Prezentacja multimedialna
Tło historyczne
Na czym polega rola Filipa II i Aleksandra Wielkiego w stworzeniu systemu hellenistycznego? Zapisz odpowiedź w formie notatki.
Jakie wydarzenia stanowią cezury określające epokę hellenistyczną?
Charakterystyka
Charakterystyki hellenizmu dokonać należy w trzech zasadniczych aspektach: społeczno‑politycznym, ekonomicznym, kulturowym.
Problematyka społeczno‑polityczna
Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do AugustaZ pozorów sądząc, można by istotnie uważać, że ustrój greckiej polispolis w III w. nie uległ jeszcze żadnym zmianom. (...) W rzeczywistości jednak zmieniło się bardzo dużo, a zmieniło się głównie dlatego, że aktualne życie polityczne miasta, to, w którym wszyscy obywatele mogli na równi uczestniczyć, niewiele już znaczyło i mało kogo jeszcze interesowało. (...) Zgromadzenie Ludowe traciło wszelkie znaczenie. Zdarzało się, że władzę w mieście przejmowała Rada, czasem kolegium urzędników. Dwóch z nich zwłaszcza zaczynało odgrywać rolę coraz większą, a rzecz znamienna, że właśnie oni nie sprawowali żadnej funkcji politycznej: agoranomos nadzorował dostawy żywności, gimnazjarcha czuwał nad wychowaniem młodzieży, troszcząc się również o różnego rodzaju uroczystości i zawody. Z wolna w całym świecie mówiącym po grecku wewnętrzne życie miasta‑państwa przekształcało się z politycznego w municypalne.
Źródło: Anna Świderkówna, Hellenika. Wizerunek epoki od Aleksandra do Augusta, Warszawa 1974.
-
Grecy próbowali dostosować się do zmieniających się okoliczności politycznych, próbując jednocześnie obronić ginącą niezawisłość. Zaczęli zdawać sobie sprawę z faktu, że nowa sytuacja wymaga większych organizmów państwowych. W III w. p.n.e. na terenie Grecji istniały dwa związki państw-miast o charakterze federacyjnym: Związek Etolski i Związek Achajski. Większą rolę odegrał ten pierwszy, stając się pod koniec III stulecia największym terytorialnie państwem Hellady. Pod koniec tego samego wieku Grecy zetknęli się z Rzymianami. Wówczas rozpoczął się trwający dwa stulecia proces podbijania przez potężne, skonsolidowane państwo rzymskie politycznych organizmów hellenistycznego świata. Przełomem było podbicie królestwa macedońskiego (148 r. p.n.e.) a następnie rozwiązanie Związku Achajskiego (146 r. p.n.e.).
-
W pozagreckiej części byłego imperium Aleksandra stosunki polityczne kształtowaly się odmiennie niż w Helladzie. Zdecydowanie największe były dwie monarchie: Egipt rządzony przez Ptolemeuszów (założycielem dynastii był jeden z diadochów, czyli wodzów macedońskich Aleksandra, satrapa Egiptu Ptolemeusz) i państwo Seleukidów (wywodzące się od Seleukosa, diadoch-satrapy Babilonii). Posiadały one wiele cech wspólnych: monarchiczny charakter, podbudowany religijnym kultem, polityczna elita grecko-macedońska stanowiła zdecydowaną mniejszość, współwystępowanie oraz mieszanie się elementów kulturowych i religijnych greckich i orientalnych. Państwo Seleukidów miało jednak charakter zdecydowanie bardziej miejski, co było przyczyną pewnego ograniczenia władzy króla na rzecz miast właśnie (niektóre miały np. prawo bicia własnej monety). Państwo Seleukidów uległo najpierw imperium partańskiemu, następnie po wojnach przeciw Mitrydatesowi i Tigranesowi, ziemie te przeszły pod panowanie rzymskie. Najdłużej z wszystkich państw hellenistycznych przetrwał Egipt, przekształcony w rzymską prowincję w roku 30 p.n.e.
Zagadnienia ekonomiczne
Niemniej doniosłe jak zmiany polityczne były również przekształcenia o charakterze ekonomicznym. Pragnący stworzyć jednolite, ogromne imperium Aleksander zdawał sobie doskonale sprawę, że czynnikiem koniecznym i zarazem niezwykle pomocnym będzie rozwój powiązań gospodarczych między częściami podbitego świata.
Zmiany gospodarcze zaowocują zubożeniem Grecji. Najważniejsze szlaki handlowe omijają Helladę, gospodarka traci charakter kolonialny, będący dotychczas podstawą greckiej ekonomiki. Przyczyni się to do wyludnienia terenów greckich.
Nowe szlaki handlowe łączą tereny od Afryki, poprzez kraje śródziemnomorskie, aż po Indie. Zwiększa się ogromnie liczba miast, portów. Doskonali się technika nawigacyjna. Ogromnym przeobrażeniom ulega życie gospodarcze. Powszechną staje się gospodarka pieniężna, rozwijają się banki zarówno prywatne, jak i państwowe. Rozwija się rzemiosło. Wzrost produkcji spowodował nienotowane do tej pory na tę skalę powstawanie gigantycznych fortun, równocześnie jednak przyczynił się do nadprodukcji i poważnego kryzysu gospodarczego ok. 200 r. p.n.e. Powodowało to, wzmocnione dodatkowo czynnikami etnicznymi, narastanie konfliktów społecznych, których skutkiem będzie stopniowe podupadanie gospodarcze i polityczne państw hellenistycznych, które zaczęły coraz wyraźniej ustępować miejsca potędze Rzymu.
Jaki wpływ miały podboje Aleksandra na przemiany ekonomiczne ówczesnego świata?
Życie kulturalne
-
Hellenizm znacznie wpłynął na kulturę. Był to okres najbardziej dynamicznego rozwoju nauk. Najważniejszymi ośrodkami stały się Aleksandria, Pergamon i Rodos. W okresie hellenistycznym działali m.in.: matematycy Euklides z Aleksandrii i Archimedes z Syrakuz; geograf Eratostenes z Cyreny; w naukach przyrodniczych sławę zdobył uczeń Arystotelesa Teofrast z Aten; astronomowie Arystarcha z Samos i Hippiasz z Nicei Bityńskiej. Założona przez Ptolemeusza Sotera, a rozbudowana przez Ptolemeusza Filadelfa Biblioteka Aleksandryjska stała się miejscem narodzin filologii.
-
Znakomicie rozwijała się filozofia. Powstawały nowe nurty, starające się stworzyć koncepcje ujmujące tradycyjne problemy w nowej, odpowiadającej zmienionym warunkom perspektywie. Najważniejszymi kierunkami były epikureizm, stoicyzm, cynizm, sceptycyzm, szkoła cyrenaików i megaryjczyków.
-
Sceptycyzm rozwinął się w dwóch odmianach: akademickiej – Arkesilaos z Pitane, Karneades z Cyreny i pirrońskiej – Pirron z Elidy, który towarzyszył Aleksandrowi Wielkiemu w drodze do Indii, gdzie zetknął się z tzw. gymnosofistami, co miało mieć znaczny wpływ na jego koncepcje filozoficzne, uświadamiając mu nierealność rzeczywistości i to, że mędrzec może wznieść się ponad nią (decydującym wydarzeniem było tu samobójstwo dokonane przez gymnosofistę Kalanosa, który dobrowolnie spalił się na stosie). Główną tezą sceptycyzmu pirrońskiego było powstrzymywanie się przed sądem w związku z brakiem obiektywnego i pewnego kryterium prawdy, ludzie działają wyłącznie na zasadzie umowy i zwyczaju. Mędrzec dążyć powinien do niezmąconego spokoju, obojętności, warunkiem którego jest absolutne nieorzekanie. Sceptycyzm akademicki (nazwany tak, gdyż jego twórcami byli zwierzchnicy Akademii Platońskiej: tzw. Druga Akademia – Arkesilaos i Trzecia Akademia – Karneades) nie interesował się zupełnie problematyką etyczną (co stanowiło chyba główną przesłankę dla powstania koncepcji Pirrona), koncentrował się na zwalczaniu wszelkich filozofii dogmatycznych, zwłaszcza stoicyzmu. Cyrenaicy, jedna ze szkół sokratycznych mniejszych, założona przez Arystypa z Cyreny, uznawali za cel życia dążenie do przyjemności (hedone), rozumianej, w przeciwieństwie do epikureizmu, jako aktywne zaspokajanie potrzeb przede wszystkim cielesnych. Wszelkie inne wartości, do których dążą ludzie (np. wdzięczność, przyjaźń, dobroczynność) nie są wartościami niezależnymi, wartościami samymi w sobie. Dążenie do nich odbywa się wyłącznie ze względu na płynące z nich korzyści. Jedyną zatem wartością niezależną jest przyjemność. Efektem takiego stanowiska będzie odrzucenie przez cyrenaików życia w ramach polis, odrzucenie zarówno panowania, jak i poddaństwa, prowadzące do arystypowej formuły „odrzucam wszelkie obywatelstwo, wszędzie pozostanę cudzoziemcem”. Megaryjczycy zaś, kolejna szkoła sokratyczna, założona przez Euklidesa z Megary, zajmowała się w największej mierze problematyką erystyczną.
Czym różnił się sceptycyzm pirroński od sceptycyzmu akademickiego?
Znaczenie hellenizmu
Najważniejszym, najtrwalszym i najdonioślejszym „odkryciem” hellenizmu, objawiającym się w życiu codziennym, w szkołach filozoficznych, w dynamicznym rozwoju gospodarki, jest jednostka ludzka jako taka. Wychowanie obywatelskie świata klasycznego formowało obywateli; kultura, zaczynając od epoki Aleksandra, kształtowała jednostki. W wielkich monarchiach hellenistycznych związki i relacje człowieka z państwem stawały się coraz mniej ścisłe i zobowiązujące. Nowe formy polityczne, w których władzę sprawuje jeden tylko człowiek albo niewielu, coraz bardziej pozwalały każdemu kształtować na własny sposób swoje życie i swoją osobowość moralną. Nawet w państwach, w których – jak w Atenach – nadal panowały stare porządki, dawne życie obywatelskie wydawało się przeżytkiem, było słabe. Jednostka była już wolna wobec samej siebie. Poszukiwacz fortuny jest typem literackim, którego pierwowzór nowi poeci, tacy jak Menander, Teokryt, Herondas, biorą z natury i portretują żywo i z sympatią. Nowe monarchie w Azji i w Egipcie z ich magią szybkich fortun, nieprzebranych bogactw, z okazją do pokazania każdego przejawu wyjątkowej odwagi, każdego zręcznego pomysłu, łatwość podróżowania i handlowania w penetrowanym Wschodzie, wszystko to przyciąga ludzi o najróżnorodniejszych usposobieniach, oferuje im chwilowe ojczyzny, gdzie gromadzi się tłum, dla którego najwyższymi bogami są sława, pieniądz lub przygoda. Każdy liczy się już nie jako członek państwa, w którym się urodził i powinien uczestniczyć w jego majętności, wielkości i losach, lecz znaczy tyle, ile znaczy jego umysł, wewnętrzne uposażenie ducha. Człowiek wydaje się wszystkim: jedynym twórcą swej wartości i swego losu, panem samego siebie.
Słownik
szkoła megaryjska założona przez jednego z uczniów Sokratesa – Euklidesa z Megary; głównie zajmowali się tematyką erystyczną
(gr. poleis) nazwa miasta‑państwa w starożytnej Grecji, gdzie wszystkie ważne decyzje podejmowane były przez zgromadzenie ludowe
(łac. animal sociale – zwierzę polityczne) inaczej istota społeczna; Arystotelesowska definicja człowieka jako istoty z natury zdolnej do uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym państwa
organizacja polityczna miast‑państw założona w 281 r. p.n.e. z inicjatywy czterech miast położonych w zachodniej części Achai: Dyme, Patraj, Tritai i Faraj



