R1RMUYIUEcHGk
Zdjęcie przedstawia ruiny zamku i baszty stojące na wzgórzu, nad którymi kłębią się ciemne burzowe chmury. Wokół wzgórza rosną drzewa, a u jego stóp stoi drewniana, brązowa chata, przy której przebiega droga. Na niej stoją samochody.

Idź, serdeńko, bo cię trzepnę,  czyli o kłótni i zgodzie w Zemście Aleksandra Fredry

Ruiny zamku Kamieniec w Odrzykoniu
Źródło: Scots, licencja: CC BY 3.0.

Świat przedstawiony w Zemście

Warto wiedzieć!

Konflikty, jakie rodzą się między mieszkającymi w sąsiedztwie rodzinami, nie są niczym niezwykłym i często wynikają z błahych powodów. Nieporozumienia mogą doprowadzić do gwałtownych działań opartych na negatywnych emocjach, a w konsekwencji stać się źródłem nienawiści i zemsty. Zarówno intrygi, jak również nieumiejętność porozumiewania się i prowadzenia negocjacji są często związane ze skrajnie różnymi charakterami skonfliktowanych ze sobą osób. Tę zasadę wykorzystał Aleksander Fredro, tworząc w Zemście postaci Cześnikaj000000009B1v50_000tp001Cześnika Raptusiewicza i Rejentaj000000009B1v50_000tp002Rejenta Milczka.

Zemsta Aleksandra Fredry powstała w 1833 roku, a w kolejnym wystawiono
ją we Lwowie. Dzieło ogłoszono drukiem cztery lata później. Utwór nawiązuje
do autentycznego konfliktu, związanego z podziałem zamku w Odrzykoniuj000000009B1v50_000tp004Odrzykoniu – miejscu, w którym komediopisarz osiadł po ślubie z Zofią z Jabłonowskich Skarbkowąj000000009B1v50_000tp005Zofią z Jabłonowskich Skarbkową. Połowę zamku Fredro otrzymał w posagu, natomiast druga część należała do innej rodziny.

Z dokumentów majątkowych tego rejonu wynika, że w XVII wieku w Odrzykoniu toczył się proces między sąsiadami zamieszkującymi dolny i górny zamek: Piotrem Firlejemj000000009B1v50_000tp006Piotrem FirlejemJanem Skotnickimj000000009B1v50_000tp007Janem Skotnickim. Przyczyną niezgody stała się m.in. woda zalewająca dolną część zamku oraz… mur. Wieloletni konflikt zażegnał dopiero ślub dzieci przedstawicieli obu rodzin: syna wojewody lubelskiego – Mikołaja Firlejaj000000009B1v50_000tp008Mikołaja Firleja – i córki kasztelana połanieckiego – Zofii Skotnickiejj000000009B1v50_000tp009Zofii Skotnickiej.

Polecenie 1

Poszukaj, korzystając różnych źródeł wiedzy, wyjaśnienia pojęć: „zemsta” i „konflikt”.

RifgSmATKniDK
Miejsce na notatkę ucznia.
j000000009B1v50_000tp001
j000000009B1v50_000tp002
j000000009B1v50_000tp003
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O dziele

R1eIKDVURu8bK
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem „Zemsta Aleksandra Fredry – idealna komedia”. Następnie pojawia się brodaty mężczyzna w białej koszuli i szarej marynarce – profesor filozofii Jan Hartman. Mężczyzna stoi na tle wysokiego regału z książkami. W trakcie nagrania u dołu ekranu pokazują się napisy: "W oryginale: Jeśli nie chcesz mojej zguby, krokodyla daj mi luby." oraz "Data powstania „Zemsty” to 1833 rok." Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Polecenie 2

Na podstawie materiału filmowego wynotuj opinie profesora Jana Hartmana, na temat „Zemsty” Fredry. Wskaż, które z nich cię przekonują, a które nie.

R5kVzzffRSZVd
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 3

Zapoznaj się poniższymi objaśnieniami terminów pojawiających się w nagraniu.
Które określenie cię zaskoczyło i dlaczego właśnie to? Zapisz swoją odpowiedź.

RPbd3mvjm4oW0
Tabela z objaśnieniami terminów użytych w nagraniu.
Objaśnienie terminów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RaLr4S96isuU8
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4

Weź udział w klasowej dyskusji na temat wrażeń po lekturze „Zemsty” A. Fredry. Podziel się swoimi odczuciami i obserwacjami. Zapisz zdania, które będą twoim udziałem w dyskusji. Pamiętaj o uzasadnieniu swoich opinii.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
Rlq614zJBSW6o
Zemsta - strona tytułowa
Źródło: Aleksander Fredro, Zemsta: komedija w 4 aktach wiérszem, 1838, reprint, domena publiczna.
Ciekawostka

W czasach zaborów słowo „zemsta” kojarzyło się z zemstą na wrogu. Dlatego
też cenzuracenzuracenzura uznała za konieczne rozszerzenie tytułu utworu, aby nie wywoływał
on tak jednoznacznych skojarzeń. Pisarzowi zasugerowano, aby zatytułował swoje
dzieło: Zemsta za mur graniczny.

cenzura
j000000009B1v50_000tp004
j000000009B1v50_000tp005
j000000009B1v50_000tp006
j000000009B1v50_000tp007
j000000009B1v50_000tp009
j000000009B1v50_000tp008
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Świat przedstawiony Zemsty

R1ExRWAlxl93U
Odrzykoń pod Krosnem
Źródło: Józef Zajączkowski, fotografia archiwalna, domena publiczna.
Polecenie 5

Określ czas i miejsce akcji komedii „Zemsta” Aleksandra Fredry.

RyGRqw0RirI5I
R1YTTBS079vxy
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na przeciągnięciu informacji do odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Podziel osoby dramatu Aleksandra Fredry na pierwszoplanowe, drugoplanowe i epizodyczne.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 3
R1KWONWrJZ6pH
Tablica do uzupełnienia, pola tekstowe należy przeciągnąć w odpowiednie miejsca.
Ilustracja: Henryk Grabiński, Ruiny Odrzykonia, 1880, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Podziel bohaterów na grupy mieszkające po dwóch stronach muru. Zastanów się, gdzie powinna zostać umieszczona Podstolina (w którejś z grup, a może pomiędzy nimi).

Rejent Milczek, Cześnik Maciej Raptusiewicz, Klara Raptusiewiczówna, Perełka, Dyndalski, Śmigalski, Józef Papkin, Podstolina Hanna Czepiersińska, Wacław Milczek

R1Q0VkTClN7G1
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 6

Korzystając z dostępnych źródeł, znajdź informacje o najważniejszych urzędach w dawnej Polsce (np. kanclerz, wojewoda, hetman, marszałek). Opracuj definicje tych urzędów na podstawie zdobytych wiadomości.

R15h431g629qA
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 4

Wpisz najważniejsze informacje o bohaterach pierwszoplanowych.

R1UDO8AAJ1P2F
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 5

Na podstawie znajomości treści komedii ułóż ramowy plan wydarzeń.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 6

Opowiedz historię miłości Wacława i Klary. W wypowiedzi zwróć uwagę na to,
że zakochani są przedstawicielami zwaśnionych rodów. Uwzględnij również rolę Podstoliny – dawnej przyjaciółki Wacława.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaka jest rola intrygi w historii miłości Wacława i Klary.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
R4oWWY0Dhy5IL1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjtDZ2mzq3wtX1
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Do podanych homonimówhomonimyhomonimów dopisz po dwa znaczenia: zamek, harmonia, pokój.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
homonimy
j000000009B1v50_000tp00E
j000000009B1v50_000tp00F
j000000009B1v50_000tp00G
j000000009B1v50_000tp00H
j000000009B1v50_000tp00I
JPOL_E3_E4_Preteksty

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 11

Scharakteryzuj wybranego bohatera Zemsty Aleksandra Fredry.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 7

Przygotuj się do zabrania głosu w dyskusji na temat bohatera, który wzbudza największą sympatię.

R1O7G0tGng11O
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 12

Rozważ, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Cześnik i Rejent, bohaterowie należący do starszego pokolenia, reprezentują inne wzorce zachowań niż przedstawiciele młodszej generacji (np. Wacław i Klara). Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 13

Omów obraz szlachty, jaki wyłania się z komedii Fredry.

uzupełnij treść
R2qYT9y3Z1vlU
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

aksjologia
aksjologia

nauka o wartościach i o kryteriach wartościowania; też: konkretny system wartości

anachronizm
anachronizm

przeżytek, rzecz przestarzała niezgodna z duchem czasu

elita
elita

grupa ludzi wyróżniająca się pozytywnie lub uprzywilejowana w jakimś środowisku

karykatura
karykatura

przesadne uwydatnienie, wyolbrzymienie charakterystycznych cech osoby lub przedmiotu w rysunku, obrazie, rzeźbie lub w utworze literackim w celu wywołania śmieszności; ośmieszenie kogo

Źródła:

https://zpe.gov.pl/a/idz-serdenko-bo-cie-trzepne–zemsta-o-klotni-i-zgodzie/D133n5pMd

j000000009B1v50_0000009T