RDUlGFG4UnWin
Zdjęcie przedstawia gęsty las. Jest nieco zamglony.

Organizmy i środowisko

Ekosystem leśny jest bardzo zróżnicowanym środowiskiem.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Populacja i jej cechy

Obserwacje przyrody są podstawową metodą badawczą, dostarczającą informacji o świecie. Dzięki nim można dostrzec różnorodność organizmów występujących na Ziemi. Obserwując pojedyncze osobniki przystosowane do życia w danym środowisku, można poznać znaczenie tych organizmów w szerszym kontekście. Każdy z nich funkcjonuje w obrębie wyższego poziomu organizacji przyrody, jakim jest populacja.

Populację tworzy grupa osobników należących do tego samego gatunkugatunekgatunku, występujących na określonym obszarze w tym samym czasie. Przedstawiciele populacji mogą się ze sobą swobodnie krzyżować, dając płodne potomstwo. Organizmy te korzystają z tych samych zasobów i pozostają pod wpływem tych samych czynników środowiskowych. Populacją nie są więc pojedyncze osobniki np. wiewiórek pospolitych napotkanych w lesie, ale wszystkie wiewiórki tego gatunku, które zamieszkują dany las.

Każda populacja posiada cechy charakteryzujące jej strukturę i dynamikę

Populacja posiada charakterystyczne cechy do których należą:

  • liczebność i zagęszczenie

  • struktura przestrzenna

  • struktura płciowa i wiekowa

RC7cRLzAH1HsT1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Cechy populacji Elementy należące do kategorii Cechy populacji Nazwa kategorii: Liczebność i zagęszczenie Nazwa kategorii: Struktura wiekowa Nazwa kategorii: Struktura płciowa Nazwa kategorii: Struktura przestrzenna Koniec elementów należących do kategorii Cechy populacji
Cechy populacji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Liczebność i zagęszczenie populacji zależą od rozrodczości, śmiertelności i migracji

Liczebność populacji to liczba osobników tworzących daną populację.  W przypadkach trudnej do zliczenia całkowitej liczebności populacji (np. osobniki tworzące populację są małe, populacja zajmuje zbyt duży obszar lub granice występowania populacji nie są wyraźnie określone) wskaźnikiem umożliwiającym określenie jej wielkości jest zagęszczenie, czyli liczba osobników danej populacji przypadająca na jednostkę powierzchni (populacje lądowe, np. 500 sosen/ha) lub objętości (populacje wodne, np. liczba bakterii na mililitr w probówce).

Liczebność populacji nie jest stała i zależy od rozrodczości, śmiertelności i migracji.

Rozrodczość to liczba potomstwa wydana na świat przez osobniki danej populacji w określonej jednostce czasu, np. liczba ptaków wyklutych z jaj w okresie lęgowym lub liczba siewek roślin, które wyrosły w sezonie wegetacyjnym. Cecha ta warunkuje wzrost i rozwój populacji, prowadząc do zwiększenia jej liczebności. Czynnikami ograniczającymi rozrodczość są m.in.: niedobór wody, światła, soli mineralnych, pokarmu, przegęszczenie, a także obecność roślinożerców, drapieżników czy pasożytów.

RuqTzDea4msgf
Pisklęta kapturnika, gatunku z rodziny kaczkowatych, naturalnie występującego w Ameryce Północnej. Samica składa w gnieździe od 6 do 18 jaj, z których po ok. 30‑dniowym okresie wysiadywania wykluwają się młode osobniki.
Źródło: 4028mdk09, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Śmiertelność to liczba osobników ginących w danej populacji w określonej jednostce czasu, np. wskutek chorób, starości czy wpływu roślinożerców lub drapieżników. Cecha ta zabezpiecza przed przegęszczeniemprzegęszczenieprzegęszczeniem populacji, prowadząc do zmniejszenia jej wielkości.

Migracje to przemieszczanie się osobników z jednego obszaru na inny. Wyróżniamy:

  • emigrację, czyli sytuację, w której część osobników danej populacji opuszcza ją i przemieszcza się do innej populacji tego samego gatunku;

  • imigrację, czyli sytuację, w której do danej populacji przybywają osobniki z innej populacji tego samego gatunku.

Emigracje prowadzą do zmniejszenia liczebności populacji, a imigracje powodują jej zwiększenie.

Struktura przestrzenna populacji zależy od warunków środowiska oraz relacji z innymi populacjami

Struktura przestrzenna populacji dotyczy rozmieszczenia osobników na danym terenie. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje rozmieszczenia: skupiskowe, losowe i równomierne.

  • Rozmieszczenie skupiskowe – najczęściej obserwowane w przyrodzie. Osobniki danej populacji skupiają się w pewnych rejonach zajmowanego obszaru. Można je zaobserwować u ryb tworzących ławice, u mrówek żyjących w mrowisku, stadzie antylop, kolonii pingwinów).

Galeria przedstawia przykłady rozmieszczenia skupiskowego:

  • Rozmieszczenie losowe – rzadko obserwowane w przyrodzie. Osobniki danej populacji są przypadkowo rozlokowane w przestrzeni. Przykładem są rośliny, których nasiona rozsiewane są przez wiatr lub pasożyty przewodu pokarmowego zwierząt.

Galeria przedstawia przykłady rozmieszczenia losowego:

  • Rozmieszczenie równomierne – bardzo rzadko obserwowane w przyrodzie. Osobniki danej populacji są równomiernie rozlokowane. Taki sposób rozmieszczenia może wynikać z działań człowieka, np. drzewa owocowe w sadzie.

Galeria przedstawia przykłady rozmieszczenia równomiernego:

Struktura płciowa i wiekowa populacji decydują o dynamice rozwoju populacji

Struktura płciowa dotyczy gatunków, u których występują dwie odmienne płcie: męska (samce) i żeńska (samice). Struktura płciowa to zależność pomiędzy liczebnością samic (♀) i samców (♂). Dla większości populacji występujących w stabilnych warunkach środowiska proporcja płci wynosi mniej więcej tyle samo. Naturalną przewagę liczebną samic nad nielicznymi samcami w stabilnych warunkach środowiska obserwuje się m.in. w populacjach owadów społecznych (np. u mrówek i pszczół).

Struktura wiekowa populacji przedstawia udział w populacji osobników w różnych klasach (grupach) wiekowych:

  • wiek przedrozrodczy - osobniki młode, jeszcze niezdolne do rozmnażania;

  • wiek rozrodczy - osobniki dojrzałe, które są zdolne do rozmnażania;

  • wiek porozrodczy - osobniki stare, które utraciły zdolność do rozmnażania.

Strukturę wiekową populacji przedstawia się graficznie w postaci piramidy wieku. Kształt piramidy wieku określa obecny stan populacji, na podstawie którego można prognozować jej przyszłe losy: rozwój, stabilizację lub wymieranie.

  • Populacja rozwijająca się – największy procentowy udział stanowią osobniki w wieku przedrozrodczym. W perspektywie czasu liczebność takiej populacji będzie rosła.

RAmfcImeal8GI
Populacja rozwijająca się jest w kształcie piramidy.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Populacja ustabilizowana – procentowy udział w populacji osobników w wieku przedrozrodczym i rozrodczym są do siebie zbliżone. W perspektywie czasu liczebność populacji będzie się utrzymywać na jednakowym poziomie.

R1QxeGV5bk74M
Struktura wiekowa populacji ustabilizowanej ma kształt dzwonu.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Populacja wymierająca – największy procentowy udział w populacji mają osobniki w wieku rozrodczym i porozrodczym. W perspektywie czasu liczebność takiej populacji będzie maleć.

R4adodO7l1Zu0
Struktura wiekowa populacji wymierającej ma kształt urny. 
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

To ważne!

  • Populacja to grupa osobników należących do tego samego gatunku, występujących na określonym obszarze w tym samym czasie, których przedstawiciele mogą się ze sobą swobodnie krzyżować, dając płodne potomstwo.

  • Do cech populacji należy liczebnośćzagęszczenie, struktura przestrzenna oraz struktura wiekowapłciowa.

  • Liczebność populacji to liczba osobników, natomiast zagęszczenie określa liczbę osobników występujących na danym terenie

  • Na liczebność populacji wpływa rozrodczość, śmiertelność, migracje: emigracje i imigracje.

  • Struktura przestrzenna populacji określa sposób rozmieszczenia osobników w terenie, które może być: losowe, skupiskowe lub równomierne.

  • Struktura przestrzenna populacji zależy od warunków środowiska oraz interakcji z innymi populacjami.

  • Struktura płci populacji to proporcje samicsamców, a struktura wiekowa - stosunek osobników w wieku przedrozrodczym, rozrodczymporozrodczym.

Na pożegnanie

RdoIKipydwp6s
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Populację tworzy grupa organizmów tego samego gatunku… Możliwe odpowiedzi: 1. zamieszkujących tę samą niszę ekologiczną., 2. różniących się siedliskiem., 3. niemogących się swobodnie krzyżować., 4. na którą oddziałują tylko czynniki biotyczne.
R1RZTcLA5mlWL1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RXEwKFOA82Nsh1
Ćwiczenie 2
Wybierz, jaką populację przedstawia piramida wieku zbliżona kształtem do kolumny. Możliwe odpowiedzi: 1. rozwijająca się, 2. ustabilizowana, 3. wymierająca
R1SjAkIk0NJww
Ćwiczenie 3
Spośród wymienionych niżej opisów wybierz charakteryzujący populacje, które nie znajdują się w stadium gwałtownego wzrostu lub zaniku. Możliwe odpowiedzi: 1. Dominacja osobników w wieku przedrozrodczym, niewielka liczebność w wieku przedrozrodczym., 2. Dominacja osobników w wieku porozrodczym i niewielka liczebność w wieku przedrozrodczym., 3. Znaczny udział osobników młodocianych oraz w wieku porozrodczym., 4. Zbliżony udział osobników młodocianych i dorosłych, malejący udział starszych.
RCw2qob25uYXm
Ćwiczenie 4
Wybierz i zaznacz dwa podstawowe mechanizmy bezpośrednio regulujące strukturę wieku i płci w populacjach. Możliwe odpowiedzi: 1. liczebność młodych samców, 2. rozrodczość, 3. zagęszczenie osobników w populacji, 4. śmiertelność, 5. rozmieszczenie osobników
1
1
Ćwiczenie 5
RssBdCA5zfTvQ
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R98NX1HodGoa4
Łączenie par. . . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RXEwKFOA82Nsh
Ćwiczenie 5
Wybierz, jaką populację przedstawia piramida wieku zbliżona kształtem do kolumny. Możliwe odpowiedzi: 1. rozwijająca się, 2. ustabilizowana, 3. wymierająca
1
Ćwiczenie 6

Na wykresach przedstawiono piramidę wieku i płci dla populacji ludzkiej: A – w mieście, B – na wsi.

Zapoznaj się z opisami wykresów, na których przedstawiono piramidę wieku i płci dla populacji ludzkiej: A – w mieście, B – na wsi.

RB29wGXFoPiZz1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFs2fCbnGI9ky
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

Z analizy piramid wynika, że… Możliwe odpowiedzi: 1. obie populacje są ustabilizowane, ponieważ w obu liczba osób młodocianych równoważy liczbę osób starych., 2. obie populacje są rozwijające się, ponieważ w obu przypadkach liczba osób w wieku poprodukcyjnym jest niska., 3. populacja A jest starzejąca się, ponieważ liczba osób młodych jest mała, a populacja B jest ustabilizowana, ponieważ liczba osób w poszczególnych przedziałach wiekowych jest podobna., 4. populacja A jest rozwijająca się, ponieważ najbardziej liczną grupę stanowią osoby młode, a populacja B jest starzejąca się, ponieważ osoby młode stanowią najmniej liczną grupę.
1
Ćwiczenie 7
RFSMGcYwmw1Gf
W pewnym lesie występują dwie populacje różnych gatunków ptaków. Jeden z nich jest silnie terytorialny, natomiast drugi żyje w grupach. Określ wzorce rozmieszczenia obu gatunków ptaków. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 8
R1IdZ7WdExHuv1
W roku 1946 w polskich lasach żyły 44 żubry. W roku 1980 było ich już 592, w tym 438 na wolności, a w roku 2017 liczebność żubrów wynosiła 1873 osobniki, z czego 1635 żyło na wolności. W Puszczy Białowieskiej, gdzie rozpoczęła się historia odbudowy wymierającej populacji żubrów, w 2018 roku liczba tych ssaków żyjących na wolności w polskiej części Puszczy Białowieskiej wzrosła do 654 (z 596 w 2017 r). Uwzględniając klasy wiekowe i płeć osobników wchodzących w skład populacji żubrów białowieskich, wyjaśnij, dlaczego populację tę leśnicy uważają za rozwijającą się. (Uzupełnij).
Polecenie 1

Ułóż zestaw 5  zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o cechach populacji. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.

R8vMVqBqxhPcF
Polecenie 2

Za Tobą część modułu związanego z organizmami i środowiskiem. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.

gatunek
gatunek

zespół osobników o podobnej budowie, wspólnym pochodzeniu, mogących się swobodnie krzyżować, dając płodne potomstwo

przegęszczenie
przegęszczenie

sytuacja, w której liczebność populacji przekracza pojemność środowiska danej niszy ekologicznej