Idź, serdeńko, bo cię trzepnę, czyli o kłótni i zgodzie w Zemście Aleksandra Fredry
Świat przedstawiony w Zemście
Warto wiedzieć!
Konflikty, jakie rodzą się między mieszkającymi w sąsiedztwie rodzinami, nie są niczym niezwykłym i często wynikają z błahych powodów. Nieporozumienia mogą doprowadzić do gwałtownych działań opartych na negatywnych emocjach, a w konsekwencji stać się źródłem nienawiści i zemsty. Zarówno intrygi, jak również nieumiejętność porozumiewania się i prowadzenia negocjacji są często związane ze skrajnie różnymi charakterami skonfliktowanych ze sobą osób. Tę zasadę wykorzystał Aleksander Fredro, tworząc w Zemście postaci CześnikaCześnika Raptusiewicza i RejentaRejenta Milczka.
Zemsta Aleksandra Fredry powstała w 1833 roku, a w kolejnym wystawiono
ją we Lwowie. Dzieło ogłoszono drukiem cztery lata później. Utwór nawiązuje
do autentycznego konfliktu, związanego z podziałem zamku w OdrzykoniuOdrzykoniu – miejscu, w którym komediopisarz osiadł po ślubie z Zofią z Jabłonowskich SkarbkowąZofią z Jabłonowskich Skarbkową. Połowę zamku Fredro otrzymał w posagu, natomiast druga część należała do innej rodziny.
Z dokumentów majątkowych tego rejonu wynika, że w XVII wieku w Odrzykoniu toczył się proces między sąsiadami zamieszkującymi dolny i górny zamek: Piotrem FirlejemPiotrem Firlejem i Janem SkotnickimJanem Skotnickim. Przyczyną niezgody stała się m.in. woda zalewająca dolną część zamku oraz… mur. Wieloletni konflikt zażegnał dopiero ślub dzieci przedstawicieli obu rodzin: syna wojewody lubelskiego – Mikołaja FirlejaMikołaja Firleja – i córki kasztelana połanieckiego – Zofii SkotnickiejZofii Skotnickiej.
Poszukaj, korzystając różnych źródeł wiedzy, wyjaśnienia pojęć: „zemsta” i „konflikt”.
O dziele
Na podstawie materiału filmowego wynotuj opinie profesora Jana Hartmana, na temat „Zemsty” Fredry. Wskaż, które z nich cię przekonują, a które nie.
Zapoznaj się poniższymi objaśnieniami terminów pojawiających się w nagraniu.
Które określenie cię zaskoczyło i dlaczego właśnie to? Zapisz swoją odpowiedź.
Weź udział w klasowej dyskusji na temat wrażeń po lekturze „Zemsty” A. Fredry. Podziel się swoimi odczuciami i obserwacjami. Zapisz zdania, które będą twoim udziałem w dyskusji. Pamiętaj o uzasadnieniu swoich opinii.

W czasach zaborów słowo „zemsta” kojarzyło się z zemstą na wrogu. Dlatego
też cenzuracenzura uznała za konieczne rozszerzenie tytułu utworu, aby nie wywoływał
on tak jednoznacznych skojarzeń. Pisarzowi zasugerowano, aby zatytułował swoje
dzieło: Zemsta za mur graniczny.
Świat przedstawiony Zemsty

Określ czas i miejsce akcji komedii „Zemsta” Aleksandra Fredry.
Podziel osoby dramatu Aleksandra Fredry na pierwszoplanowe, drugoplanowe i epizodyczne.
Podziel bohaterów na grupy mieszkające po dwóch stronach muru. Zastanów się, gdzie powinna zostać umieszczona Podstolina (w którejś z grup, a może pomiędzy nimi).
Rejent Milczek, Cześnik Maciej Raptusiewicz, Klara Raptusiewiczówna, Perełka, Dyndalski, Śmigalski, Józef Papkin, Podstolina Hanna Czepiersińska, Wacław Milczek
Korzystając z dostępnych źródeł, znajdź informacje o najważniejszych urzędach w dawnej Polsce (np. kanclerz, wojewoda, hetman, marszałek). Opracuj definicje tych urzędów na podstawie zdobytych wiadomości.
Wpisz najważniejsze informacje o bohaterach pierwszoplanowych.
Na podstawie znajomości treści komedii ułóż ramowy plan wydarzeń.
Opowiedz historię miłości Wacława i Klary. W wypowiedzi zwróć uwagę na to,
że zakochani są przedstawicielami zwaśnionych rodów. Uwzględnij również rolę Podstoliny – dawnej przyjaciółki Wacława.
Wyjaśnij, jaka jest rola intrygi w historii miłości Wacława i Klary.
Do podanych homonimówhomonimów dopisz po dwa znaczenia: zamek, harmonia, pokój.
Sprawdź, czy umiesz!
Scharakteryzuj wybranego bohatera Zemsty Aleksandra Fredry.
Przygotuj się do zabrania głosu w dyskusji na temat bohatera, który wzbudza największą sympatię.
Rozważ, czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że Cześnik i Rejent, bohaterowie należący do starszego pokolenia, reprezentują inne wzorce zachowań niż przedstawiciele młodszej generacji (np. Wacław i Klara). Uzasadnij swoje zdanie.
Omów obraz szlachty, jaki wyłania się z komedii Fredry.
Słownik
nauka o wartościach i o kryteriach wartościowania; też: konkretny system wartości
przeżytek, rzecz przestarzała niezgodna z duchem czasu
grupa ludzi wyróżniająca się pozytywnie lub uprzywilejowana w jakimś środowisku
przesadne uwydatnienie, wyolbrzymienie charakterystycznych cech osoby lub przedmiotu w rysunku, obrazie, rzeźbie lub w utworze literackim w celu wywołania śmieszności; ośmieszenie kogo
Źródła:
https://zpe.gov.pl/a/idz-serdenko-bo-cie-trzepne–zemsta-o-klotni-i-zgodzie/D133n5pMd