O rzeczowniku rzeczy kilka
zadanie interaktywne
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DdY7DNJSD
Rozejrzyj się wokół i zapisz tutaj lub w zeszycie jak najwięcej nazw: osób, przedmiotów, zwierząt, roślin, zjawisk przyrody itp., które dostrzegasz. Możesz także zanotować uczucia lub emocje, które odczuwasz w tej chwili.
Sprawdź, co wiesz o rzeczowniku. Uzupełnij definicję.
Rzeczownik ............ osoby, zwierzęta, rośliny, ................ przyrody, pojęcia, ...............
Odpowiada na pytania: ............? i co?
Zgadnij, kto to lub co to. Zapisz odpowiedzi.
iglasty, liściasty, ciemny ............
uprawne, żyzne, szczere ............
źródlana, czysta, mineralna ............
kaflowy, chlebowy, ciepły ............
zwinny, bury, syjamski ............
starszy, rodzony, przyrodni ............
kwaśne, chude, krowie ............
czerstwy, żytni, czarny ............
morski, zimny, porywisty ............
dojrzałe, rumiane, soczyste ..............
Podziel rzeczowniki na dwie grupy, zgodnie z pytaniami, na które odpowiadają.
dziadek, pielęgniarka, jezioro, Sudety, policjant, prezydent, samochód, nauczyciel, długopis, pies, Poznań, Gabryś, Lenka, siostra, królowa, kraj, sprzedawca, zeszyt, komputer, chomik
Kto? | |
---|---|
Co? |
Uzupełnij definicję i przepisz ją do zeszytu.
wyróżniają, własne, wielką, małą, osoby, zwierzęta, przedmioty
Rzeczowniki, które .......................... pojedyncze osoby, .........................., miejsca itp. z grupy, to nazwy .........................., np. Janek, Burek, Warszawa, Tatry. Piszemy je .......................... literą, żeby podkreślić ich wyjątkowość, niepowtarzalność.
Rzeczowniki, które nazywają ogólnie .........................., zwierzęta, miejsca, przedmioty, np. chłopiec, pies, miasto, to nazwy pospolite. Piszemy je .......................... literą.
Dobierz do nazw pospolitych odpowiednie nazwy własne.
państwo, dziewczynka, jezioro, pies, planeta, góry, rzeka, kot, mężczyzna
Kasia | |
Kowalski | |
Klakier | |
Azor | |
Odra | |
Gopło | |
Ziemia | |
Tatry | |
Francja |
Od podanych rzeczowników utwórzcie jak najwięcej innych, zmieniając każdorazowo tylko jedną literę w poprzednim wyrazie. Wygrywa grupa, która znajdzie najwięcej wyrazów odpowiadających na pytania kto? i co?.
Wzór: lis – los, las, pas, bas, bak, hak, huk
rak
rosa
Podziel rzeczowniki na trzy zbiory, dopasowując je do określeń ten, ta, to.
tron, suknia, stół, król, dziecko, berło, lustro, korona, paź, róża, królewna, krzesło, rycerz
Ten | |
---|---|
Ta | |
To |
Jaki wniosek nasunął ci się po wykonaniu poprzedniego ćwiczenia? Uzupełnij tekst.
Każdy rzeczownik ma przypisany ............: męski, ................ lub nijaki. Aby określić rodzaj rzeczownika, należy utworzyć taką jego formę w liczbie pojedynczej, która odpowiada na ..............: kto? lub ............ i połączyć ją z jednym z trzech wyrazów pomocniczych: ten, ............, to, np.
Wsiadłam do tramwaju. – rodzaj męski, bo: ten tramwaj;
Z kosza wypadły trzy piłki. – rodzaj żeński, bo ............ piłka;
Chleb posmaruj masłem. – rodzaj ............, bo to masło.