Zastanów się
Rozważmy następujące problemy
Zastanów się i opisz sytuację z życia codziennego, której bohaterowie mieliby do czynienia z postawą neoliberalną. Zanotuj cechy charakterystyczne dla tej postawy. Czym neoliberalizm może się różnić od liberalizmu?
Zastanów się, czy postawa neoliberalna jest ci bliska, czy raczej twoje poglądy są od niej dalekie. Wyjaśnij, dlaczego możesz lub z jakich powodów nie możesz się z nią utożsamić.
Zapoznaj się z definicją neoliberalizmu. Zapisz, co jest głównym założeniem tej doktryny oraz kto należy do jej zwolenników.
(gr. neos – nowy i łac. liberalis — wolnościowy) to kierunek myśli politycznej i filozoficznej zakładający tolerancję, wolność dla innych poglądów, a także wolność gospodarczą. Neoliberalizm wyłonił się po II wojnie światowej jako wersja liberalizmu klasycznego, kładąca nacisk na aspekt ekonomiczny. Neoliberalizm opowiada się za ograniczeniem interwencjonizmu państwowego, traktuje wolny rynek i konkurencję jako podstawowe gwarancje wolności jednostki i fundament liberalnego państwa. Neoliberalizm przykłada też dużą wagę do rozwoju międzynarodowych stosunków handlowych i gospodarczych, traktując je jako gwarancję pokoju. Według założeń neoliberalizmu państwo ma wykonywać tylko funkcje niezbędne i działać w oparciu o zasadę laissez—faire (fr. – pozwólcie czynić). Neoliberalizm zgadza się na ochronę zewnętrzną państwa i dysponowania przymusem wewnętrznym przez państwo (utrzymywanie wojska, policji i wymiaru sprawiedliwości). Centrum myśli neoliberalnej stanowi indywidualizm i wolność ujmowana negatywnie. Skrajny indywidualizm prezentowali np. L. von Mises, A.F. von Hayek, M. Friedman, J. Buchanan, D. Gauthier czy R. Nozick, natomiast bardziej umiarkowany np. R. Aron.
Stwórz mapę myśli wokół pojęcia neoliberalizm, która pomoże ci uporządkować dotychczasowe przemyślenia. Z czym jeszcze kojarzy ci się to słowo? Zapisuj hasła, poglądy, przykłady zachowań, tytuły książek i filmów, imiona bohaterów, postaci historycznych, świata polityki, kultury. Wrócisz do tego zadania pod koniec lekcji.