Powietrze jest mieszaniną jednorodną, w skład której wchodzą pierwiastki i związki chemiczne w stanie gazowym. Właściwości powietrza zależą od jego składu.
R1bjQHuDqwUnR1
itwCp0obLf_d5e237
2. W jaki sposób można rozdzielić powietrze na składniki?
R6LdcPcrlM2Fo1
Powietrze można rozdzielić na składniki przez skroplenie i destylację.
itwCp0obLf_d5e276
3. Składniki powietrza – wybrane informacje
Rp74yTHQlNFmd1
itwCp0obLf_d5e311
4. Azot, tlen i wodór – odkrycie, otrzymywanie i zastosowanie
5. Tlenek węgla(IV) – wykrywanie, otrzymywanie, zastosowanie
RXHMlQ5DHvVEq1
itwCp0obLf_d5e392
6. Identyfikacja gazów: tlenu, wodoru i tlenku węgla(IV)
RxqjqTgAW2mmE1
itwCp0obLf_d5e427
Zadania
Pamiętam i rozumiem
Wyjaśnij, czym pod względem chemicznym jest powietrze.
Opisz właściwości azotu, tlenu, wodoru oraz tlenku węgla(IV).
Opisz obieg tlenu i dwutlenku węgla w przyrodzie.
Wyjaśnij, dlaczego pierwiastki tworzące w układzie okresowym 18. grupę nazywamy gazami szlachetnymi.
Podaj zasady pracy z substancjami o właściwościach wybuchowych.
Zapisz równania reakcji otrzymywania tlenu, wodoru i tlenku węgla(IV).
Czytam i interpretuję
Z tablic chemicznych odczytaj gęstość gazów będących składnikami powietrza i przedstaw ją w postaci plakatu.
W dowolnym źródle (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) znajdź informacje dotyczące przyczyn i skutków zatrucia czadem. Napisz krótką notatkę, podaj jaki to związek chemiczny oraz wyjaśnij, dlaczego czad jest cichym zabójcą.
Na podstawie dostępnych źródeł (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) wyjaśnij, dlaczego wodór może stać się paliwem przyszłości.
*Na podstawie dostępnych źródeł (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) wyjaśnij, co było przyczyną katastrofy sterowca „Hindenburg”.
Rozwiązuję problemy
W trzech zamkniętych nieopisanych kolbach znajdują się bezbarwne gazy: wodór, tlen i tlenek węgla(IV). Zaproponuj doświadczenie pozwalające je odróżnić.
Wyjaśnij, dlaczego w dolnych warstwach atmosfery jest większa zawartość tlenku węgla(IV).
Zaproponuj kilka sposobów zmniejszenia stopnia zanieczyszczenia powietrza.
itwCp0obLf_d5e515
Projekt badawczy
Określenie stanu powietrza w najbliższej okolicy
Tytuł projektu
Jakim powietrzem oddychasz?
Temat projektu
Określenie stanu powietrza w najbliższej okolicy
Hipoteza badawcza
Powietrze w najbliższej okolicy jest czyste. Powietrze w najbliższej okolicy jest zanieczyszczone.
Materiały źródłowe
Uczeń
Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?
Należy ocenić stopień ewentualnego zanieczyszczenia powietrza, korzystając ze skali porostowej.
Zaplanować doświadczenie pozwalające zbadać czystość powietrza (np. badanie zapylenia powietrza).
Wskazać potencjalne źródła zanieczyszczenia powietrza.
Można nawiązać kontakt lub udać się z wizytą do stacji meteorologicznej bądź sanitarno‑epidemiologicznej w celu uzyskania danych o stężeniu szkodliwych gazów.
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?
Skalę porostową, taśmę klejącą
Co będę obserwować (mierzyć)?
Czas trwania
Tydzień
Wyniki
Przygotowanie kart pracy z zapisem obserwacji skali porostowej oraz doświadczenia wraz z relacją fotograficzną z ich przebiegu.