R1Erp5lM7W9z5
Ilustracja przedstawia komputerową wizję mózgu. Widoczne są pofałdowane zwoje tworzące mózg.

Układ nerwowy

Mózgowie kontroluje przebieg różnorodnych procesów zachodzących w naszym organizmie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Ośrodkowy układ nerwowy

Mózgowie jest miejscem występowania naszej świadomości oraz strukturą gdzie zachodzą procesy myślowe. Ponadto rejestruje i kontroluje procesy zachodzące w organizmie, analizuje bodźce napływające ze środowiska i odpowiada na nie.

Rw8sfJOqqW5l8
Mózgowie – centrum zarządzania organizmem
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Jakie funkcje pełni i jak jest zbudowany ośrodkowy układ nerwowy?

Ośrodkowy układ nerwowy

  • analizuje bodźce docierające do organizmu,

  • kontroluje czynności życiowe organizmu,

  • odpowiada za kojarzenie, zapamiętywanie i uczenie się.

Ośrodkowy układ nerwowy składa się z mózgowiamózgowiemózgowia oraz rdzenia kręgowego. Mózgowie dzieli się na mózgmózgmózg, móżdżekmóżdżekmóżdżekpień mózgupień mózgupień mózgu.

Mózgowie i rdzeń kręgowy zbudowane są neuronówneuronneuronów, które układają się w regularny sposób. Ciała komórek nerwowych przylegają do siebie, tworząc istotę szarąistota szaraistotę szarą. Z kolei skupiska wypustek neuronów to istota białaistota białaistota biała.

RFPhW1ykKltRW
Budowa ośrodkowego układu nerwowego
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ośrodkowy układ nerwowy jest dobrze chroniony

Ośrodkowy układ nerwowy jako centrum kontroli czynności życiowych organizmu musi być szczególnie dobrze chroniony przed urazami i wpływem czynników zewnętrznych. Mózgowie i rdzeń kręgowy są osłaniane przez:

  • elementy kostne – kości czaszki chronią mózgowie, a kanał kręgowy – rdzeń kręgowy;

  • płyn mózgowo‑rdzeniowypłyn mózgowo‑rdzeniowypłyn mózgowo‑rdzeniowy przesącz osocza krwi, amortyzuje wstrząsy i dostarcza do komórek nerwowych substancje odżywcze oraz odbiera z nich produkty przemiany materii,

  • 3 błony zbudowane z tkanki łącznej, zwane oponami mózgowo‑rdzeniowymiopony mózgowo‑rdzenioweoponami mózgowo‑rdzeniowymi.

Warto wiedzieć

Wstrząśnienie mózgu następuje w wyniku urazu głowy. Mózgowie, choć dobrze chronione, jest nieco mniejsze od jamy czaszki, która je otacza, dlatego może się lekko przesuwać w jej wnętrzu. Objawami wstrząśnienia mogą być: utrata przytomności, ból głowy, nudności i wymioty. Oznaki często występują dopiero po kilku godzinach. Może to mieć groźne dla zdrowia konsekwencje, dlatego nigdy nie należy lekceważyć urazów głowy.

Mózg to największa część mózgowia

Mózg jest zbudowany z dwóch półkul mózgowych, prawej i lewej, które pokryte są korą mózgową.  Kora mózgowa jest silnie pofałdowana, co znacznie zwiększa jej powierzchnię. Głównym składnikiem kory mózgowej jest istota szara, utworzona z ciał komórek nerwowych. Pod nią znajduje się istota biała.

Kora mózgowa dzieli się na 4 płaty: czołowy, ciemieniowy, skroniowypotyliczny, których nazwy odpowiadają kościom czaszki leżącym nad nimi. W każdym płacie znajdują się skupienia komórek nerwowych, które tworzą tzw. ośrodki korowe zarządzające różnymi czynnościami organizmu, np. mową, analizowaniem bodźców słuchowych, dotykowych, uczeniem się.

RaUvrVqamjyLh
Ośrodki w korze mózgowej
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć

Aby zachować sprawny umysł, należy o niego dbać od najmłodszych lat. Zachowaniu mózgu w dobrej kondycji pomagają ćwiczenia umysłowe oraz dieta bogata w warzywa i owoce, które dostarczają witaminy C oraz potasu, tłuszcze roślinne i rybne, zawierające kwasy omega‑3 i omega‑6. Duże znaczenie ma codzienne spożywanie śniadania, które dostarcza mózgowi energii potrzebnej do jego funkcjonowania, oraz picie 2‑2,5 l wody dziennie.

Ciekawostka

Mózg, choć stanowi tylko 2% masy ciała, zużywa aż 20% energii wytworzonej przez organizm. Mózg jest zbudowany z kilkudziesięciu miliardów komórek nerwowych, a każda z nich może mieć po 25 tysięcy połączeń z innymi neuronami. W ciągu życia  mogą powstawać kolejne połączenia nerwowe, dzięki czemu możliwe jest uczenie się. Zadania wymagające wykonywania nowych czynności oraz trenowania umiejętności fizycznych i rozwiązywania problemów teoretycznych sprzyjają tworzeniu nowych połączeń i zwiększają sprawność intelektualną.

U małych dzieci kluczowe znaczenie dla rozwoju mózgu mają zabawy wymagające wykonywania precyzyjnych ruchów, np. majsterkowanie, u starszych także czytanie, pisanie, mówienie oraz wszystkie zajęcia wymagające nabywania nowych kompetencji.

1
Ćwiczenie 1

Jak mózg interpretuje obraz?

Co będzie potrzebne
  • koleżanki i koledzy nieznający wyników tej obserwacji,

  • komputer,

  • kartka papieru,

  • flamaster,

  • linijka.

Instrukcja
  1. Narysuj na środku kartki 2 równoległe odcinki o długości 5 cm, jeden nad drugim, w odległości 3 cm.

  2. Po obu stronach odcinków narysuj dwie długie linie niedotykające odcinków, zbiegające się u góry kartki.

  3. Pokaż rysunek koleżankom oraz kolegom i poproś, by ocenili, nie dokonując pomiarów, czy odcinki A i B mają taką samą długość.

  4. Wyświetl drugi obrazek na ekranie komputera. Poproś koleżanki i kolegów o ocenę, czy linie poziome są równoległe.

  5. Wyświetl trzeci obrazek na ekranie komputera. Poproś koleżanki i kolegów o ocenę, czy kwadraty A i B mają tę samą jasność.

  6. Policz, ile osób udzieliło prawidłowej odpowiedzi, a ile się pomyliło.

R7zHyh0v6qSMq
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jedna z półkul mózgowych może dominować nad drugą

U większości ludzi lewa półkula mózgowa dominuje nad prawą. Ponieważ nerwy biegnące od obu półkul do narządów krzyżują się w mózgowiu, większość z nas jest praworęczna.

Obserwacja 1

Problem badawczy: Czy u wszystkich osób dominuje jedna strona ciała?

Hipoteza 1

U człowieka zawsze dominuje jedna strona ciała – prawa lub lewa.

Hipoteza 2

U człowieka przewaga funkcji prawej lub lewej strony ciała może być mieszana – np. taka sama dla ręki i nogi, ale inna dla oka.

Co będzie potrzebne
  • koleżanki i koledzy,

  • biurko,

  • długopis i kartka,

  • woreczek i klocki,

  • piłka,

  • kreda,

  • luneta,

  • drzwi z dużą dziurką od klucza.

Instrukcja
  1. Znajdź koleżankę lub kolegę do pary.

  2. Zbadaj dominującą rękę:

  • Połóż na biurku długopis i kartkę. Poproś badaną osobę o narysowanie czegoś, np. domu. Zaobserwuj, którą ręką sięgnie po długopis w celu wykonania zadania. Zapisz wyniki.

  • Wysyp klocki na biurko. Przytrzymaj worek i poproś badaną osobę, o przełożenie do niego klocków. Zaobserwuj, którą ręką częściej będzie sięgać po klocki. Zapisz wyniki.

  1. Zbadaj dominującą nogę:

  • Połóź na podłodze piłkę i poproś badaną osobę o jej kopnięcie. Zaobserwuj, którą nogą wykona ten ruch. Zapisz wyniki.

  • Używając kredy, narysuj na podłodze linię. Poproś badaną osobę o przeskoczenie nad nią na jednej nodze. Zaobserwuj, którą nogą wykona ten ruch. Zapisz wyniki.

  1. Zbadaj dominujące oko:

  • Poproś badaną osobę o spojrzenie przez lunetę. Zaobserwuj, do którego oka przyłoży ten przyrząd. Zapisz wyniki.

  • Poproś badaną osobę o spojrzenie przez dziurkę od klucza. Zaobserwuj, które oko zbliży do otworu. Zapisz wyniki.

  1. Po wykonaniu prób przez koleżankę lub kolegę, zamieńcie się rolami.

  2. Porównaj wyniki z tymi uzyskanymi w pozostałych parach i określ płynące z obserwacji wnioski.

RMLXclK36RUSb
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite

Pracę półkul mózgowych można zsynchronizować. Bardzo dobrym ćwiczeniem wymagającym współpracy obu półkul jest żonglerka.

Polecenie 1

Sprawdź, czy praca twoich półkul mózgowych jest harmonijna. W tym celu zapoznaj się z filmem i naśladuj ruchy aktora. Płynne wykonanie ćwiczenia, bez pomyłek, świadczy m.in. o dobrej koordynacji pracy obu półkul mózgowych.

R1aeYCl0aRDws
Film pod tytułem "Koordynacja półkul mózgowych".

Móżdżek i pień mózgu kontrolują różne czynności organizmu niezależne od woli

Drugą co do wielkości częścią mózgowia jest móżdżekmóżdżekmóżdżek. Podobnie jak mózg ma pofałdowaną korę i składa się z dwóch półkul.
Móżdżek odpowiada za:

  • napięcie mięśni szkieletowych,

  • utrzymanie równowagi ciała,

  • koordynację ruchów.

Pomiędzy mózgowiem a rdzeniem kręgowym znajduje się pień mózgupień mózgupień mózgu. Ośrodki nerwowe, które się w nim znajdują kontrolują podstawowe czynności życiowe organizmu, takie jak oddychanie, pracę serca, połykanie, ssanie czy tempo przemiany materii.

RycBiz3jN0Iss
Schemat przedstawiający lokalizację móżdżku oraz pnia mózgu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Uzasadnij, że móżdżek może mieć wpływ na sprawność czytania.

ROzITuuVfJQ85
Odpowiedz, czy móżdżek może mieć wpływ na sprawność czytania. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rdzeń kręgowy jest otoczony przez kości kręgosłupa

Rdzeń kręgowy ma postać walca i znajduje się w kanale kręgowym kręgosłupa. Zbudowany jest z istoty białej i szarej, które ułożone są odwrotnie niż w mózgowiu: na zewnątrz znajduje się istota biała, a wewnątrz istota szara, która przyjmuje kształt litery H. W środku rdzenia kręgowego znajduje się kanał centralny wypełniony płynem mózgowo‑rdzeniowym, który również jest obecny w przestrzeni między rdzeniem, a jego oponami.

Od rdzenia kręgowego symetrycznie, po obu stronach kręgosłupa, wychodzi 31 par nerwów rdzeniowych należących do obwodowego układu nerwowegoobwodowy układ nerwowyobwodowego układu nerwowego.

Poprzez nerwy rdzeniowe, rdzeń kręgowy pośredniczy w przewodzeniu informacji biegnących od receptorów do mózgowia oraz od mózgowia do narządów wykonawczych. Jest także miejsce powstawania prostych reakcji na niektóre bodźce (tzw. odruchówodruchodruchów), np. cofnięcie ręki po dotknięciu ostrego przedmiotu. Są to reakcje automatyczne, które zachodzą bez udziału naszej woli.

Galeria ilustracji z budową kręgosłupa i rdzenia kręgowego:

Warto wiedzieć

Skład i wygląd płynu mózgowo‑rdzeniowego bada się w celu zdiagnozowania schorzeń układu nerwowego. Płyn pobiera się podczas zabiegu zwanego punkcją. Zwiększona ilość białek w pobranym płynie może świadczyć o zapaleniu opon mózgowo‑rdzeniowych, a czerwone zabarwienie – o krwotoku w jamie czaszkowej.

To ważne!

  • Ośrodkowy układ nerwowy zbudowany jest z mózgowia i rdzenia kręgowego.

  • Mózgowie składa się z mózgu, móżdżku i pnia mózgu.

  • Zewnętrzną częścią mózgu jest kora mózgowa, w której znajdują się ośrodki koordynacji czynności życiowych, kojarzenia informacji, interpretacji bodźców i kierowania ruchami zależnymi od woli.

  • Móżdżek kontroluje napięcie mięśni, odpowiada za utrzymanie równowagi ciała.

  • pniu mózgu zlokalizowane są ośrodki odpowiedzialne za utrzymanie podstawowych funkcji życiowych.

  • Rdzeń kręgowy pośredniczy w przekazywaniu informacji między mózgowiem a innym elementami organizmu.

  • Ośrodkowy układ nerwowy chroniony jest przez elementy kostne, opony mózgowo‑rdzeniowe i płyn mózgowo‑rdzeniowy.

Na pożegnanie

Ćwiczenie 3
R1JHil1xwVRla
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rs2ZSnVuINtFe
Zaznacz zapis, który jest wnioskiem sformułowanym na podstawie analizy schematu. Możliwe odpowiedzi: 1. Lewa półkula mózgu steruje czynnościami prawej ręki., 2. W korze mózgowej znajdują się ośrodki odpowiedzialne za kojarzenie., 3. Rdzeń kręgowy przekazuje informacje od receptorów do mózgowia., 4. Prawa półkula móżdżku utrzymuje napięcie mięśni obu rąk.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
RNQG8EG18Zo3q
Źródło: Jake Melara, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Cfq1IVHiV82
Uzupełnij luki, wybierając wyrazy z listy. Wybierając się na wycieczkę, planujemy dokładnie trasę dzięki ośrodkom w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Przejście po wąskiej kładce nad rzeką umożliwiają przede wszystkim ośrodki zlokalizowane w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Wentylację płuc podczas marszu regulują ośrodki w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu.
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
R9iErcVYFWwX0
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.. Skupienia wypustek neuronów budują istotę białą kory mózgowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Płyn mózgowo-rdzeniowy chroni mózg przed wstrząsami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W korze mózgowej znajdują się ośrodki koordynacji oddychania i pracy serca.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kostny kanał kręgowy ochrania nerwy obwodowego układu nerwowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Słowa takie jak mózg, mózgowie i móżdżek to synonimy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6
RwBsWtjZgTIiE
Przyporządkuj częściom centralnego układu nerwowego ich funkcje. kora mózgowa Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego móżdżek Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego pień mózgu Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego rdzeń kręgowy Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Zaproponuj 2 działania, które mogłyby umożliwić osobom w starszym wieku utrzymanie sprawności umysłu.

RQUeMktIJUXvZ
{duzepole@Zaproponuj 2 działania, które mogłyby umożliwić osobom w starszym wieku utrzymanie sprawności umysłu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Stwórz tabelę, w której uwzględnisz części ośrodkowego układu nerwowego oraz ich funkcje.

RzOtiOZp2LlGe
Stwórz tabelę, w której uwzględnisz części ośrodkowego układu nerwowego oraz ich funkcje. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Ułóż zestaw 3 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o ośrodkowym układzie nerwowym. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy. 

RB5ZhPOhKt9aW
Polecenie 3

Znasz już ośrodkowy układ nerwowy. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

mózgowie
mózgowie

część centralnego układu nerwowego znajdująca się w czaszce; składa się z mózgu, móżdżku i rdzenia przedłużonego

mózg
mózg

część mózgowia złożona z 2 półkul mózgowych; u człowieka posiada szczególnie dobrze rozwiniętą korę mózgową odpowiedzialną za czynności psychiczne

móżdżek
móżdżek

część mózgowia odpowiedzialna za koordynację i precyzję ruchów, postawę, napięcie mięśni

pień mózgu
pień mózgu

część mózgowia, w skład której wchodzi m.in. rdzeń przedłużony; odpowiada za kontrolę podstawowych czynności życiowych organizmu

neuron
neuron

komórka nerwowa

istota szara
istota szara

skupienie ciał komórek nerwowych budujących ośrodkowy układ nerwowy

istota biała
istota biała

skupienie wypustek komórek nerwowych budujących ośrodkowy układ nerwowy

płyn mózgowo‑rdzeniowy
płyn mózgowo‑rdzeniowy

przesącz osocza krwi, który chroni mózgowie i rdzeń kręgowy, zaopatruje je w substancje odżywcze i odbiera od nich produkty przemiany materii

opony mózgowo‑rdzeniowe
opony mózgowo‑rdzeniowe

błony łącznotkankowe (miękka, pajęcza, twarda) ochraniające mózgowie i rdzeń kręgowy

obwodowy układ nerwowy
obwodowy układ nerwowy

część układu nerwowego utworzona przez nerwy odchodzące od mózgu i rdzenia kręgowego

odruch
odruch

podstawowa czynność układu nerwowego; reakcja organizmu na odebrany bodziec