Podsumowanie
Podsumowanie
Celem raportu była analiza kompetencji językowych nauczycieli/nauczycielek w polskim języku migowym, a następnie zarekomendowanie zmian w zakresie kształcenia pedagogów/pedagożek i ich przygotowania do pracy z uczniami/uczennicami głuchymi i słabosłyszącymi.
W pierwszej części dokumentu opisano profil nauczyciela/nauczycielki podkreślając istotne znaczenie kompetencji językowych w PJM w pracy z osobami głuchymi i słabosłyszącymi. Następnie przedstawiono analizę wyników ankiety samooceny biegłości językowej w PJM przeprowadzonej wśród nauczycieli/nauczycielek. W trzeciej części przedstawiono rekomendacje zmian w obszarze obowiązkowego poziomu biegłości w PJM nauczycieli i nauczycielek.
Raport diagnozuje problem, który od lat jest poruszany przez środowiska związane z edukacją uczniów i uczennic głuchych i słabosłyszących - większość nauczycieli/nauczycielek posiada zbyt niskie kompetencje w PJM do pracy z dziećmi głuchymi i słabosłyszącymi (lub nie posiada ich w ogóle).
Najlepsze rezultaty w kształceniu osób głuchych przynosi podejście dwujęzyczne, ale do jego wprowadzenia potrzebne są odpowiednie kompetencje językowe nauczycieli/nauczycielek. Bez kadry znającej PJM, migające dzieci nie mają możliwości opanowania wiedzy, co przekłada się na osiągane niskie wyniki egzaminów, mocno ogranicza ich możliwości dalszego kształcenia się oraz rozwoju zawodowego.
Raport rekomenduje zmiany w kilku obszarach. Niezbędne jest wprowadzenie minimalnego poziomu biegłości w PJM na poziomie B2 dla nauczycieli/nauczycielek pracujących z osobami głuchymi/słabosłyszącymi. W związku z tym musi również ulec zmianie podstawa prawna, by standard kształcenia nauczycieli/nauczycielek uwzględniał zdobycie wysokich kompetencji językowych w PJM oraz wiedzy o kulturze osób głuchych i słabosłyszących. Wprowadzenie tych zmian wiąże się również z potrzebą stworzenia centralnego systemu certyfikacji i standaryzacji umiejętności w PJM, co pozwalałoby na ewaluację kompetencji językowych w PJM.
Raport podkreśla pilną potrzebę wprowadzenia powyższych zmian systemowych i praktycznych w kształceniu nauczycieli i nauczycielek. Jest to jedyna droga, aby zaspokoić potrzeby uczniów i uczennic głuchych/słabosłyszących, a także poprawić poziom ich edukacji.