Piękno ponad wszystko!
Przełom XIX i XX wieku starał się wyzwolić sztukę z zaangażowania ideologicznego. Jej naczelnym celem miało być nie, jak dotąd, wychowywanie odbiorcy, ale zapewnianie wizualnej czy intelektualnej przyjemności. Artysta stawał się stwórcą, istotą absolutnie wybitną i wtajemniczoną. Tworząc to, co piękne, kreował też samego siebie, ponieważ wierzył, że tylko życie wyrafinowane i przesycone estetyzmem ma sens.
1) W dostępnych ci źródłach wyszukaj informacje biograficzne dotyczące dwóch francuskich poetów przełomu XIX i XX wieku – Paula Verlaine'a oraz Arthura Rimbauda.
2) Znajdź w internecie i przejrzyj pierwszy numer najsłynniejszego młodopolskiego czasopisma literacko‑artystycznego „Życie”.
3) Obejrzyj film Agnieszki Holland Całkowite zaćmienie (1995).
4) Przeczytaj Portret Doriana Graya Oscara Wilde'a.
Stanisław Przybyszewski
Stanisław Przybyszewski
(1868–1927) To jedna z kontrowersyjnych postaci Młodej Polski. Był prozaikiem , poetą, dramaturgiem i nowelistą oraz „przywódcą” cyganerii artystycznej Krakowa. W Krakowie też był redaktorem czasopisma „Życie”. Jego żona - norweska pianistka Dagny Juel - była typową femme fatalefemme fatale: obiektem westchnień, a niekiedy nawet przyczyną samobójstw młodych artystów. Stach natomiast (tak nazywali go przyjaciele), uchodził za głównego skandalistę młodopolskiego Krakowa, aranżera niekończących się alkoholowych imprez i człowieka uwikłanego w liczne romanse (między innymi z żoną Jana Kasprowicza - Jadwigą).
Przypomnij, jaką rolę w społeczeństwie odgrywał artysta romantyczny. Określ jego najważniejsze cechy.
Zastanów się, jaką postacią był artysta na przełomie XIX i XX wieku. Określ, czy był przywódcą społeczeństwa, mentorem, czy raczej zoutsiderem zagubionym w świecie.
Stwórz własną definicję piękna.
Confiteor
Confiteor Stanisława Przybyszewskiego po raz pierwszy opublikowany został w 1899 roku w najważniejszym krakowskim czasopiśmie literacko‑artystycznym „Życie”. Następnie artykuł ten ukazał się w tomie Na drogach duszy (Kraków 1900 oraz 1902).
ConfiteorSztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem, bo jest odbiciem absolutu – duszy. A ponieważ jest absolutem, więc nie może być ujętą w żadne karby, nie może być na usługach jakiejśkolwiek idei, jest panią, praźródłem, z którego całe życie się wyłoniło.
Sztuka stoi nad życiem, wnika w istotę wszechrzeczy, czyta zwykłemu człowiekowi ukryte runyruny, obejmuje wszechrzecz od jednej wieczności do drugiej, nie zna ni granic, ni praw, zna tylko jedną odwieczną ciągłość i potęgę bytu duszy, kojarzy duszę człowieka z duszą wszechnatury, a duszę jednostki uważa za przejaw tamtej.
Sztuka tendencyjna, sztuka pouczająca, sztuka‑rozrywka, sztuka‑patriotyzm, sztuka mająca jakiś cel moralny lub społeczny przestaje być sztuką, a staje się biblia pauperumbiblia pauperum dla ludzi, którzy nie umieją myśleć lub są zbyt mało wykształceni, by móc przeczytać odnośne podręczniki – a dla takich ludzi potrzebni są nauczyciele wędrowni, a nie sztuka.
Działać na społeczeństwo pouczająco albo moralnie, rozbudzać w nim patriotyzm lub społeczne instynkta za pomocą sztuki, znaczy poniżać ją, spychać z wyżyn absolutu do nędznej przypadkowości życia, a artysta, który to robi, niegodny jest miana artysty.
Sztuka demokratyczna, sztuka dla ludu, jeszcze niżej stoi. Sztuka dla ludu to wstrętne i płaskie banalizowanie środków, jakimi się artysta posługuje, to plebejuszowskie udostępnienie tego, co z natury rzeczy jest trudno dostępnym.
Dla ludu chleba potrzeba, nie sztuki, a jak będzie miał chleb, to sam sobie drogę znajdzie.
Zwlekać sztukę z jej piedestału, włóczyć ją po wszystkich rynkach i ulicach to rzecz świętokradcza.
Tak pojęta sztuka staje się najwyższą religią, a kapłanem jej jest artysta. Jest on osobisty tylko wewnętrzną potęgą, z jaką stany duszy odtwarza, poza tym jest kosmiczną, metafizyczną siłą, przez jaką się absolut i wieczność przejawia.
Był on pierwszym prorokiem, który wszelką przyszłość odsłaniał, a tłomaczył runy zapleśniałej przeszłości, był magiem, co przenikał najgłębsze tajemnice, obejmował tajne związki wszechświatów, przeczuwał i odkrywał ich wzajemne na siebie działanie, a z wiedzy tej tworzył sobie moc, co gwiazdy na niebie w ich biegu zastanawiała, był wielkim mędrcem, który wiedział najtajniejsze przyczyny i tworzył nowe, nigdy nie przeczuwane syntezy: artysta ten, to ipse philosophus, daemon, Deus et omniaipse philosophus, daemon, Deus et omnia.
Artysta nie jest sługą ani kierownikiem, nie należy ani do narodu, ani do świata, nie służy żadnej idei ani żadnemu społeczeństwu.
Artysta stoi ponad życiem, ponad światem, jest Panem Panów, nie kiełznany żadnym prawem, nie ograniczany żadną siłą ludzką.
Jest on zarówno święty i czysty, czy odtwarza największe zbrodnie, odkrywa najwstrętniejsze brudy, gdy oczy w niebo wbija i światłość Boga przenika.
Bo nie zna on praw i ograniczeń, jakie objawy duszy ludzkiej w to lub owo koryto wpychają, zna on tylko jedynie potęgę tych przejawów, równie silną w cnocie czy w zbrodni, w rozpuście czy w skupieniu modlitwy. […]
Artysta, który nagina się do wymagań poszczególnego społeczeństwa, pochlebia mu, podaje mu przeżuty i lekki do strawienia obrok (zapomniałem, że mówię o artyście, zacząłem mówić o pokornym wole roboczym).
Artysta, który pragnie poklasku, a skarży się na małe uznanie tłumu, stoi jeszcze w przedsionku sztuki, nie czuje się jeszcze panem, który łask nie żebrze, tylko hojną ręka je na tłum rzuca i nie pragnie podzięki – tej pragnie tylko plebejuszplebejusz w duchu, tej pragną tylko dorobkiewicze.
Artysta, który się skarży, że rozrzucając skarby swego ducha kala swą duszę przez zetknięcie się z tłumem, przeszedł święty próg, ale się myli. Człowiek nie uznający żadnych praw, stojący ponad tłumem, ponad światem, kalać się nie może.
Zinterpretuj tytuł ConfiteorConfiteor w kontekście całego utworu Stanisława Przybyszewskiego.
Określ, jaki typ tekstu reprezentuje Confiteor. Wymień jego główne wyznaczniki.
Wskaż, co jest głównym tematem utworu.
Wymień rodzaje sztuki, jakie krytykuje młodopolski pisarz. Podaj przyczyny krytyki i argumenty, którymi się posługuje
Wyjaśnij, czym – według Stanisława Przybyszewskiego – jest sztuka.
Określ rolę sztuki formułowaną przez autora tekstu.
Zinterpretuj sformułowanie „Sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem, bo jest odbiciem absolutu – duszy”.
Powiedz, do którego hasła słynnego na przełomie XIX i XX wieku nawiązuje Stanisław Przybyszewski.
Wyjaśnij, kim jest artysta charakteryzowany przez Stanisława Przybyszewskiego i jaką rolę odgrywa w społeczeństwie.
Zaznacz określenia, jakimi artysta jest nazywany w Confiteorze.
Zinterpretuj zaznaczone określenia w notatce do gazetki szkolnej.
Które elementy romantycznej koncepcji artysty Stanisław Przybyszewski akceptuje, a które - odrzuca? Odpowiedź uzasadnij.
Irlandzki twórca Oscar Wilde w przedmowie do swej powieści Portret Doriana Graya napisał: „Nie ma książek moralnych lub niemoralnych. Są książki napisane dobrze lub źle”. Znajdź w tekście Stanisława Przybyszewskiego fragment o podobnej wymowie.
Zastanów się i powiedz, z jaką dziewiętnastowieczną doktryną filozoficzną koresponduje Confiteor? Zacytuj fragmenty potwierdzające twój sąd.
Czy zgadzasz się z poglądami Stanisława Przybyszewskiego? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Hymn do piękna
Hymn do pięknaCzy jesteś, Piękno, z nieba czy też z piekła rodem?
W twym spojrzeniu anielskim i szatańskim płynie
Cnota mącona zbrodnią, przesyt truty głodem,
Możesz przejrzeć się w sobie jak pragnienie w winie.W twych oczach jutrznie wstają, zapadają zorze,
Zapach świeżości ronisz jak po burzy kwiecie,
Przez filtr całunków z ust swych podobnych amforzeamforze
Sączysz słabość w herosa a zuchwałość w dziecię.Czy jesteś blaskiem gwiazdy, czy prochem ciemności?
Jak wierny pies za tobą idzie przeznaczenie.
Rządzisz, za nic nie biorąc odpowiedzialności
I jak popadło siejesz radość i cierpienie.Idziesz po trupach drwiąc z ich daremnych żywotów.
Gnój nie jest twym diamentem najskromniej bajecznym,
Mord, ulubieniec twoich najdroższych klejnotów
Na brzuchu wzdętym pychą drga w transie tanecznym.Ćma skwiercząc w ogniu świecy modli się: kapłanko
Światła, bądź pochwalona, spal sny nierozumne!
Kochanek gdy pochyla się drżąc nad kochanką
Jest jak umierający, co pieści swą trumnę.Nieważne, czy przybywasz z nieba czy też z piekła,
Jeśli, monstrum genialne z marzenia i błota,
Do tej nieskończoności, która mnie urzekła
Tajemnicą wieczystą, otworzysz mi wrota.Nieważne, czy cię począł Bóg czy biesbies w otchłani,
Czy lśnią welurem oczu wstydy czy bezwstydy,
Jeśli ujmiesz, jedyna królowo i pani,
Choć trochę nędzy życiu, a światu ohydy.
Określ, skąd wywodzi się Piękno.
Wymień cechy Piękna.
Odpowiedz, dokąd ma Piękno doprowadzić artystę.
Co stanowi dominantę kompozycyjną wiersza?
Na czym polega i czemu służy kontrast zastosowany w wierszu.
Czy refleksja o pięknie jest tylko zadaniem dla poetów? Przygotuj głos w dyskusji na ten temat.
Zmierz się z zadaniem maturalnym z języka polskiego (temat 1.PR) z maja 2015 roku, którego integralną częścią jest tekst teoretyczny Umberta Eco o pięknie (link).
Napisz recenzję wybranego dzieła sztuki z dowolnej jej dziedziny, które uznasz za stworzone zgodnie z kanonami piękna.
Preteksty
Przełom XIX i XX wieku to bez wątpienia czas artystów, dla których sztuka była najwyższą religią. Nazywani wyznawcami religii Piękna, całym swoim życiem udowadniali, iż tworzenie sztuki (a nawet zamienianie siebie w jej dzieło) to jedyny, choć dla wielu kontrowersyjny sens życia.
Oscar Wilde
przedstawiciel dziewiętnastowiecznego estetyzmu. Irlandzki poeta, prozaik i dramatopisarz słynął ze swej erudycji i błyskotliwego poczucia humoru, a przede wszystkim z niespotykanej nonszalancji i ekstrawagancji. Dbał o swój wygląd nawet w szczegółach, miał długie włosy i nosił udekorowane kwiatami ubrania. Był zwolennikiem idei sztuka dla sztuki – w powieści Portret Doriana Graya pisał: „Każda sztuka jest bezużyteczna” oraz „Artysta powinien stwarzać piękno, ale nie wkładać w nie nic ze swego życia. Żyjemy w epoce, kiedy ludzie tak się obchodzą ze sztuką, jak gdyby miała być pewnego rodzaju autobiografią. Zatraciliśmy abstrakcyjny zmysł piękna”.
Życie Oscara Wilde'a skończyło się tragicznie.
Ostatnie chwile życia autor Salome spędził w Paryżu, jako człowiek zubożały i schorowany. Jego grób znajduje się na cmentarzu Père Lachaise.
hrabia Robert de Montesquiou-Fézensac
najsłynniejszy dandys przełomu XIX i XX wieku. Przystojny arystokrata, który odziedziczył w spadku duży majątek, starał się tworzyć z siebie i swojego życia dzieło sztuki. Mimo że zajmował się twórczością literacką, uchodził w wielu kręgach za grafomana, który bardziej niż o kunszt językowy dbał o piękne wydanie swych dzieł. Radosław Okulicz‑Kozaryn w książce Mała historia dandyzmu przytacza jedną z wielu anegdot dotyczących osobliwego hrabiego: „Pewnego jesiennego dnia potraktował swoje ubranie jak kompozycję różnych odcieni szarości. «Czy Pan nosi żałobę?» – spytano go. «Tak – odpowiedział – po martwych liściach»”.
Robert de Montesquiou miał wielu przyjaciół w środowisku artystycznym, dla których stanowił źródło inspiracji.
Powiedz, jakie wrażenie wywarł na tobie film Agnieszki Holland Całkowite zaćmienie.
Wskaż, co zwróciło twoją szczególną uwagę.
Przeanalizuj styl bycia i miejsce w społeczeństwie francuskich artystów przełomu XIX i XX wieku.
Zapoznaj się z portretami i notkami biograficznymi dwóch naczelnych estetów końca XIX wieku – Oscara Wilde'a i Roberta Montesquiou.
Czy wyznawanie religii Piękna miało sens, czy było dziwne i groteskowe?
Jak myślisz, czy Oscar Wilde i Robert Montesquiou odnaleźliby się we współczesnym świecie?
Zadaniowo
Przygotuj rozprawkę, w której odpowiedz na pytanie: „Jaka idea sztuki bardziej do ciebie przemawia – sztuka dla sztuki czy sztuka zaangażowana ideologicznie, mająca na celu zmianę świata?”. Uzasadnij swoją odpowiedź i poprzyj ją przykładami.
Inspirując się Confiteorem Stanisława Przybyszewskiego, napisz swój własny manifest dotyczący sztuki, muzyki lub innej dziedziny artystycznej, którą się interesujesz.