Dlaczego Ewa Jedwabińska nie była idealną nauczycielką?
Kochać jak to łatwo powiedzieć...
R1AZ5TIRntq4i
Ilustracja przedstawia brodatego mężczyznę w okularach i chłopca w czapce z daszkiem, którzy siedzą naprzeciwko siebie w dużych, wygodnych fotelach. Twarze mają zwrócone ku sobie. Nad głową mężczyzny jest dymek z rysunkiem czerwonego samochodu.
Ilustracja przedstawia brodatego mężczyznę w okularach i chłopca w czapce z daszkiem, którzy siedzą naprzeciwko siebie w dużych, wygodnych fotelach. Twarze mają zwrócone ku sobie. Nad głową mężczyzny jest dymek z rysunkiem czerwonego samochodu.
Małgorzata Musierowicz Opium w rosole
Rodzina
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Warto wiedzieć!
Czy zastanawiałeś się/zastanawiałaś się jaki powinien być idealny dom? Zarówno ten rozumiany jako przestrzeń, w której się mieszka, ale też ten w znaczeniu metaforycznym - czyli miejsce „uświęcone”, bezpieczne, w którym skupia się życie domowników, panują właściwe relacje?
Polecenie 1
Zastanów się, jakie jest twoje wyobrażenie idealnego domu. Zbierz słowa klucze, które pomogą ci stworzyć mapę myśli idealnego domu.
R2kA0JIrRp9TP
Miejsce na notatkę
Polecenie 2
3) Zgromadź fotografie związane z historią twojej rodziny. Znajdź takie, na których utrwalono najważniejsze wydarzenia rodzinne.
RYmDtjew5Rppn
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 2
3) Wymień, w jaki sposób w twoim domu zachowuje się pamiątki, zapisuje informacje o ważnych wydarzeniach itp.
RtiwLqLYLaPjg
Miejsce na notatki ucznia
Polecenie 3
Opowiedz o najważniejszych wydarzeniach rodzinnych, które przedstawiają przygotowane przez ciebie zdjęcia. Co fotografie mówią o dziejach i życiu twojej rodziny, przodków? Czy są na nich także elementy wskazujące na realia epoki, status społeczny, kontakty towarzyskie itd.?
R1d0aq0G2p1VJ
Miejsce na notatkę
Polecenie 3
Co mówią pamiątki rodzinne o dziejach i życiu ich rodzin?
R13goJjNkEM0T
Miejsce na notatkę
Jaki jest dom Aurelii Jedwabińskiej?
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
nostalgia
nostalgia - tęsknota za czymś, co minęło
JPOL_E3_E4_Konteksty
Przeczytaj poniższe fragmenty utworu Małgorzaty Musierowicz, w którym pojawiają się obrazy domu i wykonaj ćwiczenia.
Małgorzata MusierowiczOpium w rosole
Mieszkanie Ewy Jedwabińskiej: Mieszkanie było jej prawdziwym hobby i dowiodła swego smaku, urządzając je wyłącznie w dwóch kolorach – w czarnym i białym. W tym graficznym wnętrzu jedyną płaszczyznę koloru stanowiły książki w obramowaniu pnącej zieleni. Wszystkie inne przedmioty i drobiazgi utrzymane były z żelazną konsekwencją w gamie czarno‑białej. Nawet róże, które kupiła wczoraj, były białe (w czarnym wazonie). Kuchnia nie zawierała żadnych kolorów poza bielą. [...]
Mieszkanie Borejków: Kuchnia była wysoka, ciemnawa, zaopatrzona w liczne szafy ścienne, zabudowy, zakamarki, skrytki i załomki. W przyległym pomieszczeniu urządzono spiżarnię. Na szerokich półkach stały tam słoje wekaj00000001CB1v50_000tp009weka i twistyj00000001CB1v50_000tp009twisty. [...]
Największy pokój: Był to pokój wąski, wysoki i umeblowany bez przekonania. Zawierał dwa tapczany, szafę trzydrzwiową, wielkie biurko, stół i dwa krzesła wyściełane – wszystko w charakterystycznym i cenionym przez znawców stylu lat pięćdziesiątych naszego stulecia. Meble te w dawnym mieszkaniu Borejków zapychały ze szczętem niemal całe M‑4M‑4M‑4. Tu, w jednym z trzech pokojów szacownej mieszczańskiej kamienicy z roku 1914, wymienione wyżej sprzęty ukazywały z całym bezwstydem ubogie swe wdzięki. [...]
Gabriela […] zaczęła sprzątać ze stołu książki i czasopisma, które nie wiadomo dlaczego gromadziły się tam regularnie, mimo iż przynajmniej trzy razy w ciągu dnia uprzątano je stamtąd przed posiłkami.
[…] wszędzie, dosłownie wszędzie, leżały pootwierane, a w najlepszym razie – pozakładane książki, których nie wolno było ruszyć pod żadnym pozorem. […] Wszystko to zagracało mieszkanie, tworząc miły rozgardiasz, którzy co uprzejmiejsi i życzliwsi goście nazywali artystycznym.
CART3 Źródło: Małgorzata Musierowicz, Opium w rosole, Warszawa 1986.
M‑4
M‑4 - lokal mieszkalny dla 4 osób, składający się z 3 pokoi i kuchni
Ćwiczenie 1
W odniesieniu do zamieszczonego we fragmencie Opium w rosole opisu domu rodziny Borejków, odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z poniższym stwierdzeniem Anny Gomóły. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Anna GomółaSaga rodu Borejków. Kulturowe konteksty „Jeżycjady”
Brak pedantyzmu jest między innymi źródłem atmosfery tego domu. […] Przyczyną wiecznego bałaganu jest wielki natłok różnych przedmiotów – przede wszystkim książek, zabawek i rowerków dziecięcych, wędek ojca i popielniczek z kolekcji Patrycji. [To] sprawia, że i gospodarz i goście czują się tu swobodnie.
CART4 Źródło: Anna Gomóła, Saga rodu Borejków. Kulturowe konteksty „Jeżycjady”, Katowice 2004.
RsCMHxmHO2IHG
Miejsce na notatkę
Zastanów się, co wpływa na atmosferę domu, w jakiej przestrzeni czujesz się dobrze.
Zgadzam się z przytoczonym stwierdzeniem Anny Gomóły, ponieważ pomimo wrażenia nieporządku osoby przebywające w domu państwa Borejków nie czują się przytłoczone nadmiarem sprzętów. Dzięki nieprzywiązywaniu zbytniej wagi do utrzymania ładu w pomieszczeniach, goście są swobodni i czują rodzinną atmosferę.
Ćwiczenie 2
Odwołując się do przytoczonych fragmentów utworu Małgorzaty Musierowicz, odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z stwierdzeniem autora poniższego fragmentu tekstu na temat domu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Yi-Fu TuanPrzestrzeń i miejsce
Dom jest miejscem intymnym. Myślimy o domu jak o swoim miejscu, ale zachwycające obszary przeszłości przywołuje nie cały dom – budynek, na który można tylko patrzeć, ale i jego wyposażenie, to czego możemy dotknąć, co ma również zapach: strych i piwnica, kominek i wielkie okno, ukryte zakątki, taboret, złocone lustro, nadłamana muszla.
CART5 Źródło: Yi-Fu Tuan, Przestrzeń i miejsce, Warszawa 1987.
R1ESOTFEDNMuX
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wystrój wnętrz w domu państwa Borejków i Ewy Jedwabińskiej oraz atmosferę, którą tworzą znajdujące się tam przedmioty.
Można się zgodzić z poniższym stwierdzeniem na temat domu. Dom jest miejscem intymnym, prywatnym, które oddaje charakter mieszkających w nim ludzi. Jest zapisem teraźniejszości, ale i przeszłości. Mieszkanie Ewy Jedwabińskiej jest przestrzenią niemal sterylną, bezosobową, brak w niej odniesień do przeszłości, wnętrze utrzymane jest w jednej tonacji kolorystycznej. Świadczy to o charakterze Ewy - osoby zasadniczej, zdyscyplinowanej, lubiącej porządek i żyjącej teraźniejszością. Natomiast mieszkanie państwa Borejków pełne jest najrozmaitszych przedmiotów należących do mieszkańców, zakamarków, sprzętów. Jego wystrój charakteryzuje mieszkańców jako przywiązanych do przeszłości, nieprzykładających wagi do jakości wyposażenia, ale do wartości sentymentalnychsentymentalnysentymentalnych, które się z nim kojarzą.
RwH26DWwAu6T1
Zdjęcie przedstawia nowoczesne wnętrze. Zawiera ono wiele elementów wystroju. Pod dużym oknem po prawej stronie znajdują się sofy z poduszkami i stół z kompozycją kwiatową. Za oknem widoczne są drzewa. Całą ścianę na wprost wypełnia regał z książkami i bibelotami. W lewym dolnym rogu stoi zapalona lampa. Pokój utrzymany jest w tonacji brązowej.
Zdjęcie przedstawia sypialnię urządzoną w stylu nowoczesnym, którą w większości wypełnia wielkie łóżko z poduchami, znajdujące się w centrum. Obok niego po obu stronach znajdują się szafki. Na nim nałożona jest narzuta z czarno‑białym pasem. Wszystkie poduszki są białe, tylko jedna jest niebieska. Nad łóżkiem na ścianie po lewej stronie wiszą owalne dekoracje w prążki, a po bokach zwisają proste lampy. W oddali na ścianie na wprost widać okno z firanami i zasłonami, za którym widoczne są drzewa. Przy oknie po jego lewej stronie na sofie siedzi kobieta w szortach, która czyta książkę. Ma skrzyżowane nogi. W rogu pomieszczenia po prawej stronie stoi stół z krzesłem. Na stole znajduje się otwarty laptop i zapalona lampka biurkowa oraz fotel z czerwonymi oparciami. Podłoga jest ciemna, drewniana i błyszcząca.
Na zdjęciu znajduje się łazienka, która utrzymana jest w dwóch kolorach: białym i niebieskim. Z lewej strony znajduje się okno z pionowymi żaluzjami i biała wanna, na której wisi ręcznik. Za wanną znajduje się niewielka komoda z szufladami, na której stoi kolorowy dzbanek i okrągły wazon z białymi kwiatami. Pod ścianą na wprost stoi komoda z kosmetykami ułożonymi w rzędzie i bukietami białych kwiatów po obu jej stronach. Nad nią zawieszone są półki i okrągłe lustro z zapalonymi lampkami po bokach. Obok znajduje się stolik ze zwiniętymi ręcznikami i kosz na bieliznę. Ściana wyłożona jest niebieskimi płytkami "w cegiełkę". Na białej podłodze leży dywanik w biało‑niebieskie paski.
Zdjęcie przedstawia pomieszczenie - pokój dziecięcy, który jest bardzo jasny, ma białe ściany, zasłony i duże okna - jedno na ścianie, po lewej stronie, i jedno na ścianie na wprost, przez które wpada światło słoneczne. Pod oknem po lewej stronie i w rogu pokoju stoją drewniane komody, na jednej z nich znajdują się rysunki żyraf. Na środku znajduje się dziecięce okrągłe łóżeczko, rowerek na czterech kołach i stołek z maskotką - białym misiem. Na podłodze leży dywanik z grą "w klasy" - cyfry znajdują się na kolorowym tle. Podłoga jest drewniana, wykonana z jasnych desek. Po prawej stronie na ścianie wisi ozdoba w kształcie oka.
weki – słoje i słoiczki wykonane z grubego szkła, przeznaczone do przechowywania przetworów; twisty – słoiki z zakrętką typu „twist”
sentymentalny
sentymentalny - taki, który wywołuje wzruszenie lub smutną refleksję
JPOL_E3_E4_Konteksty
Opium w rosoleMałgorzata Musierowicz
Małgorzata MusierowiczOpium w rosole
Mieszkanie Matyldy było obrazem luksusu w dobrym stylu, o ile w dzisiejszych czasach pojęcia te nie są zasadniczo przeciwstawne. Dochody pana Stągiewki, który przebywał od dłuższego czasu na kontrakcie PolservicePolservicePolservice’u w Libii, oraz wyszukany gust pani Stągiewkowej, która była elegancką kobietą – o ile w dzisiejszych czasach dwa ostatnie słowa nie zawierają sprzeczności same w sobie – dały uderzający efekt. Linie, kolory i faktury były tu skomponowane w przemyślaną całość, a najdrobniejszy nawet przedmiot posiadał swoje miejsce i w ogóle nie wolno było go ruszać. Koleżanki Matyldy lubiły tu przychodzić. Twierdziły, że w mieszkaniu tym jest atmosfera [...]
Matylda […] bez ustanku mówiła na tematy lokalowe, krasząc swą wypowiedź maksymami w rodzaju „mieszkanie świadczy o człowieku”, a podczas gdy ona wygłaszała te popularne opinie, Maćka z wolna ogarniał niepokój. Padające bowiem z jej ust słowa (kafelki, […] boazeria…) pozwalały mu przypuszczać, że być może gusta Matyldy dość daleko odbiegają od jego możliwości; z tremą myślał także, że pod określeniem „atmosfera” Matylda rozumie chyba coś innego niż on. [...]
Maciek mieszkał tylko z bratem. Najpierw dojeżdżał do swego liceum z odległych o trzydzieści kilometrów Pobiedzisk. A potem Piotr wpakował się w kłopoty, potem się załamał, potem zaczął dziwaczeć – i rodzina uznała, że nie powinien mieszkać sam. Na mocy decyzji rady familijnej (ojciec, mama, dwie siostry oraz ciotka Leokadia) Maciek został zameldowany u Piotra, w jego malutkim pokoju z kuchnią – w suterenie – wciśniętym między mieszkanie Lewandowskich a prywatny zakład szycia kołder. Dobrze mu się tu mieszkało.
Przede wszystkim w mieszkaniu Piotra panował duch swobody. Umeblowane było bardzo ascetyczniej00000001CB1v50_000tp00Aascetycznie, tu i ówdzie zastawione nierozpakowanymi jeszcze od przeprowadzki skrzynkami, kipiało ono mnóstwem przedmiotów, gromadzonych od przypadku do przypadku i osadzających się warstwami jak gleba. Obok półek z książkami stał tu na przykład akumulator samochodowy, podłączony do prostownikaprostownikprostownika na nieokreślony czas; pod ścianami pokrywało się pyłem kilka opon, silnik do łodzi, stara drewniana pietaj00000001CB1v50_000tp00Bpieta, powiększalnik fotograficznypowiększalnik fotograficznypowiększalnik fotograficzny „Krokus”, przykryty bardzo szarym workiem z folii, stosy gazet i czasopism poukładanych wprost na podłodze i zdekompletowany zestaw do majsterkowania. Żeby przejść od drzwi do tapczanu Piotra, należało lawirować między sprzętem sportowym a puszkami z farbą emulsyjną zmagazynowaną na wypadek remontu, przy czym zawsze istniała możliwość, że narty jednak się obsuną i uderzą nieostrożnego wędrowca po głowie.
Przy tapczanie Maćka zamiast akcesoriów samochodowych znajdowały się części i opony od roweru, a zamiast powiększalnika – panoszył się na podłodze adapter stereofonicznyadapteradapter stereofoniczny, jedyny przedmiot w tym pokoju odkurzany przez właściciela przynajmniej raz dziennie. Pozostałe przedmioty nie miały tyle szczęścia. Porządki odbywały się tu z rzadka, tylko przy uroczystych okazjach. Dzięki temu w mieszkaniu panował szczególny rodzaj zasiedziałej przytulności – bowiem zgodnie z tendencjami męskiej psychiki zaprowadzono tu jednak swoisty ład, oparty na jakichś nieokreślonych, lecz logicznych zasadach, gazety poskładane były rocznikami, książki stały w idealnym porządku i zawsze wiadomo było, gdzie sięgnąć, żeby wyjąć potrzebny tom, a wszystkie luźne papiery, listy i zeszyty wtłoczone były po prostu do szuflad, podobnie jak skarpetki, chustki i krawaty.
Maciek w każdym razie bardzo lubił swoje mieszkanie, skromne i ubogie, tak różne od błyszczących wnętrz, w jakich żyli jego koledzy. Co więcej, koledzy też woleli przychodzić do niego i zawsze, kiedy wynikał problem – u kogo się uczyć, wszyscy opowiadali się za tym, żeby pójść do Maćka. Twierdzili, że jest tu atmosfera.
Ogarniało to człowieka od samego progu – i teraz też Maciek poczuł to znajome, miłe tchnienie domowego powietrza, kiedy tylko otworzył drzwi. Owionął go spokój pełen bezpieczeństwa. Zamknął za sobą drzwi i zasunął rygiel, a potem jeszcze dwukrotnie przekręcił klucz; zupełnie jakby zawalał wejście do swej pieczary ciężkim głazem, którego nikt obcy nie ruszy.
Piotra nie było. Już od paru dni odbywał swój zwykły objazd. Odkąd stracił posadę w „Cegielskim”j00000001CB1v50_000tp00C„Cegielskim”, pracował u znajomego prywaciarza w warsztacie galanterii metalowej. Kiepska to była praca dla dobrego inżyniera – ale była to jednak jakaś praca. Szkoda tylko, że do obowiązków Piotra należały te podróże: co pewien czas musiał rozwozić furgonetką towar po prywatnych sklepikach pamiątkarskich całej Polski północnej. Myśl o bracie przemknęła Maćkowi przez głowę razem z konstatacją, że niepotrzebnie kupił dwa bilety do opery, i to na dziś, kiedy przecież powrotu Piotra nie należy się spodziewać przed upływem trzech dni. Pokiwał głową i uśmiechał się na myśl o tym odruchu, który kazał mu zawsze kupować wszystkiego po dwa. Położył różowe świstki na kuchennym stole, żeby o tej sprawie nie zapomnieć – i postawił imbryk na gazie.
Kuchnia była mała i przyjemna, wisiał na kredensie obok dwóch podbieraków i siatki na ryby, a pudełko z haczykami, błystkami i muchami dekorowało stół jadalny. Maciek dokonał powierzchownych porządków, kantem dłoni przesuwając wszystko, co leżało na stole – w stronę ściany. Następnie usmażył sobie jajecznicę i zjadł ją z chlebem wprost z patelni.
CART3 Źródło: Małgorzata Musierowicz, Opium w rosole, Warszawa 1986.
Polservice
Polservice - [czyt. polserwis] nazwa firmy
prostownik
prostownik - urządzenie umożliwiające zmianę prądu zmiennego na prąd stały
powiększalnik fotograficzny
powiększalnik fotograficzny - przyrząd optyczny służący do rzutowania obrazu na materiał światłoczuły w celu otrzymania odbitki; najczęściej służy do rzutowania obrazów w powiększonej skali
adapter
adapter stereofoniczny - elektryczne urządzenie służące do odtwarzania dźwięków z płyt, złożone ze skrzynki z mechanizmem odtwarzającym muzykę, obrotowego talerza, na którym umieszcza się płytę ze specjalnym odpowiednio wyżłobionym rowkiem, oraz igły na długim ramieniu, której zadaniem jest przetwarzanie drgań mechanicznych, związanych z ruchem rowka, na elektryczne i następnie na efekty dźwiękowe; inaczej gramofon
Ćwiczenie 3
Na podstawie przywołanych fragmentów tekstu opisujących mieszkania w powieści Opium w rosole Małgorzaty Musierowicz przedstaw, jakimi życiowymi wartościami kierowali się ich właściciele.
RrHMJKjhKaZ6v
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że wartości to zasady i przekonania będące podstawą przyjętych w danej społeczności norm etycznych.
Mieszkanie Ewy Jedwabińskiej świadczy o jej zamiłowaniu do prostoty i porządku, a także o wyczuciu stylu. Mieszkanie państwa Borejków natomiast jest miejscem, gdzie nie zwraca się zbytniej uwagi na porządek, ceni się przede wszystkim funkcjonalność pomieszczeń; panujący w nim nieład świadczy o zamiłowaniu do nauki i zabawy. W mieszkaniu państwa Stągiewków wyraźna jest fascynacja tym, co modne; pani Stągiewkowa lubi ład i porządek oraz wyszukany styl. Mieszkanie Maćka jest natomiast męskim azylem, o czym świadczą zgromadzone tam przedmioty - dla jego mieszkańców liczy się przede wszystkim aspekt funkcjonalności i personalizacji poprzez przechowywanie przedmiotów charakterystycznych dla ich zainteresowań.
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij, co wpływa na tzw. dobrą atmosferę mieszkania Wypisz swoje spostrzeżenia.
RFj6Iczcqa2aw
Zwróć uwagę na opisane w powieści sprzęty, rekwizyty, książki, gazety i kolorystykę mieszkania.
Na tzw. dobrą atmosferę mieszkania wpływa:
ciepła kolorystyka wnętrza,
dobre i funkcjonalne oświetlenie,
odpowiednia temperatura pomieszczeń,
rośliny,
rodzaj sprzętów znajdujących się w pomieszczeniach,
bibeloty ustawione na półkach,
książki znajdujące się na regałach,
fotografie.
j00000001CB1v50_000tp00A
asceza (starogrecki: askezis) – pierwotnie „ćwiczenie, trening”; ograniczanie przyjemności, wyrzekanie się niektórych dóbr, wartości, aktywności życiowej, wstrzemięźliwość
j00000001CB1v50_000tp00B
pieta (wł. pietà – miłosierdzie) – w sztuce: obraz lub rzeźba przedstawiająca bolejącą Marię z martwym Chrystusem na kolanach
j00000001CB1v50_000tp00C
H. Cegielski – nazwa zakładów przemysłowych założonych w Poznaniu w 1846 roku przez Hipolita Cegielskiego; zakład produkujący silniki okrętowe, lokomotywy parowe, spalinowe, elektryczne i wagony kolejowe
spinning - wędka z kołowrotkiem i sztuczną przynętą
JPOL_E3_E4_Preteksty
Metaforyczny tytuł powieści Małgorzaty Musierowicz Opium w rosole nawiązuje do wizyt, które składa sześcioletnia bohaterka Aurelia Jedwabińska swoim sąsiadom Dziewczynka podająca się za Genowefę odwiedza kochające się rodziny i wspólnie z nimi celebruje spożywanie posiłków. Okazuje się, że znienawidzony przez nią tytułowy rosół jedzony w ciepłej i przyjaznej atmosferze, smakuje inaczej niż w domu, w którym surowa i powściągliwa emocjonalnie matka, nauczycielka matematyki, Ewa Jedwabińska, nie potrafi zapewnić rodzinie ciepła pomimo tego, że pracuje nad doktoratem z psychologii. Przygotowywane przez nią jedzenie smakuje córce tak, jakby zawierało opiumopiumopium. A powinno „smakować jak miłość”, o czym Aurelia może się przekonać choćby podczas obiadów u Borejków.
Opium w rosoleMałgorzata Musierowicz
Małgorzata MusierowiczOpium w rosole
R1JJOq26sYe2P1
Zdjęcie przedstawia kobietę w średnim wieku o krótkich ciemnych włosach i jasnej cerze. Ma na sobie białą bluzkę z kołnierzykiem, a na nosie okulary. W prawej dłoni trzyma długopis. Kobieta siedzi na krześle, za nią widać regały z książkami oraz tors stojącego mężczyzny.
Małgorzata Musierowicz
Źródło: Margoz, 2008, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ewa Jedwabińska usłyszała właśnie szczęknięcie zamka w drzwiach z podniszczoną tabliczką „Borejkowie”. Pisnęły dawno nieoliwione zawiasy. Drzwi otwarto. Na progu stała siwa, drobna kobieta w skromnej sukni. Ponieważ zaś Ewa zawsze zwracała większą uwagę na powierzchowność ludzi i rzeczy niż na ich istotną treść – kobieta ta nie zyskała jej aprobaty. Ewa nie uwierzyłaby zapewne, że rozmowa z tą niepozorną osobą zaważy jakoś na jej życiu. Zresztą, pani Borejkowa też nie miała o tym pojęcia. Stała na progu, patrzała na gościa z życzliwym zainteresowaniem, a nie doczekawszy się na razie ni słowa – zaprosiła Ewę do przedpokoju. – Proszę wejść – powiedziała z uśmiechem i wyciągnęła rękę. Ręka ta była drobna, ale mocna i ciepła, o szorstkiej skórze i trochę pokrzywionych reumatyzmem palcach. Ewa przyjęła uścisk, konstatując, że jest on dziwnie krzepiący i miły. – Jestem Jedwabińska – przedstawiła się. – Matka Aurelii… to jest, hm, Genowefy. Przez twarz pani Borejkowej przeleciał uśmiech. – Genowefy Pompke? – upewniła się. Pompke!... Ufff. Ewa przez chwilę nie wiedziała, co powiedzieć. Wtedy jej wzrok padł na półeczkę pod zmatowiałym ze starości lustrem. Leżał tam, niedbale ciśnięty, sztruksowy kapelusik Aurelii. – Ona tu jest!!! – krzyknęła. – Nie, wyszła przed chwilą – pogodnie odpowiedziała pani Borejko. I nagle zlękła się: – Co pani… co pani tak zbladła? Złapała Ewę pod rękę i zaprowadziła ją do najbliższego pokoju, gdzie było chłodno, pusto i przytulnie. Pośrodku panoszył się wielki rozwichrzony rododendron. Pod ścianami żyły sobie cicho swym własnym życiem równe rzędy książek, fotografia białej sylwetki z rozpostartymi ramionami zdobiła główną ścianę i czyjeś puste biurko lśniło gładkim, odkurzonym blatem. – Już dawno chciałam z panią porozmawiać – oświadczyła mama Borejko, sadzając gościa w kulawym fotelu pod rododendronem. Ewa mogła myśleć tylko o jednym. – Gdzie jest teraz moja córka? Czy mówiła, dokąd idzie? Może – do domu? – Poszła, zdaje się, do sąsiada. Do pana Ogorzałki. Wróci niedługo. – Idę tam – zerwała się Ewa, po czym jakaś myśl kazała jej przystanąć. – Przepraszam, czy ona też… chodziła tu… na obiady? – O tak! – zaśmiała się pani Borejko. – Apetyt ma, aż miło! Przed chwilą wrąbała dwa wielkie talerze rosołu i… – Rosołu?! – Ewa była tak zdumiona, że już nawet nie usiłowała przepraszać za córkę. – Aurelia nie cierpi rosołu! Nienawidzi! Trzeba ją zmuszać, żeby przełknęła choć łyżkę! Czy może to był jakiś specjalny rosół?... – Zwykły chudy rosołek. – Może… jakaś specjalna przyprawa?... Pani Borejkowa roześmiała się. – Może. Przyprawa pana Ogorzałki. Zresztą potem i Gabrysia, moja córka, przyprawiała, i ja. To niezawodna przyprawa. Wszystko z nią smakuje, nawet suche ziemniaki. – Maggi? – dopytywała się Ewa całkiem już natarczywie, po czym zreflektowała się i pokryła zmieszanie suchym śmieszkiem. – Albo może jakiś narkotyk? – Może to i narkotyk: trochę serca – śmiała się pani Borejko. – My tu bardzo lubimy Geniusię. To jest Aurelię. To takie wesołe, ufne, śmiałe dziecko. Taki ma łatwy, serdeczny kontakt z ludźmi. Ewa aż usta otworzyła ze zdumienia. – Kto, Aurelia?! Mama Borejkowa spojrzała uważnie na twarz młodej kobiety. Oprócz zdumienia ujrzała tam i napięcie. A także głęboki, ukryty smutek. Nic nie powiedziała, tylko przechyliła się i poklepała Ewę po ręce. Gest ten był tak zaskakujący, że Ewie ścisnęło się gardło i łzy stanęły w oczach prędzej, niż zdołała pomyśleć, co się dzieje. Przełknęła z wysiłkiem. Zagryzła wargę. – Nie martw się, mała – powiedziała cicho mama Borejko. – Z bliska widać najgorzej. Czasem trzeba oddalenia, żeby kogoś zobaczyć naprawdę. A czasem własne nieszczęście zasłania widok na bliskiego człowieka. A ty jesteś nieszczęśliwa, prawda? – mówiąc to, pogłaskała Ewę po policzku, jakby pocieszała własną, zgnębioną córkę. Coś się stało z Ewą Jedwabińską. Nie mogła wydobyć z siebie ani słowa. I nagle ze zdumieniem stwierdziła, że płacze. Łzy leciały po jej policzkach, rozmywając precyzyjny makijaż, kapiąc na zamszową kurteczkę i powodując przypływ wilgoci w nosie – a ona siedziała bez ruchu, gęsto tylko mrugając, i usiłowała jakoś się rozeznać we własnych uczuciach. Ale bez skutku. Mama Borejko stropiła się nieco. – Przepraszam – powiedziała. – Nie przypuszczałam, że to aż tak… nie chciałam… – przeszła do okna i wyjrzała na ulicę. Ewa nie mogła sobie przypomnieć, kiedy to po raz ostatni zdarzyło się jej tak kompromitująco rozkleić. – A Aurelia uciekła z domu – wyznała niespodziewanie. – Wiem – pokiwała głową pani Borejko. – Buntuje się, prawda? Nie chce nawet swojego imienia i nazwiska. Słuchaj, ja… porozmawiam z nią, jak tylko się pojawi. Odprowadzę ją do domu. Napisz tu swój adres.
CART7 Źródło: Małgorzata Musierowicz, Opium w rosole, Łódź 2011, s. 219–222.
Ćwiczenie 5
Wyjaśnij, dlaczego mała Aurelia uciekała z domu.
RWvI1C3wUD6Bo
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Przeczytaj uważnie wypowiedzi pani Borejkowej oraz Ewy Jedwabińskiej na temat zachowania Aurelii. Zastanów się, jak dziewczynka czuła się w swoim domu rodzinnym.
Aurelia uciekała z domu, ponieważ nie było w nim ciepła. Czuła się niekochana, samotna.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, co pani Borejkowa uświadomiła Ewie Jedwabińskiej.
RIodlxzvT7Uaq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Przeczytaj uważnie wypowiedź pani Borejkowej zaczynającą się od słów: – Nie martw się, mała...
Pani Borejkowa uświadomiła Ewie Jedwabińskiej, że jest bardzo nieszczęśliwą osobą, która niczego nie wie o swojej córce. Zamiast gniewać się na własne dziecko, powinna poświęcić jej więcej czasu, lepiej ją poznać, sprawić, by czuła się kochana.
Ćwiczenie 7
Opisz przebieg rozmowy pani Borejkowej z Ewą Jedwabińską. Zwróć uwagę na środki językowe, które pojawiają się w wypowiedziach bohaterek. Nazwij je.
R1APomyWtOYCD
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Przeczytaj uważnie wypowiedzi obu bohaterek, zwróć uwagę na ich nastawienie do siebie na początku i pod koniec rozmowy, na okazywane emocje, sposób wypowiadania się, dobór słownictwa.
Pani Borejkowa jest gościnna. Z uśmiechem zaprasza panią Jedwabińską do mieszkania. Z sympatią wypowiada się na temat Aurelii. Zachowuje się w sposób swobodny i serdeczny. Pod koniec spotkania pociesza panią Jedwabińską. W jej wypowiedzi pojawiają się wykrzyknienia (Apetyt ma, aż miło!), słownictwo nacechowane emocjonalnie - pozytywnie (...bardzo lubimy Geniusię), przenośnie (Może to i narkotyk: trochę serca...), zwroty potoczne (wrąbała dwa wielkie talerze rosołu).
Pani Jedwabińska jest powściągliwa (Jestem Jedwabińska [...] Matka Aurelii...), zdenerwowana. Jej wypowiedzi obfitują w pytania (Gdzie jest teraz moja córka?), wykrzyknienia (Ona tu jest!!!) oraz słownictwo nacechowane emocjonalnie - negatywnie (Aurelia nie cierpi rosołu! Nienawidzi!). Podczas rozmowy Ewa Jedwabińska rozpłakała się. Pani Borejkowa okazuje jej sympatię. Obiecuje, że odprowadzi córkę do domu.
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, czym różnią się obie matki: pani Jedwabińska i pani Borejkowa.
R1QVZcMibVthS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Przeczytaj uważnie wypowiedzi bohaterek oraz informacje narratora na temat ich zachowania.
Pani Borejkowa jest dobrą, ciepłą i pogodną osobą. Cechuje ją gościnność, otwarta postawa wobec ludzi, życiowa mądrość. Z radością dzieli się tym, co posiada.
Ewa Jedwabińska jest powściągliwa, nieprzystępna, odnosi się do innych z rezerwą. Nie budzi sympatii otoczenia. Ocenia ludzi po wyglądzie.
Ćwiczenie 9
RyoojZotCLZzg
Zadanie interaktywne polega na przeciągnięciu wyrazów do jednej z kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przeciągnięciu wyrazów do jednej z kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment powieści Opium w rosole. Następnie na jego podstawie wyjaśnij, dlaczego człowiek nie powinien twierdzić, że „jest sam na świecie”. Przedstaw swoje stanowisko.
Małgorzata MusierowiczOpium w rosole
Jeżeliby kto kiedykolwiek uważał, że jest sam na świecie – to dałby tym niewątpliwy dowód braku wyobraźni. Nikt z nas nie jest sam. Ludzie oddziałują na siebie nawzajem, jakby byli połączeni kręgami tajemniczej energii – a przez każdego z nas przechodzi przynajmniej kilka takich kręgów. Dzięki temu wszystko, co czynimy, każde nasze uzewnętrznione uczucie, a może i myśli – nawet te, którym nie dajemy wyrazu – zyskują nieskończony rezonans. Każdy z nas, nawet nieświadomie, wpływa na innych i staje się ogniwem łańcucha myśli, uczuć, reakcji i wydarzeń mogących zogromnieć wręcz do procesów historycznych.
CART7 Źródło: Małgorzata Musierowicz, Opium w rosole, Łódź 2011, s. 219–222.
RtOIEj1KBm33e
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Przeczytaj uważnie fragment powieści. Zastanów się, czy jest możliwe, aby człowiek wśród ludzi czuł się sam.
Człowiek jest istotą społeczną. Żyje wśród ludzi - ma rodzinę, przyjaciół, znajomych, sąsiadów. Swoimi słowami i czynami mniej lub bardziej świadomie oddziałuje na innych, wywołuje reakcję otoczenia. Dlatego też nie powinien twierdzić, że jest sam na świecie.
Wnętrza mieszkań
R1SVw16Wt2c2l
Zdjęcie przedstawia widok z góry na pomieszczenie. Znajduje się w nim duża beżowa sofa z wieloma poduszkami. Przed nią stoi stolik ze szklanym blatem, na którym leżą książki i czasopisma. Na dole zdjęcia widoczne są dwa fotele, między którymi stoi stolik o szklanym blacie. Po lewej stronie znajduje się kominek z ustawionymi na nim bibelotami i świecami, nad nim wisi obraz w ramie za szkłem. Przed kominkiem ustawione są kwiaty o ciemnych zielonych liściach oraz przypory do obsługi kominka. Na żółtych ścianach wiszą obrazy za szkłem. Z sufitu zwieszają się wiatraki. Duże okno wychodzi na ogród. Widać za nim zielone krzewy i trawę. W rogach pokoju pod ścianami stoją kwiaty w donicach. Do pomieszczenia wpada światło słoneczne.
Salon (Nowy Orlean)
Źródło: Dieter Karner [czyt. diter karner], fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RpUK3Qdp3yg2R
Zdjęcie przedstawia przestronne pomieszczenie. Jego ściany wyłożone są tapetą w kremowe pasy pionowe. Na środku pomieszczenia znajdują się liczne czarne fotele z poduchami i sofy oraz proste stoliki pomiędzy nimi. na stoliku stojącym bliżej stoi owalna ozdoba, zaś na stoliku stojącym neco dalej leży książka. Pod ścianą po prawej stronie zdjęcia stoi przeszklony regał z książkami, a obok wisi stylowy drewniany zegar antyczny z rzeźbieniami i białą tarczą. Na lewo od zegara znajduje się kominek z wiszącym nad nim lustrem. Na ścianie po lewej stronie zdjęcia znajdują się dwa duże okna z zasłonami w delikatny wzór. W pomieszczeniu są zapalnone lampy: sufitowa i stojąca przy kominku. Pdłoga jest brązowa i drewniana.
Salon i biblioteka
(Vihula Manor Country Club &Spa [czyt. wihula manor kantry klab end spa)
Źródło: Unique Hotels [czyt. junik hołtels], fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
R19CoyNhDpUVZ
Na zdjęciu znajduje się pomieszczenie, które jest utrzymane w stylu minimalistycznym. Dominuje w nim kolor biały i szary. Na środku znajdują się obszerne sofy i niski stół. O ścianę opiera się obraz - zdjęcie kobiety w kapturze. Na jednej z kanap i na stole pojawiają się pomarańczowe: talerz i poduszka. Pomieszczenie ma dwa duże okna. Jest jasne. Podłoga wyłożona jest kaflami odbijającymi wnętrze.
Nowoczesny salon
Źródło: TNS Sofres, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RhbFMq5csuHjL
Fotografia przedstawia pokój. W pomieszczeniu dominuje kolor biały. Kolorowe elementy to: obraz dwóch trzymających się za ręce dziewczynek wiszący na wprost, stojący pod oknem drewniany fotel, niebieski dywan we wzory (ornamenty kwiatowe) leżący na podłodze oraz zielony bukiet kwiatów stojący w wazonie na komodzie. W rogu pokoju znajduje się wejście do kolejnego pomieszczenia, w którym widoczne są krzesła z niebieskimi obiciami i stół.
Nowoczesny salon (Victoria, Australia)
Źródło: Tim Collins [czyt. tim kolins], fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1M7RvmOfHgJK
Na zdjęciu znajduje się bardzo wysokie pomieszczenie - znajdują się w nim schody prowadzące na górę. Po prawej stronie widać duże okno z pionowymmmi listwami. Na podłodze leży ciemny dywan w dużą kratę, na którym ustawiony jest niski duży stół. Na stole leży książka i stoi mały robot z zamontowanymi światłami, znajdują się tam także dwie filiżanki. Na dywanie przy stole leży duża poducha. Pod schodami stoi obszerna sofa i lampa. Ściany są z kamienia i cegieł.
Efektowne poddasze
Źródło: TNS Sofres, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RGgMOBTRuEJq1
Zdjęcie przedstawia pokój. Na ścianach wiszą rakiety do tenisa, gęsto umieszczone - jedna koło drugiej w poziomie i pionie. Skórzane meble zawierają akcent narodowy: poduszki z motywem brytyjskiej i amerykańskiej flagi; podnóżek i dywan oraz kotara w rogu pomieszczenia również zawierają motyw brytyjskiej flagi. Przy ścianie stoją metalowe szafki, nad którymi wiszą czarno‑białe zdjęcia sportowców -piłkarzy nożnych oraz stelaże z piłkami. Podłoga to drewniany parkiet.
Pokój sportowy
Źródło: TNS Sofres, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Spośród podanych przykładów aranżacji wnętrz mieszkań wybierz tę, która odpowiada twojemu stylowi. Uzasadnij swój wybór.
R1Sigya2k4Fr5
Miejsce na notatkę
Polecenie 4
Zapoznaj się z opisami aranżacji wnętrz przedstawionych na powyższych ilustracjach i wybierz tę, która odpowiada twojemu stylowi. Uzasadnij swój wybór.
RbIbNogXqZvMg
Miejsce na notatkę
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Polecenie 5
Opisz swój pokój. Zwróć uwagę na elementy charakterystyczne dla opisywanego wnętrza, m. in. umeblowanie, kolorystykę, światło.
RInYBD5dBzfld
Polecenie 5
Opisz swój pokój.
R11UpuKZPRo23
Miejsce na notatkę
Rodzinka.pl
Dla zainteresowanych
Wśród polskich produkcji ukazujących życie rodzinne na uwagę zasługuje serial komediowy pt. Rodzinka.pl (2011–2020) w reżyserii Patricka Yokij00000000CB1v50_000tp005Patricka Yoki. W pełen humoru sposób opowiada on historię mieszkającej w Warszawie rodziny Boskich - małżeństwa Natalii i Ludwika, którzy wychowują trzech inteligentnych i niesfornych synów.
R1OQca8gddNnw
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne, polega na prawidłowym uzupełnieniu zdań.
Zadanie interaktywne, polega na prawidłowym uzupełnieniu zdań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Sprawdź, czy umiesz!
Polecenie 6
Zredaguj przykładową rozmowę, w której ujawni się konflikt między matką a córką. Zaproponuj jego rozwiązanie.
Rr4PW0oHybUGd
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000CB1v50_000tp002
rezonans – tu: reakcja czyjaś na coś; odzew, oddźwięk, echo
j00000000CB1v50_000tp003
konstatować – ustalać, stwierdzać jakiś fakt
j00000000CB1v50_000tp005
Patrick Yoka [czyt.: patrik joka] (ur. 1975) – polski reżyser i scenarzysta
ekspresywny
ekspresywny - wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć
słownik języka polskiego
słownik języka polskiego - w internecie dostępny jest Wielki słownik języka polskiego pod adresem: http://wsjp.pl/index.php?id_hasla=9728Zadaniowo
Ćwiczenie 12
Przeczytaj poniższe cytaty na temat rodziny.
a) Carlos Ruíz ZafónZafonCarlos Ruíz Zafón: „Małżeństwo i rodzina są tylko i wyłącznie tym, co sami z nich czynimy”. b) Julian TuwimTuwimJulian Tuwim: „Aby poznać się z najdalszą rodziną, wystarczy się wzbogacić”. c) Fiodor DostojewskiDostojewskiFiodor Dostojewski: „Podstawową siłą pedagogiczną jest dom rodzinny”. d) Karol DuszaDuszaKarol Dusza: „Jedynym miejscem familijnej zgody bywa zazwyczaj grób rodzinny”. e) Antoine de Saint‑ExupéryExuperyAntoine de Saint‑Exupéry: „Najważniejsze jest, by gdzieś istniało to, czym się żyło: i zwyczaje, i święta rodzinne. I dom pełen wspomnień. Najważniejsze jest, by żyć dla powrotu”. f) Albert SchweitzerAalbert SchweitzerAlbert Schweitzer: „Demokracja zaczyna się w rodzinie”. g) Antoni KępińskiKępińskiAntoni Kępiński: „Konflikt, który tkwi w samej strukturze grupy rodzinnej, wynika stąd, że młodzi chcą się z niej wydostać, a starzy pragną ich w niej zatrzymać”.
Wyjaśnij, w jaki sposób autorzy przywołanych cytatów postrzegają rodzinę. Wskaż wypowiedź, z którą zgadzasz się najbardziej.
RaAD64oGnsgyr
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Zastanów się nad wymową cytowanych zdań, jaki obraz rodziny z nich się wyłania, co tworzy, a co zagraża jej szczęściu.
Obraz rodziny wyłaniający się z cytatów:
a) Za rodzinę odpowiedzialność ponoszą jej członkowie, od nich zależy rodzinne szczęście. b) Bogactwo budzi zainteresowanie, zwłaszcza dalszych krewnych. c) Rodzina jest podstawą wychowania i edukacji. d) Rodzinne kłótnie i spory cichną podczas pogrzebów. e) Rodzina to ostoja tradycji, wspomnień, szczęśliwego dzieciństwa. f) Partnerskie relacje w rodzinie są podstawą demokratycznych relacji w społeczeństwie. g) Istotą konfliktów rodzinnych jest różnica miedzy oczekiwaniami starszego i młodszego pokolenia.
Na szczególną uwagę zasługuje wypowiedź Fiodora Dostojewskiego, ponieważ podkreśla ona, że wychowanie oraz podstawy edukacji zawdzięczamy domowi rodzinnemu.
Polecenie 7
Przygotuj tekst scenki dramowej, której tematem będzie życie rodzinne. Podczas realizacji zadania zwróć szczególną uwagę na dialog pokoleń, uwzględnij określenia: dystans, chłód, zrozumienie, ciepła atmosfera, poczucie humoru, cierpliwość.
R1SWLBbU5niGB
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 8
Sformułuj najważniejsze twoim zdaniem cechy „dobrej rodziny”. W swojej odpowiedzi możesz się odwołać do przywołanych cytatów i/lub innych tekstów kultury.
RbJx1QI3kXq16
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 9
Napisz aforyzm na temat rodziny i opatrz go rysunkiem.
R16gOTXH2bOXU
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 9
Napisz aforyzm na temat rodziny.
RYzwW5sDlEXLw
Miejsce na notatkę ucznia.
aforyzm
aforyzm - maksyma, sentencja, złota myśl; zwięzła wypowiedź, formułująca w błyskotliwej formie ogólne spostrzeżenie, myśl filozoficzną, moralną
Zafon
Carlos Ruíz Zafón [czyt.: karlos ruiz zafon] (ur. 1964) – hiszpański pisarz