Ilustracja przedstawia komputerową wizję mózgu. Widoczne są pofałdowane zwoje tworzące mózg.
Ilustracja przedstawia komputerową wizję mózgu. Widoczne są pofałdowane zwoje tworzące mózg.
Układ nerwowy
Mózgowie kontroluje przebieg różnorodnych procesów zachodzących w naszym organizmie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Ośrodkowy układ nerwowy
Mózgowie jest miejscem występowania naszej świadomości oraz strukturą gdzie zachodzą procesy myślowe. Ponadto rejestruje i kontroluje procesy zachodzące w organizmie, analizuje bodźce napływające ze środowiska i odpowiada na nie.
Rw8sfJOqqW5l8
Ilustracja przedstawia rysunek mózgowia człowieka – różowy, pofałdowany mózg, czerwony móżdżek i wychodzący z niego rdzeń kręgowy. Wszystkie te organy znajdują się w górnej części głowy, zwanej czaszką. Żółte błyskawice dookoła symbolizują impulsy nerwowe. Stale działają one na mózg, pobudzając go do pracy. Na powierzchni mózgu schematyczne rysunki przedstawiają różne aktywności jego obszarów. Okrągły kompas to wyczucie kierunku, dymki czatu to emocje i aktywność werbalna, koło zębate to działanie, nuta to muzyka, oko to zdolność analizowania i przetwarzania obrazów, narzędzia to zdolności manualne i umiejętność działania, kartka z długopisem to pisanie. Pomiędzy nimi widać również symbole matematyczne (znak plus, ułamek). Są to działania logiczne.
Mózgowie – centrum zarządzania organizmem
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
Jakie funkcje pełni i jak jest zbudowany ośrodkowy układ nerwowy?
Ośrodkowy układ nerwowy
analizuje bodźce docierające do organizmu,
kontroluje czynności życiowe organizmu,
odpowiada za kojarzenie, zapamiętywanie i uczenie się.
Ośrodkowy układ nerwowy składa się z mózgowiamózgowiemózgowia oraz rdzenia kręgowego. Mózgowie dzieli się na mózgmózgmózg, móżdżekmóżdżekmóżdżek i pień mózgupień mózgupień mózgu.
Mózgowie i rdzeń kręgowy zbudowane są neuronówneuronneuronów, które układają się w regularny sposób. Ciała komórek nerwowych przylegają do siebie, tworząc istotę szarąistota szaraistotę szarą. Z kolei skupiska wypustek neuronów to istota białaistota białaistota biała.
RFPhW1ykKltRW
Ilustracja przedstawia pionowo schemat ośrodkowego układu nerwowego w kolorze liliowym. U góry jaśniejszy, pofałdowany mózg i u dołu ciemniejszy móżdżek. Te części to mózgowie. Pod móżdżkiem leży pień mózgu, niżej w dół rdzeń kręgowy.
Budowa ośrodkowego układu nerwowego
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ośrodkowy układ nerwowy jest dobrze chroniony
Ośrodkowy układ nerwowy jako centrum kontroli czynności życiowych organizmu musi być szczególnie dobrze chroniony przed urazami i wpływem czynników zewnętrznych. Mózgowie i rdzeń kręgowy są osłaniane przez:
elementy kostne – kości czaszki chronią mózgowie, a kanał kręgowy – rdzeń kręgowy;
płyn mózgowo‑rdzeniowypłyn mózgowo‑rdzeniowypłyn mózgowo‑rdzeniowy przesącz osocza krwi, amortyzuje wstrząsy i dostarcza do komórek nerwowych substancje odżywcze oraz odbiera z nich produkty przemiany materii,
3 błony zbudowane z tkanki łącznej, zwane oponami mózgowo‑rdzeniowymiopony mózgowo‑rdzenioweoponami mózgowo‑rdzeniowymi.
Warto wiedzieć
Wstrząśnienie mózgu następuje w wyniku urazu głowy. Mózgowie, choć dobrze chronione, jest nieco mniejsze od jamy czaszki, która je otacza, dlatego może się lekko przesuwać w jej wnętrzu. Objawami wstrząśnienia mogą być: utrata przytomności, ból głowy, nudności i wymioty. Oznaki często występują dopiero po kilku godzinach. Może to mieć groźne dla zdrowia konsekwencje, dlatego nigdy nie należy lekceważyć urazów głowy.
Mózg to największa część mózgowia
Mózg jest zbudowany z dwóch półkul mózgowych, prawej i lewej, które pokryte są korą mózgową. Kora mózgowa jest silnie pofałdowana, co znacznie zwiększa jej powierzchnię. Głównym składnikiem kory mózgowej jest istota szara, utworzona z ciał komórek nerwowych. Pod nią znajduje się istota biała.
Kora mózgowa dzieli się na 4 płaty: czołowy, ciemieniowy, skroniowy i potyliczny, których nazwy odpowiadają kościom czaszki leżącym nad nimi. W każdym płacie znajdują się skupienia komórek nerwowych, które tworzą tzw. ośrodki korowe zarządzające różnymi czynnościami organizmu, np. mową, analizowaniem bodźców słuchowych, dotykowych, uczeniem się.
RaUvrVqamjyLh
Ilustracja przedstawia mózgowie. Brązowy móżdżek z prawej. Kora mózgowa została pokolorowana, by uwidocznić płaty czynnościowe. Czerwony płat czołowy to ośrodek czynności ruchowych i psychicznych. Fioletowy płat ciemieniowy to ośrodek czucia (dotyku, bólu, temperatury). Zielony płat potyliczny to ośrodek wzroku. Żółty płat skroniowy to ośrodek mowy i słuchu.
Ośrodki w korze mózgowej
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć
Aby zachować sprawny umysł, należy o niego dbać od najmłodszych lat. Zachowaniu mózgu w dobrej kondycji pomagają ćwiczenia umysłowe oraz dieta bogata w warzywa i owoce, które dostarczają witaminy C oraz potasu, tłuszcze roślinne i rybne, zawierające kwasy omega‑3 i omega‑6. Duże znaczenie ma codzienne spożywanie śniadania, które dostarcza mózgowi energii potrzebnej do jego funkcjonowania, oraz picie 2‑2,5 l wody dziennie.
Ciekawostka
Mózg, choć stanowi tylko 2% masy ciała, zużywa aż 20% energii wytworzonej przez organizm. Mózg jest zbudowany z kilkudziesięciu miliardów komórek nerwowych, a każda z nich może mieć po 25 tysięcy połączeń z innymi neuronami. W ciągu życia mogą powstawać kolejne połączenia nerwowe, dzięki czemu możliwe jest uczenie się. Zadania wymagające wykonywania nowych czynności oraz trenowania umiejętności fizycznych i rozwiązywania problemów teoretycznych sprzyjają tworzeniu nowych połączeń i zwiększają sprawność intelektualną.
U małych dzieci kluczowe znaczenie dla rozwoju mózgu mają zabawy wymagające wykonywania precyzyjnych ruchów, np. majsterkowanie, u starszych także czytanie, pisanie, mówienie oraz wszystkie zajęcia wymagające nabywania nowych kompetencji.
1
Ćwiczenie 1
Jak mózg interpretuje obraz?
Co będzie potrzebne
koleżanki i koledzy nieznający wyników tej obserwacji,
komputer,
kartka papieru,
flamaster,
linijka.
Instrukcja
Narysuj na środku kartki 2 równoległe odcinki o długości 5 cm, jeden nad drugim, w odległości 3 cm.
Po obu stronach odcinków narysuj dwie długie linie niedotykające odcinków, zbiegające się u góry kartki.
Pokaż rysunek koleżankom oraz kolegom i poproś, by ocenili, nie dokonując pomiarów, czy odcinki A i B mają taką samą długość.
Wyświetl drugi obrazek na ekranie komputera. Poproś koleżanki i kolegów o ocenę, czy linie poziome są równoległe.
Wyświetl trzeci obrazek na ekranie komputera. Poproś koleżanki i kolegów o ocenę, czy kwadraty A i B mają tę samą jasność.
Policz, ile osób udzieliło prawidłowej odpowiedzi, a ile się pomyliło.
R1O41LIzAAeJP
W galerii znajdują się przykłady obrazów, wprowadzających mózg w błąd. Ilustracja przedstawia dwa niebieskie odcinki. Górny ma końce rozwidlone na zewnątrz, dolny końce jak strzałka.
Czy odcinki A i B mają taką samą długość?
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TtbCM2F3Ns2
W galerii znajdują się przykłady obrazów, wprowadzających mózg w błąd. Na ilustracji znajdują się naprzemiennie czworokąty czarne i białe, przesunięte względem siebie. Czworokąty ułożone są w dziewięciu rzędach.
Czy linie poziome są równoległe?
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
RCnaIOBEA6G3l
W galerii znajdują się przykłady obrazów, wprowadzających mózg w błąd. Ilustracja przedstawia szaro – ciemnoszarą szachownicę. Część środkowa wydaje się uwypuklona. Szachownica składa się z ośmiu kolumn i z ośmiu rzędów. Kwadrat A znajduje się w drugiej kolumnie i w siódmym rzędzie, natomiast kwadrat B znajduje się w trzeciej kolumnie i w w piątym rzędzie.
Czy kwadraty A i B mają tę samą jasność?
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7zHyh0v6qSMq
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj o istnieniu iluzji optycznej.
Na pierwszej grafice znajdują się linie o tej samej długości, na drugiej poziome linie ułożone są równolegle względem siebie, a na trzeciej – kwadraty są tego samego koloru.
Podsumowanie
Mózg, korzystając ze zgromadzonej wiedzy, interpretuje zbiegające się linie jako przedstawienie perspektywy i dlatego uznaje, że odcinek położony bliżej jest dłuższy. Na drugim obrazku, duży kontrast pomiędzy białymi i czarnymi kwadratami oraz ich przesunięcie względem siebie skutkuje powstaniem wrażenia zakrzywionych linii. Złudzenie na trzecim obrazku powstaje, ponieważ podczas interpretacji jasności i barwy obiektu, mózg analizuje także tło, na jakim jest on umieszczony. To dlatego szary kwadrat umieszczony na ciemnym tle wydaje się jaśniejszy, niż kwadrat tej samej barwy umieszczony na jasnym tle.
Jedna z półkul mózgowych może dominować nad drugą
U większości ludzi lewa półkula mózgowa dominuje nad prawą. Ponieważ nerwy biegnące od obu półkul do narządów krzyżują się w mózgowiu, większość z nas jest praworęczna.
Obserwacja 1
Problem badawczy: Czy u wszystkich osób dominuje jedna strona ciała?
Hipoteza 1
Hipoteza 1
U człowieka zawsze dominuje jedna strona ciała – prawa lub lewa.
Hipoteza 2
Hipoteza 2
U człowieka przewaga funkcji prawej lub lewej strony ciała może być mieszana – np. taka sama dla ręki i nogi, ale inna dla oka.
Co będzie potrzebne
koleżanki i koledzy,
biurko,
długopis i kartka,
woreczek i klocki,
piłka,
kreda,
luneta,
drzwi z dużą dziurką od klucza.
Instrukcja
Znajdź koleżankę lub kolegę do pary.
Zbadaj dominującą rękę:
Połóż na biurku długopis i kartkę. Poproś badaną osobę o narysowanie czegoś, np. domu. Zaobserwuj, którą ręką sięgnie po długopis w celu wykonania zadania. Zapisz wyniki.
Wysyp klocki na biurko. Przytrzymaj worek i poproś badaną osobę, o przełożenie do niego klocków. Zaobserwuj, którą ręką częściej będzie sięgać po klocki. Zapisz wyniki.
Zbadaj dominującą nogę:
Połóź na podłodze piłkę i poproś badaną osobę o jej kopnięcie. Zaobserwuj, którą nogą wykona ten ruch. Zapisz wyniki.
Używając kredy, narysuj na podłodze linię. Poproś badaną osobę o przeskoczenie nad nią na jednej nodze. Zaobserwuj, którą nogą wykona ten ruch. Zapisz wyniki.
Zbadaj dominujące oko:
Poproś badaną osobę o spojrzenie przez lunetę. Zaobserwuj, do którego oka przyłoży ten przyrząd. Zapisz wyniki.
Poproś badaną osobę o spojrzenie przez dziurkę od klucza. Zaobserwuj, które oko zbliży do otworu. Zapisz wyniki.
Po wykonaniu prób przez koleżankę lub kolegę, zamieńcie się rolami.
Porównaj wyniki z tymi uzyskanymi w pozostałych parach i określ płynące z obserwacji wnioski.
RMLXclK36RUSb
Wyniki: (Uzupełnij)
Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Podpowiedźbluewhite
Wyniki: Zanotuj wyniki uzyskane w każdej z prób. Określ dominującą rękę, nogę oraz oko.
Wnioski: Zastanów się i napisz, które z hipotez zostały potwierdzone.
Odpowiedźbluewhite
Wyniki: Wyniki są indywidualne dla każdej osoby. U części osób z klasy, próby wskazują na dominację więcej niż jednej strony ciała.
Wnioski: Hipoteza 2 jest prawdziwa, a hipoteza 1 jest fałszywa.
Podsumowanie: Przewaga funkcji prawej lub lewej strony ciała jest indywidualna dla każdej osoby i kształtuje się we wczesnych latach życia. Obie półkule są ze sobą połączone i współpracują, dlatego jedna czynność sterowana przez lewą półkulę nie wyklucza czynności kontrolowanej przez prawą półkulę. Na przykład u osoby praworęcznej dominować może lewe oko, a wybitny matematyk może być również doskonałym pianistą.
Pracę półkul mózgowych można zsynchronizować. Bardzo dobrym ćwiczeniem wymagającym współpracy obu półkul jest żonglerka.
Polecenie 1
Sprawdź, czy praca twoich półkul mózgowych jest harmonijna. W tym celu zapoznaj się z filmem i naśladuj ruchy aktora. Płynne wykonanie ćwiczenia, bez pomyłek, świadczy m.in. o dobrej koordynacji pracy obu półkul mózgowych.
R1aeYCl0aRDws
Film pod tytułem "Koordynacja półkul mózgowych".
Film pod tytułem "Koordynacja półkul mózgowych".
Koordynacja półkul mózgowych
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film pod tytułem "Koordynacja półkul mózgowych".
Móżdżek i pień mózgu kontrolują różne czynności organizmu niezależne od woli
Drugą co do wielkości częścią mózgowia jest móżdżekmóżdżekmóżdżek. Podobnie jak mózg ma pofałdowaną korę i składa się z dwóch półkul. Móżdżek odpowiada za:
napięcie mięśni szkieletowych,
utrzymanie równowagi ciała,
koordynację ruchów.
Pomiędzy mózgowiem a rdzeniem kręgowym znajduje się pień mózgupień mózgupień mózgu. Ośrodki nerwowe, które się w nim znajdują kontrolują podstawowe czynności życiowe organizmu, takie jak oddychanie, pracę serca, połykanie, ssanie czy tempo przemiany materii.
RycBiz3jN0Iss
Ilustracja przedstawia mózgowie w przekroju pionowym. U góry kremowe zwoje kory mózgowej. Poniżej, prostopadle przebiega pień mózgu. Jest czerwony z białymi komorami. Po jego prawej stronie kolorem żółtym oznaczono pofałdowany móżdżek.
Schemat przedstawiający lokalizację móżdżku oraz pnia mózgu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
Uzasadnij, że móżdżek może mieć wpływ na sprawność czytania.
ROzITuuVfJQ85
Odpowiedz, czy móżdżek może mieć wpływ na sprawność czytania. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Czy czytanie wymaga zaangażowania mięśni?
Móżdżek ma istotny wpływ na sprawność czytania, ponieważ kontroluje towarzyszące tej aktywności ruchy oczu, jest odpowiedzialny za utrzymywanie skupienia wzroku na czytanym tekście, a także za dostosowanie ruchów oczu do każdego przeskoku ze słowa na słowo oraz z końca linijki na początek następnej.
Rdzeń kręgowy jest otoczony przez kości kręgosłupa
Rdzeń kręgowy ma postać walca i znajduje się w kanale kręgowym kręgosłupa. Zbudowany jest z istoty białej i szarej, które ułożone są odwrotnie niż w mózgowiu: na zewnątrz znajduje się istota biała, a wewnątrz istota szara, która przyjmuje kształt litery H. W środku rdzenia kręgowego znajduje się kanał centralny wypełniony płynem mózgowo‑rdzeniowym, który również jest obecny w przestrzeni między rdzeniem, a jego oponami.
Od rdzenia kręgowego symetrycznie, po obu stronach kręgosłupa, wychodzi 31 par nerwów rdzeniowych należących do obwodowego układu nerwowegoobwodowy układ nerwowyobwodowego układu nerwowego.
Poprzez nerwy rdzeniowe, rdzeń kręgowy pośredniczy w przewodzeniu informacji biegnących od receptorów do mózgowia oraz od mózgowia do narządów wykonawczych. Jest także miejsce powstawania prostych reakcji na niektóre bodźce (tzw. odruchówodruchodruchów), np. cofnięcie ręki po dotknięciu ostrego przedmiotu. Są to reakcje automatyczne, które zachodzą bez udziału naszej woli.
Galeria ilustracji z budową kręgosłupa i rdzenia kręgowego:
RK220rQHaNt8x
Ilustracja przedstawia schematycznie położenie rdzenia kręgowego. Dwa brązowe kręgi piersiowe. Za ich trzonami biegnie zielony rdzeń kręgowy. Poprowadzony jest kanałem rdzenia kręgowego. Na boki wystają fioletowe nerwy rdzeniowe.
Położenie rdzenia kręgowego
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RImLj2DC7JBdl
Ilustracja przedstawia schematycznie przekrój poprzeczny białego rdzenia kręgowego. Ma wewnątrz istotę szarą w kształcie litery H. Otoczona się ona istotą białą w kształcie koła. Od istoty szarej, u góry wychodzą różowe nerwy rdzeniowe. W środku ciemny kanał centralny. Wokół rdzenia ciemnofioletowe opony mózgowo‑rdzeniowe.
Istota szara na przekroju poprzecznym rdzenia kręgowego przyjmuje charakterystyczny kształt w formie litery H
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć
Skład i wygląd płynu mózgowo‑rdzeniowego bada się w celu zdiagnozowania schorzeń układu nerwowego. Płyn pobiera się podczas zabiegu zwanego punkcją. Zwiększona ilość białek w pobranym płynie może świadczyć o zapaleniu opon mózgowo‑rdzeniowych, a czerwone zabarwienie – o krwotoku w jamie czaszkowej.
To ważne!
Ośrodkowy układ nerwowy zbudowany jest z mózgowia i rdzenia kręgowego.
Mózgowie składa się z mózgu, móżdżku i pnia mózgu.
Zewnętrzną częścią mózgu jest kora mózgowa, w której znajdują się ośrodki koordynacji czynności życiowych, kojarzenia informacji, interpretacji bodźców i kierowania ruchami zależnymi od woli.
Móżdżek kontroluje napięcie mięśni, odpowiada za utrzymanie równowagi ciała.
W pniu mózgu zlokalizowane są ośrodki odpowiedzialne za utrzymanie podstawowych funkcji życiowych.
Rdzeń kręgowy pośredniczy w przekazywaniu informacji między mózgowiem a innym elementami organizmu.
Ośrodkowy układ nerwowy chroniony jest przez elementy kostne, opony mózgowo‑rdzeniowe i płyn mózgowo‑rdzeniowy.
Na pożegnanie
Ćwiczenie 3
R1JHil1xwVRla
Ilustracja przedstawia dziewczynkę, która siedzi przed komputerem. W prawej ręce trzyma myszkę komputerową. Schemat narysowany w okolicy jej głowy pokazuje, że lewa półkula mózgowa steruje przeciwległą (prawą) stroną ciała.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rs2ZSnVuINtFe
Zaznacz zapis, który jest wnioskiem sformułowanym na podstawie analizy schematu. Możliwe odpowiedzi: 1. Lewa półkula mózgu steruje czynnościami prawej ręki., 2. W korze mózgowej znajdują się ośrodki odpowiedzialne za kojarzenie., 3. Rdzeń kręgowy przekazuje informacje od receptorów do mózgowia., 4. Prawa półkula móżdżku utrzymuje napięcie mięśni obu rąk.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
RNQG8EG18Zo3q
Zdjęcie przedstawia długowłosą kobietę w lesie. Kobieta sfotografowana jest tyłem, znajduje się w centrum zdjęcia. Na plecach ma szary plecach z brązowymi elementami. W tle przeważa kolor zielony. Widoczne są drzewa i niższe zarośla.
Źródło: Jake Melara, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Cfq1IVHiV82
Uzupełnij luki, wybierając wyrazy z listy. Wybierając się na wycieczkę, planujemy dokładnie trasę dzięki ośrodkom w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Przejście po wąskiej kładce nad rzeką umożliwiają przede wszystkim ośrodki zlokalizowane w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Wentylację płuc podczas marszu regulują ośrodki w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu.
Uzupełnij luki, wybierając wyrazy z listy. Wybierając się na wycieczkę, planujemy dokładnie trasę dzięki ośrodkom w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Przejście po wąskiej kładce nad rzeką umożliwiają przede wszystkim ośrodki zlokalizowane w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Wentylację płuc podczas marszu regulują ośrodki w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu.
Wybierając się na wycieczkę, planujemy dokładnie trasę dzięki ośrodkom w ............................................. Przejście po wąskiej kładce nad rzeką umożliwiają przede wszystkim ośrodki zlokalizowane w ............................................. Wentylację płuc podczas marszu regulują ośrodki w .............................................
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
R9iErcVYFWwX0
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.. Skupienia wypustek neuronów budują istotę białą kory mózgowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Płyn mózgowo-rdzeniowy chroni mózg przed wstrząsami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W korze mózgowej znajdują się ośrodki koordynacji oddychania i pracy serca.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kostny kanał kręgowy ochrania nerwy obwodowego układu nerwowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Słowa takie jak mózg, mózgowie i móżdżek to synonimy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.. Skupienia wypustek neuronów budują istotę białą kory mózgowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Płyn mózgowo-rdzeniowy chroni mózg przed wstrząsami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W korze mózgowej znajdują się ośrodki koordynacji oddychania i pracy serca.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kostny kanał kręgowy ochrania nerwy obwodowego układu nerwowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Słowa takie jak mózg, mózgowie i móżdżek to synonimy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.
Płyn mózgowo-rdzeniowy chroni mózg przed wstrząsami.
□
□
W korze mózgowej znajdują się ośrodki koordynacji oddychania i pracy serca.
□
□
Nerwy obwodowego układu nerwowego chroni kostny kanał kręgowy.
□
□
Słowa takie jak mózg, mózgowie i móżdżek to synonimy.
□
□
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6
RwBsWtjZgTIiE
Przyporządkuj częściom centralnego układu nerwowego ich funkcje. kora mózgowa Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego móżdżek Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego pień mózgu Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego rdzeń kręgowy Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego
Przyporządkuj częściom centralnego układu nerwowego ich funkcje. kora mózgowa Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego móżdżek Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego pień mózgu Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego rdzeń kręgowy Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego
Przyporządkuj częściom centralnego układu nerwowego ich funkcje.
zapamiętywanie słówek z angielskiego, rozpoznawanie zasłyszanej melodii, pocenie się, przejście po równoważni, utrzymywanie ciśnienia krwi, pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, oddychanie podczas snu, przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego
kora mózgowa
móżdżek
pień mózgu
rdzeń kręgowy
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 7
Zaproponuj 2 działania, które mogłyby umożliwić osobom w starszym wieku utrzymanie sprawności umysłu.
RQUeMktIJUXvZ
{duzepole@Zaproponuj 2 działania, które mogłyby umożliwić osobom w starszym wieku utrzymanie sprawności umysłu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jakie czynności stymulują umysł do aktywności? Co jest niezbędne do jego sprawnego funkcjonowania?
W celu utrzymania sprawności umysłowej seniorzy mogą angażować się w aktywności stymulujące umysł, jak np. granie w gry logiczne, rozwiązywanie krzyżówek lub nauka słówek w obcych językach. Warto również skupić się na zróżnicowanej diecie bogatej w warzywa, owoce oraz zdrowe tłuszcze, która dostarcza składników odżywczych niezbędnych do sprawnego funkcjonowania umysłu.
1
Ćwiczenie 8
Stwórz tabelę, w której uwzględnisz części ośrodkowego układu nerwowego oraz ich funkcje.
RzOtiOZp2LlGe
Stwórz tabelę, w której uwzględnisz części ośrodkowego układu nerwowego oraz ich funkcje. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pamiętaj, że mózgowie dzieli się na mózg, móżdżek oraz pień mózgu.
Element ośrodkowego układu nerwowego
Funkcje
mózgowie
mózg
przetwarzanie informacji, abstrakcyjne myślenie, kontrola emocji i motywacji, odbiór bodźców z otoczenia
przekazywanie impulsów nerwowych pomiędzy poszczególnymi częściami ośrodkowego układu nerwowego, kontrola ośrodków oddychania, pracy serca, ciśnienia krwi, temperatury ciała, metabolizmu, czynności odruchowych (kichanie, kaszel, wymioty, połykanie)
rdzeń kręgowy
przewodzenie impulsów nerwowych, sterowanie odruchami bezwarunkowymi oraz czynnościami zachodzącymi bez udziału naszej woli
Polecenie 2
Ułóż zestaw 3 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o ośrodkowym układzie nerwowym. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
RB5ZhPOhKt9aW
Polecenie 3
Znasz już ośrodkowy układ nerwowy. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.
mózgowie
mózgowie
część centralnego układu nerwowego znajdująca się w czaszce; składa się z mózgu, móżdżku i rdzenia przedłużonego
mózg
mózg
część mózgowia złożona z 2 półkul mózgowych; u człowieka posiada szczególnie dobrze rozwiniętą korę mózgową odpowiedzialną za czynności psychiczne
móżdżek
móżdżek
część mózgowia odpowiedzialna za koordynację i precyzję ruchów, postawę, napięcie mięśni
pień mózgu
pień mózgu
część mózgowia, w skład której wchodzi m.in. rdzeń przedłużony; odpowiada za kontrolę podstawowych czynności życiowych organizmu
neuron
neuron
komórka nerwowa
istota szara
istota szara
skupienie ciał komórek nerwowych budujących ośrodkowy układ nerwowy
istota biała
istota biała
skupienie wypustek komórek nerwowych budujących ośrodkowy układ nerwowy
płyn mózgowo‑rdzeniowy
płyn mózgowo‑rdzeniowy
przesącz osocza krwi, który chroni mózgowie i rdzeń kręgowy, zaopatruje je w substancje odżywcze i odbiera od nich produkty przemiany materii
opony mózgowo‑rdzeniowe
opony mózgowo‑rdzeniowe
błony łącznotkankowe (miękka, pajęcza, twarda) ochraniające mózgowie i rdzeń kręgowy
obwodowy układ nerwowy
obwodowy układ nerwowy
część układu nerwowego utworzona przez nerwy odchodzące od mózgu i rdzenia kręgowego
odruch
odruch
podstawowa czynność układu nerwowego; reakcja organizmu na odebrany bodziec