Diagnostyka nawierzchni
TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych - Technik budownictwa kolejowego 311220
Ocena nawierzchni
WYCIECZKA WIRTUALNA

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DCIAj6voi
Ocena nawierzchni
Wycieczka wirtulana „Ocena nawierzchni”
Gracz w trakcie rozgrywki spotka się z różnymi usterkami. Toromistrz na swojej drodze zauważył następujące usterki:
Uszkodzenie podkładu w postaci rys, lub odpysków.
Zbicie końców szyn – na łączeniu szyn widoczna nierówność, lub odkruszenie którejś z szyn.
Brak łubka – czyli brak elementu łączącego obie szyny.
Brak śrub łubkowych – szyny są połączone za pomocą łubka, lecz brakuje dwóch z czterech śrub łączących szyny.
Złuszczenie powierzchni szyny i oznaczenie toromistrza kwalifikujące szynę do wymiany – charakteryzuje się wywłaszczeniem górnej powierzchni główki szyny. Dodatkowo toromistrz czerwonym pismem zaznacza na szyjce szyny obszar usterki dopisując literę W.
Wychlap błotny – czyli podmycie się tłucznia spod podkładów kolejowych.
Pęknięcie podkładu – widoczne pęknięcie podkładu grozi jego ułamaniem.
Zużycie faliste szyny i oznaczenie toromistrza kwalifikujące szynę do obserwacji – zużycie faliste oznacza przybranie górnej powierzchni główki szyny w postać fali. Toromistrz zaznacza obszar usterki wpisując literę O na szyjce szyny.
Korozja szyny – widoczna korozja górnej powierzchni główki szyny.
Pęknięcie szyny – widoczne pęknięcie szyny, w tym przypadku widoczne jest na główce szyny, oraz na szyjce.
Złamanie szyny – pęknięcie szyny na całej jej długości przez które jej jednolita forma nie jest zachowana.
Widoczne zbrojenie podkładu –uszkodzenie zbrojonego podkładu w taki sposób że druty będące zbrojeniem są widoczne.
Pęknięcie stopki szyny – widoczne pęknięcie stopki szyny.
Wybuksowanie szyny – stopiona główka szyny przez którą widzimy dołek w górnej powierzchni górki szyny
Brak podkładów – widoczny brak jednego lub więcej podkładu kolejowego
Gnicie podkładów – podkład drewniany który nasiąkł wodą zaczyna gnić zmniejszając jego wytrzymałość
Brak przytwierdzenia szyny – brak elementu łączącego szynę z podkładem.
Brak śrub stopowych przytwierdzenia typu K – brak śrub łączących przytwierdzenie szyny z podkładem kolejowym.
Wgniecenie podkładki w drewniany podkład – widoczne wgniecenie podkładki w drewniany podkład.
Roślinność w torach/ zanieczyszczenie podsypki – widoczne rośliny rosnące pomiędzy podkładami kolejowymi.
Mierzenie główki szyny za pomocą profilomierza – pozwala na zbadanie wymiarów główki szyny
Pomiar przechyłki za pomocą toromierza ręcznego – pozwala na zmierzenie przechyłki torów poprzez przyłożenie urządzenia do dwóch główek szyn jednocześnie.
Pęknięcie spawu szyny – pęknięcie szyny na miejscu spawu szyny w torze bezstykowym.
Wyboczenie toru kolejowego – dwa toki szynowe nieporządanie zmieniają swoje położenie poprzez przesunięcie się toru.
W wycieczce mamy dostęp do instrukcji ID‑7, w której zawarte są informacje o dozorowaniu linii kolejowych. Raport z dokonanego obchodu linii powinno być odnotowane w dokumentacji.
Dokumentacja oraz załączniki wypełniane przy ocenie nawierzchni
Załącznik 3
Załącznik 3. Wzór Książki kontroli obchodów D803
W puste pola załącznika wpisano xxx.
Zakład Linii Kolejowych w xxx
I S E xxx
Pole obszaru działania xxx
Linia xxx
Numer xxx
od kilometra xxx do kilometra xxx
Książka kontroli obchodów
zaczęta dnia xxx
zakończona dnia xxx
Punkty kontrolne na posterunkach:
Numer xxx, kilometr xxx
Toromistrz (imię i nazwisko, podpis): xxx
I S E (imię i nazwisko, podpis): xxx
Tabela 1
Abonent | Nr telefonu |
|---|---|
Do uzupełnienia | Do uzupełnienia |
Pouczenia:
Książka kontroli obchodów
— D803 stanowi dokument ścisłego zarachowania, powinnamieć ponumerowane strony, przesznurowana i opieczętowana przez sekcję eksploatacji.Przed przekazaniem toromistrzowi
Książka kontroli obchodów
— D803 powinna byćwypełniona do strony ósmej i zatwierdzona przez naczelnika sekcji eksploatacji. Toromistrz otrzymuje następną książkę po zdaniu poprzedniej.Książka kontroli obchodów
— D803 przekazywana jest dróżnikowi obchodowemu na czas wykonywania obchodu.Pracownik dokonujący obchodu linii kolejowej powinien dokonywać wszelkie czynności objęte instrukcją Id‑7 (D10). Pracownik wykonujący obchód powinien mieć przy sobie instrukcję Id‑7 (D10) oraz niniejszą książkę i wpisywać do niej zauważone usterki.
Pracownik dokonujący obchodu powinien udokumentować swoją obecność na wyznaczonych punktach kontrolnych przez:
wpis do dziennika pracy (służby) dróżnika przejazdowego,
wpis do
Dziennika oględzin rozjazdów, skrzyżowań torów w jednym poziomie oraz wyrzutni płóz hamulcowych na górkach rozrządowych
– D831 na posterunkach ruchu, wyznaczonego jako punkt kontrolny,uzyskanie potwierdzeń w
Książce kontroli obchodów
— D803 od pracowników punktów kontrolnych.
Po zakończeniu obchodu dróżnik obchodowy winien zameldować toromistrzowi spostrzeżenia o stanie torów i innych urządzeń na
obszarze
oraz wykonanych robotach naprawczych, przedkładając równocześnieKsiążkę kontroli obchodów
— D803 do wglądu.W przypadku wykonywania obchodu przez dróżnika obchodowego, przyjęcie do wiadomości zapisów powinien toromistrz stwierdzić podpisem w niniejszej książce w danym dniu, w uzasadnionych przypadkach najpóźniej w dniu następnym rano.
Tabela 2
Lp. | Godzina | Punkty kontrolne na obszarze działania w kilometrach |
|---|---|---|
1 | 2 | 3 |
Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia |
Tabela 3
Lp. | Szlak | Kilometr | Podpis wpisującego |
|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 |
Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia |
Tabela 4
Lp. | Treść wpisu | Miejsce obserwacji w kilometrach | Podpis wpisującego |
|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 |
Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia |
Tabela 5
Data | Godzina obchodu od do | Kilometry od do | Usterki stwierdzone podczas obchodu w torze, podtorzu, obiektach inżynieryjnych, itp. z podaniem lokalizacji |
|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 |
Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia |
Tabela 6
Nazwisko i imię wykonującego obchód linii | Nazwa posterunku | Godzina | Podpis pracownika posterunku | Data, godzina i podpis DT oraz uwagi zwierzchników i organów kontrolnych |
|---|---|---|---|---|
5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia | Do uzupełnienia |
Załącznik 4. Wyposażenie pracownika wykonującego obchód toru
Załącznik 4. Wyposażenie pracownika wykonującego obchód toru
Dokumentacja:
Książka D803,
Wyciąg z obowiązującego rozkładu jazdy dla odcinka linii objętego obchodem,
Dokumentacja wskazana w załączniku 3 (w tym m.in. wykaz miejsc pod szczególna obserwacją).
Środki ochrony osobistej – zgodne z obowiązującymi przepisami (w tym m.in. ubranie koloru pomarańczowego z odblaskami).
Przyrządy sygnałowe:
Trąbka sygnałowa,
Chorągiewka koloru żółtego,
Latarka ręczna ze szkłem białym i czerwonym (w porze obowiązywania sygnałów nocnych),
Zwieracze toków szynowych na liniach wyposażonych urządzenia kontroli nie zajętości torów,
Zegarek,
Środki łączności, o których mowa w § 20 ust. 1 w szczególności radiotelefon przenośny wyposażony w kanał drogowy i pociągowy,
Kreda i kredka olejna,
Taśma miernicza,
Liniał 1 m,
Suwmiarka lub szczelinomierz.
Przed rozpoczęciem obchodu należy sprawdzić kompletność i sprawność wyposażenia!








