Podróże przyszłości
Sposoby przemieszczania się ludzi w przyszłości to jeden z ulubionych tematów twórców sztuki fantastycznonaukowej. Marzenia o błyskawicznej, bezpiecznej i komfortowej podróży rodzą też wizje futurystycznych środków transportu. Kiedyś człowiek chciał jedynie dotrzeć w najbardziej niedostępne miejsca na Ziemi, potem zapragnął zmierzyć się z grawitacją, w końcu postanowił podróżować, nie tracąc na to upływającego czasu… Które z tych marzeń udało się zrealizować? Czy podróżujemy tak, jak to dla nas wymyślili wizjonerzy ponad sto lat temu? A jak nasze pokolenie widzi podróże przyszłości?
1) Zrób zestawienie trzech różnych środków transportu.
2) Poszukaj informacji o nich w dowolnej encyklopedii i odpowiedz na pytania:
Który z nich jest najstarszy, a który został stworzony najpóźniej?
Który jest najszybszy, a który najwolniejszy?
Który jest najdroższy, a który najbardziej ekonomiczny?
Futurystyczne wizje podróżowania na ilustracjach z przełomu XIX i XX wieku
Zróbcie w klasie ranking powtarzających się w zebranych przez was materiałach środków transportu.
Zastanówcie się wspólnie nad następującymi pytaniami:
Jak w ciągu minionego stulecia zmieniał się sposób, czas i komfort podróżowania?
Jak na początku ubiegłego wieku współcześni mogli sobie wyobrażać środki transportu w późniejszych czasach?
Wymyślcie nazwy dla środków transportu, które zostały przedstawione na poniższych obrazkach.
Odpowiedzcie na następujące pytania i skomentujcie swoje opinie:
Czy widoczne na ilustracjach maszyny i obiekty udało się zrealizować w XX wieku?
Na rosyjskiej kartce pocztowej została utrwalona wizja dworca w XXIII wieku. Czy zdążyliśmy już zrealizować wszystkie pomysły sprzed stu lat?
Czy wszystkie elementy dworca przyszłości pasują do waszych wyobrażeń takiego miejsca?
Przyjrzyj się ilustracji i dokończ opisujące ją zdania.
Przypomnij, co oznaczają pojęcia: weduta, batalistyczny, kompozycja horyzontalna/ wertykalna, monochromatyczny.
Przyjrzyj się kartce pocztowej i dokończ dotyczące jej stwierdzenia.
Teleportacja
Opierając się na dostępnych ci źródłach, wyjaśnij pojęcie teleportacji.
Wymień znane ci tytuły utworów literackich, filmów, gier komputerowych, w których pojawia się motyw teleportacji oraz teleporterów.
Eksperyment Filadelfia
Eksperyment FiladelfiaEksperyment Filadelfia (Projekt Tęcza lub Eksperyment Filadelfijski) – nazwa tajnego eksperymentu naukowego, rzekomo przeprowadzonego przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych.
Eksperyment miał być przeprowadzony w dniu 28 października 1943 roku na amerykańskim okręcie USS EldridgeUSS Eldridge, stacjonującym w Bazie Sił Morskich USA w porcie Filadelfia, i zakończyć się tragedią. Większość współczesnych opisów tych wydarzeń opiera się na relacjach Alfreda Bielka, który podaje się za ich naocznego świadka. [...]
Według relacji okręt, na którego pokładzie wygenerowano jednobiegunowe pole magnetyczne, po kilku minutach działania tego pola otoczony został szarą mgłą, a następnie stał się całkowicie niewidoczny, czemu towarzyszył oślepiający błysk światła. Wskutek eksperymentu, któremu w niektórych relacjach dodatkowo towarzyszyła teleportacja jednostki, znaczna część załogi rzekomo poniosła śmierć, zaginęła lub zapadła na choroby umysłowe. [...]
Teoriom tym stanowczo zaprzeczyła większość członków załogi oraz przedstawiciele rządu; według tych relacji, Eldridge brał udział w badaniach naukowych, ale miały one zdecydowanie mniej tajemniczą naturę: badano na przykład możliwości wykorzystania pól magnetycznych do stworzenia osłony przeciwtorpedowej wokół okrętu.
Nie ma przekonujących dowodów wskazujących, iż niewyjaśnialny w ramach współczesnej fizyki eksperyment w ogóle się odbył. Hipotetyczna wersja wydarzeń nigdy nie zdobyła akceptacji kręgów naukowych i historyków.
Na podstawie wyżej cytowanego tekstu wyjaśnij, na czym miał polegać Eksperyment Filadelfia.
Jeżeli zainteresował cię Eksperyment Filadelfia i chcesz się dowiedzieć, gdzie rzekomo znaleziono teleportowany okręt i co się stało z jego załogą, obejrzyj film Tajemnica Eksperymentu Filadelfia z serii Tajemnice II wojny światowej (odcinek 13; 41 min 53 s).
Zadaniowo
Zestaw i porównaj wizje sposobów podróżowania utrwalone na ilustracjach z początku XX wieku i w roku 2013.
Wyobraź sobie, że w 2215 roku twoi rówieśnicy oglądają odnalezione na archaicznych twardych dyskach ilustracje z teleporterami. Napisz, jak – twoim zdaniem – zareagują na te obrazki.