Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z treścią prezentacji multimedialnej, a następnie odpowiedz na pytanie, jak Reymont, przedstawiając w powieści tańce i przyśpiewki na weselu Boryny, uzyskał dynamizm opisu. Swoją wypowiedź zilustruj przykładami z podanych fragmentów powieści.

Ro9ZsxZUvy8LB
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wybierz jeden z obyczajów weselnych opisanych w prezentacji i wyjaśnij, na czym polegał.

RebcU8dRmb5Vd
(Uzupełnij).

Muzyka grała polskiego… – tańce, śpiewy i obrzędy na weselu Boryny

ep2019.contentplus.io:RVUzU7j78NluP
R1Syhe98nTZwF
Władysław Bakałowicz, Krakowiak w karczmie, 1851
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
1

Chodzony

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Muzyka rznęła w sieniach, więc co który próg przestąpił, chwytał wpół pierwszą z brzega kobietę i puszczał się posuwistym krokiem „chodzonego” – a już tam, niby ten wąż farbami migotliwy, toczyły się dokoła izby pary, gięły się, okrążały, zawracały z powagą, przytupywały godnie, kołysały się przystojnie i szły, płynęły, wiły się, a para za parą, głowa przy głowie – niby ten rozkołysany zagon dostałego żyta, gęsto przekwiecony bławatem a makami… – a na przedzie w pierwszą parę Jagusia z Boryną!

2 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 206.
ep2019.contentplus.io:RTK3aIjMGRSwv
R1CPhMnwnmUbd
Pieter Brueghel (starszy), Taniec panny młodej, XVI w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Pierwszy taniec panny młodej

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Muzyka teraz zaczęła przegrywać pierwszy taniec, dla młodej, jak to we zwyczaju z dawien dawna było. [...] [Jagusia] tańcowała niezmęczenie, coraz zmieniając taneczników, bo choć raz wokoło z każdym przetańcować musiała. Muzykanci grali ostro, aż im ręce mdlały, ale Jaguś jakby zaczęła dopiero, mocniej tylko poczerwieniała i wywijała tak zapamiętale, aż te jej wstęgi z furkotem za nią latały chlastając po twarzach, a rozdęte taneczną wichurą spódnice zapełniały izbę.

3 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 206–207.
ep2019.contentplus.io:R1240k22BXdCP
RVaKQGUFOBU64
Teodor Axentowicz, Oberek – taniec ludowy przed domem, 1895
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Pierwszy taniec pana młodego

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

– Z mazurska, chłopcy, a krzepko!…
Krzyknęli w instrumenty z całej mocy, aż w izbie się zakotłowało. Hej! Tańcował też, tańcował Boryna! A okręcał w miejscu, a zawracał, a hołubce bił, aż wióry leciały z podłogi, a pokrzykiwał, a Jagusię miotał i zawijał, że się w jeden kłąb zwarli i jak to pełne wrzeciono po izbie wili – że ino wicher szedł od nich i moc.
…Muzyka rznęła siarczyście, zapamiętale, z mazowiecka…

4 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 207.
ep2019.contentplus.io:RIsJWe0Rgk3gF
R1UTEcxqizOQK
Wojciech Piechowski, Weselny toast, 1881
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
1

Potrawy

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Kucharki wraz z drużbami wnosić poczęły dymiące ogromne donice z jadłem i przyśpiewywały:

Niesiem rosół z ryżem –
A w nim kurę z pierzem!
A przy drugiej potrawie:

Opieprzone słone flaki,
Jedzże, siaki taki!

Muzyka zaś zasiadła pod kominem i przygrywała z cicha piosneczki różne, bych się smaczniej jadło.

5 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 211.
ep2019.contentplus.io:R18QLck7XsVAW
RnSAp25ENialC
Tradycyjne w obrzędowości ludowej wesele piotrkowskie-krzczonowskie, 1902
Źródło: autor nieznany, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
1

Zabawa z warząchwią

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

W izbie wrzało już i kotłowało się coraz bardziej, gdy Ewka z Jagustynką weszły, niosąc przed sobą z wielką paradą przystrojoną warząchew. Muzykant, który szedł za nimi, przygrywał na skrzypkach, a one śpiewały:

Da powoli, powoli –
Da od stołów wstawajcie!
Po trzy grosze za potrawę,
Po dziesiątku za przyprawę –
Da kuchareczkom dajcie!

Naród był syty, podochocony i zmiękły dobrym jadłem i napitkiem częstym, to niektórzy i srebrne pieniądze rzucali na warząchew.

9 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 217.
ep2019.contentplus.io:R18WQQRMShQjk
RRr0fjSrdDHky
Wladyslaw Theodor Benda, Dziewczyna z makami
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Oczepiny

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Kobiety wyprowadzały z komory Jagusię nakrytą białą płachtą i usadziły ją w pośrodku na dzieży pokrytej pierzyną – druhny porwały się niby to ją odbić, ale starsze i chłopi bronili, więc się zbiły naprzeciw i smutno, jakby z płakaniem w głosach zaśpiewały:

A już ci to, już!
Po wianeczku tuż –
Kornet wity, czepiec szyty,
To la ciebie przyzwoity,
To na główkę włóż!…

Odsłonili ją wtedy.

10 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 220.
ep2019.contentplus.io:R174sxdtfyR8s
R6OJWMdnJ76oX
Józef Tadeusz Balukiewicz, Scena rodzajowa, 1856
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Chmiel

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

Czepiec już miała na zwiniętych, grubych warkoczach, ale jeszcze się urodniejsza wydała w tym przybraniu, bo i roześmiana była, wesoła i jarzącymi oczami wodziła po wszystkich. Muzyka zagrała wolno i cały naród zebrany, starzy i młodzi, dzieci nawet, zaśpiewali „Chmiela” jednym ogromnym głosem radości. A po prześpiewaniu same ino gospodynie brały ją do tańca. […]

Da żebym ja wiedziała,
Da że pójdziesz za wdowca,
Da uwiłabym ci wieniec,
Da z samego jałowca!

10 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 220.
ep2019.contentplus.io:RS9iWVtGmeYHc
RTQvVL62y5CpS
Józef Chełmoński, Oberek, 1878
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Oberek

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

To i z nagła huknęli w instrumenty obertasa, że mróz przeszedł kości, a Boryna do Jagny skoczył, przygarnął ją krzepko i z miejsca rymnął takiego oberka, aż dyle zaskowyczały, a on wiał po izbie, zawracał, podkówkami trzaskał, a przyklękaniem z nagła zawijał, to trząchający po izbie się nosił szeroko, od ściany do ściany, to przed muzyką piosneczki śpiewał, że mu po muzycku odkrzykali, i dalej hulał siarczyście i tan wiódł zapamiętale, bo za nim drugie pary jęły się z kup wyrywać i przytupywać, śpiewać, tańcować i co ten największy pęd brać, że jakby sto wrzecion, pełnych różnobarwnej wełny, wiło się po izbie z turkotem i okręcało tak szybko, że już żadne oko nie rozeznało, gdzie chłop, gdzie kobieta [...].

11 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 222–223.
ep2019.contentplus.io:Rlt0GT9ksGopj
RC26c5zCDytEZ
Władysław Benda, Krakowiak, 1930
Źródło: domena publiczna.
1

Krakowiak

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

…Owe krakowiaki, drygliwe, baraszkujące, ucinaną, brzękliwą nutą i skokliwymi przyśpiewkami sadzone, jako te pasy nabijane, a pełne śmiechów i swawoli; pełne weselnej gędźby i bujnej, mocnej, zuchowatej młodości i wraz pełne figlów uciesznych, przegonów i waru krwie młodej kochania pragnącej. Hej!

12 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 223.
ep2019.contentplus.io:R1EjEDxMEmzsX
R1aEIIIWLVPHs
Włodzimierz Tetmajer, Uroczystość
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
1

Inne tańce ludowe

Władysław Stanisław Reymont Chłopi

…Basy pohukiwały do taktu i buczały drygający niby bąki, a flet wiódł wtór i pogwizdywał wesoło, świegotał, figle czynił jakby na sprzeciw bębenkowi, któren ucieszny wyskakiwał, brzękadłami wrzaskliwość niecił, baraszkował i trząsł się jako ta żydowska broda na wietrze, a skrzypice więdły, szły na przedzie, niby ta najlepsza tanecznica, śpiewały zrazu mocno a górnie, jakby głosu próbowały, a potem jęły zawodzić szeroko, przenikliwie, smutnie, kieby rozstajami płacze sieroce kwiliły, aż zakręciły w miejscu i spadły z nagła, nutą krótką, migotliwą, ostrą, jakby sto par trzasnęło hołubcami i sto chłopa zakrzykało z pełnej piersi, aż dech zapierało i dreszcz szedł po skórze, i wnet jęły kołować, pośpiewywać, zawracać, drobić, przeskakiwać a śmiać się i weselić, że ciepło do serca szło i ochota do łbów biła kiej gorzałka… to znowu śpiewały tą nutą ciągliwą, żałosną i płakaniem kiej rosą osutą; tą nutą naszą, kochaną, serdeczną, pijaną mocą wielką i kochaniem, i wiedły w tan ostry, zapamiętały, mazowiecki.

13 Źródło: Władysław Stanisław Reymont, Chłopi, t. 1, Warszawa 2001, s. 225.

Słownik

chmiel
chmiel

(właściwie: chmielowy taniec) – zwany również świeczkowy, gęsi, poduszkowy – polski taniec ludowy, tańczony na weselu do melodii chmiela po oczepinach panny młodej

chodzony
chodzony

polski taniec ludowy zwany też: polski, marszałek, chmielowy, wolny lub równy, tańczony kiedyś w trakcie obrzędu weselnego, np. po oczepinach panny młodej

dzieża
dzieża

drewniane naczynie używane dawniej do wyrabiania ciasta

hołubce
hołubce

w tańcach ludowych: uderzenie obcasem o obcas z jednoczesnym podskokiem

krakowiak
krakowiak

polski taniec ludowy (od XVIII w. narodowy), zwykle poprzedzony przyśpiewką, w takcie dwudzielnym, o umiarkowanym lub żywym tempie

muzyka
muzyka

tu: wiejska kapela; w tym rozumieniu akcent pada w słowie inaczej, na drugą sylabę od końca (akcent paroksytoniczny)

oberek
oberek

taniec ludowy o bardzo żywym tempie, w takcie 3/4, rozpowszechniony w całej Polsce

oczepiny
oczepiny

ludowy zwyczaj weselny, polegający na zdjęciu pannie młodej wianka i nałożeniu czepca na znak przyjęcia przez nią obowiązków mężatki i gospodyni

warząchew
warząchew

duża drewniana łyżka kuchenna, do której zbierano pieniądze podczas obiadu weselnego