Prezentacja multimedialna
Zapoznaj się informacjami dotyczącymi neoliberalizmu, a następnie odpowiedz na pytania:
Opisz, jak formowała się doktryna neoliberalizmu.
W opozycji do jakich doktryn formułował się neoliberalizm?
Tło historyczne
Neoliberalizm to myśl polityczna stanowiąca reakcję na zwiększający się interwencjonizm państwowy XX w. (program Nowego Ładu czy Państwa Dobrobytu, także socjalizmu narodowego oraz komunizmu).
Za początek tego ruchu przyjmuje się tzw. Kolokwium Waltera Lippmana, które odbyło się w Paryżu w 1938 r. W owym zjeździe liberałów brali udział ich najwięksi późniejsi przedstawiciele (Walter Lippman, Ludwig von Mises, August von Hayek, Wilhelm Röpke czy Raymond Aron). Powołano tam Międzynarodowe Centrum Badań dla Odnowienia Liberalizmu.
Działalność tej organizacji została przerwana przez II wojnę światową. W roku 1947 z inicjatywy Hayeka zwołana została międzynarodowa konferencja w Mont‑Pélerin, gdzie przedyskutowano główne założenia neoliberalizmu i założono towarzystwo Mont‑Pélerin.
W latach siedemdziesiątych centrum neoliberalizmu przeniosło się do Stanów Zjednoczonych.
Doktryna
Neoliberalizm zakłada, że ingerencja państwa w życie społeczno‑gospodarcze ogranicza wolność człowieka. Wolność jednostki i władza państwowa wzajemnie się wykluczają. Rozszerzenie władzy prowadzi do ograniczenia wolności obywateli.
Neoliberalizm przeciwstawia się przekonaniu, że istnieje możliwość planowania życia społecznego i ekonomicznego. Zgodnie z jego doktryną skutkiem planowania może być powstanie państwa totalitarnego. Planowanie jest w tym ujęciu „drogą do zniewolenia”, ponieważ powoduje arbitralność wyboru celów oraz służących do ich osiągnięcia metod.
Wolność ekonomiczna jest podstawą wolności osobistej i rozwija świadomość ludzkiej podmiotowości. Państwo, które podejmuje decyzje w imieniu swoich obywateli, jest dyktaturą. Państwo nie powinno ingerować w procesy gospodarcze, lecz powinno umożliwiać samoistne powstawanie ładu społecznego, ograniczając się do pilnowania i respektowania prawa.
Postacie neoliberalizmu
Ludwig von Mises (1881‑1973)
Autor Liberalism in The Classical Tradition (Liberalizm w klasycznej tradycji, 1927) oraz Human Action (Ludzkie działanie 1949) sprowadza liberalizm do pojęcia własności. Prywatna własność spowodowała podział pracy i ról społecznych poszczególnych jednostek w społeczeństwie. Wolny rynek pozwolił człowiekowi przestać być niewolnikiem swojej pracy i umożliwił mu odpowiedzialne i racjonalne zarządzanie własnością. Dzięki istnieniu własności możliwe są wolność i pokój, ponieważ brak przymusu i równe traktowanie uczestników rynku przez prawo daje wszystkim taką samą możliwość pomnażania dóbr. Ludzie nie są równi z natury, ale powinni być równi wobec prawa. Tylko w tak urządzonym społeczeństwie jest możliwy pokój.
August Friedrich von Hayek (1899‑1992)
Najpełniejszą charakterystykę neoliberalizmu stanowi myśl Augusta Friedricha von Hayeka (1899‑1992). Główne jego dzieła to: The Constitution of Liberty (Konstytucja wolności, 1962), The Road to Serfdom (Droga do zniewolenia, 1944), Law, Legislation and Liberty (Prawo, Prawodawstwo i Wolność, 1973; 1976; 1979), a także liczne publikacje piętnujące ingerencję państwa w procesy gospodarcze, wolność pozytywną i wszelkiego rodzaju przejawy polityki socjalnej. Siłę społeczeństwa tworzy wolność w podejmowaniu indywidualnych decyzji. Indywidualizm Hayeka jest antyracjonalistyczny, ponieważ uważa on, że nie można racjonalnie zaplanować życia społecznego. Taki sposób podejmowania decyzji jest nierealny ze względu na zbyt dużą ilość czynników wpływających na rozwój społeczno‑ekonomiczny. Jest także niemoralny, bo zabija prywatną przedsiębiorczość i zmienia jednostki w niewolników państwa. Tylko wolny rynek, w którym ludzkie działania są ukierunkowane na realizację egoistycznych interesów, tworzy dobro ogólne. Takie społeczeństwo funkcjonuje w warunkach wewnętrznego chaosu, jednak jego wytworem – dowodzi Hayek – jest postęp cywilizacyjny. Indywidualizm zakłada silne powiązania jednostek, które współdziałają, by osiągać własne i ogólne cele.
Raymond Aron (1905‑1983)
Bardziej umiarkowane stanowisko prezentował Raymond Aron, autor m.in. L’Opium des Intellectuels (Opium intelektualistów, 1955), Democratie et totalitarisme (Demokracja i totalitaryzm, 1962), Essai sur les libertés (Esej o wolnościach, 1965). Aron zajmował się przede wszystkim problemem demokracji, która dla większości neoliberałów była tylko środkiem do zachowania wolności (indywidualnych, ekonomicznych, gospodarczych). Dla Arona demokracja jest celem samym w sobie. Przedstawia ją jako system opozycyjny wobec totalitaryzmu. Demokracja pozwala na istnienie wolności negatywnych. Aron odrzuca determinizm społeczny, według którego społeczeństwa, rozwijając się ku jakiemuś ustrojowi, podporządkowują gospodarkę polityce.
Wolność według Augusta Friedricha von Hayeka
Teoria wolności wypływa z indywidualizmu. Wolność jest tu rozumiana negatywnie jako brak przymusu. Wolności jako braku przymusu czy wolności indywidualnej przeciwstawia Hayek wolność polityczną, wolność wewnętrzną i wolność jako możliwość działania. Wszystkie zawierają aspekty pozytywne. Wolność polityczna odnosi się do udziału w wyborach rządu w procesie legislacyjnym i w kontroli nad administracją. Hayek twierdzi, że nie musi być rzeczywiście wolnym ktoś, kto ma udział w tej grupowej wolności. Są ludzie, którzy nie korzystają z wolności politycznej, np. mieszkańcy Dystryktu Columbia, cudzoziemcy w Stanach Zjednoczonych albo osoby zbyt młode, żeby korzystać z prawa głosu — a cieszą się wolnością osobistą.
Wolność „jako możliwość działania” w ujęciu autora Konstytucji wolności bywa błędnie utożsamiana z wysoką pozycją społeczną czy bogactwem. Wolność negatywnawolność negatywnaWolność negatywna jest dobrem ściśle związanym z wolnym rynkiem i jest konieczna dla zapewnienia postępu społecznego. Wolność pozwala w pełni rozwinąć twórcze siły jednostek, ale oznacza też brak zabezpieczenia ze strony państwa, co zmusza jednostkę do odpowiedzialności za siebie.
Nowatorskim rozwiązaniem ze strony Hayeka była odpowiedź na sformułowanie tzw. nowego dylematu hobbesowskiego, który sformułował John Gray w Limited Governement: A positive Agenda (O rządzie ograniczonym). Sedno tego dylematu stanowi pytanie: po co nam jest potrzebne państwo? Według Thomasa Hobbesa państwo uwalnia nas od wojen, dlatego zawarliśmy umowę społeczną i oddaliśmy władzę suwerenowi (u Hobbesa suwerenem jest władca), aby zaprowadził pokój. Współczesne państwo, jak twierdzi Gray, nie stoi już na straży pokoju, lecz powoduje walkę między grupami interesów o państwowe środki. Hayek przeciwstawia się Hobbesowskiej interpretacji suwerenności, według której władza jest źródłem prawomocności. Uważał, że związek między suwerenem a prawem stanowionym doprowadzi do pozytywizmu prawniczego, czyli uznawania decyzji suwerena za prawo.
Co jest stanem pożądanym dla jednostki w państwie neoliberalnych zasad? Wolność negatywna czy wolność pozytywna? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Oponenci
Do głównych przeciwników neoliberalnej koncepcji państwa należy personalizm chrześcijański. Według personalistów państwo powinno prowadzić politykę ukierunkowaną na realizację dobra wspólnego. Natomiast z pojęciem dobra wspólnego związane jest traktowanie człowieka jako istoty zdeterminowanej do życia we wspólnocie. Państwo w związku z tym powinno zapewnić warunki do godnego życia, a więc występuje tu prymat wolności materialnejwolność materialnawolności materialnej.
Co jest – według Jana Pawła II – przeszkodą w rozwoju gospodarki? Jak oceniasz tę myśl?
Aby podsumować dotychczasową wiedzę, stwórz notatkę o postaciach neoliberalizmu. Uzupełnij mapę myśli o informacje znalezione w tekście.
Słownik
(fr. pozwólcie czynić) pogląd, według którego nie powinno się mnożyć ponad potrzebę bytów państwowych
pogląd, według którego człowiek po zapewnieniu pewnego minimum socjalnego może dopiero doświadczać prawdziwej wolności
wolność od przymusu ze strony państwa jak i innych podmiotów