R1P20lf7TDaxc
Na zdjęciu widać żołnierzy wchodzących do rowu, zagłębienia. Widać rozległe pole. Na drugim planie wrak samolotu.

Od „bałkańskiego kotła” do upadku Habsburgów, Hohenzollernów i Romanowów - rewolucje i wojna domowa w Rosji oraz zmiany w powojennym świecie

Amerykańscy żołnierze, 29 września 1918 r.
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Podsumowanie

I wojna światowa rozegrała się w latach 1914–1918. Po jednej stronie stanęły państwa centralne, a po drugiej – ententa. Walki toczyły się na wielu frontach, między innymi we Francji, w Rosji, na Bałkanach i Bliskim Wschodzie. Zastosowano tam wiele nowych, wyniszczających rodzajów broni. Ze względu na to, że wojna objęła wiele państw z całego świata oraz z powodu olbrzymiej liczby ofiar została nazwana wielką albo światową wojną. Zakończyła się porażką państw centralnych i przyniosła duże zmiany na mapie Europy.

R16sDm5e5BJWd
Oś czasu – Dlaczego wielka, dlaczego światowa? wojna 1914–1918,
28.7.1914 wybuch I wojny światowej,
8.3.1917 rewolucja lutowa w Rosji,
27.10.1917 rewolucja październikowa w Rosji,
11.11.1918 koniec I wojny światowej.
Oś czasu – dlaczego wielka, dlaczego światowa? wojna 1914–1918
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Świat przed I wojną światową

Polecenie 1

Wyjaśnij, do jakich wydarzeń, osób i zjawisk odnoszą się poniższe nazwy:
kocioł bałkański, sufrażystki, krwawa niedziela, serdeczne porozumienie, Weltpolitik, panslawizm, hakata, orientacje polityczne, trializm.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
RpmaDD8FrpyjP1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RBLiwUVt7pBIq1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RMLTc1jlaOm3j1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wynotuj przyczyny wybuchu I wojny światowej (wykonajcie karty, na każdej z nich napiszcie po jednej przyczynie). Możecie podzielić się na dwie grupy. Wykorzystując losowanie, ustalcie ich znaczenie w procesie wyjaśniania tego zagadnienia.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.

Działania na frontach I wojny światowej

RIcCB1LEGf38H1
Sojusze militarne w 1914 roku
Źródło: Krystian Chariza i zespół, Sojusze militarne w 1914 roku, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1Px3uMH9vXIb1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RKK1vQmO7DA33
Ćwiczenie 4
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Kraje należące do Trójprzymierza nazywano też państwami centralnymi,
bo znajdowały się w centrum Europy. Z kolei Trójporozumienie zwane było ententą, od francuskiego entente cordiale [czyt.: ątąt kordial], czyli „serdeczne porozumienie”, bo tak określano dobre stosunki między Francją i Wielką Brytanią na przełomie
XIX i XX wieku.

Między państwami obu bloków narastała wrogość, zarówno w Europie, jak i w koloniach. Oba bloki od dawna się zbroiły, a wojskowi wyraźnie dążyli do tego, by wypróbować armie w boju. Potrzebny był tylko punkt zapalny. Stało się nim zabójstwo austriackiego następcy tronu arcyksięcia Franciszka Ferdynanda. Dokonano
go 28 czerwca 1914 roku w Sarajewie, mieście należącym do Bośni, która była wtedy częścią Austro‑Węgier. W wyniku zawartych sojuszy do 6 sierpnia prawie cała Europa znalazła się w stanie wojny.

Względny poziom potencjału przemysłowego

Wielka Brytania

Stany Zjednoczone

Niemcy

Francja

Rosja

Austro‑Węgry

Włochy

127

298

138

57

77

40

22

CART12 Źródło: Paul Kennedy, MOCARSTWA ŚWIATA. Narodziny, rozkwit, upadek. Przemiany gospodarcze i konflikty zbrojne w latach 1500-2000, Warszawa 1994.

Uwaga: Dane, dotyczące produkcji przemysłowej, pochodzą z 1913 roku. W 1900 roku potencjał przemysłowy Wielkiej Brytanii wynosił 100.

Ćwiczenie 5
R1EzWD7bvoq4G1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R3KIV8TKp3nmb1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Na zachodzie bez zmianE.M. Remarque
E.M. Remarque Na zachodzie bez zmian

„Głuchy huk granatów gazowych miesza się z trzeszczeniem pocisków wybuchowych. Dzwonek dudni pomiędzy eksplozjami, gongi, kołatki metalowe zwiastują wszędy – gaz – gaz – gaaz. Wycieram do czysta z tumanu oddechu szybki naoczne mej maski. Te pierwsze minuty z maską decydują o życiu i śmierci: czy jest nieprzepuszczalna? Znam straszliwe obrazy z lazaretu: zatrutych gazem, którzy w dławieniu, trwającym całe dnie, rzygają kawałami spalonych płuc. Głowa moja huczy i dźwięczy pod maską, bliska jest pęknięcia. Płuca są wysilone, mają tylko na nowo wciąż ten sam, gorący, zużyty oddech, żyły na skroni wzdymają się, zda się, jakbym się miał udusić. Ale teraz o niewiele metrów dalej podnosi się ktoś, czyszczę szybki, z podniecenia natychmiast znów zasnuwają się mgłą, z natężeniem patrzę w tamtą stronę – ów tam nie nosi już maski ochronnej. Czekam jeszcze kilka sekund – nie zwala się, szukając patrzy wokoło i robi kilka kroków – wiatr rozproszył gaz, powietrze jest wolne – tedy i ja, rzężąc, zszarpuję maskę i padam, powietrze spływa we mnie jak zimna woda, oczy pragnęłyby zamrzeć, fala ta zatapia mnie i ogarnia mnie ciemność”

CART13 Źródło: Erich Maria Remarque, Na Zachodzie bez zmian, Poznań 2018.
R10Aqbc3KyGQ9
Nagranie odczytu tekstu E.M. Remarquego.
Polecenie 3

Wypisz informacje o I wojnie światowej, których dostarcza tekst źródłowy Na Zachodzie bez zmian.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Do prowadzenia wojny wykorzystano wiele wynalazków z XIX wieku. W zadaniu
na rozgrzewkę na pewno wymyśliliście, że kolej żelazna i parowce ułatwiały transport żołnierzy, broni i innego zaopatrzenia na duże odległości, można też było prowadzić z nich ostrzał wroga. Fabryki umożliwiały szybką produkcję broni, mundurów, żywności i innych artykułów potrzebnych podczas wojny. Środki łączności pozwalały bardzo szybko informować o położeniu swoim i przeciwnika, przekazywać rozkazy i inne wiadomości. Za pomocą aparatów fotograficznych można było wykonywać zdjęcia szpiegowskie i podobnie jak filmy wykorzystywać w propagandzie.
Takie zdjęcia i filmy przekazują nam dzisiaj wiele informacji o tej wojnie.
Pojawiły się też wynalazki bezpośrednio związane z działaniami zbrojnymi, przede wszystkim nowe rodzaje broni, np. gazy bojowe, karabiny maszynowe.

Ćwiczenie 7
RbGorEIUWva0k1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Ba2Ry2iiIUh
Ćwiczenie 7
ćwiczenie alternatywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RccJ9jMgpC7E8
I wojna światowa
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1HzXSxoufkip1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij i zanotuj co oznacza pojęcie okop.

R1GFUtaVH2OJc
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RbUAoT2eaU90W
Tekst na plakacie: FritzFritz! Brytyjscy pracownicy wytwarzający amunicję nigdy nie zamierzają wziąć urlopów!
Źródło: Will Dyson, Brak wakacji, 1916, domena publiczna.
Polecenie 4

Dlaczego Brytyjczycy nie mają wakacji? Jaki był cel powstania powyższego plakatu? Na podstawie własnej wiedzy scharakteryzuj rolę propagandy wojennej w latach 1914‑1918.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Wyjaśnij i zanotuj co oznacza pojęcie propaganda.

RY8NwnZt8cGEi
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0.
R9oiqGPtOSLMz
Owce na rzeź
Źródło: Winsor McCay, Owce na rzeź, 1914, domena publiczna.
RnodkFhxVoVOU
Dezerter
Źródło: Boardman Robinson, Dezerter, 1916, domena publiczna.
RBJ2PeMZhRNq1
Europa 1916
Źródło: Boardman Robinson, Europa 1916, 1916, domena publiczna.
R16FJYMCoU0wH
Pobór do wojska
Źródło: Henry J. Glintenkamp, 1917, domena publiczna.
R1epJhqnlZkyX
Jej najlepszy klient
Źródło: Winsor McCay, 1917, domena publiczna.
Polecenie 5

Obejrzyj powyższe ilustracje – rysunki i grafiki pochodzące z okresu I wojny światowej. Zwróć uwagę na daty ich powstania. O jakich zjawiskach i społecznych problemach informują one w symboliczny sposób? Wypisz je w punktach.

Ra6jcCzWG0goU
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Wytłumacz rolę antywojennych plakatów propagandowych. Jaki był ich cel?

RW190E2H7fqTV
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9WPFaftsnjjw
Liczebność armii poszczególnych państw biorących udział w wojnie zamieszczony w tygodniku „Scientific American”, wydanie z 5 września 1914 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 9

Na podstawie powyższej ilustracji zapisz liczbę żołnierzy trójprzymierza
(bez Włoch) i trójporozumienia (bez Włoch).

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Podaj, które państwo z bloku trójporoumienia posaidało największą liczbę żołnierzy.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10
Rkz7k5dZX2wXB1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RNShJkh1r3XWk1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Nie liczyliśmy żołnierzy włoskich, ponieważ Włochy najpierw zachowały neutralność, a w 1915 roku przystąpiły do wojny po stronie ententy. Natomiast po stronie państw centralnych opowiedziały się Turcja i Bułgaria. Przewaga ententy została jednak zachowana.

RHf13NwM4Kgyh
Film o sojuszach militarnych I wojny światowej.
Ćwiczenie 12

Na podstawie filmu wymień, który blok zyskał więcej sojuszników w czasie wojny.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13
R4ibcKqeiGQmg1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

Wymień nazwę bloku militarnego, którego żołnierze byli lepiej odżywieni pod koniec wojny.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa, że nowo przystępujące do wojny państwa „oddawały zasoby gospodarcze i demograficzne aliantom”.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Dlaczego wielka, dlaczego światowa?

REGTLK8zrtksC1
Europa podczas I wojny światowej w latach 1914–1918
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
R16qkRb9LjrYT1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Tak wielka liczba frontów w różnych krajach to jeden z powodów, dla których wojna
ta nazywana jest światową.
W walkach tych brali udział żołnierze z bardzo wielu państw. Na przykład pod Gallipoli w Turcji wsławili się Australijczycy i Nowozelandczycy. Do tej pory rocznica tej bitwy obchodzona jest jako święto narodowe w Australii i Nowej Zelandii.

RThPPQiPNZApr
Zdjęcie australijskich pomników na cmentarzu w Lone Pine, Gallipoli
Źródło: Adam Carr, domena publiczna.
Polecenie 6

Wskaż trzy elementy widoczne na fotografii, które świadczą o trosce współczesnych ludzi o ten stuletni cmentarz.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 6
R1ce6o4ukuZUT
ćwiczenie interaktywne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Wyszukaj w dostępnych źródłach, informacji na temat cmentarza „Lone Pine”.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Na podstawie wypowiedzi Prof. Chwalby lub innych źródeł podaj nazwę państwa, którego dominiami były w czasie I wojny światowej Australia i Nowa Zelandia. Podaj, jaki jest dzisiejszy status tych państw.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Szacunkowa liczba poległych

Wikipedia podaje następujące dane dotyczące liczby ofiar wojny (żołnierzy i cywilów) wśród najważniejszych uczestników walk.

Państwo

Liczba ofiar

Wielka Brytania

995 939

Belgia

120 637

Francja

1 697 800

Grecja

176 000

Włochy

1 240 000

Rumunia

700 000

Rosja

ok. 3 500 000

Serbia

725 000

USA

117 465

Austro‑Węgry

1 567 000

Bułgaria

187 500

Niemcy

2 476 897

Turcja

2 921 844

Ćwiczenie 18
R2G70ISPa7muw1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Wyjaśnij, dlaczego w tabeli nie uwzględniono Polski.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Ważne są jednak nie tylko same liczby, lecz także ich odniesienie do stanu armii albo ogólnej liczby ludności w danym kraju. Na przykład 700 000 ofiar to 9% populacji Rumunii, a około 16% Serbii, natomiast dla Niemiec, które straciły prawie 2,5 miliona obywateli, to „tylko” niecałe 4% ich ludności.

Szacuje się, że łącznie w wojnie zginęło ponad 9,5 miliona osób. To jeden z powodów, dla których nazwano ją wielką. We Francji tylko do jednej wioski powrócili wszyscy żołnierze, którzy poszli na wojnę. W Anglii i Walii naliczono ich 51, w Szkocji i Irlandii Północnej – ani jednej.

Wojna była bardzo wyniszczająca, ale bardzo długo nie przynosiła rozstrzygnięcia. Stąd tytuł książki Ericha Marii Remarque’a Na zachodzie bez zmian.

Polecenie 9

Odpowiedź na pytanie. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem prof. Chwalby, że Stany Zjednoczone były najważniejszym sojusznikiem ententy? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Koniec zmagań

Rosja wycofała się z wojny po rewolucji bolszewickiej w 1917 roku. Również Niemcom zaczęła grozić rewolucja, czyli bunt ludności, co skłoniło je do zawieszenia broni. W monarchii Austro‑Węgierskiej także nie było woli walki, a poszczególne narody wchodzące w jej skład zaczęły tworzyć własne państwa.

R1PFxOYWULH4V1
Europa przed I wojną światową
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
R16IqbcYhvT4h1
Zmiany terytorialne po I wojnie światowej
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 19
R1Xtozwb4zWvB1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20
R1Vrfu3bAzDWP1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Niektórzy twierdzą, że wszelkie wojny należy uznać za zło, zaprzestać zbrojeń i prowadzić wyłącznie politykę pokojową. Taką postawę (wykluczającą wojnę i przemoc) nazywamy pacyfizmem. Są jednak i tacy, którzy uważają, że wystarczyłoby jeszcze trochę powalczyć, a można by było odnieść zwycięstwo. Twierdzą,
że właściwie armia nie przegrała na polu walki, lecz została zmuszona do poddania się przez bunty ludności. Taką postawę, czyli dążenie do realizacji celów w drodze wojny, nazywamy militaryzmem.

Polecenie 10

Scharakteryzuj w  jaki sposób mogłyby być wykorzystane w czasie wojny wymienione poniżej wynalazki z XIX wieku. Które z nich, Twoim zdaniem, mogły mieć największy wpływ na zmianę sposobu prowadzenia wojny.

  • Kolej, statek parowy, fabryka, telegraf, radio, fotografia, film.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Słownik

okop
okop

umocnienie ziemne składające się z rowu i wału usypanego z ziemi, przystosowane do obrony

wojna pozycyjna
wojna pozycyjna

wojna, którą cechują działania opierające się na tworzeniu stałych frontów z silnie rozbudowanymi pozycjami

alianci/państwa ententy
alianci/państwa ententy

ententa od entente cordiale (fr., serdeczne porozumienie); sojusz państw walczących przeciw państwom centralnym – pomiędzy Francją, Wielką Brytanią i Rosją

państwa centralne
państwa centralne

sojusz państw walczących przeciw państwom ententy w czasie I wojny światowej – Niemcy i Austro‑Węgry