzonych z Włoch, w każdym powstają wspaniałe obiekty architektoniczne, ale pojawiają się też rodzimi, nowatorscy twórcy. Największym ośrodkiem nowej sztuki i architektury poza Italią, znaczącą konkurencyjną propozycją stały się Niderlandy, obszar pod wieloma względami podobny do Włoch. Tu również obserwujemy wyjątkowo bujny rozwój miast i płodnego połączenia mecenatu książęcego oraz mieszczańskiego, a niderlandzka architektura będzie stanowiła wzorzec dla całego obszaru północnoeuropejskiego, sięgając swoimi wpływami też na tereny polskie.
Malarstwo olejne Jana van EyckatccISPfLQK_000tp00IJana van Eycka, rodziny BrueghelówtccISPfLQK_000tp00Jrodziny Brueghelów czy Hieronima BoschatccISPfLQK_000tp00KHieronima Boscha było równie poszukiwane i chyba nie mniej cenione niż mistrzów włoskich. Podobnie zresztą jak dzieła Niemców - Albrechta DüreratccISPfLQK_000tp00LAlbrechta Dürera czy Hansa HolbeinatccISPfLQK_000tp00MHansa Holbeina. We Francji zbyt silne były tradycje gotyckie (por. lekcja 78), ale tu również powstały budowle wykorzystujące wzorce południowoeuropejskie, np. wschodnie skrzydło Luwru czy wspaniałe zamki nad Loarą ze słynnym zamkiem w Blois i Chambord. W Hiszpanii wzniesiono monumentalny Eskurial, a dziś najbardziej cenione są pełne ekspresji płótna El GrecatccISPfLQK_000tp00NEl Greca.
RpHewl2n9kIYB
Polecenie 11
Spróbuj porównać budynek jatki rzeźniczej w Haarlemie z budynkiem np. kościoła zbudowanego przez Albertiego w Rimini. Wymień podobieństwa i różnice.
tccISPfLQK_000tp00I
Jan van Eyck (ok. 1390‑1444) – malarz flamandzki, przedstawiciel tzw. naturalizmu. Sławę zdobył już za życia, stąd liczne zamówienia na portrety oraz obrazy ołtarzowe. Malował nagie postacie, szczególnie ceniono jego technikę malowania farbami olejnymi.
tccISPfLQK_000tp00J
Brueghelowie rodzina malarzy flamandzkich związanych z Antwerpią, działających od XVI do XVII w. z których największą sławę zdobyli Pieter Bruegel Starszy i Młodszy.
tccISPfLQK_000tp00K
Hieronim Bosch (ok. 1450‑1516) – malarz brabancki, jego dzieła pełne były przedziwnych fantastycznych postaci i scen, do dziś będących przedmiotem analiz i interpretacji. Sławny już za życia.
tccISPfLQK_000tp00L
Albrecht Dürer (1471‑1528) – malarz niemiecki pochodzący z Norymbergii, cieszący się sławą za życia, namalował portrety czołowych osobistości swojej epoki. Chętnie posługiwał się techniką grafiki i powielaniem dzieł poprzez druk. Znane są też jego rysunki i akwarele.
tccISPfLQK_000tp00M
Hans Holbein Młodszy (ok. 1498‑1543) malarz niemiecki, znany przede wszystkim ze swoich portretów, umiejętnie łączył wpływy włoskie i północnoeuropejskie. Po okresie zamieszek obrazoburczych w Niemczech, związanych z rozwijającym się luteranizmem i zmniejszeniem ilości zamówień, przeniósł się do Anglii, gdzie stał się nadwornym malarzem króla Henryka VIII.
tccISPfLQK_000tp00N
El Greco (ok. 1541 – 1614) – malarz hiszpański pochodzenia greckiego (właściwie Dominikos Theotokopulos), w swoim malarstwie odchodził od klasycznego piękna renesansowego w kierunku pewnej deformacji kształtów mającej podkreślić nieco mistyczną wizję tematu.
R1E0qh9rd6YlZ
Polecenie 12
Porównaj ratusze w Brukseli i Antwerpii – wymień podobieństwa i różnice.
R1CTLP5cqwwXQ
Polecenie 13
Przyjrzyj się ratuszowi w Brukseli, zwróć uwagę na detale architektoniczne, takie jak: ostrołukowe nadokienniki, liczne wieżyczki z pinaklami, bogaty wystrój rzeźbiarski fasady – rzeźby umieszczone pod baldachimami, podobnie jak w architekturze sakralnej.
RSk8LGz0dAmRi
Polecenie 14
Porównaj obrazy włoskich mistrzów i spróbuj wypisać różnice, odpowiadając na pytania: Jaka jest tematyka obrazów? Jakie są stroje osób pokazanych na obrazach? Czy stosuje się w obrazach zasady perspektywy linearnej?
Na podstawie wynotowanych informacji zastanów się, dla kogo przeznaczone były dzieła, które porównujesz.
R153dkIIYw5qU
RP8cWXTGxyhdv
RhXrzrL45Ha2p
Polecenie 15
Zwróć uwagę na detal architektoniczny, obramienia okien, naczółki nad oknami, podziały ściany między oknami i podziały między piętrami. Co wskazuje na stylistykę renesansową?
R1Yjbh1SRpVcp
R1G5JDv0GEeLs
RFmMANJhcZW37
Polecenie 16
Wymień przykładowe dzieła renesansu (architektury i malarstwa) w krajach: