R1NwmtWqXRfqr
Zdjęcie przedstawia ruiny zamku i baszty stojące na wzgórzu, nad którymi kłębią się ciemne burzowe chmury. Wokół wzgórza rosną drzewa, a u jego stóp stoi drewniana, brązowa chata, przy której przebiega droga. Na niej stoją samochody.

Idź, serdeńko, bo cię trzepnę,  czyli o kłótni i zgodzie w Zemście Aleksandra Fredry

Ruiny zamku Kamieniec w Odrzykoniu
Źródło: Scots, licencja: CC BY-SA 3.0.

O rodzajach komizmu, czyli co nas śmieszy w Zemście

Warto wiedzieć

Grecki filozof Arystoteles twierdził, że wśród głównych cech odróżniających ludzi od zwierząt jest umiejętność śmiania się. Śmiech to jedna z naturalnych reakcji człowieka, pojawiająca się nie tylko wtedy, kiedy jesteśmy świadkami czegoś zabawnego, ale też wówczas, gdy przykrywamy nim zażenowanie, wstyd, zaskoczenie, a nawet strach.

Według Słownika języka polskiego śmiech to wyrażanie wesołości objawiające się ruchami mięśni twarzy i wydawaniem swoistego głosu; śmianie się. Tę naturalną reakcję można wywołać m.in. za pomocą sztuki, a śmiech byłby w tym przypadku rezultatem obecności w danym dziele komizmu. Badacze różnie definiowali to zjawisko, uznając za jego podstawę istnienie jakiejś anomaliianomalieanomalii czy rozbieżności między pozorem a prawdą.

W opracowaniach dotyczących komizmu podkreśla się także występowanie różnych jego rodzajów, wyszczególniając:

  • komizm postaci (charakterów)

  • komizm sytuacyjny

  • komizm słowny (językowy).

Komizm sytuacyjny

Komizm postaci

Komizm słowny

polega na ukazaniu takich wydarzeń, które odbiorca powinien postrzegać jako niecodzienne, niezwykłe, nietypowe, a przy tym zabawne. Sceny najczęściej budowane są według zasady zabawnego nieporozumienia.

polega on na uwypukleniu niektórych cech bohatera, ich śmieszność wynika z przejaskrawienia wad, które często są ich jedynymi widocznymi cechami. Wokół przywar zostaje zbudowana charakterystyka bohatera lub bohaterki.

występuje w monologach lub dialogach bohaterów. Jednak jeśli w wypowiedziach postaci pojawią się np. błędy językowe czy logiczne albo nie dopasuje stylu do danej sytuacji, wówczas prawdopodobną reakcją czytelnika będzie rozbawienie.

Z kolei biorąc pod uwagę cel, w jakim stosowany jest komizm, wyróżnia się dwie podstawowe jego odmiany: humorystyczny i satyryczny.

R10RC1RO5i8C2
Mapa myśli. W centrum mapy znajduje się element o nazwie: Odmiany komizmu. Od elementu Odmiany komizmuu odchodzą dwa inne elementy: humorystyczny oraz satyryczny. Od elementu humorystyczny odchodzi dymek z napisem Humor, dowcip, którego celem jest wywołanie śmiechu nieagresywnego, nienastawionego przeciw komuś lub czemuś, pobłażliwego. Od elementu satyryczny odchodzi chmurka z napisem Komizm „atakujący”, nastawiony krytycznie do osób lub zjawisk negatywnie ocenianych przez autora. Zaangażowanie przejawia się w użyciu ironii, satyry, a celem jest ośmieszenie.
Mapa myśli
Źródło: zpe.gov.pl.

Komedia to gatunek dramatu obejmujący utwory o pogodnej tematyce i żywej akcji, najczęściej zamkniętej rozwiązaniem pomyślnym dla bohaterów (happy endj000000009B1v50_000tp00Ehappy end), operujący chwytami komizmu językowego, karykaturalnegoj000000009B1v50_000tp00Fkarykaturalnego przejaskrawienia i groteskij000000009B1v50_000tp00Ggroteski, często mający charakter satyrycznyj000000009B1v50_000tp00Hsatyryczny.

1
Polecenie 1

Przygotuj czytanie na głos wybranej, śmiesznej sceny z komedii Fredry. Następnie przedstaw ją na forum klasy. Wysłuchaj fragmentów przygotowanych przez innych uczniów. Podyskutujcie o tym, co was w nich śmieszy.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Polecenie 2

Przeczytajcie poniższy fragment Zemsty Aleksandra Fredry z podziałem
na role.

R4jVz8w0hZVHn
ZemstaAleksander Fredro
Aleksander Fredro Zemsta

AKT I, scena siódma

Papkin, Śmigalski, kilku służących z kijami, później Rejent i Cześnik w oknach

PAPKIN
Panie majster, proszę waści
Przyzwoicie, grzecznie, ładnie,
Nie murować tu z napaści,
Bo mu na grzbiet co upadnie.

po krótkim milczeniu

Wy zaś drudzy, dobrzy ludzie,
Którzy młotki, piony, kielnie
W niepotrzebnym dzisiaj trudzie
Używacie arcydzielnie,
Idźcie wszyscy precz do czarta!

po krótkim milczeniu

Będzie, widzę, rzecz uparta!
Ta hołota, jakby głucha,
Mego słowa ani słucha. –
No, Śmigalski! Nie trać czasu —
Ściągnij za kark! weź narzędzie!
Grzecznie, ładnie, bez hałasu,
Niech wszystkiemu koniec będzie.
Nic się nie bój – ja za tobą.

Śmigalski posuwa się z służącymi ku mularzom. Papkin cofa się za róg domu.

ŚMIGALSKI
Precz! precz!

REJENT
w oknie

Stójcie! co to znaczy?

ŚMIGALSKI
Cześnik, pan mój, kazać raczy,
Aby muru nie kończono.

CZEŚNIK
w oknie

Tak jest, każę, bo mam prawo.
Dalej naprzód! dalej żwawo!

Śmigalski posuwa się naprzód. Papkin, który był wyszedł, znowu się cofa za róg domu.

REJENT
Jakie prawo?

CZEŚNIK
Jak kupiono
Mur graniczny, tak zostanie.

REJENT
Ależ, luby, miły panie,
To szaleństwo z waszej strony –
I mur będzie naprawiony.

CZEŚNIK
Wprzódy trupem go zaścielę.

REJENT
do mularzy

Kończcie śmiało, przyjaciele,
Gardźcie ze mną próżnym krzykiem.

CZEŚNIK
Chcesz więc bójki?

REJENT
Mój Cześniku,
Mój sąsiedzie, luby, miły,
Przestań też być rozbójnikiem.

CZEŚNIK
Co! jak! – Żwawo! bij, co siły!

Śmigalski ze swoimi ludźmi wstępuje na mur. Mularze cofają się tak, że bójka zostaje zakryta częścią muru całego.

REJENT
Panie majster, ja w obronie –
Nic się nie bój! – Niechaj bije,
Kiedy go tam swędzą dłonie.
Dobrze! dobrze! – po czuprynie.
Ot, tak – lepiej! – co się wlezie!
Nic się nie bój! – z tego trzeba. –
Niechaj bije! Świat nie zginie!
Ja Cześnika za to skryję,
Gdzie nie widać ziemi, nieba.

CZEŚNIK
wołając za siebie

Hej! Gerwazy! daj gwintówkę!
Niechaj strącę tę makówkę! –
Prędko!

Rejent zamyka okno

Ha, ha! fugas chrustasfugas chrustasfugas chrustas!
No, Śmigalski, dosyć będzie!
Daj półzłotka albo złoty
Basarunkuj000000009B1v50_000tp00BBasarunku dla hołoty,
Ale zabierz im narzędzie.
Dosyć, dosyć na dziś będzie.

Zamyka okno
Po odejściu wszystkich Papkin, obejrzawszy się, że już nie ma nikogo, mówi ku murowi.

PAPKIN
sam

Ha! hultaje, precz mi z drogi,
Bo na miazgę was rozgniotę –
Nie zostanie jednej nogi.
A mam diablą dziś ochotę!
Wielu was tam?
Chodź tu który!
Nie wylezie żaden z dziury?
O wy łotry! O wy tchórze!
Jutro cały zamek zburzę.

CART1 Źródło: Aleksander Fredro, Zemsta, Kraków 2018, s. 20–22.
1
Ćwiczenie 1

Wypisz z przywołanego fragmentu Zemsty trzy sformułowania nacechowane emocjonalnie, które wskazują na wyrazisty i sugestywny sposób wyrażania uczuć osób biorących udział w sporze o mur.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, na czym polega komizm językowy we fragmencie:
'Hej! Gerwazy! daj gwintówkę! niechaj strącę tę makówkę!'

uzupełnij treść
j000000009B1v50_000tp00B
fugas chrustas
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
homonimy
j000000009B1v50_000tp00E
j000000009B1v50_000tp00F
j000000009B1v50_000tp00G
j000000009B1v50_000tp00H
j000000009B1v50_000tp00I
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
komedia charakterów
Definicja: komedia charakterów

jedna z najbardziej popularnych odmian komedii, obejmująca utwory, w których na pierwszy plan wysuwają się sylwetki moralne i psychologiczne bohaterów; operuje środkami komicznego wyjaskrawienia w celu zbudowania zindywidualizowanych lub stypizowanych portretów charakterologicznych; postacie zarysowane przez komedię charakterów są zwykle podporządkowane jakiejś jednej cesze charakteru lub namiętności, która kieruje ich czynami i określa stosunki z otoczeniem

R1P3HDKZJiFtf1
Ćwiczenie 3
Nazwiska charakteryzują głównych bohaterów komedii. Uzupełnij tabelę, dopasowując wyrazy, od których pochodzą oraz opis.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Rkob1sEoreZyq
Kadr z filmowej adaptacji Zemsty w reż. Andrzeja Wajdy.
Papkin zmierza do siedziby Cześnika.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.

Zapoznaj się ze sceną szóstą „Zemsty”. Papkin pisze testament, gdyż uważa, że został przez Rejenta otruty. Zwróć uwagę na humor słowny i sytuacyjny.

Zemsta,Aleksander Fredro
Aleksander Fredro Zemsta,

Akt IV, SCENA SZÓSTA

Papkin, Klara z drzwi prawych.

PAPKIN

O mych myśli ty bogini!
O ty jedna litościwa!
Pasmo życia jad przerywa,
Ale serce, jakby w skrzyni,
Miłość k'tobie zawsze kryje. 

KLARA

Cóż się stało?

PAPKIN

Już nie żyję. —
Byłbym przywiózł krokodyla
Byłbym zyskał twoją rękę;
Lecz ostatnia przyszła chwila,
Dziś rycerską kończę mękę. 

KLARA

na stronie

Stracił zmysły do ostatka.

PAPKIN

Ten testament wręczę tobie:
Racz posłuchać, jakby matka,
I zapłakać na mym grobie. 

czyta, łzy często ocierając

Ja, Józef Papkin, syn mego ojca Jana Papkina…

czule

Jana, Jana — Jan mu było

czyta

Będąc zupełnie zdrów na ciele i umyśle, ale nie mogąc wiedzieć, kiedy umrę…

Oczywiście.

bo jestem otruty przez rejenta Milczka w lampce wina…

W lampce wina

robię ten testament, czyli ostatnie rozporządzenie mojego ruchomegomajątek ruchomy (ruchomość)ruchomegonieruchomegomajątek nieruchomy (nieruchomość)nieruchomego majątku. Nieruchomym rozporządzać nie mogę, bo żadnego nie mam…

Nie mogę…

Ruchomości zaś rozdaję. — Tej, którąm zawsze kochał, czcił, szanował i ubóstwiał, JW‑ej Klarze Raptusiewiczównie, starościance zakroczymskiej, daruję angielską gitarę i rzadką kolekcyją motyli, będącą teraz w zastawie. — ArtemizęArtemizaArtemizę

Cześnikowi dać ją chciałem,
Ale teraz przemazałem. 

Artemizę dostanie najdzielniejszy rycerz w Europie, pod warunkiem, aby pomnik postawił na mym grobie. — Z resztą ruchomości chcę być pochowany (ociera łzy). — JW. Cześnika zaś i JW. Starościankę, jako egzekutorówegzekutoregzekutorów testamentu, suplikujęsuplikowaćsuplikuję, abym moje wszystkie długi, jakie się tylko pokażą, nie płacili, gdyż chcę przez to braciom moim różnego stanu i wyznania zostawić po sobie pamiątkę.
Józef Papkin

Józef Papkin incognitoincognitoincognito -
Na tytuły miejsca nie ma —
Weź więc — i co tu wyryto,
Niech twa pamięć wiecznie trzyma.

zemsta Źródło: Aleksander Fredro, Zemsta, Kraków 2018, s. 71–72.
Polecenie 3

Wyjaśnij, co ciebie śmieszy w scenie pisania testamentu. Zwróć uwagę na to, jak Papkin rozporządza swoim „majątkiem”.

RVuXaRKz0oVMr
1
Ćwiczenie 4

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Papkin, jedna z najciekawszych i najbardziej barwnych postaci w komedii Fredry, łączy w sobie wszystkie trzy typy komizmu: postaci, sytuacji i języka? Uzasadnij swoje stanowisko w formie pisemnej.

uzupełnij treść
R1c5mmKvvB61P
Ćwiczenie 5
Połącz określenie dotyczące odmiany komizmu z opisem.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Wskaż we współczesnym tekście kultury (np. filmie, komiksie itp.) bohatera, który łączy w sobie trzy typy komizmu. Uzasadnij swój wybór. W odpowiedzi wskaż te cechy wybranej postaci, które cię śmieszą.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Preteksty

Sprawdź, czy umiesz!

1
Ćwiczenie 7

Wskaż najzabawniejsze sceny z komedii Fredry. Następnie wyjaśnij, dlaczego te sceny cię śmieszą.

uzupełnij treść
R1YxrTkYk505N
Ćwiczenie 8
Na podstawie Zemsty wybierz wyrazy lub grupy słów, aby powstały poprawne zdania.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9

Aleksander Fredro wykorzystał w komedii trzy rodzaje komizmu: komizm sytuacyjny, komizm postacikomizm językowy. Odszukaj w tekście przykłady każdego z wymienionych typów komizmu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że dzięki zastosowanemu komizmowi,
Zemsta zyskała wymiar ponadczasowyponadczasowyponadczasowy. Uzasadnij swoje stanowisko.

uzupełnij treść

Słownik

anomalie
anomalie

odchylenie od normy, pewnej reguły; nieprawidłowość

Artemiza
Artemiza

Papkin nadał swojej szpadzie nazwę, która pochodzi od imienia greckiej bogini łowów Artemidy

egzekutor
egzekutor

wykonawca testamentu

incognito
incognito

[czytaj: inkognito] nie dając się poznać, nieznany

komizm
komizm

przedstawianie pewnych wydarzeń, sytuacji, postaci w sposób dowcipny i zabawny, wywołujący śmiech, może polegać na przejaskrawianiu rzeczywistości, ukazywaniu sprzeczności, kontrastów, wywoływaniu zaskoczenia; zespół cech wywołujących wesołość, śmieszność. Wyróżnia się komizm sytuacyjny, słowny i komizm postaci

majątek ruchomy (ruchomość)
majątek ruchomy (ruchomość)

rzecz stanowiąca czyjąś własność, dająca się przenosić

majątek nieruchomy (nieruchomość)
majątek nieruchomy (nieruchomość)

dobra nieprzenośne, nieruchome np. place, budynki, lasy, majątki ziemskie, stanowiące czyjąś własność; też: same zabudowania

ponadczasowy
ponadczasowy

nietracący nigdy znaczenia, wartości, zawsze aktualny

suplikować
suplikować

daw. wnosić pisemną prośbę

Źródła:

https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/DcIyJtYeZ

https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/D2SqAdZD0

https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/DpgvZKvJ9