Podsumowanie działu I „Ciało człowieka”
Organizm człowieka składa się z głowy, szyi, tułowia i dwóch par kończyn. Nasze ciało budują komórki, które tworzą narządy. Współpracujące ze sobą narządy tworzą układy narządów. Ich rolą jest utrzymanie takich czynności życiowych jak : oddychanie, odżywianie, rozmnażanie, wydalanie, ruch, reagowanie na czynniki środowiska.
1. Twoje ciało
Komórka to podstawowy element budujący każdy żywy organizm. Zbudowana z komórek część ciała pełniąca określoną rolę w organizmie to narząd. Zbiór narządów połączonych ze względu na funkcję, jaką pełnią tworzą układ narządów. Organizm składa się z wielu układów. Komórki podobne do siebie, które pełnią te same funkcję tworzą zespoły nazywanę tkankami.
Układ narządów | Narządy budujące układ | Funkcje układu |
ruchu | kości tworzące szkielet, mięśnie | rusztowanie ciała, ochrona niektórych narządów, wykonywanie ruchów i przemieszczanie się |
oddechowy | jama nosowa, krtań, tchawica, oskrzela, płuca | dostarczanie organizmowi tlenu, usuwanie dwutlenku węgla |
pokarmowy | jama ustna, przełyk, żołądek, jelito cienkie, jelito grube, ślinianki, wątroba, trzustka | pobieranie, rozdrabnianie, trawienie pokarmu, usuwanie niestrawionych resztek pokarmu |
krwionośny | serce, naczynia krwionośne | rozprowadzanie po organizmie tlenu i substancji pokarmowych, obrona przed zakażeniami |
rozrodczy | żeński: pochwa, macica, dwa jajowody, dwa jajniki, męski: prącie, dwa nasieniowody, dwa jądra | wykształcenie męskich i żeńskich cech płciowych, wydawanie na świat potomstwa |

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DH7wtsQ23
2. Jak się poruszamy?
Poruszanie się jest możliwe dzięki układowi ruchu. Tworzą go szkielet i mięśnie.
Szkielet budują kości i stawy.
Kości to twarde narządy zbudowane z białek i soli mineralnych.
Stawy to ruchome połączenia kości, umożliwiające wykonywanie ruchów.
Funkcje układu szkieletowego:
Czaszka – chroni mózg i narządy zmysłu oraz przednie odcinki przewodów pokarmowego i oddechowego.
Kręgosłup – jest oparciem dla czaszki, klatki piersiowej i szkieletu kończyn.
Klatka piersiowa – chroni serce i płuca.
Szkielet kończyn – tworzy rusztowanie dla rąk i nóg.
Mięśnie są zbudowane z komórek, które są zdolne do kurczenia się.

3. Jak się odżywiamy?
Układ pokarmowy służy do pobierania, rozdrabiania i trawienia pokarmu. Niestrawione resztki pokarmu są usuwane z organizmu przez odbyt w postaci kału.
Trawienie to rozkład pokarmu na drobiny za pomocą substancji trawiących (enzymów trawiennych). Strawiony pokarm jest rozprowadzany do komórek ciała za pomocą krwi.
Narządy budujące układ pokarmowy i ich rola:
jama ustna – rozdrabnianie pokarmu za pomocą zębów, mieszanie rozdrobnionego pokarmu ze śliną i formowanie kęsów;
przełyk – przesuwanie kęsów pokarmu do żołądka;
żołądek – trawienie pokarmu;
jelito cienkie – dalsze trawienie pokarmu, przenikanie drobin pokarmu do krwi (wchłanianie);
jelito grube – wchłanianie wody, formowanie kału z niestrawionych resztek pokarmu i usuwanie na zewnętrz przez odbyt.
W trawieniu pokarmu ważną rolę pełnią ślinianki, wątroba i trzustka. Narządy te produkują substancje, które pomagają w trawieniu pokarmu. Ślinianki produkują ślinę, która zmiękcza i częściowo trawi pokarm. Wątroba i trzustka wytwarzają substancje, które dostają się do części jelita cienkiego znajdującego się tuż za żołądkiem. Wątroba produkuje żółć, która rozbija tłuszcz na kropelki, dzięki czemu tłuszcz jest szybciej rozkładany przez substancje trawiące. Trzustka wytwarza substancje rozkładające białka, cukry i tłuszcze.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DH7wtsQ23
4. Jak oddychamy?
Układ oddechowy służy do pobierania z otoczenia powietrza i usuwania zużytego. Zawarty w powietrzu wdychanym tlen jest rozprowadzany przez krew do komórek. Z komórek krew zabiera dwutlenek węgla i przenosi go do puc.
Rytmiczne ruchy klatki piersiowej umożliwiają wykonywanie wdechów i wydechów. Są one możliwe dzięki skurczom i rozkurczom mięśni międzyżebrowych i przepony. Podczas wdechu mięśnie te się kurczą, klatka piersiowa się rozszerza i powietrze jest zasysane do płuc. Podczas wydechu mięśnie się rozkurczają, klatka piersiowa opada i powietrze wydostaje się z płuc.
Narządy budujące układ oddechowy i ich rola:
jama nosowa – nawilżanie, ogrzewanie i oczyszczanie wdychanego powietrza;
krtań – podczas wydechu struny głosowe są wprawiane w drgania i powstają dźwięki;
tchawica i oskrzela – oczyszczanie powietrza i doprowadzenie go do płuc;
płuca – wymiana gazowa, która polega na przenikaniu do krwi tlenu a z krwi do płuc dwutlenku węgla.

5. Na czym polega oddychanie?
Oddychanie wewnętrzne polega na uwolnieniu energii z pokarmu w obecności tlenu. Powstała podczas oddychania komórkowego energia jest magazynowana i wykorzystywana do wykonywania różnych czynności życiowych. Produktami ubocznymi oddychania są dwutlenek węgla i woda, które są usuwane z organizmu. Oddychaniu komórkowemu zawsze towarzyszy wymiana gazowa.
Skład powietrza wdychanego i wydychanego różni się ilością tlenu, dwutlenku węgla i pary wodnej. Powietrze wdychane zawiera więcej tlenu oraz mniej dwutlenku węgla i pary wodnej niż powietrze wydychane.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja prezentuje komórkę zwierzęcą, do której z lewej strony wnikają pokarm i tlen. W komórce pokarm jest rozkładany w obecności tlenu. W wyniku czego powstaje: energia, woda i dwutlenek węgla. Dwa ostatnie produkty wydostają się po prawej stronie z komórki.
6. Układ krwionośny
Układ krwionośny odpowiada za transport substancji po organizmie:
transportuje tlen z płuc do komórek;
transportuje składniki pokarmowe z jelita cienkiego do komórek ciała;
zabiera z komórek niepotrzebne substancje i przenosi je do narządów, których zadaniem jest usunięcie ich z organizmu.
Narządy budujące układ krwionośny i ich rola:
serce – kurcząc się i rozkurczając umożliwia szybki przepływ krwi w naczyniach krwionośnych;
tętnice – naczynia krwionośne, które wyprowadzają krew z serca do tkanek; mają grube, elastyczne ściany; w tętnicach krew płynie szybko i ma wysokie ciśnienie;
żyły – naczynia krwionośne, które doprowadzają krew z tkanek do serca; mają cienkie ściany; krew w żyłach płynie wolno i ma niskie ciśnienie.
W narządach układu krwionośnego płynie krew. Składa się ona z komórek, zwanych krwinkami oraz płynnej substancji - osocza.

7. Co to znaczy być kobietą mężczyzną?
Rozmnażanie to wydawanie na świat potomstwa. Człowiek rozmnaża się płciowo, czyli nowy organizm powstaje z połączenia się komórek rozrodczych żeńskiej (komórki jajowej) i męskiej (plemnika).
Do rozmnażania służą układy rozrodcze: żeński i męski.
Narządy budujące żeński układ rozrodczy i ich rola:
parzyste jajniki – wytwarzają komórki jajowe, czyli żeńskie komórki rozrodcze;
parzyste jajowody – miejsce połączenia się komórki jajowej i plemnika;
macica – miejsce rozwoju zarodka;
pochwa – kanał, przez który wydostaje się krew menstruacyjna, a podczas porodu dziecko.

Narządy budujące męski układ rozrodczy i ich rola:
parzyste jądra – wytwarzają plemniki, czyli męskie komórki rozrodcze;
parzyste nasieniowody – wprowadzają plemniki z jąder do cewki moczowej;
penis – narząd przez który wydostaje się nasienie sperma (płyn zawierający plemniki).

8. Rozwój człowieka
Zapłodnienie to połączenie się komórki jajowej z plemnikiem – w ten sposób powstaje zarodek. Odżywia się on i oddycha dzięki łożysku, które się tworzy w macicy. Łącznikiem między łożyskiem a zarodkiem jest pępowina.
Ciąża rozpoczyna się zapłodnieniem i kończy porodem. U ludzi ciąża trwa około 9 miesięcy i zazwyczaj rodzi się jedno dziecko. Poród to proces, podczas którego dziecko wydostaje się z macicy przez pochwę.
Etap rozwoju | Czas trwania | Typowe cechy |
zarodkowy | od zapłodnienia do końca 2 miesiąca ciąży | zaczynają tworzyć się części ciała i narządy |
płodowy | od 3 miesiąca ciąży do porodu | wzrost i rozwój części ciała i narządów wewnętrznych. |
noworodkowy | od urodzenia do końca pierwszego miesiąca życia | dziecko większą część doby przesypia |
niemowlęcy | do końca pierwszego roku życia | dziecko raczkuje, siada, gaworzy, wyrastają mu pierwsze zęby mleczne, pod koniec tego okresu próbuje stać i chodzić |
poniemowlęcy | 1‑3 lata | dziecko uczy się chodzić, wyrastają mu wszystkie zęby mleczne, pod koniec buduje proste zdania |
przedszkolny | 3‑6 lat | dziecko bawi się z rówieśnikami, szybko nabywa nowe umiejętności |
szkolny | 7‑10 dziewczęta7‑12 chłopcy | dziecku wypadają zęby mleczne i wyrastają stałe, wzrasta sprawność fizyczna i zdolności intelektualne |
dojrzewania | do ok. 20 lat | osiągnięcie wyglądu osoby dorosłej (dojrzałość fizyczna), przygotowanie do pełnienia ról społecznych (dojrzałość społeczna), zdolność do panowania nad emocjami (dojrzałość psychiczna) |
dorosłości | do około 65 lat | osoby dorosłe podejmują decyzje dotyczące pracy, miejsca zamieszkania, małżeństwa, posiadania dzieci |
starości | do śmierci | osoby w tym wieku są mniej aktywne, mogą częściej chorować, skóra staje się mniej elastyczna, ruchy są wolniejsze |
Dojrzewanie to okres, w którym dziewczynka staje się kobietą a chłopiec mężczyzną. Zmiany w okresie dojrzewania dotyczą:
budowy i wyglądu – jest to dojrzewanie płciowe;
postaw, zachowania – jest to dojrzewanie psychiczne;
stosunku do innych ludzi, przestrzegania reguł w społeczeństwie – jest to dojrzewanie społeczne.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja przedstawia rozwój człowieka od zapłodnienia do narodzin (bez porodu). Prezentowane są zmianach w wyglądzie, zmiany wielkości dziecka w poszczególnych miesiącach. Przedstawiony zostaje rozwój dziecka z podziałem na etapy.
9. Jak widzimy?
Narządem zmysłu wzroku są oczy. Za ich pomocą widzimy przedmioty i odróżniamy kolory.
Kiedy światło dociera do oka, przedostaje się przez źrenicę i przez soczewkę jest skupiane na siatkówce. Tam bodźce świetlne są przekształcane w impulsy nerwowe i przesyłane do mózgu. Obraz powstający na siatkówce jest pomniejszony i odwrócony. Położenie oczu blisko siebie i z przodu głowy pozwala na widzenie przestrzenne.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja przedstawia budowę oka człowieka. Kolejne slajdy pokazują budowę gałki ocznej oglądanej z profilu. Gałka umieszczona jest w oczodole i ma kształt kulisty. Z przodu gałki znajduje się przezroczysta rogówka, następnie kolorowa tęczówka z otworem w środku – źrenicą. Następnie wypukła przezroczysta soczewka, która skupia promienie świetlne na siatkówce pokrywającej tylna część gałki ocznej. Od siatkówki odchodzi nerw wzrokowy.

10. Jak słyszymy?
Człowiek odbiera dźwięki za pomocą zmysłu słuchu, którego narządem są uszy.
Źródłem dźwięku są drgania ciał. Drgania te przenoszą się przez ośrodek złożony z drobin, dlatego dźwięki rozchodzą się w ciałach stałych, cieczach i gazach, lecz nie rozchodzą się w próżni. Im bliżej siebie leżą drobiny, tym szybciej rozchodzi się dźwięk. Dlatego ciała stałe lepiej przewodzą dźwięki niż ciecze, a ciecze lepiej niż gazy.
Kiedy ciało zostanie wprawione w drgania, wprawia w ruch drobiny powietrza, które przekazują drgania kolejnym drobinom. Drgania te są przenoszone do uszu i tam zamieniane na impulsy nerwowe. Impulsy nerwowe docierają do mózgu.

Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja przedstawia drogę fali dźwiękowej w uchu. Fala dźwiękowa docierająca do ucha przechodzi kolejno przez: małżowinę, przewód słuchowy, wprawia w drgania błonę bębenkową. Następnie drgania zostają wzmocnione prze kosteczki słuchowe i przeniesione na ślimak, w którym zostają zamienione na impulsy nerwowe. Pojawia się wskazanie z opisem.
11. Światło i dźwięk
Dźwięki różnią się wysokością i głośnością.
Wysokość dźwięku zależy od częstotliwości, czyli ilości drgań na sekundę obiektu wydającego dźwięk. Dorosły, zdrowy człowiek słyszy dźwięki o częstotliwości od 16 do około 20000 drgań na sekundę. Głośność dźwięku zależy od siły drgań – im silniejsze, tym dźwięk jest głośniejszy. Głośność dźwięku mierzy się decybelach (dB).
Dźwięk rozchodzi się we wszystkich kierunkach od źródła dźwięku. Prędkość dźwięku zależy od budowy ciała, w którym się rozchodzi. Najszybciej dźwięk rozchodzi się w ciałach stałych. Dźwięk nie rozchodzi się w próżni, ponieważ nie ma drobin, które przenosiłyby drgania.
Światło rozchodzi się po liniach prostych od źródła światła. Gdy światło przechodzi z powietrza do wody, ulega załamaniu. Światło najszybciej rozchodzi się w próżni.
Światło rozchodzi się szybciej od dźwięku, dlatego podczas burzy z piorunami najpierw widzimy błyskawicę a potem słyszymy grzmot. Nic nie może poruszać się szybciej od światła.

12. Inne zmysły też są ważne
Narządy zmysłów służą do odbierania informacji ze środowiska, takich jak: światło, dźwięk, zapach, smak, dotyk, ciepło, zimno. Najważniejszą rolę w codziennym życiu odgrywają wzrok i słuch, ale inne zmysły są też ważne.
Zmysł węchu znajduje się w nosie. Odbiera informacje o zapachach unoszących się w powietrzu. Za pomocą tego zmysłu odróżniamy zapachy. Zmysł węchu ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, np. ulatniającym się gazem. Zmysł węchu szybko się „męczy” – tzn. że po chwili zapach może nawet przestać być wyczuwalny.
Zmysł smaku znajduje się na języku. Odbiera informacje o substancjach zawartych w pokarmach. Pozwala na ocenę, czy potrawa jest smaczna, jadalna i świeża. Człowiek odróżnia smaki: słodki, słony, kwaśny, gorzki i mięsny. Zmysł smaku ostrzega przed zjedzeniem nieświeżej potrawy lub niejadalnej substancji. Zmysły smaku i węchu są ze sobą powiązane, dlatego podczas kataru smak potraw jest słabo wyczuwalny.
Zmysł dotyku znajduje się w skórze. Odbiera informacje o temperaturze otoczenia oraz sile uścisku, dotyku i bólu. Najbardziej wrażliwa jest skóra na wargach i opuszkach palców.
Test
Zadania
Uporządkuj części organizmu od najprostszej do najbardziej skomplikowanej.
- serce
- układ krwionośny
- komórka krwi
Przyporządkuj każdemu procesowi jego funkcję
rozmnażanie, oddychanie, odżywianie, wydalanie
uwolnienie energii z pokarmu | |
dostarczenie pokarmu komórkom | |
usuwanie z organizmu szkodliwych substancji | |
wydawanie na świat potomstwa |
Do każdego układu narządów dopasuj przykłady narządów, które go budują.
przełyk, tchawica, płuca, czaszka, klatka piersiowa, macica, jelito, jajnik
układ oddechowy | |
---|---|
układ kostny | |
układ pokarmowy | |
układ rozrodczy |
Wskaż wszystkie funkcje układu szkieletowego
- utrzymanie postawy ciała
- transport tlenu do komórek
- regulacja temperatury ciała
- miejsce przyczepu mięśni
- ochrona narządów wewnętrznych
Połącz ze sobą elementy z miejscem, w którym występują.
kończyna górna, kończyna dolna, czaszka, klatka piersiowa
staw barkowy | |
staw kolanowy | |
żebra | |
szczęki |
Wybierz poprawne dokończenie zdania.
Staw łokciowy łączy kości:
- ramieniową i przedramienia.
- ręki i ramieniową.
- ramieniową i łopatkę.
- przedramienia i ręki.
Oceń prawdziwość zdań.
Prawda | Fałsz | |
Tylko w żołądku odbywa się trawienie pokarmu. | □ | □ |
Trawienie to rozkład pokarmu do substancji, które mogą przenikać do krwi. | □ | □ |
Po strawieniu pokarmu jest on usuwany przez odbyt na zewnątrz ciała. | □ | □ |
Odżywianie polega na dostarczaniu pokarmu komórkom. | □ | □ |
Ułóż czynności w kolejności, w jakiej zachodzą w przewodzie pokarmowym.
- wchłanianie pokarmu do krwi
- pobieranie pokarmu
- usuwanie niestrawionych resztek pokarmu
- trawienie pokarmu
- rozdrabnianie pokarmu
Zadaniem układu pokarmowego nie jest:
- transport pokarmu do komórek
- rozdrabnianie pokarmu
- trawienie pokarmu
- pobieranie pokarmu
Uporządkuj elementy układu pokarmowego tak, by ukazywały drogę, jaką pokonuje pokarm.
- przełyk
- jama ustna
- jelito cienkie
- jelito grube
- odbyt
- żołądek
Wskaż narząd, w którym krew zabiera pokarm.
- jelito cienkie
- jama ustna
- przełyk
- żołądek
Ułóż we właściwej kolejności drogę powietrza z tlenem organizmie.
- krew
- tchawica
- nos
- płuca
- komórki
- krtań
Uporządkuj elementy w takiej kolejności, w jakiej powietrze wydostaje się w naszego organizmu.
- oskrzela
- krtań
- płuca
- gardło
- jama nosowa
- tchawica
- nozdrza
Oceń prawdziwość zdań.
Prawda | Fałsz | |
Oddychanie komórkowe polega na przenoszeniu tlenu do komórek. | □ | □ |
Podczas oddychania komórkowego uwalniana jest energia z pokarmu. | □ | □ |
Do oddychania komórkowego potrzebny jest tlen i pokarm. | □ | □ |
Oddychanie komórkowe to wdech i wydech. | □ | □ |
Wskaż narząd, w którym krew pobiera tlen i oddaje dwutlenek węgla.
- płuca
- serce
- żołądek
- tchawica
Uzupełnij zdania.
Do serca krew wpływa ................, a wypływa ..................... Tętnice mają ............ ścianę. Płynie nimi krew .............. i ma .............. ciśnienie.
Żyły mają .............. ścianę. Płynie nimi krew ................ i ma ............ ciśnienie.
Połącz narząd z rolą, jaką pełni.
Nasieniowód, Macica, Jajowód, Jądro, Jajnik
produkcja plemników | |
rozwój zarodka i płodu | |
produkcja komórek jajowych | |
droga plemników z jąder | |
miejsce zapłodnienia |
Uzupełnij schematyczny zapis obrazujący rozmnażanie człowieka
płód, komórka jajowa, jajnik, jajowód, macica, zapłodnienie, zarodek
Kiedy plemnik i .............................. łączą się, powstaje ............................... Proces ten to ............................... Część układu rozrodczego, w którym dochodzi do tego procesu, to ...............................
Dziecko w tym okresie bardzo szybko rośnie i rozwija się. Próbuje siadać i zaczyna samodzielnie stać i chodzić. Wyrastają mu pierwsze zęby mleczne. Opis dotyczy okresu:
- niemowlęcego
- zarodkowego
- noworodkowego
- przedszkolnego
Oceń prawdziwość zdań.
Prawda | Fałsz | |
Komórka jajowa wydostaje się z jajnika przeciętnie co 28 dni. | □ | □ |
Miesiączka trwa około jednego miesiąca. | □ | □ |
Podczas polucji plemniki wydostają się przez prącie na zewnątrz. | □ | □ |
Dziewczęta i chłopcy dojrzewają w tym samym wieku. | □ | □ |
Ustal, które oznaki dojrzewania są charakterystyczne dla dziewcząt, które dla chłopców.
owłosienie łonowe i pachowe, poszerzenie się bioder, rozwój piersi, owłosienie łonowe i pachowe, mutacja, trądzik, polucje, miesiączka, trądzik, zarost na twarzy, poszerzenie się barków
dziewczęta | |
---|---|
chłopcy |
Wskaż cechy obrazu oglądanego przedmiotu, jaki powstaje na siatkówce oka.
- pomniejszony
- powiększony
- nieodwrócony
- odwrócony
- tej samej wielkości
Uporządkuj części oka w taki sposób, by powstał schemat przedstawiający drogę światła w oku.
- źrenica
- siatkówka
- rogówka
- soczewka
Michał ma prawdopodobnie 1. wypukłymi, 2. krótkowzroczność, 3. dalekowzroczność, 4. wklęsłymi, 5. astygmatyzm. Osoby takie jak Michał powinny nosić okulary z soczewkami 1. wypukłymi, 2. krótkowzroczność, 3. dalekowzroczność, 4. wklęsłymi, 5. astygmatyzm
Wstaw odpowiednie wyrażenia.
wklęsłymi, astygmatyzm, krótkowzroczność, dalekowzroczność, wypukłymi
Michał siedzi w szkolnej ławce w ostatnim rzędzie. Od jakiegoś czasu zauważył, że ma kłopot z przeczytaniem, co jest napisane na tablicy. Z bliska widzi dobrze. Korzystając z tej wiedzy, uzupełnij zdania.
Michał ma prawdopodobnie ....................................... Osoby takie jak Michał powinny nosić okulary z soczewkami ......................................
Oceń prawdziwość zdań.
Prawda | Fałsz | |
Dźwięki wytwarzają wyłącznie instrumenty muzyczne. | □ | □ |
Prędkość dźwięku jest większa niż prędkość światła. | □ | □ |
Dźwięk w wodzie rozchodzi się szybciej niż w powietrzu. | □ | □ |
Zjawisko odbicia dźwięku od przeszkody nazywamy echem. | □ | □ |
Uzupełnij zdania.
Im dłuższa jest struna w gitarze, tym dźwięk jest ...............
Im cieńsza jest struna w gitarze, tym dźwięk jest ...............
Im bardziej jest naprężona struna w gitarze, tym dźwięk jest ...............
Oceń prawdziwość zdań.
Prawda | Fałsz | |
Podczas burzy najpierw słychać grzmot a potem widać piorun. | □ | □ |
Światło najszybciej rozchodzi się w wodzie. | □ | □ |
Światło rozchodzi się w próżni. | □ | □ |
Dźwięk rozchodzi się wolniej od światła. | □ | □ |