Od sylaby do zdania

Przygoda z sylabami zaczyna się już w przedszkolu. To wtedy dzieci uczą się dzielić wyrazy na mniejsze części, recytując wierszyki lub śpiewając piosenki. Sylaby to podstawowe części wyrazu. Przypomnisz sobie dziś o nich najważniejsze informacje.
Marcel i Lena wrócili z wakacji. Teraz muszą rozpakować plecaki, w których jest mnóstwo różnych rzeczy. Pomóż im, wiedząc, że nazwy rzeczy Marcela są jedno- i czterosylabowe, Leny dwu- i trzysylabowe.
bidon, but, notes, materac, karimata, okulary, koc, sandały, deskorolka, kąpielówki, kamyki, płetwy, miś, piłka, parasolka, latawiec, muszelki, czepek
Rzeczy Leny | |
---|---|
Rzeczy Marcela |
Tutaj lub w zeszycie wypisz z podanych wyrazów jak najwięcej jednosylabowych rzeczowników, które się w nich ukryły.
policzek, przesłuchanie, okładka, plaster, prorok, porzeczka, człowiek, kotara, krasnal, pasta, powieść
W języku polskim spółgłoski nie tworzą sylab, czyli są niesylabiczne. Do wyjątków należą słowa takie jak: pst, brr itp., w których elementem sylabicznym są spółgłoski s i r. W niektórych językach słowiańskich, np. w języku czeskim, spółgłoski mogą tworzyć sylaby. Wyrazy čtvrt – ćwierć, vlk – wilk są jednosylabowe – sylabę tworzą tu spółgłoski r i l.
Zapisz tutaj lub w zeszycie wszystkie samogłoski, które występują w języku polskim.
Podziel wyrazy na sylaby. Możesz to zrobić tutaj lub w zeszycie.Ile sylab jest w każdym zdaniu?
Ciocia Celina ciągnie kota za ogon.
Dziadek Ignacy kopie kamień.
Babcia Basia głośno siorbie kisiel.
Zaznacz na niebiesko sylaby, w których literka „i” pełni funkcję samogłoski, na żółto – wyrazy, w których literka „i” pełni funkcję zmiękczenia.
niebieski żółty
Cio-cia Ce -li- na ciąg-nie kota za ogon.
Dzia- dek I- gna - cy ko -pie ka -mień.
Bab -cia Ba -sia głoś - no sior-bie ki-siel.
W ciągu trzech minut wymyśl jak najwięcej wyrazów, które będą pasowały do poniższych schematów. Kto ułoży najwięcej wyrazów, wygrywa.
Znajdź podane wyrazy w słowniku ortograficznym i wskaż miejsca poprawnego ich przenoszenia, dzieląc je na sylaby.
Hanna,
lekki,
poddany,
nadruk,
przedsprzedaż,
kropka,
auto,
Europa,
Maurycy,
reumatyzm.
Przypomnij sobie zasady przenoszenia wyrazów i uzupełnij tekst wyrazami z ramki.
sylab, spółgłoski, słowniku ortograficznym, samogłosek, jednosylabowych, głoskę, spółgłosek, sylabami
Miejsca przenoszenia wyrazów to granice między ................................................. Zasady są proste:
1. Nie wolno dzielić wyrazów ................................................, np. chrzą-szcz.
2. Nie wolno dzielić liter oznaczających jedną ................................................, np. pąc-zek.
3. Jeśli na granicy dwóch ................................................ znajduje się kilka ................................................ (np. pasta), to granicę można wyznaczyć w dowolnym miejscu, byleby w kolejnej linijce znalazła się chociaż jedna spółgłoska: pa-sta, pas-ta, ale nie past-a.
4. Bywają wyrazy, które można podzielić tylko w jeden określony sposób, np. przed-miot, pań-stwo. W ................................................ będzie to wyraźnie zaznaczone: przed●miot, pań●stwo albo przed/miot, pań/stwo.
5. Jeśli na granicy dwóch sylab znajdują się dwie identyczne ................................................, to koniecznie trzeba je rozdzielić, np. wan-na.
6. Nie wolno dzielić połączeń ................................................: eu, au (które czytamy: eł, ał), np. poprawnie: Eu-ro-pa, au-to.