Pole figury. Jednostki pola
Pole figury
Wiemy już, jak zmierzyć odcinek. Znamy podstawowe jednostki długości: , , , , . Mierzyliśmy też kąty, posługując się jednostką miary, jaką jest stopień.
A jak zmierzyć pole powierzchni figury?
Policz, ile kratek zawiera każda figura.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DCUIIo7FO
Animacja
Który z tych ośmiokątów zajmuje największą liczbę kratek?
Jedną z podstawowych jednostek pola jest centymetr kwadratowy, który zapisujemy .
to pole kwadratu o boku długości .
Zapisz, z ilu małych kwadratów zbudowana jest figura.
RYRsD3HyzQj9b1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.RSDT6BFFXoi6L1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.R1ToGI5HurnBM1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Która z poniższych figur ma większe pole i dlaczego?
Jakie pole miałaby narysowana figura, gdyby bok jednej kratki miał długość ?
RemcL5I9HJPa81 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.RXKj4AlpGU4qh1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.R1To31HKSFBzu1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.R1AHhTg8enyzC1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Narysuj dowolną figurę, której pole jest równe
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DCUIIo7FO
Podstawowe jednostki pola
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DCUIIo7FO
Animacja
Pola figur narysowanych w książce lub w zeszycie możemy określić w centymetrach kwadratowych.
Pola wyrażamy w innych jednostkach.
Podstawowe jednostki pola to
milimetr kwadratowy
centymetr kwadratowy
decymetr kwadratowy
metr kwadratowy
ar hektar
kilometr kwadratowy
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
to pole kwadratu o boku długości
Wybierz jednostkę, w której najlepiej wyrazić
, , a, , , , , , , , , , , , ha, , , , , a, , , , ha, , , , ha, ha, , , , ha, , a, a, , , a
a) pole powierzchni pól uprawnych w gospodarstwie rolnym. ............
b) pole powierzchni podłogi w pokoju. ............
c) pole powierzchni skrzydeł muchy. ............
d) pole powierzchni Polski. ............
e) pole powierzchni niedużej działki rekreacyjnej. ............
Korytarz szkolny ma kształt prostokąta o wymiarach i. Czy jego pole powierzchni jest większa czy mniejsza od ara? Wykorzystaj rysunki i uzupełnij zdania.
RyqW3OWJTBI0A1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.Prostokąt można podzielić na dwa takie same prostokąty o wymiarach … i … i złożyć z nich ….
RXMVreIKlCxzY1 Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.Długość boku otrzymanego kwadratu wynosi … , zatem jego pole to … . Powierzchnia korytarza wynosi dokładnie … .
Szkolne boisko w kształcie prostokąta ma wymiary i. Ile arów wynosi powierzchnia tego boiska? Uzupełnij zdania.
Rzeczywista długość boku brązowego kwadratu wynosi .
Pole tego kwadratu jest równe .
Powierzchnia boiska składa się z takich kwadratów, jest zatem równa .
Zamiana jednostek
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DCUIIo7FO
Animacja
Sprawdźmy, ile mniejszych jednostek pola mieści się w kolejnej, większej jednostce. W tym celu wykorzystamy kilkakrotnie ten sam rysunek, ale sporządzony w różnych skalach.
Bok małego kwadratu ma długość , zatem jego pole to
W dużym kwadracie mieści się małych kwadratów.
Zatem
Wyobraźmy sobie, że kwadrat o boku długości zmniejszamy dziesięciokrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Zatem
Teraz kwadrat o boku zmniejszamy stukrotnie i umieszczamy go w dużym kwadracie o boku dziesięciokrotnie dłuższym.
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to
Zatem
Na kolejnym rysunku mały kwadrat ma bok długości
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to .
Bok dużego kwadratu jest razy dłuższy, więc ma długość . Jego pole to
Zatem
Mały kwadrat na rysunku ma bok długości .
Bok małego kwadratu ma długość . Jego pole to
Bok dużego kwadratu ma długość , czyli . Jego pole to
Zatem
Jeżeli kwadrat o boku długości dziesięciokrotnie powiększymy, to otrzymamy taki rysunek:
Bok małego kwadratu ma teraz długość . Jego pole to .
Bok dużego kwadratu ma długość . Jego pole to
Zatem
Uzupełnij.
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
Uzupełnij.
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
W każdym wierszu skreśl wyrażenia oznaczające równe pola, ale zapisane w różnych jednostkach.
Litery na pozostałych polach, czytane z góry na dół, dadzą hasło. Odczytaj je i wpisz w kratki. Sprawdź, co to hasło oznacza.