Fotografia przedstawia pomnik ukazujący siedzącego dojrzałego mężczyznę. Na krześle leży pofałdowana tkanina. Postać ma włosy zaczesane na lewą stronę i obfite wąsy. Czoło mężczyzny jest zmarszczone, oczy są głęboko osadzone, pod nimi znajduje się opuchlizna. Prawą rękę położył na lewej nodze. Lewą rękę opiera o oparcie krzesła, w dłoni trzyma zwiniętą kartkę papieru. Pisarz ubrany jest w koszulę, kamizelkę, surdut i spodnie. Pod szyją ma zawiązaną apaszkę. W tle okna kamienicy.
Fotografia przedstawia pomnik ukazujący siedzącego dojrzałego mężczyznę. Na krześle leży pofałdowana tkanina. Postać ma włosy zaczesane na lewą stronę i obfite wąsy. Czoło mężczyzny jest zmarszczone, oczy są głęboko osadzone, pod nimi znajduje się opuchlizna. Prawą rękę położył na lewej nodze. Lewą rękę opiera o oparcie krzesła, w dłoni trzyma zwiniętą kartkę papieru. Pisarz ubrany jest w koszulę, kamizelkę, surdut i spodnie. Pod szyją ma zawiązaną apaszkę. W tle okna kamienicy.
Idź, serdeńko, bo cię trzepnę, czyli o kłótni i zgodzie w Zemście Aleksandra Fredry
Pomnik Aleksandra Fredry we Wrocławiu
Źródło: Pixabay, licencja: CC BY 3.0.
Życiorys Aleksandra Fredry scenariuszem filmu fabularnego
Aleksander hrabia Fredro najczęściej jest kojarzony jako wybitny komediopisarz, którego utwory są aktualne do dzisiaj i chętnie adaptowane w teatrze oraz filmie. Jego spuścizna komediowa ukazuje skłonności autora do satyry, ośmieszania typów ludzkich i postaw, a wyłaniająca się z niej wizja świata oparta jest na wartościach rodzinnych.
RlzGLAPNJuhy3
Czarno‑biała fotografia przedstawia popiersie mężczyzny z wąsami, w podeszłym wieku, ubranego w marynarkę, kamizelkę i białą koszulę. Pod szyją ma zawiązaną fantazyjnie kokardę. Siwe włosy ma zaczesane na lewą stronę.
Nagranie filmowe opowiadające o kontekście współczesności w myśleniu o Aleksandrze Fredrze.
Polecenie 1
Jakim człowiekiem był Aleksander Fredro, wypisz cechy, jakimi profesor Michał Kuziak opisuje pisarza.
RtherClHC0qrq
(Uzupełnij).
Polecenie 2
Na podstawie wykładu profesora Michała Kuziaka wypisz przykłady awanturniczych przygód pisarza i jego życia obywatelskiego oraz gospodarskiego.
R1dvMBO9DMC6g
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Na podstawie wykładu wyjaśnij, dlaczego biografię Aleksandra Fredry można określić jako filmową.
R1cmN3xHZrOVx
(Uzupełnij).
Biografia
Aleksander Fredro urodził się w 1793 roku w Surochowie koło Jarosławia, w niezbyt zamożnej rodzinie szlacheckiej, która dzięki pracy i umiejętności dobrego gospodarowania w krótkim czasie pomnożyła swój majątek. Był piątym spośród dziewięciorga dzieci Jacka i Marianny z Dembińskich. Tytuł hrabiowski, często spotykany przy nazwisku Fredro, to późniejsze odznaczenie rodziny: ojciec Aleksandra otrzymał go dopiero w 1822 roku. Matka pisarza pochodziła z rodu znanego i zasłużonego, z którego wywodziła się znana poetka czasów saskich, Elżbieta Drużbacka. Rodzina Fredrów miała wielki szacunek dla szlacheckiej tradycji i rodzinnych korzeni, co będzie doskonale widoczne w twórczości Aleksandra Fredry.
Dorastanie
Przyszły komediopisarz dzieciństwo spędził w majątku dziadków w Nienadowej koło Przemyśla oraz w Beńkowej Wiszni pod Lwowem, tam pobierał nauki u prywatnych nauczycieli. Po przedwczesnej śmierci matki w 1806 roku rodzina przeniosła się do Lwowa. Młody Aleksander zakosztował wtedy uroków życia w dużym mieście: wizyty w teatrze, wystawne bale i przyjęcia. Trzeba jednak pamiętać, że przyszło mu dorastać w trudnych chwilach historii kraju przełomu wieków: miały wówczas miejsce ważne wydarzenia: zdradziecka konfederacja targowicka (1792 r.), niepowodzenie powstania kościuszkowskiego (1794 r.) oraz rozbiory (1772 r., 1792 r., 1795 r.). Okoliczności te znacząco wpłynęły zarówno na życiowe wybory Fredry, jak i na kształt jego późniejszego pisarstwa, w którym daje się zauważyć tęsknotę za dawną, dostatnią i bezpieczną Rzeczpospolitą.
R17DTItWluvXM
Ilustracja przedstawia panoramiczny pejzaż miejski. Na pierwszym planie, pośrodku idzie grupa osób. Postać prowadząca pochód wskazuje ręką niewielki dom stojący wśród brzóz. Na drugim planie znajduje się wąska ścieżka prowadząca do kopca zwieńczonego masztem z biało‑czerwoną flagą. Na obrazie umieszczono liczne miejskie zabudowania: kamienice i kościoły. W tle zachmurzone niebo.
Karol Cybulski, Panorama Lwowa, 1882
Źródło: ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, domena publiczna.
Trzy po trzy, czyli pamiętniki z okresu dzieciństwa i służby wojskowej
O tym, jak wyglądał pisarz, można się dowiedzieć od niego samego, tak bowiem opisał on swój ubiór z mniej więcej 1808 roku w pamiętnikach Trzy po trzy:
Trzy po trzy
Łeb rudy w loki jak zawijane zrazy, zafryzowany, mocno pudrem przykryty, frak brązowy z czarnym aksamitnym kołnierzem i dużymi, żółtymi guzikami, spodnie jasne, dość przestronne, jak była moda, i buty węgierskie, a czasem buty po kolana z dwunastocalowymi sztylpamisztylpysztylpami. Przy zegarku siedem pieczątek rzeszowskiej roboty, w ręku laseczka z kobuzią główką.
pamietniki Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, Warszawa 2014, s. 12.
sztylpy
wysokie cholewki nakładane na krótki but
Służba wojskowa
R1BEhUUBBPyxD
Ilustracja przedstawiająca trzech żołnierzy napoleońskich opierających się o niewielkie kopce piasku. Są to szczupli i wysocy mężczyźni w sile wieku. Mają owalne, zmęczone twarze i sumiaste wąsy. Na głowach mają wysokie, usztywniane czapki wojskowe z kwadratowymi denkami, daszkami i tasiemkami założonymi pod brodę. Ubrani są w obcisłe mundury. Marynarki są krótkie, mają dwa rzędy guzików, wysokie kołnierzyki i epolety. Przez lewe ramiona mają przewieszone szerokie, skórzane pasy ozdobione chwostami. Wąskie spodnie są ozdobione jasnymi paskami umieszczonymi po zewnętrznej stronie. Mężczyźni opierają się o długie maszty z flagami. W piasek wbili szable i bagnety. W tle zachmurzone niebo.
January Suchodolski, Ułani Księstwa Warszawskiego, 1852
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
W 1809 roku 16‑letni Fredro zaciągnął się do armii Księstwa Warszawskiego i uczestniczył w wojnie napoleońskiej z Rosją w 1812 roku jako kapitan 5. Pułku Jazdy. Dostał się do niewoli rosyjskiej, z której udało mu się zbiec. Za udział w kampanii moskiewskiej otrzymał Złoty Krzyż Virtuti Militari. W latach 1813‑1814 był adiutantem w sztabie cesarskim i brał udział w dwóch zakończonych niepowodzeniem kampaniach napoleońskich: saskiej i francuskiej. W 1814 roku został odznaczony krzyżem Legii Honorowej. Kończący wojskowe przygody Fredry pobyt w Paryżu zaowocował licznymi wizytami przyszłego komediopisarza w tamtejszych teatrach, co z kolei zrodziło nową fascynację światem komedii i wodewiluwodewilwodewilu. Porażka Napoleona oznaczała dla niego rozstanie z armią (nie wziął nawet udziału w powstaniu listopadowym), jednak przez całe późniejsze życie podkreślał swoje wojskowe doświadczenie.
Po latach Fredro zapisał swoje wspomnienia z okresu napoleońskiego w „pamiętniku‑niepamiątniku, studium pamięci i niepamięci ludzkiej o wiele mówiącym tytule Trzy po trzy”.
Źródło: Marian Ursel, Aleksander Fredro. Na scenie życia i teatru, Wrocław 2009, s. 37‒38.
Aleksander FredroTrzy po trzy
R1GFdKOzoDybV1
Portret przedstawia starszego mężczyznę ubranego w surdut w ujęciu do paca. Mężczyzna ma siwe włosy zaczesane z przedziałkiem oraz siwe wąsy.
Portret Aleksandra Fredry – fotografia Teodora Szajnoka, 1870
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Kiedy po skończonych wojnach wróciłem w domowe zacisze, wielu razami uderzone serce, serce zakrwawione, zbolałe, nie dozwalało pamięci rozpowiadać zdarzeń z onego czasu, w którym morze nadziei, a sławy kropelka czyniły życie istotnym życiem duszy – czyniły nas ogniwem, aczkolwiek drobniejszym, niż myśl sobie wystawić może, ale jednak ogniwem łańcucha, który wzruszał zardzewiałe zapory świata. Nieraz w rodzinnym kole stokrotne zapytania zbywałem krótką odpowiedzią. Chciałem jakby zamknąć już zapisaną pierwszą księgę mojej przeszłości, a zwracać tylko całą moją uwagę na tę drugą, co mi jeszcze błyszczała stronicami. Przeciwnie dzieje się po wielu upłynnionych latach. Białych stronic niedużo, a zapisane ciągną ku sobie.
CART3 Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, oprac. K. Czajkowska, Warszawa 1968, s. 97.
RSUjpRX9a0TuK
Obraz przedstawia żołnierzy napoleońskich na tle zimowego krajobrazu. Na pierwszym planie, na gniadym koniu galopuje mężczyzna w stroju generalskim, z szablą u boku, w kapeluszu zwanym dwurogiem, który był w użyciu w XVIII i XIX wieku. Ten rodzaj kapelusza kojarzony był z Napoleonem. Za nim jadą dwaj żołnierze. W tle, na niewielkim wzgórzu znajduje się grupka żołnierzy na koniach, z których jeden wyróżnia się, gdyż odwrócony jest od wszystkich, patrzy w dal, siedząc na białym koniu.
Jan Chełmiński, Marszałek Ney i Napoleon z wojskami podczas kampanii rosyjskiej, 1902
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
wodewil
wodewil - muzyczna forma dramatyczna o komicznym charakterze, powstała we Francji w okresie baroku, łącząca tekst komediowy z piosenkami
Początek przygody z literaturą
R1HHwVu3qB62p
Fotografia przedstawiająca dwukondygnacyjny budynek stojący wśród drzew. W wielu miejscach elewacja jest odbarwiona. W narożnikach znajdują się liczne ozdoby. Okna są duże, zaokrąglone.
Pałac w Bieńkowej Wiszni, rodzinnej posiadłości Aleksandra Fredry
Źródło: Wikimedia Commons, dostępny w internecie: Biblioteka Narodowa; skanowane w oparciu o grant Stowarzyszenia Wikimedia Polska, domena publiczna.
Zafascynowany Molierem Fredro zaczął pisać komedie, najpierw krótkie, jednoaktowe, potem dłuższe, w których znakomicie portretował przeróżne typy i postacie. Szybko zdobył opinię jednego z najlepszych polskich dramaturgów.
Mistrz komedii
RS5bhCYcwRuaY1
Fotografia przedstawiająca starszych mężczyzn znajdujących się wewnątrz pomieszczenia. Jeden z nich siedzi przy stole. Ma owalną twarz, jest łysy, ma cienkie brwi, prosty nos i sumiaste wąsy. Nosi okulary, pochyla się nad kartką papieru. W prawej dłoni trzyma pióro. Notuje coś. Na stole leżą kartki papieru i butelka z atramentem. Mężczyzna jest ubrany w koszulę i surdut. Obok stoi mężczyzna ubrany w żupan i kontusz. Jego talia jest przewiązana szerokim pasem słuckim ozdobionym poziomymi paskami i frędzlami przyszytymi do krótszych boków. Postać ma owalną twarz, zakola, gęste, lekko falujące, sterczące włosy. Brwi mężczyzny są zmarszczone, oczy głęboko osadzone, a nos haczykowaty. Ma również sumiaste wąsy. Prawą rękę wysuwa do przodu i palcem wskazuje list. Lewą rękę opiera o biodro.
Ludwik Solski jako Dyndalski (po lewej) i Jerzy Leszczyński w sztuce Zemsta. Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, reżyseria Teofil Trzciński
Źródło: Roman Burzyński, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Dorobek literacki hrabiego wzbogacał się skokowo. Po okresach intensywnej pracy twórczej następowały okresy ciszy. Pod koniec lat 20., po 11 latach znajomości poślubił Zofię z Jabłonowskich Skarbkową. Rodzina Fredrów zamieszkała w domu w Beńkowej Wiszni, a hrabia zajął się gospodarstwem. Kolejne lata zaowocowały najlepszymi komediami, takimi jak Pan Jowialski, uważana za najbardziej wieloznaczną komedię Fredry, i pogodne, pełne wdzięku Śluby panieńskie. Najbardziej znaną komedią Fredry pozostaje rozgrywająca się w środowisku szlachty kontuszowej Zemsta. Komedie Fredry to prawdziwe galerie ludzkich typów.
W kolejnych latach życia pisarz angażował się również społecznie. Był posłem na galicyjski Sejm Stanowy, brał czynny udział w życiu ziemiaństwa. Pod koniec lat 40. XIX wieku za antyaustriackie wystąpienia oskarżono go o zdradę stanu. Początek lat 50. spędził wraz z rodziną w Paryżu. Zainteresowany nowinkami technicznymi zabrał nawet swoich bliskich do Londynu na Wielką Wystawę Przemysłu Wszystkich Narodów, która odbyła się w 1851 roku. Pod koniec życia Fredro osiadł we Lwowie, gdzie zmarł w wieku 84 lat.
Pamiętniki Fredry
Aleksander Fredro w Trzy po trzy ujawnia swoje inne niż komediopisarskie, melancholijnemelancholiamelancholijne oblicze, nie rezygnując całkowicie z postawy dystansu wobec otaczającego świata. Pamiętniki ukazują jego skłonności do przemyśleń innej natury niż prześmiewcza; dotyczą one przeszłości, utraconych miejsc, tego co minęło. Zróżnicowany stylistycznie pamiętnik cechują między innymi brak ścisłej chronologii, dygresyjnośćdygresjadygresyjność, a także humor i ironiaironiaironia podkreślające zindywidualizowany tok opowiadania.
Przeczytaj uważnie poniższy fragment pamiętników Aleksandra Fredry, a następnie wykonaj polecenia.
Trzy po trzy. PamiętnikiAleksander Fredro
Aleksander FredroTrzy po trzy. Pamiętniki
Ośmnastego lutego, roku 1814, jechał na białym koniu człowiek średniego wieku, nieco otyły, w sieraczkowymsieraczeksieraczkowym surducie pod szyję zapiętym, w kapeluszu stosowanym bez żadnego znaku prócz małej trójkolorowej kokardy. Za nim, w niejakiej odległości, drugi, znacznie młodszy, także w surducie, ale ciemnozielonym, także w kapeluszu bez znaków, także zgarbiony równie jak pierwszy, a może i lepiej – siedział na dereszowatymdereszowatydereszowatym koniu. Koń biały, krwi orientalnej, był niewielki, niepokaźny, ale dzielny. Deresz zaś był... dereszowaty, trudno co o nim więcej powiedzieć; niewstrzymywany ani sławą przodków, ani swoim własnym usposobieniem, potykał się często na drodze, którą mu los codziennie wyznaczał.
Pierwszym z tych jeźdźców był Napoleon, drugim byłem ja. Między nami liczny sztab cesarski, gdzie ja niby na szarym końcu miejsce moje miałem, rozpuścił szeroko skrzydła na prawo i na lewo po śniegiem okrytym polu. Za nami postępowały służbowe szwadrony gwardii, a na samym końcu świergotliwa i niesforna czereda ciurówciuraciurów z powodnymi i jucznymi końmi sztabowych oficerów. Jechał więc Cesarz, jechali wszyscy, jechałem i ja. A ile w noc pogodną gwiazd na niebie, w tyle miejsc, stron, przedmiotów, nieodgadnionych labiryntów pędziły rozstrzelone myśli nasze – a każda z nich znowu, jak racy słup ognisty, składała się z milionów iskier, iskier wspomnienia lub nadziei. Te padały to na tronowe kobierce, to na murawę zagrody rodzinnej – mieszały się z jarzącym światłem uczty albo z mdłym promykiem nocnego kagańca przy łożu chorego.
Niejedna przemknęła się po różanych ustach kochanki, niejedna spuściła się jak sen lekki po tak drogie w każdej porzealiasporze życia błogosławieństwo matki. Były takie, co przebijały niebios sklepienia, i takie, co wnikały w zasutezasućzasute już groby. Wiele, wiele pięło się po szczeblach zaszczytów, bogactw, sławy, ale też i wiele spadało na kwiaty cichego domowego szczęścia. Słowem, przeszłość, obecność, przyszłość, świat, światy znane i nieznane były polem igrzysk naszych rozstrzelonych myśli, gdy nagle, w mgnieniu oka, wszystkie jedną siłą uderzone, w jeden zbiegły się punkt. Tym punktem był huk mocny i powtórzony w niezbyt dalekiej przed nami odległości. – Armaty! tak armaty, nie ma wątpienia, ryczą coraz lepiej jak na wyścigi, która głośniej... wkrótce i ogień karabinowy, jakby kto groch sypał na bęben, zapełnił przerwy grzmotu działowego. – Aha! – rzekł niejeden i zaglądnął do manierkimanierkamanierki, aliasaliasalias flaszki. – Aha – powiedział, ale nic nie wiedział, kto atakuje, kto odpiera, czy to korpus jaki, czy też armia cała taniec rozpoczyna, szary koniec nic nie wiedział. – Biją się... daj Boże szczęście, to quotidiankaj000000009B1v50_000tp00Nquotidianka nasza, ale dlaczego tu – nie tam, dziś – nie jutro, nad tym nikt się nie zastanowił. Podówczas krytyczny rozbiór każdego rozkazu, każdej czynności przełożonego nie był koniecznym zadaniem podkomendnych. Wojsko nie sejmowało, ale się biło. Starszy zdawał sprawę tylko swojemu starszemu, a młodszy słuchał z ufnością i działał, jak mu kazano. Ale tempora mutantur et nos mutamur in illisj000000009B1v50_000tp00Otempora mutantur et nos mutamur in illis.
CART2 Źródło: Aleksander Fredro, Trzy po trzy, Warszawa 2014, s. 25–26.
alias
alias - inaczej, czyli
j000000009B1v50_000tp00O
tempora mutantur et nos mutamur in illis [czyt.: tempora mutantur et nos mutamur in illis] – łac. „czasy się zmieniają i my wraz z nimi”
kaganiec - koszyk żelazny lub garnek z palącym się wewnątrz ogniem, służące do oświetlania
kobierzec
kobierzec - jednostronna, barwna tkanina dekoracyjna służąca do przykrycia podłogi lub wieszana na ścianie
czereda
czereda - gromada ludzi
1
Ćwiczenie 1
Określ czas, w którym rozgrywają się wydarzenia przedstawione w pamiętniku hrabiego Aleksandra Fredry.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę podany na początku fragmentu rok wydarzeń.
Wydarzenia przedstawione w pamiętniku toczą się w pierwszej połowie XIX wieku.
1
Ćwiczenie 2
Zacytuj fragmenty tekstu opisujące:
a) Napoleona Bonaparte, b) hrabiego Aleksandra Fredrę.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na opis jeźdźców znajdujący się w pierwszym akapicie tekstu.
Fragmenty tekstu opisujące: a) Napoleon: 'jechał na białym koniu człowiek średniego wieku, nieco otyły, w sieraczkowatym surducie pod szyję zapiętym, w kapeluszu stosowanym bez żadnego znaku prócz małej trójkolorowej kokardy'. b) Aleksander Fredro: 'Za nim, w niejakiej odległości, drugi, znacznie młodszy, także w surducie, ale ciemnozielonym, także w kapeluszu bez znaków, także zgarbiony równie jak pierwszy, a może i lepiej – siedział na dereszowatym koniu'.
RLHGexO0mVpJe1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 4
Wymień, o czym – zdaniem Fredry – myśleli żołnierze idący na wojnę.
uzupełnij treść
Przeczytaj uważnie trzeci akapit. Zwróć uwagę na zagadnienia, wokół których błądziły 'rozstrzelone myśli' żołnierzy.
Żołnierze idący na wojnę myśleli o swoich bliskich, rodzinie, narzeczonych. Wspominali wydarzenia z przeszłości, zastanawiali się również nad przyszłością - co się wydarzy, czy spotka ich śmierć. Cytat: 'Słowem, przeszłość, obecność, przyszłość, świat, światy znane i nieznane były polem igrzysk naszych rozstrzelonych myśli...'
R9l3Z0m2qnUYq1
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, czy przywołany poniżej fragment pamiętników Fredry można uznać za punkt kulminacyjny tej 'żołnierskiej opowieści'. Uzasadnij swoje zdanie.
'Słowem, przeszłość, obecność, przyszłość, świat, światy znane i nieznane były polem igrzysk naszych rozstrzelonych myśli, gdy nagle, w mgnieniu oka, wszystkie jedną siłą uderzone, w jeden zbiegły się punkt. Tym punktem był huk mocny i powtórzony w niezbyt dalekiej przed nami odległości. – Armaty!'
uzupełnij treść
Punkt kulminacyjny to jeden z głównych momentów fabuły pomiędzy zawiązaniem a rozwiązaniem akcji, w którym napięcie między sprzecznymi dążeniami dochodzi do szczytu. Często jest punktem zwrotnym przeważającym o zwycięstwie jednej ze stron.
Przywołany cytat można uznać za punkt kulminacyjny pamiętników Fredry, ponieważ opisuje on pierwsze huki armat, czyli jest zapowiedzią walki, jaką już za chwilę stoczą żołnierze. Dla wielu z nich to mogą być ostatnie chwile życia.
Ciekawostka
Pomnik Aleksandra Fredry powstał w 1879 roku we Lwowie. Jego twórcą był Leonard MarconiMarconiMarconi. Po wybuchu II wojny światowej monument został przewieziony do Wilanowa, a stamtąd – w 1956 roku – przeniesiono go do Wrocławia, gdzie stoi do czasów obecnych.
Marconi
[czytaj: markoni]
RZIMoHXZ7Hdan
Zdjęcie przedstawia pomnik siedzącego na krześle pisarza, który w jednej dłoni trzyma pióro, a w drugiej rolkę papieru. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole. Na nim znajduje się napis: Aleksander hr. Fredro. Za pomnikiem widać szpaler drzew oraz kamienice. Przed pomnikiem dwóch mężczyzn pozuje do zdjęcia.
Leonard Marconi, pomnik Aleksandra Fredry, 1897.
Źródło: a. nn., 1904, pocztówka, domena publiczna.
RnTToPol7rmH2
Zdjęcie przedstawia pomnik siedzącego na krześle pisarza, który w jednej dłoni trzyma pióro, a w drugiej rolkę papieru. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole. Na nim znajduje się napis: Aleksander hr. Fredro. Za pomnikiem widać szpaler drzew oraz kamienice.
Leonard Marconi, pomnik Aleksandra Fredry, 1879.
Źródło: Marek Münz, pocztówka, domena publiczna.
R10NHmaJuMNXX
Zdjęcie przedstawia pomnik siedzącego na krześle pisarza, który w jednej dłoni trzyma pióro, a w drugiej rolkę papieru. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole. Na nim znajduje się napis: Aleksander hr. Fredro.
Leonard Marconi, Pomnik Aleksandra Fredry, 1879 - zdjęcie z Wrocławia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RudNXP7UXiO0b
Zdjęcie przedstawia prawy półprofil pomnika siedzącego na krześle pisarza, który w jednej dłoni trzyma pióro, a w drugiej rolkę papieru. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole. Na nim od frontu znajduje się napis: Aleksander hr. Fredro. Na prawym boku cokołu wygrawerowano: W osiemdziesiątą rocznicę śmierci Aleksandra Fredry wzniesiono we Wrocławiu 15 lipca 1956.
Leonard Marconi, Pomnik Aleksandra Fredry, 1879 - zdjęcie z Wrocławia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RXGVIr73QVViz
Zdjęcie przedstawia zbliżenie twarzy rzeźby pisarza znajdującej się na pomniku. Ukazuje mężczyznę w podeszłym wieku o zaczesanych na bok włosach i z wąsami. Wokół jego oczu widoczne są zmarszczki.
Leonard Marconi, Pomnik Aleksandra Fredry, 1879 - zdjęcie z Wrocławia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
R17i5A9tld4t6
Zdjęcie przedstawia prawy bok pomnika siedzącego na krześle pisarza, który w jednej dłoni trzyma pióro, a w drugiej rolkę papieru. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole. Na prawym boku cokołu wygrawerowano: W osiemdziesiątą rocznicę śmierci Aleksandra Fredry wzniesiono we Wrocławiu 15 lipca 1956. Poniżej, na stopniu pod pomnikiem znajduje się napis: Wzniesiony we Lwowie w 1897 r., autorstwa Leonarda Marconiego i przeniesiony do Wrocławia w 1956 r. W tle widać kamienice.
Leonard Marconi, Pomnik Aleksandra Fredry, 1879 - zdjęcie z Wrocławia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
R1Wdy3PZzzx6s
Zdjęcie przedstawia pomnik siedzącego na krześle pisarza, który w jednej dłoni trzyma pióro, a w drugiej rolkę papieru. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole. Na nim znajduje się napis: Aleksander hr. Fredro. Wokół pomnika widać budynki wrocławskiego Rynku.
Leonard Marconi, Pomnik Aleksandra Fredry, 1879 - zdjęcie z Wrocławia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
R1SLtOx7n92PW
Zdjęcie przedstawia lewy bok pomnika siedzącego na krześle pisarza. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole. Na jego froncie znajduje się napis: Aleksander hr. Fredro. W tle widać budynek ratusza.
Leonard Marconi, Pomnik Aleksandra Fredry, 1879 - zdjęcie z Wrocławia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
RHd2fbbtkhjNE
Zdjęcie przedstawia lewy bok pomnika siedzącego na krześle pisarza - zbliżenie na samą sylwetkę. Rzeźba ustawiona jest na wysokim, marmurowym cokole.
Leonard Marconi, Pomnik Aleksandra Fredry, 1879 - zdjęcie z Wrocławia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.
Sprawdź, czy umiesz!
R1C2Pp2UXKE4s
Ćwiczenie 7
Ćwiczenie interaktywne polegające na prawidłowym ułożeniu w porządku chronologicznym faktów z biografii Aleksandra Fredry.
Ćwiczenie interaktywne polegające na prawidłowym ułożeniu w porządku chronologicznym faktów z biografii Aleksandra Fredry.
R1AwHjsr9JPFj
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie interaktywne polegające na prawidłowym zaznaczeniu zdania.
Polecenie 4
Znawcy biografii Aleksandra Fredry twierdzą, że jego życie to materiał na fabularny film lub powieść awanturniczą. Wypisz fakty z biografii Fredry.
RVgzEJWeTFfiC
Słownik
ciura
ciura
w dawnym wojsku: człowiek należący do czeladzi obozowej; pot. o człowieku lekceważonym, zajmującym podrzędne stanowisko
dereszowaty
dereszowaty
koń maści karej, gniadej lub kasztanowatej z domieszką białych włosów
dygresja
dygresja
uwaga lub wypowiedź odbiegająca od głównego tematu utworu literackiego, celowo zaburzająca zasadniczy tok narracji
ironia
ironia
drwina, złośliwość lub szyderstwo ukryte w wypowiedzi pozornie aprobującej, nadanie wypowiedzi odwrotnego sensu w stosunku do tego, co wynika ze znaczenia użytych słów, na przykład w celu ośmieszenia poglądów czy cech rozmówcy lub pokazania dystansu wobec osób czy zjawisk; wypowiedź zawierająca ironię najczęściej jest krytyką lub naganą, która przyjmuje formę pozornej pochwały; ironia jest narzędziem literackim, w którym wybrane słowa są celowo używane do wskazania znaczenia innego niż dosłowne, można wyróżnić ironię słowną i sytuacyjną
komedia
komedia
jeden z dwóch głównych, obok tragedii, gatunków dramatu, obejmujący utwory, których podstawową właściwością jest komizm, przedstawiający w sposób zabawny lub satyryczny postacie, obyczaje, wydarzenia itp.
manierka
manierka
blaszany, płaski pojemnik na płyny, używany przez żołnierzy i turystów
melancholia
melancholia
przygnębienie, nastrój smutku, zadumy; w medycynie – głęboka depresja psychiczna objawiająca się apatią i niechęcią do życia
sieraczek
sieraczek
rodzaj grubej tkaniny wełnianej, z której, między innymi, szyto mundury
Virtuti Militari
Virtuti Militari
[czytaj: wirtuti militari] słowo pochodzi z języka łacińskiego i oznacza Męstwu Wojskowemu; dzielności żołnierskiej; nazwa orderu wojennego, który jest najwyższym odznaczeniem wojennym, nadawanym za zasługi bojowe