1
bg‑azure

Podział ATA (Stowarzyszenia Transportu Lotniczego Ameryki)

Organizacja Linie Lotnicze dla Ameryki (Airlines for America, A4A), wcześniej znana jako Stowarzyszenie Transportu Lotniczego Ameryki (Air Transport Association of America, ATA) wydało specyfikację ATA, aby ujednolicić formę prezentowania informacji dotyczących obsługi technicznej statków powietrznych w instrukcjach obsługi. Założeniem jest wprowadzenie wspólnego formatu i organizacji danych w podręcznikach napraw wszystkich producentów statków powietrznych. Stosowanie standardów minimalizuje wydatek czasu, koszty i wysiłek personelu technicznego. W związku z niepodważalnymi zaletami organizacja danych według standardu ATA stała się odniesieniem dla wszystkich samolotów komercyjnych.

Standard odnosi się do metodologii numerowania dokumentacji samolotu. Umożliwia łatwe zrozumienie procedur i zagadnień związanych z określonym elementem lub częścią statku powietrznego (rysunek poniżej).

Tabela Powierzchnie sterowe według ATA

Elementy dokumentacji

Numeracja rozdziałów

FLIGHT CONTROLS ELECTRICAL SYSTEM
(UKŁAD ELEKTRYCZNY STEROWANIA LOTEM)

AILERON (Lotka)

RUDDER (Ster)

ELEVATOR (Lotki usterzenia ogonowego)

HORIZONTAL STABILIZER (Statecznik poziomy)

FLAP (Klapa)

SPOILERS AND AIR BRAKES (Spojlery i hamulce aerodynamiczne)

SLAT (Skrzela)

1
R1O5YFPNp98pU1
Powierzchnie sterowe według ATA‑100
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia samolot pasażerski. Na planszy znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu których pojawia się ramka z tekstem.

Na samej górze, nad statkiem powietrznym, znajduje się punkt pierwszy, którego treść jest następująca:

Tłumaczenie:

  • Slats - sloty

  • Aileron - lotka

  • Spoilers - spoilery

  • Flaps - klapa

  • Stabilizer - stabilizator

  • Elevator - ster wysokości

  • Rudder - ster kierunku

Drugi punkt jest połączony z czterema elementami znajdującymi się z przodu prawego skrzydła. Po kliknięciu w ten punkt również pojawia się napis: slats.
Trzeci punkt wskazuje na lotkę prawego skrzydła, czyli element znajdujący się na tylnej stronie skrzydła bliżej jego końca. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: aileron.
Czwarty punkt jest połączony z trzema spojlerami prawego skrzydła, czyli elementami znajdującymi się w połowie długości tylnej części skrzydła. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: spoilers.
Piąty punkt łączy się z dwoma elementami znajdującymi się bezpośrednio za spojlerami prawego skrzydła, są to tak zwane klapy. o kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: flaps.
Szósty punkt jest połączony z dwoma spojlerami znajdującymi się na prawym skrzydle zaraz przy kadłubie statku powietrznego. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: spoilers.
Siódmy punkt interaktywny jest połączony jest z czterema elementami znajdującymi się z przodu lewego skrzydła, tak zwanymi slotami. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: slats.
Ósmy punkt jest połączony z dwoma spojlerami znajdującymi się na lewym skrzydle zaraz przy kadłubie statku powietrznego. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: spoilers.
Dziewiąty punkt jest połączony z trzema spojlerami lewego skrzydła, czyli elementami znajdującymi się w połowie długości tylnej części skrzydła. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: spoilers.
Dziesiąty punkt łączy się z dwoma elementami znajdującymi się bezpośrednio za spojlerami środkowymi lewego skrzydła, są to tak zwane klapy. o kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: flaps.
Jedenasty punkt wskazuje na lotkę lewego skrzydła, czyli element znajdujący się na tylnej stronie skrzydła bliżej jego końca. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: aileron.
Dwunasty punkt łączy się z przednią częścią prawego statecznika poziomego. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: stabilizer.
Trzynasty punkt łączy się z sterem wysokości prawego statecznika poziomego, czyli elementem znajdującym się w tylnej części statecznika. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: elevator.
Czternasty punkt łączy się ze sterem kierunku statecznika pionowego, czyli elementem znajdującym się w tylnej części statecznika. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: rudder.
Piętnasty punkt łączy się z przednią częścią lewego statecznika poziomego. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: stabilizer.
Szesnasty punkt łączy się z sterem wysokości lewego statecznika poziomego, czyli elementem znajdującym się w tylnej części statecznika. Po kliknięciu w punkt pojawia się ramka z napisem: elevator.

Pierwotnie specyfikacja nosiła nazwę ATA Spec . Poprawiana i aktualizowana specyfikacja została opracowana pod kątem dokumentacji w formie elektronicznej pod nazwą ATA Spec . Ostatecznie te dwie specyfikacje przekształciły się w jeden dokument o nazwie ATA iSpec . W wyniku standaryzacji informacje dotyczące konkretnego systemu znaleźć można w tym samym rozdziale instrukcji obsługi statku powietrznego, niezależnie od producenta. Na przykład Airbus A321, Boeing B737, a nawet helikoptery (MD500) mają ten sam numer rozdziału dotyczącego układu paliwowego, numer ATA (Tabela 2).

RxX71zmK4GMhM
Historia numeracji ATA
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

System numeracji ATA jest zorganizowany jako uporządkowana, hierarchiczna przestrzeń liczbowa obejmująca cały statek powietrzny. Numer jest podzielony na trzy podstawowe elementy do identyfikacji sprzętu, stanowiące sześciocyfrowy unikalny adres komponentu, i ma do czterech elementów służących do identyfikacji zadania (rysunek poniżej).

RHzzyqo9OaVfk
Struktura numeracji zadań oparta na systemie ATA
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Przykład 1
  • — Drzwi,

  • — Drzwi pasażera,

  • — Mechanizm ryglujący drzwi,

  • — Procedura wymiany mechanizmu ryglującego drzwi.

Jak każde rozwiązanie, tak i standard ATA posiada wady. Podstawowym problemem jest klasyfikacja przestrzenna komponentów płatowca. Dobrym przykładem jest instalacja olejowa, której większość części jest omawiana w rozdziale odnoszącym się do oleju. Niestety, część przewodów i akcesoriów znaleźć można w rozdziale dotyczącym paliwa, a zadania odnoszące się do smarowania łożysk opisane zostały w rozdziale dotyczącym silnika (rysunek poniżej).

1
R1EthYausw05W
Diagram lokalizacji komponentów układu olejowego według Standardu ATA
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia diagram lokalizacji komponentów układu olejowego według Standardu A T A. Po lewej stronie ilustracji znajdują się trzy kwadraty w różnych odcieniach niebieskiego oraz przypisane im rozdziały, w których można znaleźć informacje na temat podzespołów oznaczonych na schemacie instalacji układu olejowego tym samym kolorem co kolor kwadratu. Na środku ilustracji znajduje się punkt interaktywny, po kliknięciu w który pojawia się ramka z tekstem. Schemat instalacji układu olejowego znajduje się po prawej stornie ilustracji.

Zaczynając od góry pierwszy kwadrat ma kolor niebieski. Obok kwadratu znajduje się napis Chapter 72 – Engine. Niżej znajduje się kwadrat w kolorze niebieskim, obok niego znajduje się napis Chapter 79 – Oil System. Poniżej znajduje się ostatni kwadrat, jest on koloru granatowego. Obok niego znajduje się napis Chapter 73 – Fuel System.
Na środku grafiki znajduje się punkt interaktywny po kliknięciu, w który pojawia się ramka z napisem: Legenda:
1. Oil tank,
2. Quantity transmitter,
3. Pressure pump,
4. Pressure filter,
5. Pressure filter AP switch,
6. Air‑oil heat exchanger,
7. Fuel‑oil heat exchanger,
8a. Front bearing chamber,
8b. Internal bearing chamber,
8c. HP/IP bearing chamber,
8d. Tail bearing chamber,
8e. Stepside gearbox,
8f. Lower bevel gearbox,
8g. External gearbox,
9. Pressure transmitters,
10. Chip detectors,
11. Scavenge pumps,
12. Master chip detector,
13. Scavenge filter,
14. Scavenge filter AP switch,
15. Temperature sensors,
16. Breather.

Po prawej stronie grafiki znajduje się diagram, na którym zaznaczona jest lokalizacja poszczególnych komponentów układu olejowego według standardu A T A. Podzespoły są opisane numerami, które odpowiadają numerom zawartym w legendzie. Komponenty mają różne kształty i są ze sobą połączone przewodami. Część podzespołów ma kolor granatowy, a część niebieski.

W lewym górnym rogu diagramu znajdują się dwa granatowe prostokątne elementy z numerami 14 i 15. Poniżej znajduje się granatowy prostokąt o zaokrąglonych rogach z numerem 13. Z lewej strony znajduje się granatowy kwadrat z numerem 12, a z prawej strony filtra znajduje się duży granatowy podzespół o kształcie przypominającym prostokąt z zaokrąglonymi rogami, jest on podpisany numerem 1. Na tym komponencie znajduje się biały prostokąt z cyfrą 1. Z prawej strony znajduje się kolejny podzespół o kształcie prostokąta z zaokrąglonymi rogami, jest on koloru granatowego i podpisano go numerem 7. Niżej znajdują się cztery komponenty zaznaczone niebieskimi kwadratami, są one ułożone obok siebie i są popisane kolejno: 8a, 8b, 8c i 8d. Poniżej znajduje się kwadratowy komponent w kolorze niebieskim z numerem 16. Bezpośrednio obok niego znajduje się duży prostokątny podzespół w kolorze niebieskim z podpisem 8g. Z prawej strony znajduje się podzespół zaznaczony granatowym prostokątem z zaokrąglonymi rogami, jest on podpisany numerem 4. Do tego komponentu z prawej strony przylega prostokąt z numerem 5. Poniżej znajduje się granatowe koło z numerem 3. Z prawej strony od komponentów z numerem 4 i 3 znajdują się podzespoły zaznaczony różnymi kształtami w kolorze granatowym, patrząc od góry mają one numery 6, 9 oraz 11. Obok komponentu z numerem 11 znajduje się granatowy prostokątny komponent z numerem 10. Poniżej znajdują się dwa komponenty zaznaczone niebieskimi kwadratami, oba podpisane są 8f. Pod komponentem z podpisem 8b znajduje się niebieski komponent o kształcie kwadratu. Komponenty są połączone ze sobą za pomocą linii.

Kolejną wadą jest logika numeracji, w której tylko pierwsze trzy cyfry są definiowane przez standard ATA, a reszta zależy od zasad producenta płatowca. Nawet najwięksi światowi producenci statków powietrznych, tacy jak BoeingAirbus, przyjęli odmienne od siebie strategie. Boeing ma koncepcję produkcji seryjnej, która w zasadzie zgodna jest ze strategią przyjętą przez producenta silników Rolls‑Royce. Airbus przydziela numery podzespołom ze względu na zasadę ich działania, np. podzespołom sterowanym elektrycznie z ruchomymi częściami przydzielane są numery zaczynające się od . W rezultacie ten sam podzespół może mieć różne numery ATA w instrukcjach różnych producentów. Ponadto istnieją dwa różne numery IPC części dla tego samego silnika — numery producenta i numery producenta statku powietrznego.

1
Tabela Rozdziały ATA

Rozdziały od do

Rozdziały od do

Rozdziały od do

Rozdziały od do

GENERAL (Ogólne)

AIR CONDITIONING (system klimatyzacji)

WATER BALLAST (Wodne systemy balastowe)

PROPELLERS/PROPULSORS (Śmigła/Napęd)

MAINTENANCE POLICY (Zasady konserwacji)

AUTO FLIGHT (autopilot)

INTEGRATED MODULAR AVIONICS (zintegrowane system modułowe awioniki)

MAIN ROTOR(S) (Główne wirniki)

OPERATIONS (Działania)

COMMUNICATION (Komunikacja)

CABIN SYSTEMS (Systemy kabinowe)

MAIN ROTOR DRIVE(S) (Napęd głównego wirnika)

SUPPORT (Pomoc)

ELECTRICAL POWER (Źródło zasilania)

ONBOARD MAINTENANCE SYSTEMS (OMS) (System monitorowania stanu technicznego)

TAIL ROTOR (Wirnik Ogonowy)

AIRWORTHINESS LIMITATIONS (Ograniczenie związane z zdatnością do lotu)

EQUIPMENT/FURNISHINGS (Wyposażenie/Wnętrze)

INFORMATION SYSTEMS (Systemy informacyjne)

TAIL ROTOR DRIVE (Napęd wirnika ogonowego)

TIME LIMITS/MAINTENANCE CHECKS (Data ważności oraz kontrole techniczne)

FIRE PROTECTION (Ochrona przeciwpożarowa)

INERT GAS SYSTEM (system zabezpieczenia zbiorników paliwa)

FOLDING BLADES/PYLON (Składane łopatki wirnika)

DIMENSIONS AND AREAS (Wymiary i powierzchnie)

FLIGHT CONTROLS (System kontroli lotu)

IN FLIGHT FUEL DISPENSING (Zrzut paliwa)

ROTORS FLIGHT CONTROL (Sterowanie z użyciem wirników)

LIFTING AND SHORING (Dźwiganie i punkty podparcia)

FUEL (Paliwo)

AIRBORNE AUXILIARY POWER (Pomocnicze źródło zasilania w powietrzu)

POWER PLANT (Zespół napędowy)

LEVELING AND WEIGHING (Wyważenie)

HYDRAULIC POWER (Systemy Hydrauliczne)

CARGO AND ACCESSORY COMPARTMENTS (Przestrzenie ładunkowe)

ENGINE (silnik)

TOWING AND TAXING (Holowanie i kołowanie)

ICE AND RAIN PROTECTION (Ochrona przed lotem i deszczem)

STANDARD PRACTICES AND STRUCTURES — GENERAL

T — ENGINE — TURBINE/TURPBOPROP, DUCTED FAN/UNDUCTED FAN (Turbina, Truboprop, Osłoniony i nieosłoniony wentylator)

PARKING, MOORING, STORAGE AND RETURN TO SERVICE (Dokowanie, mocowanie, przechowywanie i powrót do użytkowania)

INDICATING/RECORDING SYSTEM (Wskazywania i rejestrowanie parametrów lotu)

DOORS (Drzwi)

R — ENGINE — RECIPROCATING (Silnik Cylindryczny)

PLACARDS AND MARKINGS (Napisy i oznaczenia)

LANDING GEAR (Podwozie)

FUSELAGE (Poszycie)

ENGINE — FUEL AND CONTROL (Paliwo i sterowanie przepływu)

SERVICING (serwisowanie)

LIGHTS (Oświetlenie)

NACELLES/PYLONS (Pylony i osłony silnika)

IGNITION (Układ zapłonowy)

HARDWARE AND GENERAL TOOLS (Sprzęt i narzędzia)

NAVIGATION (System Nawigacji)

STABILIZERS (Stabilizatory)

BLEED AIR (Pobranie powietrza)

AIRCREW INFORMATION (Informacje dla załogi)

OXYGEN (System Tlenowy)

WINDOWS (Okna)

ENGINE CONTROLS (Sterowanie silnikiem)

CHANGE OF ROLE (zmiana funkcji samolotu)

PNEUMATIC (Układ pneumatyczny)

WINGS (Skrzydła)

ENGINE INDICATING (Systemy wskazań silnika)

VIBRATION AND NOISE ANALYSIS (HELICOPTER ONLY) (Analiza drgań i hałasu wyłączenie dla śmigłowców)

VACUUM (System próżniowy)

STANDARD PRACTICES — PROP./ROTOR

EXHAUST (Układ wydechowy)

STANDARD PRACTICES — AIRFRAME (Standardowe procedury prac serwisowych i naprawczych)

WATER/WASTE (System wodny i odpadkowy)

OIL (System smarowania)

ELECTRICAL — ELECTRONIC PANELS AND MULTIPURPOSE COMPONENTS (Panel elektryczny, elektroniczny oraz wielofunkcyjne komponenty)

STARTING (System uruchamiania silników)

MULTI‑SYSTEM (System zarządzania różnymi funkcjami)

Powrót na górę stronyPowrót na górę strony

Powrót do spisu treściDHOhEApWHPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

RsHoJ8pMMplrH

Materiały powiązane