Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Z opisanych w galerii relacji słowno‑obrazowych wybierz przykład zależności bezpośredniej i omów, na czym ona polega.
Z opisanych w galerii relacji słowno‑obrazowych wybierz przykład zależności bezpośredniej i omów, na czym ona polega.
Re2Ta4McEOVus
(Uzupełnij).
R10ouxegL79Nf1
Pionowa oś czasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2
Podaj cechy ekfrazy w wierszu Wacława Hordysza Bóg Ojciec
Podaj cechy ekfrazy w wierszu Wacława Hordysza Bóg Ojciec
RvsQIZZOOJ4Uy
(Uzupełnij).
R1BvvB54g3QtL1
Ćwiczenie 1
Na podstawie wiadomości zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” oceń prawdziwość stwierdzeń, zaznaczając Prawda lub Fałsz. Powstanie toposu ut pictura poesis wiąże się z piśmiennictwem Horacego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Opis tarczy Achillesa w Iliadzie uznaje się za jedną z najwcześniejszych ekfraz poetyckich. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pojęcia „poezja konkretna” i „poezja wizualna” są antonimami. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Średniowieczna Biblia pauperum była opracowywana dla osób ubogich materialnie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Romantyczna idea „syntezy sztuk” powróciła pod koniec XIX wieku. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wiek XX przyniósł radykalne odcięcie słowa od obrazu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Odwołując się do wiadomości zaczerpniętych z lekcji, omów wiersz Zofii Gordziałkowskiej jako ekfrazę obrazu Arnolda Böcklina.

R1byHGenAvqXv
(Uzupełnij).
11
Zofia Gordziałkowska Nereida
R6vfCqIgsl0HP1
Arnold Böcklin, Nereida i Tryton, 1874
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jakże się tam wszechwładnie rozigrało morze!
Bezdenna wody głębia ciężkie fale toczy,
I srebrne piętrząc grzywy wśród modrej roztoczy
Grzmi pieśnią! – drży nią echo – całe drży przestworze.

Więc siadł Tryton – wziął muszlę, nadął pierś kosmatą –
Lśniącą łuskę bioder łechcą bryzgi słone,
Gra... tony radosne lecą i szalone!
Lubi morze! I lubi bujne życia lato!

I to ciało kobiece przeźroczo różowe,
Wpół omdlałe jeszcze rozkosznymi sploty –
Lubi świeże jej usta, połysk włosów złoty,
I lubi śnieżnych ramion namiętną okowę.

Czuje ją blisko siebie, zmysłowo nęcącą,
Lekki, nagi dotyk, włos mu rudy jeży; –
Raz jeszcze z morzem w akord wspaniały uderzy
I znów będzie pić warg jej lubieżne gorąco.

I gra... a do Nereidy ze wzburzonej toni,
Gibkie gadu cielsko zbliża się zuchwale;
Na pierś białą jej patrzy i na ust korale,
A ona go pieszczotą miękkiej nęci dłoni.

zofia Źródło: Zofia Gordziałkowska, Nereida, [w:] tejże, Böcklin w poezji, Warszawa 1911, s. 28–30.
1
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W Zatoce Neapolitańskiej, a następnie podaj występujące w nim środki językowe, które mogą sugerować nawiązania do poszczególnych kierunków i technik malarskich.
Zapoznaj się z wierszem Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W Zatoce Neapolitańskiej, a następnie podaj występujące w nim środki językowe, które mogą sugerować nawiązania do poszczególnych kierunków i technik malarskich.
R19r10Ul7tVuz
(Uzupełnij).
1
Kazimierz Przerwa-Tetmajer W Zatoce Neapolitańskiej

Srebrno‑modra, jak metal błyszcząca,
nieskończonych wód powierzchnia leży;
słońce wsparło się o wodę blaskiem
i zasnęło w błękitnej bezbrzeży.

Jaka dziwna, jaka dziwna cisza,
jaki dziwny spokój w tej naturze...
Wszystko tonie: woda, ziemia, niebo,
w przezroczystym, świetlistym lazurze.

W jeden lazur świat się zmienia cały,
cisza ziemi z senną nieba głuszą;
w jeden lazur świat zmieniony zda się
być swą własną zadumaną duszą.

tetmajer Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, W Zatoce Neapolitańskiej, [w:] tegoż, Poezje, t. 2, Warszawa 1924, s. 36.
Praca domowa
Wymyśl nowy tytuł do wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W Zatoce Neapolitańskiej. Weź pod uwagę tematykę utworu oraz jego nastrój.
Wymyśl nowy tytuł do wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W Zatoce Neapolitańskiej. Weź pod uwagę tematykę utworu oraz jego nastrój.

Słownik pojęć z galerii

arabeskowy
arabeskowy

(wł. arabesco) – określenie od: arabeska, ornamentu roślinnego w formie stylizowanej wici roślinnej

Jacques Callot
Jacques Callot

(1592–1635), francuski rysownik i grafik, współcześnie znany przede wszystkim jako autor serii osiemnastu akwafort zatytułowanych Wielkie nieszczęścia wojny, poświęconych Wojnie trzydziestoletniej