Wiemy już, jak zmierzyć odcinek. Znamy podstawowe jednostki długości: , , , , . Mierzyliśmy też kąty, posługując się jednostką miary, jaką jest stopień. A jak zmierzyć pole powierzchni figury?
Przykład 1
Policz, ile kratek zawiera każda figura.
RYCmUiSRfU08k1
RxnK82x0xDIr31
Który z tych ośmiokątów zajmuje największą liczbę kratek?
Ważne!
Jedną z podstawowych jednostek pola jest centymetr kwadratowy, który zapisujemy . to pole kwadratu o boku długości .
R1IUYY082WPLz1
A
Ćwiczenie 1
Zapisz, z ilu małych kwadratów zbudowana jest figura.
RYRsD3HyzQj9b1
RSDT6BFFXoi6L1
R1ToGI5HurnBM1
kratek
kratek
kratek
A
Ćwiczenie 2
Która z poniższych figur ma większe pole i dlaczego?
R99EIpjkJpB2e1
Sześciokąt ma większe pole.
A
Ćwiczenie 3
Jakie pole miałaby narysowana figura, gdyby bok jednej kratki miał długość ?
RemcL5I9HJPa81
RXKj4AlpGU4qh1
R1To31HKSFBzu1
R1AHhTg8enyzC1
A
Ćwiczenie 4
Narysuj dowolną figurę, której pole jest równe
A
Ćwiczenie 5
Rfx2EAhdP8UYX1
Podstawowe jednostki pola
R14UQDljYewcW1
Pola figur narysowanych w książce lub w zeszycie możemy określić w centymetrach kwadratowych. Pola wyrażamy w innych jednostkach.
Ważne!
Podstawowe jednostki pola to
milimetr kwadratowy
centymetr kwadratowy
decymetr kwadratowy
metr kwadratowy
ar hektar
kilometr kwadratowy
Ważne!
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
classicmobile
Ćwiczenie 6
Rlef9dD7oF2vU1
static
Ćwiczenie 6
Wybierz z listy jednostkę, w której najlepiej wyrazić
RO57JWomDd7Tx1
A
Ćwiczenie 7
Korytarz szkolny ma kształt prostokąta o wymiarach i. Czy jego pole powierzchni jest większa czy mniejsza od ara? Wykorzystaj rysunki i uzupełnij zdania.
RyqW3OWJTBI0A1
Prostokąt można podzielić na dwa takie same prostokąty o wymiarach … i … i złożyć z nich ….
RXMVreIKlCxzY1
Długość boku otrzymanego kwadratu wynosi … , zatem jego pole to … . Powierzchnia korytarza wynosi dokładnie … .
kwadrat
B
Ćwiczenie 8
Szkolne boisko w kształcie prostokąta ma wymiary i. Ile arów wynosi powierzchnia tego boiska? Uzupełnij zdania.
R1cvD1Plu0nxg1
Rzeczywista długość boku brązowego kwadratu wynosi .
Pole tego kwadratu jest równe .
Powierzchnia boiska składa się z takich kwadratów, jest zatem równa .
lub ar
Zamiana jednostek
RavQcfndwPfsd1
Sprawdźmy, ile mniejszych jednostek pola mieści się w kolejnej, większej jednostce. W tym celu wykorzystamy kilkakrotnie ten sam rysunek, ale sporządzony w różnych skalach.
R1VxmyqY0DPx81
Bok małego kwadratu ma długość , zatem jego pole to
W dużym kwadracie mieści się małych kwadratów. Zatem
Wyobraźmy sobie, że kwadrat o boku długości zmniejszamy dziesięciokrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.
R1bCUd7BYqAMA1
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Zatem
Teraz kwadrat o boku zmniejszamy stukrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.
R1O6P83A6jXw61
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to
Zatem
Na kolejnym rysunku mały kwadrat ma bok długości
R1VOlcbdVx1JM1
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Bok dużego kwadratu jest razy dłuższy, więc ma długość . Jego pole to
Zatem
Mały kwadrat na rysunku ma bok długości .
R19ezwPQiFiio1
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to
Bok dużego kwadratu ma długość , czyli . Jego pole to
Zatem
Jeżeli kwadrat o boku długości dziesięciokrotnie powiększymy, to otrzymamy taki rysunek:
RtsiesodJH5ro1
Bok małego kwadratu ma teraz długość . Jego pole to .
Bok dużego kwadratu ma długość . Jego pole to
Zatem
classicmobile
Ćwiczenie 9
R1Vwz36vWy9rc1
static
Ćwiczenie 9
Uzupełnij brakujące liczby.
R1Sz07eoNTlgU1
classicmobile
Ćwiczenie 10
RCDMsEo6OuHqx1
static
Ćwiczenie 10
Uzupełnij brakujące liczby.
R1aK5xSOVtnmh1
C
Ćwiczenie 11
W każdym wierszu skreśl wyrażenia oznaczające równe pola, ale zapisane w różnych jednostkach. Litery na pozostałych polach, czytane z góry na dół, dadzą hasło. Odczytaj je i wpisz w kratki. Sprawdź, co to hasło oznacza.