E-materiały do kształcenia zawodowego

Przygotowanie pojazdu lub jego elementów do naprawy lakierniczej

MOT.03. Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych - Lakiernik samochodowy 713203

bg‑orange

Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej

GRA EDUKACYJNA

1
Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej

Instrukcja użytkowania

Gra edukacyjna umożliwia zaznajomienie się z różnymi wadami lakierniczymi oraz z metodami, które są niezbędne w ich usunięciu.

Poniżej przedstawiony jest ekran do uruchamiania gry. Gra działa w trybie pełnoekranowym.

Ry7n0BghWbsxy
Ekran do uruchamiania gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu czarnego przycisku „Włącz tryb pełnoekranowy” okno powiększy się i wyświetli się ekran startowy.

R1UmPppbmur9b
Przykładowy ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekran startowy gry składa się z nazwy kwalifikacji, opisu zasady działania gry, przycisku „pomoc”, przycisku „zamknij grę” oraz przycisku „rozpocznij grę”. W celu automatycznego zjechania na sam dół strony, należy użyć strzałki z podpisem „przewiń w dół”.

RJTQ1S3GuMtas
Przycisk do przewijania w dół
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W trakcie każdego etapu gry, w prawym górnym rogu będzie znajdował się panel pomocy i przycisk zamykania gry.

RF77dnWkXd1Ss
Przyciski otwierania pomocy oraz zamykania gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wielokrotnie powrót do poprzednich segmentów będzie realizowany poprzez kliknięcie przycisku „Wróć do poprzedniej strony”.

RiCFyGblae57E
Przycisk powrotu do poprzedniej strony
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przycisk „Zamknij grę” znajdujący się w prawym górnym rogu, służy do wychodzenia z trybu pełnoekranowego i zakończenia gry.

R1IpGnRCgv3D9
Przycisk zamykania gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod opisem na stronie głównej znajduje się duży biały przycisk „Rozpocznij grę”. Po jego kliknięciu Uczeń zostanie przeniesiony do ekranu wyboru roli.

RZ81aLVOastNN
Przycisk rozpoczęcia
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się pasek postępu. Będzie on towarzyszył Uczniowi przez cały czas trwania gry. Postęp wskazuje w ilu procentach ukończono misję. Punkty naliczają się po poprawnym rozwiązaniu zadania.

R19ecHgv814hs
Panel postępu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wyborze stopnia trudności Uczeń zostanie przeniesiony do pierwszego etapu gry. Będzie zaprezentowany ekran z pewną problematyką do rozwiązania.

R1ApQD5i01E9Y
Przykładowy ekran z zadaniem
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do zatwierdzania odpowiedzi służy przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Początkowo jest on wygaszony, ponieważ żadna odpowiedź nie jest zaznaczona. Po zaznaczeniu odpowiedzi, przycisk uaktywnia się.

RJrr7ga5svRk5
Przycisk zatwierdzający odpowiedź
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku błędnej odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat „Niestety, to nie jest poprawna odpowiedź”.

R1692ScHzY0uH
Komunikat o błędnej odpowiedzi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poprzez kliknięcie na przycisk „kontynuuj „Uczeń powraca do zadania i ma możliwość rozwiązania go ponownie. W przypadku poprawnego zaznaczenia odpowiedzi, zostanie wyświetlony komunikat „Brawo!”.

R7KVbIHWTLjhf
Komunikat o poprawnej odpowiedzi
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w przycisk „Kontynuuj” Uczeń przejdzie do kolejnego zadania. W przypadku gdy gra zostanie przerwana, a okno wyłączone, po powrocie będzie możliwość rozpoczęcia w miejscu gdzie gra została zakończona. W tym celu należy kliknąć na biały przycisk „Kontynuuj grę”. Jeżeli uczeń chce rozpocząć grę od nowa, należy kliknąć „Rozpocznij nową grę”.

RS2NhIjYCNbUZ
Ekran powrotu do gry
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-ND 3.0.

Po ukończeniu wszystkich zadań poziomu zostanie wyświetlony komunikat z informacją o uzyskanym wyniku.

RTaCZfN12wyFw
Ekran zakończenia misji
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MxrtqPZwmFM
Nagranie dźwiękowe dotyczące gry
R1ZIu0KAbZn9D
Gra edukacyjna "Prace przygotowawcze przed rozpoczęciem naprawy lakierniczej"
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Instrukcja do Testu samosprawdzającego

Aby uruchomić Test, należy wybrać przycisk Uruchom. W Teście pojawiają się pytania oraz zadania interaktywne, które należy rozwiązać. Po udzieleniu odpowiedzi lub rozwiązaniu zadania, należy wybrać znajdujący się pod nim przycisk Sprawdź. Następnie pojawia się informacja zwrotna. Dowiesz się, czy Twoja odpowiedź jest poprawna. Po udzieleniu odpowiedzi możesz wrócić do poprzedniego pytania, wybierając przycisk Poprzednie albo przejść do kolejnego, wybierając przycisk Dalej. Próg zaliczenia Testu wynosi . Po zakończeniu Testu otrzymasz informację, czy został zaliczony czy nie. Test samosprawdzający składa się z kilku typów pytań. Ich krótki opis znajduje się poniżej.

  1. Uzupełnianie luk za pomocą podanych pojęć. Edytuj lukę za pomocą przycisku Tab, następnie wybierz odpowiednie pojęcie z listy rozwijalnej i zatwierdź je. W teście znajdziesz dwa rodzaje tego ćwiczenia:

    • w pierwszym znajdziesz tyle samo luk, co podanych pojęć,

    • w drugim znajdziesz więcej pojęć, niż luk. W każdym rodzaju jedną lukę uzupełnij jednym pojęciem.

  2. Uzupełnianie luk poprzez wpisywanie w nie pojęć. Wielkość liter nie ma tu znaczenia.

  3. Pytania jednokrotnego wyboru, w których znajdziesz dwa rodzaje ćwiczeń:

    • pytania z trzema odpowiedziami,

    • pytania z czterema odpowiedziami.

    W każdym przypadku tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

  4. Łączenie w pary. Do podanych opisów dobierz odpowiednie pojęcia, których dotyczą. Rozwiń listę rozwijalną za pomocą przycisków Shift + Enter i wybierz odpowiednie pojęcie.

  5. Grupowanie elementów. W ćwiczeniu podano nazwy grup. Pod każdą nazwą znajduje się pole, które możesz edytować za pomocą przycisku Tab. Następnie wybierz wszystkie elementy z listy rozwijalnej pasujące do danej grupy. Każdy element wybierz osobno.

R1992cqn2igbY
Ćwiczenie 1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Elementy do uszeregowania:
R1acn86htRkr1
Ćwiczenie 2
Jak usunąć zanieczyszczenia z pojazdu przed poddaniem go naprawom lakierniczym? Wstaw w tekst odpowiednie wyrazy
R2ct3nUt5WWz6
Ćwiczenie 3
. Od czego należy zacząć naprawy lakiernicze. Wstaw wyrazy w tekst
RInAhjFjt6J1H
Ćwiczenie 4
Rodzaje zmywaczy do usuwania silikonów. Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
R6ym5GEFfuQS8
Ćwiczenie 5
Na pojeździe widzisz wyraźne ślady korozji i zgorzeliny, które trzeba usunąć. Jaką metodę wybierzesz w celu oczyszczenia karoserii pojazdu z rdzy i zgorzeliny Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1dpXd1s5PKbe
Ćwiczenie 6
Jakiej substancji użyjesz do procesu wytrawiania? Zaznacz prawidłową odpowiedź
R9bABu0Czzizu
Ćwiczenie 7
Pojazd przeszedł już kilka etapów, a ostatnim było mechaniczne wyrównanie napraw blacharskich oraz usunięcie pozostałości lakieru, rdzy itp. Co zatem należy teraz zrobić z miejscem, w którym powstała wada lakiernicza? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Rd55FvUKNo67U
Ćwiczenie 8
Czy wiesz, co może się stać, jeśli po maskowaniu miejsce z wadą lakierniczą nie zostanie odtłuszczone? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
R1YmCflszBxzt
Ćwiczenie 9
Pojazd przeszedł już kilka etapów, a ostatnim było drugie odtłuszczenie, wykonane po wyrównaniu naprawy blacharskiej i usunięciu korozji. Co zatem należy teraz zrobić z miejscem, w którym powstała wada lakiernicza?
RDA9qoPUjSlRb
Ćwiczenie 10
Wersja alternatywna ćwiczenia: Elementy do uszeregowania:
R12kpX2WBvJb0
Ćwiczenie 11
Jaką czynność należy wykonać zaraz po nałożeniu szpachli? Zaznacz prawidłową odpowiedż.
R1QvYcazY3MDJ
Ćwiczenie 12
Dobierz narzędzie do rodzaju powierzchni oraz rodzaju szlifowania.
R14PWR6b125KH
Ćwiczenie 13
Pojazd przeszedł już kilka etapów, a ostatnim było nałożenie i szlifowanie szpachli. Co zatem należy teraz zrobić z miejscem, w którym powstała wada lakiernicza? Zaznacz prawidłową odpowiedż.
R1aX35inBdEY2
Ćwiczenie 14
Zaznacz wszystkie zdania, które są prawdziwe w odniesieniu do procesu odpylania. Zaznacz poprawne odpowiedzi.
Rr6a1R7DwyhSG
Ćwiczenie 15
Dopasuj nazwę zmywaczy do odpowiednich opisów.
R1QkWmtQP3DU9
Ćwiczenie 16
Pojazd przeszedł już kilka etapów, a ostatnim było odłuszczenie za pomocą odpowiedniego zmywacza po odpyleniu. Co zatem należy teraz zrobić z miejscem, w którym powstała wada lakiernicza? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
RSqsuav3q3ggQ
Ćwiczenie 17
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
R1AGMGGfEYuOn
Ćwiczenie 18
Przy wyborze urządzenia odsysającego należy kierować się przede wszystkim klasą filtracji pyłu, zgodną z obowiązującymi normami. Istnieją 3 podstawowe klasy filtracji pyłu. Dopasuj ich oznaczenia do wyjaśnień.

Powiązane ćwiczenia