E-materiały do kształcenia zawodowego

Ocena zdrowia konia i pierwsza pomoc

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408 i technik hodowca koni 314203

Ocena stanu zdrowia konia i dalsze postępowanie w przypadku choroby

INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

4

Spis treści

  1. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – ocena zdrowia koniaInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning – ocena zdrowia konia

  2. Materiały pomocnicze – fizyczne metody poskramiania koniMateriały pomocnicze – fizyczne metody poskramiania koni

  3. Materiały pomocnicze – apteczka w stajniMateriały pomocnicze – apteczka w stajni

1

1. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – ocena zdrowia konia

Instrukcja korzystania z interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning

Użytkownik wciela się w postać opiekuna konia i ma za zadanie zaobserwowanie objawów choroby lub urazu, nazwanie schorzenia i wstępne zdecydowanie o dalszym postępowaniu. Musi umieć opisać objawy choroby lekarzowi weterynarii i postanowić, co zrobić z koniem do czasu przyjazdu lekarza. W trakcie gry uczący się podejmuje decyzje, od których zależy stan zdrowia konia. Gra daje możliwość realizacji modelu odzwierciedlającego rzeczywistość poprzez dwa elementy: gracza – osobę podejmującą w trakcie gry decyzje oraz warunki zmienne w trakcie gry, uzależnione od decyzji gracza.

Tryb pełnoekranowy

Aby rozpocząć grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy:

Rmi5BIT9tcEwg
Widok ekranu startowego gry wraz z przyciskiem służącym do włączania trybu pełnoekranowego
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Następnie pojawi się plansza z informacją o rozmowie. Aby przejść dalej, należy kliknąć przycisk „Rozpocznij rozmowę”.

RavO4o2fNaaOT
Rozpoczęcie gry

Użytkownik, który po raz pierwszy przystępuje do gry, będzie mógł to zrobić, wybierając przycisk „Rozpocznij nową grę”. Jeżeli natomiast zapoznał się z multimedium wcześniej (nie ukończył gry albo chce wybrać inny scenariusz), będzie mógł przejść dalej, wybierając przycisk „Kontynuuj grę”.

RfhSScJulxW25
Widok ekranu gry umożliwiającego kontynuację lub wybór nowej gry
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Menu górne

W prawym górnym rogu znajduje się menu pozwalające wyłączyć dźwięk tła, zamknąć grę lub uzyskać pomoc.

RSmpWYaST6KIt
Widok górnego paska menu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybór misji

Po wybraniu nowej gry użytkownik przenoszony jest na planszę, na której może zdecydować się na jeden ze scenariuszy gry oraz swoją misję. Rozpoczyna grę, wybierając przycisk „Rozpocznij”. Strzałka w lewym górnym rogu pozwala powrócić do poprzedniej strony.

R1d91CjbsePjy
Widok ekranu gry umożliwiającego uczestnikowi wybór misji i zadania
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rozpoczęcie misji i zadania

Po wybraniu misji można już rozpocząć właściwą część gry. Pod opisem konkretnej sytuacji, w jakiej znajduje się gracz, znajduje się przycisk „Rozpocznij rozmowę”.

RGd2U7QoiHvAm
Widok ekranu gry z przyciskiem „Rozpocznij rozmowę”, który uruchamia zestaw pytań
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wybór odpowiedzi

W dalszej części gry należy postępować zgodnie ze wskazówkami widocznymi na ekranie. Aby przejść dalej, należy nacisnąć „Udziel odpowiedzi”.

R1dNeD2Bemnlz
Widok ekranu z przykładowym pytaniem otwierającym
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po tym następuje wyświetlenie przykładowych odpowiedzi. Uczeń musi wybrać poprawną odpowiedź, aby przejść do dalszego zadania. Aby potwierdzić wybór, należy kliknąć przycisk „Zatwierdź odpowiedź”.

RHw3VD8I63zqw
Widok ekranu z pytaniem oraz odpowiedziami do wyboru (tylko jedna jest poprawna)
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Feedback

Jeśli odpowiedź jest poprawna, pojawi się plansza z informacją zwrotną, np. „Tak, masz rację!”. Po naciśnięciu przycisku „Kontynuuj” gracz zostanie przekierowany na planszę z kolejnym pytaniem.

R1EeLbyek2lMi
Przykładowy widok ekranu wraz z informacją o poprawnie udzielonej odpowiedzi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku gdy odpowiedź jest niepoprawna, pojawia się plansza z informacją „Niepoprawna odpowiedź”. Oprócz tego użytkownik otrzymuje informację zwrotną/ wskazówkę przydatną do udzielenia właściwej odpowiedzi. Po naciśnięciu przycisku „Spróbuj ponownie” gracz powraca do planszy z pytaniem, na które ponownie powinien udzielić odpowiedzi.

RZQkCYIHAftxo
Przykładowy widok ekranu wraz z informacją o niepoprawnie udzielonej odpowiedzi
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zakończenie misji

Po tym, jak gracz udzieli odpowiedzi na wszystkie pytania, pojawi się plansza z wynikiem. Użytkownik może go zapisać bądź też powtórzyć poziom i zagrać jeszcze raz, aby poprawić swój wynik.

R1JWkJEdmvemb
Przykładowa plansza z wynikiem gry
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1M6gsJYuF0ZV
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TxEhJp6rPdf
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Dalsza gra

Jeśli gracz przejdzie daną grę i ma zamiar zagrać na następnym poziomie, zrobi to poprzez naciśnięcie przycisku „Zapisz wynik”. Pojawi się plansza umożliwiająca wybór nowej misji (np. podejrzenie ochwatu u konia) oraz informacja o tym, że pierwszy etap został zaliczony. Po naciśnięciu środkowego przycisku „Rozpocznij” użytkownik będzie kontynuował grę na poziomie średnim.

R1NkHs9S8ROyI
Przykładowa plansza umożliwiająca wybór nowej misji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu nowej misji można już rozpocząć właściwą grę. Pod opisem konkretnej sytuacji znajduje się przycisk „Rozpocznij rozmowę”. Kolejną grę użytkownik przechodzi, korzystając z tych samych narzędzi, które były dostępne we wcześniejszym etapie.

Zakończenie gry

Po zaliczeniu wszystkich misji pojawi się plansza z punktacją.

RO9tddrPb5VEO
Widok planszy z punktacją
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Qi3AnqzrYe2
Nagranie (plik dźwiękowy) ze wstępem do gry interaktywnej. Treść nagrania zamieszczono poniżej.
Witaj w grze, w której twoim celem będzie nabycie odpowiedniej wiedzy z zakresu oceny zdrowia konia i pierwszej pomocy. W trakcje gry będziesz podejmować decyzje, od których zależeć będzie stan zdrowia konia. Pamiętaj, żeby podejmować decyzje zgodnie z wiedzą i nabytymi umiejętnościami.
Prowadzisz stadninę koni. Opiekujesz się nie tylko swoimi zwierzętami, ale także cudzymi wierzchowcami oddanymi do pensjonatu. Dbasz o to, by były one zdrowe i zadbane. Troszczysz się o właściwą karmę dla koni, ruch i pielęgnację, ale czasami, mimo największych starań, zdarzają się sytuacje, gdy trzeba udzielić zwierzęciu pomocy. Sprawdź, kiedy możesz poradzić sobie sam/sama, a kiedy będzie konieczne wezwanie weterynarza. Powodzenia!
1
Rb46rs0caanlF
Gra edukacyjna Ocena zdrowia konia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Trzy gry edukacyjne z cyklu Ocena zdrowia konia. Pierwsza gra dotyczy zranienia się konia. Druga gra dotyczy podejrzenia ochwatu u konia. Trzecia gra dotyczy podejrzenia kolki u konia.

Gra edukacyjna „Ocena zdrowia konia. Zranienia się konia”512100Świetnie! Odpowiedziałeś prawidłowo na wszystkie pytania.Nie udało Ci się ukończyć testu z wynikiem pozytywnym. Spróbuj jeszcze raz.
Test

Gra edukacyjna "Ocena zdrowia konia. Zranienia się konia"

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
12 min
Twój ostatni wynik:
-
Gra edukacyjna „Ocena zdrowia konia. Podejrzenie ochwytu u konia”512100Świetnie! Odpowiedziałeś prawidłowo na wszystkie pytania.Nie udało Ci się ukończyć testu z wynikiem pozytywnym. Spróbuj jeszcze raz.
Test

Gra edukacyjna "Ocena zdrowia konia. Podejrzenie ochwytu u konia"

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
12 min
Twój ostatni wynik:
-
Gra edukacyjna „Ocena zdrowia konia. Podejrzenie kolki u konia”512100Świetnie! Odpowiedziałeś prawidłowo na wszystkie pytania.Nie udało Ci się ukończyć testu z wynikiem pozytywnym. Spróbuj jeszcze raz.
Test

Gra edukacyjna "Ocena zdrowia konia. Podejrzenie kolki u konia"

Liczba pytań:
5
Limit czasu:
12 min
Twój ostatni wynik:
-

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Fizyczne metody poskramiania koni

1
RvrkndQTyfVAS
Plansza interaktywna zawiera informacje na temat fizycznych metod poskramiania koni. Zdjęcie przedstawia klacz wraz ze źrebakiem. Na planszy znajduje się siedem punktów. Punkt pierwszy. Chwyt za fałd skóry okolicy szyi. Metoda pozwala na krótkotrwałe odwrócenie uwagi konia przy mało inwazyjnych zabiegach, np. przy badaniu klinicznym, zabiegach pielęgnacyjnych. Punkt drugi. Chwyt za uzdę lub kantar. Jest to najłatwiejsza metoda poskramiania koni, którą stosuje się u zwierząt spokojnych przy mało inwazyjnych zabiegach, np. przy badaniu klinicznym lub zabiegach pielęgnacyjnych. Punkt trzeci. Założenie kaptura na głowę. Metoda ta działa uspakajająco na niektóre konie i pozwala na krótkotrwałe odwrócenie uwagi zwierzęcia. Punkt czwarty. Dutka nosowa. Dutka nosowa składa się z dwóch kawałków drewna połączonych zawiasem. Między te kawałki ujmuje się górną wargę konia i je zaciska. Dutka może też mieć formę pałki ze sznurkową pętlą, którą nakłada się na górną wargę i skręca. Zakładanie dutki należy wykonywać z umiarem, ponieważ sprawia to ból zwierzęciu. Pozwala jednak na odwrócenie jego uwagi i wykonanie zabiegów leczniczych. Ze względu na dobrostan konia dutkę powinno się stosować tylko w sytuacjach koniecznych, nie dłużej niż 10–15 minut. Po zdjęciu dutki trzeba rozmasować wargę, aby przywrócić w niej normalne ukrwienie. Punkt piąty. Uniesienie kończyny piersiowej lub miednicznej. Jest to prosty i skuteczny sposób na unieruchomienie konia w czasie badania klinicznego oraz wykonywania małoinwazyjnych zabiegów leczniczych i pielęgnacyjnych. Przednią kończynę należy podnosić po badanej stronie. Natomiast przy niektórych badaniach prowadzonych w okolicy tylnej naprzemiennie podnosi się kończyny miedniczne. Punkt szósty. Unieruchomienie za pomocą lin i taśm. Metoda ta polega na założeniu pętli z liny na stawy pęcinowe, a następnie odpowiednim ich przeprowadzeniu przez grzbiet konia. Jest stosowana do poskramiania konia podczas zabiegów weterynaryjnych. Punkt siódmy. Wprowadzenie zwierzęcia do poskromu. Podczas dłuższych i skomplikowanych zabiegów weterynaryjnych powinno się korzystać z poskromu, czyli urządzenia zbudowanego z kształtowników metalowych, wyposażonego w uchwyty i pasy umożliwiające skrępowanie oraz unieruchomienie zwierzęcia. Jest to szczególnie ważne w przypadku zabiegów na kopytach, badania rektalnego, badania ginekologicznego i zabiegów chirurgicznych.
Fizyczne metody poskramiania koni

Oprac. na podst.: Łukasz Chrobak, Bezpiecznie wśród zwierząt – zasady obchodzenia się ze zwierzętami gospodarskimi, 22.04.2021, zsckr.nowytarg.pl [dostęp 20.03.2023]; Walter Baumgartner, Cornelia Christen i in., Postępowanie w czasie badania oraz poskramianie, edraurban.pl [dostęp 20.03.2023].
Źródło ilustracji: Wolfgang Kopp (WolfsArtBo), pixabay.com, licencja CC 0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika interaktywna przedstawia dwa konie pasące się na łące. Na grafice znajduje się siedem punktów interaktywnych z informacjami dotyczącymi fizycznych metod poskramiania koni.

Punkt pierwszy. Chwyt za fałd skóry okolic szyi. Metoda pozwala na krótkotrwałe odwrócenie uwagi konia przy mało inwazyjnych zabiegach, np. przy badaniu klinicznym, zabiegach pielęgnacyjnych.

Punkt drugi. Chwyt za uzdę lub kantar. Jest to najłatwiejsza metoda poskramiania koni, którą stosuje się u zwierząt spokojnych przy mało inwazyjnych zabiegach, np. przy badaniu klinicznym lub zabiegach pielęgnacyjnych.

Punkt trzeci. Założenie kaptura na głowę. Metoda ta działa uspakajająco na niektóre konie i pozwala na krótkotrwałe odwrócenie uwagi zwierzęcia, wykorzystywane np. podczas problemów z załadunkiem nieprzyuczanego konia lub przy wprowadzaniu konia do małych, ciasnych pomieszczeń.

Punkt czwarty. Dutka nosowa Dutka nosowa składa się z dwóch kawałków drewna połączonych zawiasem. Między te kawałki ujmuje się górną wargę konia i je zaciska. Dutka może też mieć formę pałki ze sznurkową pętlą, którą nakłada się na górną wargę i skręca. Zakładanie dutki należy wykonywać z umiarem, ponieważ sprawia to ból zwierzęciu. Pozwala jednak na odwrócenie jego uwagi i wykonanie zabiegów leczniczych. Ze względu na dobrostan konia dutkę powinno się stosować tylko w sytuacjach koniecznych, nie dłużej niż 10–15 minut. Po zdjęciu dutki trzeba rozmasować wargę, aby przywrócić w niej normalne ukrwienie.

Punkt piąty. Uniesienie kończyny piersiowej lub miednicznej Jest to prosty i skuteczny sposób na unieruchomienie konia w czasie badania klinicznego oraz wykonywania małoinwazyjnych zabiegów leczniczych i pielęgnacyjnych. Przednią kończynę należy podnosić po badanej stronie. Natomiast przy niektórych badaniach prowadzonych w okolicy tylnej naprzemiennie podnosi się kończyny miedniczne.

Punkt szósty. Unieruchomienie za pomocą lin i taśm Metoda ta polega na założeniu pętli z liny na stawy pęcinowe, a następnie odpowiednim ich przeprowadzeniu przez grzbiet konia. Jest stosowana do poskramiania konia podczas zabiegów weterynaryjnych.

Punkt siódmy. Wprowadzenie zwierzęcia do poskromu Podczas dłuższych i skomplikowanych zabiegów weterynaryjnych powinno się korzystać z poskromu, czyli urządzenia zbudowanego z kształtowników metalowych, wyposażonego w uchwyty i pasy umożliwiające skrępowanie oraz unieruchomienie zwierzęcia. Jest to szczególnie ważne w przypadku zabiegów na kopytach, badania rektalnego, badania ginekologicznego i zabiegów chirurgicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Apteczka w stajni

1
RTg33c3Hipu8c1
Plansza interaktywna zawiera informacje o podstawowej zawartości apteczki stajennej. Na planszy znajduje się osiem punktów. Punkt pierwszy. Ważne telefony. W każdej apteczce powinna się znajdować lista telefonów lekarzy weterynarii, przewoźników oraz klinik weterynaryjnych Punkt drugi. Środki opatrunkowe. Bandaże elastyczne samoprzylepne – do zakładania opatrunku na kopyto (wytrzymałe i odporne na przetarcia); do opatrywania ran otwartych jako podtrzymanie opatrunku (owinięte wokół jałowej gazy przyłożonej do rany powodują, że opatrunek się nie zsuwa i zapewnia swobodę ruchów); kompresy jałowe mniejsze i arkusze gazy jałowej większe (po kilka sztuk) – do opatrywania ran, skaleczeń, tamowania krwawień, używane zawsze, gdy istnieje ryzyko wniknięcia drobnoustrojów; wata opatrunkowa – do przemywania wrażliwej skóry, ale nie należy przemywać nią otarć ani ran; jako opaska podgipsowa do zabezpieczenia przed tworzeniem się odleżyn i odczuwania ucisku; w opatrunkach kopytowych jako miękka podkładka sucha bądź nasączona rivanolem; lignina w rolce – do odsączania wydzielin, dezynfekcji skóry w opatrunkach i podkładach ochronnych; niemowlęcy pampers – do tworzenia opatrunkowego butka na końskie kopyto; czyste owijki polarowe – przydatne po kontuzjach i stłuczeniach wymagających wyższej temperatury; animalintex – kompres nasączony kwasem borowym i bassorionem na wszelkiego rodzaju schorzenia, rany i uszkodzenia kopyt; używany na ciepło bądź na zimno. Punkt trzeci. Środki myjące. Mydło chirurgiczne (manusan); płyn biobójczy wykazujący aktywność przeciw tlenowym i beztlenowym bakteriom Gram- dodatnim i Gram- ujemnym oraz grzybom do higienicznego mycia rąk; do leczenia grudy i oczyszczania silnie zabrudzonych ran; spirytus medyczny (alkohol etylowy 96%) – do czyszczenia, dezynfekcji, przecierania sprzętu. Punkt czwarty. Środki dezynfekujące. Nadmanganian potasu – jako roztwór wodny działa odkażająco i bakteriobójczo; ma właściwości utleniające, ściągające i grzybobójcze; octenisept – działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze; odkaża i wspomaga leczenie małych i powierzchownych ran, wspomaga postępowanie antyseptyczne w obrębie powłok skórnych po zabiegach, w tym szwów pozabiegowych; zastosowanie przy infekcjach strzałek oraz do pielęgnacji kikuta pępowinowego u nowonarodzonych źrebiąt; rivanol – do odkażania skóry i błon śluzowych, przepłukiwania ran i przymoczków; tradycyjny środek stosowany w przypadku podbić i ran kopyt; nie należy go stosować z innymi środkami działającymi miejscowo; betadine – do miejscowego leczenia ran, otarć, zakażeń skóry, infekcjach strzałki; właściwości bakteriobójcze, wirusobójcze, grzybobójcze; działa też na niektóre pierwotniaki; Alu spray – zmikronizowane aluminium do spryskiwania ran i otarć; działanie ochraniające i antybakteryjne na rany, przyspiesza proces gojenia, korzystnie wpływa na regenerację tkanek; dermatol – działanie ściągające i odkażające; hamuje miejscowo drobne krwawienia; stosowany na swędzące otarcia i owrzodzenia. Punkt piąty. Podrażnienia oczu i skóry. Sól fizjologiczna – roztwór izotoniczny do przepłukiwania ran i oczu w przypadku ich podrażnień; nie powoduje odczynów alergicznych; przydatna do inhalacji podczas infekcji – umożliwia oderwanie zalegającej wydzieliny zasypka alantanowa – przyspiesza regenerację podrażnionego naskórka w przypadku otarć i zaczerwienień; akutol – ochronny opatrunek elastyczny w postaci sprayu do szybkiego leczenia otarć i małych ran powierzchownych; odporny na wodę; nie należy stosować na owrzodzenia i rany krwawiące. Punkt szósty. Maści. Tribiotyk – połączenie trzech antybiotyków o szerokim spektrum przeciwbakteryjnym; zmniejsza ryzyko pojawienia się szczepów opornych; do miejscowego leczenia zakażeń bakteryjnych skóry, nadkażenia ropnego zmian alergicznych, niewielkich owrzodzeń i zapobiegawczo w zakażeniu drobnych ran, zadrapań i otarć; maść końska chłodząca – znosi miejscowe obrzęki, neutralizuje dolegliwości mięśni, stawów i kości; zastosowanie: przy zmęczeniu i napięciu ciała, do masażu po długotrwałym wysiłku; maść końska rozgrzewająca – poprawia krążenie; zastosowanie: stany zapalne, bóle reumatyczne, bóle mięśni; maść kamforowa – rozgrzewa, powoduje przekrwienie skóry w miejscu podania; zastosowanie: przy odczynach poiniekcyjnych, przy powiększonych węzłach chłonnych; maść z heparyną – właściwości przeciwzakrzepowe, przeciwobrzękowe, przeciwzapalne; zastosowanie: przy obrzękach, stłuczeniach i krwiakach podskórnych; altacet w żelu – zmniejsza opuchliznę, łagodzi objawy odczynu zapalnego, redukuje ból, działa miejscowo chłodząco; zastosowanie miejscowe: kontuzje, stłuczenia, obrzęki stawowe, pourazowe i po ukąszeniach owadów; dziegieć – zastosowanie: utwardzanie podeszwy kopyta, wrażliwość podeszwy kopyta, zapobiegawczo do zabezpieczenia strzałek przed gniciem; jako zabezpieczenie opatrunku przed ściągnięciem go przez konia zębami. Punkt siódmy. Podstawowy sprzęt. Termometr elektroniczny; stetoskop – do odsłuchiwania szmerów jelitowych, natężenia i wysokości ich tonów; dutka – do poskromienia niektórych zwierząt; komplet nożyczek (zwykłe i tępo zakończone); skalpel – do rozcinania opatrunków; zestaw igieł różnych rozmiarów oraz strzykawek 5, 10, 20 i 50 ml; nóż do kopyt, kopystka, kaganiec; inhalator; rękawiczki jednorazowe, np. lateksowe; zwykła folia, srebrna taśma; pęseta i kleszczołapka do usuwania kleszczy; maszynka do golenia; latarka; zeszyt i długopis – do notowania zaleceń weterynarza, parametrów konia i obserwacji chorego zwierzęcia. Punkt ósmy. Leki. Leków nigdy nie wolno podawać bez zgody weterynarza, ale warto je mieć w apteczce. Biovetalgin lub pyralgivet (metamizole) – środki iniekcyjne podawane tylko domięśniowo; do objawowej terapii bólu, m.in. bólów kolkowych i spastycznych, kolek pochodzenia nerkowego, jelitowego, wątrobowego, bólów pooperacyjnych oraz nowotworowych; steryd w iniekcji – podawany w przypadku wstrząsu anafilaktycznego po podaniu antybiotyku, np. penicyliny, lub urządzeń w celu ratowania życia konia, kiedy natychmiastowy przyjazd lekarza weterynarii nie jest możliwy; steryd wziewny – dla koni z nawracającą chorobą obturacyjną (RAO), u których pojawiają się napady duszności.
Podstawowa zawartość apteczki stajennej

Oprac. na podst.:Apteczka, sklep.polskizlob.pl [dostęp 20.03.2023].
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Grafika interaktywna przedstawia zawartość apteczki stajennej. Na środku widoczny jest symbol konia oraz apteczki. Na grafice znajduje się osiem punktów z dodatkowymi informacjami.

Punkt pierwszy. Ważne telefony W każdej apteczce powinna się znajdować. Lista telefonów lekarzy weterynarii, przewoźników oraz klinik weterynaryjnych.

Punkt drugi. Środki opatrunkowe. Bandaże elastyczne samoprzylepne – do zakładania opatrunku na kopyto (wytrzymałe i odporne na przetarcia); do opatrywania ran otwartych jako podtrzymanie opatrunku (owinięte wokół jałowej gazy przyłożonej do rany powodują, że opatrunek się nie zsuwa i zapewnia swobodę ruchów); kompresy jałowe mniejsze i arkusze gazy jałowej większe (po kilka sztuk) – do opatrywania ran, skaleczeń, tamowania krwawień, używane zawsze, gdy istnieje ryzyko wniknięcia drobnoustrojów; wata opatrunkowa – do przemywania wrażliwej skóry, ale nie należy przemywać nią otarć ani ran; jako opaska podgipsowa do zabezpieczenia przed tworzeniem się odleżyn i odczuwania ucisku; w opatrunkach kopytowych jako miękka podkładka sucha bądź nasączona rivanolem; lignina w rolce – do odsączania wydzielin, dezynfekcji skóry w opatrunkach i podkładach ochronnych; niemowlęcy pampers – do tworzenia opatrunkowego butka na końskie kopyto; czyste owijki polarowe – przydatne po kontuzjach i stłuczeniach wymagających wyższej temperatury; animalintex – kompres nasączony kwasem borowym i bassorionem na wszelkiego rodzaju schorzenia, rany i uszkodzenia kopyt; używany na ciepło bądź na zimno.

Punkt trzeci. Środki myjące. Mydło chirurgiczne (manusan); płyn biobójczy wykazujący aktywność przeciw tlenowym i beztlenowym bakteriom Gram- dodatnim i Gram- ujemnym oraz grzybom do higienicznego mycia rąk; do leczenia grudy i oczyszczania silnie zabrudzonych ran; spirytus medyczny (alkohol etylowy 96%) – do czyszczenia, dezynfekcji, przecierania sprzętu.

Punkt czwarty. Środki dezynfekujące. nadmanganian potasu – jako roztwór wodny działa odkażająco i bakteriobójczo; ma właściwości utleniające, ściągające i grzybobójcze; octenisept – działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze; odkaża i wspomaga leczenie małych i powierzchownych ran, wspomaga postępowanie antyseptyczne w obrębie powłok skórnych po zabiegach, w tym szwów pozabiegowych; zastosowanie przy infekcjach strzałek oraz do pielęgnacji kikuta pępowinowego u nowonarodzonych źrebiąt; rivanol – do odkażania skóry i błon śluzowych, przepłukiwania ran i przymoczków; tradycyjny środek stosowany w przypadku podbić i ran kopyt; nie należy go stosować z innymi środkami działającymi miejscowo; betadine – do miejscowego leczenia ran, otarć, zakażeń skóry, infekcjach strzałki; właściwości bakteriobójcze, wirusobójcze, grzybobójcze; działa też na niektóre pierwotniaki; CTC – środek dezynfekcyjny, miejscowe odkażanie ran i kopyt; działanie przeciwbakteryjne, odkażające i osuszające ma też pyoktanina; dermatol – działanie ściągające i odkażające; hamuje miejscowo drobne krwawienia; stosowany na swędzące otarcia i owrzodzenia.

Punkt piąty. Podrażnienia oczu i skóry. sól fizjologiczna – roztwór izotoniczny do przepłukiwania ran i oczu w przypadku ich podrażnień; nie powoduje odczynów alergicznych; przydatna do inhalacji podczas infekcji – umożliwia oderwanie zalegającej wydzieliny zasypka alantanowa – przyspiesza regenerację podrażnionego naskórka w przypadku otarć i zaczerwienień; akutol – ochronny opatrunek elastyczny w postaci sprayu do szybkiego leczenia otarć i małych ran powierzchownych; odporny na wodę; nie należy stosować na owrzodzenia i rany krwawiące.

Punkt szósty. Maści i emulsje. połączenie trzech antybiotyków o szerokim spektrum przeciwbakteryjnym; zmniejsza ryzyko pojawienia się szczepów opornych; do miejscowego leczenia zakażeń bakteryjnych skóry, nadkażenia ropnego zmian alergicznych, niewielkich owrzodzeń i zapobiegawczo w zakażeniu drobnych ran, zadrapań i otarć; maść końska chłodząca – znosi miejscowe obrzęki, neutralizuje dolegliwości mięśni, stawów i kości; zastosowanie: przy zmęczeniu i napięciu ciała, do masażu po długotrwałym wysiłku; maść końska rozgrzewająca – poprawia krążenie; zastosowanie: stany zapalne, bóle reumatyczne, bóle mięśni maść kamforowa – rozgrzewa, powoduje przekrwienie skóry w miejscu podania; zastosowanie: przy odczynach poiniekcyjnych, przy powiększonych węzłach chłonnych; maść z heparyną – właściwości przeciwzakrzepowe, przeciwobrzękowe, przeciwzapalne; zastosowanie: przy obrzękach, stłuczeniach i krwiakach podskórnych; altacet w żelu – zmniejsza opuchliznę, łagodzi objawy odczynu zapalnego, redukuje ból, działa miejscowo chłodząco; zastosowanie miejscowe: kontuzje, stłuczenia, obrzęki stawowe, pourazowe i po ukąszeniach owadów; dziegieć – zastosowanie: utwardzanie podeszwy kopyta, wrażliwość podeszwy kopyta, zapobiegawczo do zabezpieczenia strzałek przed gniciem; jako zabezpieczenie opatrunku przed ściągnięciem go przez konia zębami.

Punkt siódmy. Podstawowy sprzęt. termometr elektroniczny; stetoskop – do odsłuchiwania szmerów jelitowych, natężenia i wysokości ich tonów; dutka – do poskromienia niektórych zwierząt; komplet nożyczek (zwykłe i tępo zakończone); skalpel – do rozcinania opatrunków; zestaw igieł różnych rozmiarów oraz strzykawek 5, 10, 20 i 50 ml; nóż do kopyt, kopystka, kaganiec; inhalator; rękawiczki jednorazowe, np. lateksowe; zwykła folia, srebrna taśma; pęseta i kleszczołapka do usuwania kleszczy; maszynka do golenia; latarka; zeszyt i długopis – do notowania zaleceń weterynarza, parametrów konia i obserwacji chorego zwierzęcia.

Punkt ósmy. Podstawowe leki. Leków nigdy nie wolno podawać bez zgody weterynarza, ale warto je mieć w apteczce. biovetalgin lub pyralgivet (metamizole) – środki iniekcyjne podawane tylko domięśniowo; do objawowej terapii bólu, m.in. bólów kolkowych i spastycznych, kolek pochodzenia nerkowego, jelitowego, wątrobowego, bólów pooperacyjnych oraz nowotworowych; steryd w iniekcji – podawany w przypadku wstrząsu anafilaktycznego po podaniu antybiotyku, np. penicyliny, lub urządleń w celu ratowania życia konia, kiedy natychmiastowy przyjazd lekarza weterynarii nie jest możliwy; steryd wziewny – dla koni z nawracającą chorobą obturacyjną (RAO), u których pojawiają się napady duszności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia