Organizmy i środowisko
Populacja i jej cechy
Obserwacje przyrody są podstawową metodą badawczą, dostarczającą informacji o świecie. Dzięki nim można dostrzec różnorodność organizmów występujących na Ziemi. Obserwując pojedyncze osobniki przystosowane do życia w danym środowisku, można poznać znaczenie tych organizmów w szerszym kontekście. Każdy z nich funkcjonuje w obrębie wyższego poziomu organizacji przyrody, jakim jest populacja.
Populację tworzy grupa osobników należących do tego samego gatunkugatunku, występujących na określonym obszarze w tym samym czasie. Przedstawiciele populacji mogą się ze sobą swobodnie krzyżować, dając płodne potomstwo. Organizmy te korzystają z tych samych zasobów i pozostają pod wpływem tych samych czynników środowiskowych. Populacją nie są więc pojedyncze osobniki np. wiewiórek pospolitych napotkanych w lesie, ale wszystkie wiewiórki tego gatunku, które zamieszkują dany las.
Każda populacja posiada cechy charakteryzujące jej strukturę i dynamikę
Populacja posiada charakterystyczne cechy do których należą:
liczebność i zagęszczenie
struktura przestrzenna
struktura płciowa i wiekowa
Liczebność i zagęszczenie populacji zależą od rozrodczości, śmiertelności i migracji
Liczebność populacji to liczba osobników tworzących daną populację. W przypadkach trudnej do zliczenia całkowitej liczebności populacji (np. osobniki tworzące populację są małe, populacja zajmuje zbyt duży obszar lub granice występowania populacji nie są wyraźnie określone) wskaźnikiem umożliwiającym określenie jej wielkości jest zagęszczenie, czyli liczba osobników danej populacji przypadająca na jednostkę powierzchni (populacje lądowe, np. 500 sosen/ha) lub objętości (populacje wodne, np. liczba bakterii na mililitr w probówce).
Liczebność populacji nie jest stała i zależy od rozrodczości, śmiertelności i migracji.
Rozrodczość to liczba potomstwa wydana na świat przez osobniki danej populacji w określonej jednostce czasu, np. liczba ptaków wyklutych z jaj w okresie lęgowym lub liczba siewek roślin, które wyrosły w sezonie wegetacyjnym. Cecha ta warunkuje wzrost i rozwój populacji, prowadząc do zwiększenia jej liczebności. Czynnikami ograniczającymi rozrodczość są m.in.: niedobór wody, światła, soli mineralnych, pokarmu, przegęszczenie, a także obecność roślinożerców, drapieżników czy pasożytów.

Śmiertelność to liczba osobników ginących w danej populacji w określonej jednostce czasu, np. wskutek chorób, starości czy wpływu roślinożerców lub drapieżników. Cecha ta zabezpiecza przed przegęszczeniemprzegęszczeniem populacji, prowadząc do zmniejszenia jej wielkości.
Migracje to przemieszczanie się osobników z jednego obszaru na inny. Wyróżniamy:
emigrację, czyli sytuację, w której część osobników danej populacji opuszcza ją i przemieszcza się do innej populacji tego samego gatunku;
imigrację, czyli sytuację, w której do danej populacji przybywają osobniki z innej populacji tego samego gatunku.
Emigracje prowadzą do zmniejszenia liczebności populacji, a imigracje powodują jej zwiększenie.
Struktura przestrzenna populacji zależy od warunków środowiska oraz relacji z innymi populacjami
Struktura przestrzenna populacji dotyczy rozmieszczenia osobników na danym terenie. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje rozmieszczenia: skupiskowe, losowe i równomierne.
Rozmieszczenie skupiskowe – najczęściej obserwowane w przyrodzie. Osobniki danej populacji skupiają się w pewnych rejonach zajmowanego obszaru. Można je zaobserwować u ryb tworzących ławice, u mrówek żyjących w mrowisku, stadzie antylop, kolonii pingwinów).
Galeria przedstawia przykłady rozmieszczenia skupiskowego:
Rozmieszczenie losowe – rzadko obserwowane w przyrodzie. Osobniki danej populacji są przypadkowo rozlokowane w przestrzeni. Przykładem są rośliny, których nasiona rozsiewane są przez wiatr lub pasożyty przewodu pokarmowego zwierząt.
Galeria przedstawia przykłady rozmieszczenia losowego:
Rozmieszczenie równomierne – bardzo rzadko obserwowane w przyrodzie. Osobniki danej populacji są równomiernie rozlokowane. Taki sposób rozmieszczenia może wynikać z działań człowieka, np. drzewa owocowe w sadzie.
Galeria przedstawia przykłady rozmieszczenia równomiernego:
Struktura płciowa i wiekowa populacji decydują o dynamice rozwoju populacji
Struktura płciowa dotyczy gatunków, u których występują dwie odmienne płcie: męska (samce) i żeńska (samice). Struktura płciowa to zależność pomiędzy liczebnością samic (♀) i samców (♂). Dla większości populacji występujących w stabilnych warunkach środowiska proporcja płci wynosi mniej więcej tyle samo. Naturalną przewagę liczebną samic nad nielicznymi samcami w stabilnych warunkach środowiska obserwuje się m.in. w populacjach owadów społecznych (np. u mrówek i pszczół).
Struktura wiekowa populacji przedstawia udział w populacji osobników w różnych klasach (grupach) wiekowych:
wiek przedrozrodczy - osobniki młode, jeszcze niezdolne do rozmnażania;
wiek rozrodczy - osobniki dojrzałe, które są zdolne do rozmnażania;
wiek porozrodczy - osobniki stare, które utraciły zdolność do rozmnażania.
Strukturę wiekową populacji przedstawia się graficznie w postaci piramidy wieku. Kształt piramidy wieku określa obecny stan populacji, na podstawie którego można prognozować jej przyszłe losy: rozwój, stabilizację lub wymieranie.
Populacja rozwijająca się – największy procentowy udział stanowią osobniki w wieku przedrozrodczym. W perspektywie czasu liczebność takiej populacji będzie rosła.

Populacja ustabilizowana – procentowy udział w populacji osobników w wieku przedrozrodczym i rozrodczym są do siebie zbliżone. W perspektywie czasu liczebność populacji będzie się utrzymywać na jednakowym poziomie.

Populacja wymierająca – największy procentowy udział w populacji mają osobniki w wieku rozrodczym i porozrodczym. W perspektywie czasu liczebność takiej populacji będzie maleć.

To ważne!
Populacja to grupa osobników należących do tego samego gatunku, występujących na określonym obszarze w tym samym czasie, których przedstawiciele mogą się ze sobą swobodnie krzyżować, dając płodne potomstwo.
Do cech populacji należy liczebność i zagęszczenie, struktura przestrzenna oraz struktura wiekowa i płciowa.
Liczebność populacji to liczba osobników, natomiast zagęszczenie określa liczbę osobników występujących na danym terenie
Na liczebność populacji wpływa rozrodczość, śmiertelność, migracje: emigracje i imigracje.
Struktura przestrzenna populacji określa sposób rozmieszczenia osobników w terenie, które może być: losowe, skupiskowe lub równomierne.
Struktura przestrzenna populacji zależy od warunków środowiska oraz interakcji z innymi populacjami.
Struktura płci populacji to proporcje samic i samców, a struktura wiekowa - stosunek osobników w wieku przedrozrodczym, rozrodczym i porozrodczym.
Na pożegnanie
Populację tworzy grupa organizmów tego samego gatunku… Możliwe odpowiedzi: 1. zamieszkujących tę samą niszę ekologiczną., 2. różniących się siedliskiem., 3. niemogących się swobodnie krzyżować., 4. na którą oddziałują tylko czynniki biotyczne.
Wybierz, jaką populację przedstawia piramida wieku zbliżona kształtem do kolumny.
- rozwijająca się
- ustabilizowana
- wymierająca

Wybierz, jaką populację przedstawia piramida wieku zbliżona kształtem do kolumny.
- rozwijająca się
- ustabilizowana
- wymierająca
Na wykresach przedstawiono piramidę wieku i płci dla populacji ludzkiej: A – w mieście, B – na wsi.
Zapoznaj się z opisami wykresów, na których przedstawiono piramidę wieku i płci dla populacji ludzkiej: A – w mieście, B – na wsi.

Z analizy piramid wynika, że… Możliwe odpowiedzi: 1. obie populacje są ustabilizowane, ponieważ w obu liczba osób młodocianych równoważy liczbę osób starych., 2. obie populacje są rozwijające się, ponieważ w obu przypadkach liczba osób w wieku poprodukcyjnym jest niska., 3. populacja A jest starzejąca się, ponieważ liczba osób młodych jest mała, a populacja B jest ustabilizowana, ponieważ liczba osób w poszczególnych przedziałach wiekowych jest podobna., 4. populacja A jest rozwijająca się, ponieważ najbardziej liczną grupę stanowią osoby młode, a populacja B jest starzejąca się, ponieważ osoby młode stanowią najmniej liczną grupę.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
Z analizy piramid wynika, że…
- obie populacje są ustabilizowane, ponieważ w obu liczba osób młodocianych równoważy liczbę osób starych.
- obie populacje są rozwijające się, ponieważ w obu przypadkach liczba osób w wieku poprodukcyjnym jest niska.
- populacja A jest starzejąca się, ponieważ liczba osób młodych jest mała, a populacja B jest ustabilizowana, ponieważ liczba osób w poszczególnych przedziałach wiekowych jest podobna.
- populacja A jest rozwijająca się, ponieważ najbardziej liczną grupę stanowią osoby młode, a populacja B jest starzejąca się, ponieważ osoby młode stanowią najmniej liczną grupę.
Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o cechach populacji. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Za Tobą część modułu związanego z organizmami i środowiskiem. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.





