Parasol
Co czujesz, kiedy pada deszcz? Nazwij swoje uczucia.
Grupa I
Obejrzyjcie fragment amerykańskiego musicalu „Deszczowa piosenka” i nazwijcie uczucia bohatera podczas deszczu.Grupa II
Co robią dzieci w czasie deszczu? Obejrzyjcie fragment „Kabaretu Starszych Panów” i odpowiedzcie na pytanie słowami piosenki.Grupa III
Dokończcie podane przysłowie i wyjaśnijcie jego znaczenie.
Parasol noś ...
Co to jest parasolnik?
Wyjaśnijcie przysłowie litewskie: „Nawet najmniejsza kałuża odbija niebo”.
Przeczytaj wiersz Joanny Kulmowej. Zwróć uwagę na to, jak są w nim przedstawione parasole. Kogo przypominają?
ParasoleParasole nigdy nie mówią: „Jak dzisiaj strasznie pada!”
Ledwie zapachnie deszczem, wzlatują w czarnych stadach
Niech tylko się zbierze trochę chmur,
Kracząc wyfruwa parasoli sznur.
I małe parasolęta, co ledwie wykluły się z jajek,
Marzą o takim deszczu, co nigdy nie ustaje.
Siedzą w gniazdach, patrzą na błoto
i radośnie ćwierkają: Potop!
A po deszczu na płacz im się zbiera i ronią kropelki wody,
Kiedy tak tęsknią, zeschnięte, do pięknej brzydkiej pogody.
Zacytuj fragmenty określające cechy przypisane parasolom. Nazwij zastosowany środek poetycki.
Jakie obrazy poetyckie zostały ukazane w wierszu pt. „Parasole”? Zacytuj odpowiednie fragmenty.
Narysuj wybrany obraz poetycki. Podpisz go odpowiednim cytatem.
Pomyśl, o czym mogą marzyć i z czego się cieszyć inne przedmioty codziennego użytku. Napisz wypowiedź jednego z nich.
Zwróć uwagę, w jaki sposób zostały utworzone nazwy parasolowych dzieci: parasol – parasolęta, ptak – ptaszęta, kot – kocięta. Ułóż podobne żartobliwe nazwy dla dzieci: nożyczek, butów, grzebieni, ołówków, zeszytów, kaloszy itp.